Gå til innhold

Bør jeg betale mer? Mine og dine barn, forskjellige prioriteringer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tjener noe mer en mannen, vi har delvis felles økonomi, dvs at vi setter inn penger på felles konto til felles utgifter. 

Han har to barn, jeg har ett. Han har valgt å sponse dyre hobbyer til barna, vil nok tippe 100-150 000kr i året. Dermed er han ALLTID blakk. Får vi noe uforutsett må jeg alltid betale, ferier må jeg legge mer penger i osv. Begynner å tenke at dette er urettferdig så lenge jeg ikke setter av samme sum til mitt barn? Folk rundt oss reagerer også på at jeg har bedre råd, og jeg får inntrykk av at folk mener jeg bør dele mer med meg?

Hva synes dere?

Anonymkode: 2b65d...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krev at dere sparer til felles bufferkonto så du slipper problemet med uforutsette utgifter. Om du ikke vil betale mer til ferier bør du sjekke om han har råd og betale før dere bestiller.

Anonymkode: d834b...45d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Jeg synes ikke det er greit at TS skal sponse mannen.

Enig. Dere må ha felles brukerkonto som dere kan ta av når noe uforutsett kommer. Du skal ikke sponse hans barn, du må ivareta ditt eget.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krev at dere sparer til felles bufferkonto så du slipper problemet med uforutsette utgifter. Om du ikke vil betale mer til ferier bør du sjekke om han har råd og betale før dere bestiller.

Anonymkode: d834b...45d

Han har ikke råd til buffer sier han. jeg har min egen sparekonto. Nå røyk vaskemaskinen forrige uke, da må jeg legge ut. Han skulle betale meg når han fikk feriepenger. Men kjedelig når jeg vet at han overførte 15 000kr til eksen her om dagen for utstyr. Tror han later som ovenfor henne og barna at han har råd til dette.

Anonymkode: 2b65d...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg begynner å lure på hva barna driver med, som krever såååå store kostnader. 

Anonymkode: 35ece...63a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke råd til buffer sier han. jeg har min egen sparekonto. Nå røyk vaskemaskinen forrige uke, da må jeg legge ut. Han skulle betale meg når han fikk feriepenger. Men kjedelig når jeg vet at han overførte 15 000kr til eksen her om dagen for utstyr. Tror han later som ovenfor henne og barna at han har råd til dette.

Anonymkode: 2b65d...035

Hah, hadde vært totalt uaktuelt for meg! Hus og husholdning først, så underholdning og hobbyer! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg begynner å lure på hva barna driver med, som krever såååå store kostnader. 

Anonymkode: 35ece...63a

Redd for å bli gjenkjent, så har ikke lyst å skrive det ;) 

Anonymkode: 2b65d...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kisskissbangbang skrev:

Hah, hadde vært totalt uaktuelt for meg! Hus og husholdning først, så underholdning og hobbyer! 

Men han sier bare at han har lovet eksen å være med på dette, hun tjener mye mer enn han og har råd til det. Han setter heller ikke foten ned ift hva hun handler/hva de trenger. Blir et mareritt hver gang jeg tar det opp :( 

Anonymkode: 2b65d...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han sier bare at han har lovet eksen å være med på dette, hun tjener mye mer enn han og har råd til det. Han setter heller ikke foten ned ift hva hun handler/hva de trenger. Blir et mareritt hver gang jeg tar det opp :( 

Anonymkode: 2b65d...035

Er dette noe du vil leve med? Altså han er ikke villig til å diskutere det en gang uten at det blir et styr? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg begynner å lure på hva barna driver med, som krever såååå store kostnader. 

Anonymkode: 35ece...63a

Kan være mye det. Ridning, golf, racing, enhver idrett på proffnivå som krever en del reising.

En mann som sier han ikke har råd til buffer er et rødt flagg. Jeg hadde satset på særbo eller dump. 

Anonymkode: 55b77...17e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han sier bare at han har lovet eksen å være med på dette, hun tjener mye mer enn han og har råd til det. Han setter heller ikke foten ned ift hva hun handler/hva de trenger. Blir et mareritt hver gang jeg tar det opp :( 

Anonymkode: 2b65d...035

I det tilfellet hadde jeg ganske enkelt sagt at da kan vi ikke bo sammen. Det er uaktuelt å risikere å kjøre økonomien min i grøfta pga en kjæreste som ikke klarer å se sine egne begrensninger.

Anonymkode: d834b...45d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jo veldig på når jeg gjør ting, fordi han ikke har råd. Han forteller ikke til folk at han prioriterer barna foran alt, så blir ofte sett på som hun sære som ikke vil ha felles økonomi, hun som koser seg på jentetur mens mannen klager over hvor lite penger han har. 

Dette har jo bare blitt verre med årene, eldre barna blir, mer er de med på og mer koster det.

Anonymkode: 2b65d...035

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det blir veldig feil. Dere trenger en felleskonto som dere forholder dere nærmest religiøst til, og så får han styre sin egen økonomi utenfor dette. Ideelt sett skulle man selvsagt gjerne hatt helt felles økonomi, men det fungerer ikke når dere har så forskjellige prioriteringer. 

Anonymkode: 3e09b...2fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et valg HAN har tatt, og da må han stå for konsekvensene mht. egen økonomi. Det er ikke greit at du skal måtte bruke mer av pengene dine, som du kunne spart til ditt eget barn, brukt på ferier eller hva du vil, på rene fellesutgifter, fordi mannen har VALGT å sponse hobbyer han ikke har råd til. Luksusfellen neste! Dere må ha en felleskonto hvor dere sparer en buffer, og hvor alle faste utgifter skal betales fra - og så styre egen økonomi hver for dere utenom. Bruker han opp pengene sine på det der; synd, trist, leit. Hans problem.

Så lenge du fortsetter å betale ham ut hver gang han ikke har råd så har hvertfall ingen incentiv til å sette ned foten. Og med mindre ungene er på nasjonalt nivå i den idretten er det ingen grunn til at man skal spy ut sånne summer til en HOBBY. Herregud. Er ungene gamle nok kan de ta seg en ekstrajobb og betale deler av gildet selv. SLUTT å betale ham ut!!! Har han ikke råd til å betale sin del av ferien; ikke la ham være med! Fellesutgifter skal betales FØRST, og det som blir igjen får han styre selv. For en mann du har funnet deg..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette opp en oversikt på hva dere tjener og hvor utgiftene går? eller vet han at alle pengene hans går til hobbyene? Er dette noe han har begynt med etter han ble sammen med deg fordi han antar at du legger ut for alt det andre?

Anonymkode: 51c69...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, skjønner at jeg har driti meg ut. Prøver jeg å prate om det blir han barnslig. Da skal han ikke kjøpe biff på lørdag, da skal han spise brødskiver fordi jeg stiller krav. Det ser veldig rart ut, og setter meg i dårlig lys ift barna. Da kan han finne på å si at han ikke har råd til mat til de, og de vet jo at jeg har penger så jeg klarer meg. Han kan sitte med vann og brødskiver mens jeg har kjøpt meg vin og ost om dere skjønner, blir urolig klein situasjon.

Han klager over at han må jobbe overtid og er fornærmet og misunnelig om jeg tar meg fri fra jobb. Da hinter han til at jeg ikke jobber nok osv. Jeg har en jobb der jeg kan tjene endel penger ganske kjapt, og synes da det er deilig å ta meg litt fri - fordi jeg har råd til det.

Anonymkode: 2b65d...035

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å sette opp en oversikt på hva dere tjener og hvor utgiftene går? eller vet han at alle pengene hans går til hobbyene? Er dette noe han har begynt med etter han ble sammen med deg fordi han antar at du legger ut for alt det andre?

Anonymkode: 51c69...58f

Pengene hans går til hobbyene, det er helt klart. Han har ikke råd til klær til seg selv, ikke en tur ut å spise, ingen ferier. Barna har dyre klær, mens han har slitte. (Satt helt på spissen.) 

Vi har vært sammen siden barna var små, begge er nå store tenåringer. Kostnadene kom når barna ble tenåringer. 

Anonymkode: 2b65d...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, skjønner at jeg har driti meg ut. Prøver jeg å prate om det blir han barnslig. Da skal han ikke kjøpe biff på lørdag, da skal han spise brødskiver fordi jeg stiller krav. Det ser veldig rart ut, og setter meg i dårlig lys ift barna. Da kan han finne på å si at han ikke har råd til mat til de, og de vet jo at jeg har penger så jeg klarer meg. Han kan sitte med vann og brødskiver mens jeg har kjøpt meg vin og ost om dere skjønner, blir urolig klein situasjon.

Han klager over at han må jobbe overtid og er fornærmet og misunnelig om jeg tar meg fri fra jobb. Da hinter han til at jeg ikke jobber nok osv. Jeg har en jobb der jeg kan tjene endel penger ganske kjapt, og synes da det er deilig å ta meg litt fri - fordi jeg har råd til det.

Anonymkode: 2b65d...035

Nå ble jeg nysgjerrig på hvilken jobb du har :P

Anonymkode: d6a4c...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke godtatt det. 

Er selv i samme typ familie som deg, hvorav samboer har to barn og jeg har et. 

Vi har delvis felles, hvor vi setter av lik sum til felleskonto. Han betaler til sine barn og jeg til mitt barn. Slik som klær, fritidsaktiviter og utstyr. 

I starten betalte vi utstyr fra felleskontoen, men det ble veldig dyrt for meg. Siden moren til barna hans sjelden kjøpte noe til barna eks ski, sykler ol. Men samtidig ville hun ha tilgang til det utstyret vi kjøpte. Så jeg satt ned foten og nå kjøper vi til hvert vårt. 

Anonymkode: 333bf...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...