Gå til innhold

Personer som mangler sosiale antenner. Hvordan tolker de film?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enkelte mennesker mangler totalt sosiale antenner. Det jeg lurer på er om de kun gjør det når det gjelder deres eget liv eller om de også oppfatter f.eks filmer helt annerledes enn oss andre. Altså f.eks om en på filmen presenteres som en med en rekke negative egenskaper vil da f.eks en som mangler sosiale antenner kunne tenke "Han gjør alt det rette, men likevel så er hele verden i mot han"?

Eller ser de det samme som oss andre bare de får ting litt på avstand fra ens eget liv?

Anonymkode: 2b272...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvem er de og hvem er vi.

Alle opplever film forskjellig, og mangel eller fremtreden av sosiale antenner skulle vel ikke gjøre noen forskjell?
Eller tenker du på at noen var uenig en spesiell film den ene gangen så da må alt være galt med individiet?

Tenk på Mad Max, den nyeste, hvor blabla de kjempet og kjempet. Og hva var utfallet? Jo, de sløste med en manglende ressurs - vann. Hvem er den sosialt dumme der? Den som feirer med X antall dusjer, eller den som faktisk ser på det helhetelig og tviler påat å kaste bort alt vannet for litt lykke nå vil hjelpe senere. Om de så mangler vann senere, så hva da? "Så finn noe da!" javel da...

Nei, dum tråd.

Anonymkode: 52757...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle opplever film forskjellig,

Anonymkode: 52757...270

Ja, men det betyr jo ikke at det er helt tilfeldig hvordan man oppfatter en karakter. Med mindre filmen har lagt opp til etiske dilemmaer så er man jo ofte enig om hvem som er skurken og hvem som er helten. Ta Joffrey i Game of Thrones, de fleste vil vel være enige i at han både var feig, kort lunte og liker å se andre lide. Det jeg lurer på er om f.eks de som har trekk som minner om Joffrey tenker at han ikke er en skurk, men at han har gode grunner for alt han gjør. 

TS

Anonymkode: d412f...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det betyr jo ikke at det er helt tilfeldig hvordan man oppfatter en karakter. Med mindre filmen har lagt opp til etiske dilemmaer så er man jo ofte enig om hvem som er skurken og hvem som er helten. Ta Joffrey i Game of Thrones, de fleste vil vel være enige i at han både var feig, kort lunte og liker å se andre lide. Det jeg lurer på er om f.eks de som har trekk som minner om Joffrey tenker at han ikke er en skurk, men at han har gode grunner for alt han gjør. 

TS

Anonymkode: d412f...c77

Nå er det vidt forskjellig hvordan en tolker individuelle karakterer.

Ta "skurken" i den nyeste Mad Max. hva gjorde de fra hans ståsted? Han holdt samfunnet forholds stabilt og under kontroll, og en kan krangle frem og tilbake til en blir gal om hva som er rett og ikke rett ved å se tilbake til 2500 år me dvestlig historie.

Uansett, utfallet av filmen - de sløste med vann. Og så? Hvem har rett, en som er tilbakeholden med begrensede ressurser, eller en som sløser X antall enheter med vann for å bevise et poeng i slutten av filmen?
Hva tror d uskjedde etter filmen tok slutt? Om 2-3 år?

Anonymkode: 52757...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvem er de og hvem er vi.

Alle opplever film forskjellig, og mangel eller fremtreden av sosiale antenner skulle vel ikke gjøre noen forskjell?
Eller tenker du på at noen var uenig en spesiell film den ene gangen så da må alt være galt med individiet?

Tenk på Mad Max, den nyeste, hvor blabla de kjempet og kjempet. Og hva var utfallet? Jo, de sløste med en manglende ressurs - vann. Hvem er den sosialt dumme der? Den som feirer med X antall dusjer, eller den som faktisk ser på det helhetelig og tviler påat å kaste bort alt vannet for litt lykke nå vil hjelpe senere. Om de så mangler vann senere, så hva da? "Så finn noe da!" javel da...

Nei, dum tråd.

Anonymkode: 52757...270

Sier eg enig i dette,så det blir mitt bidrag til tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker tolker da filmer forskjellig. "Oss andre". For en merkelig ting å skrive. 

Anonymkode: 04019...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du ikke mer nysgjerrig på hvordan folk med bedre sosiale antenner enn deg selv tolker en film, da? Er ikke som om det bare finnes to nivå- bra eller dårlig. 

Anonymkode: 75d93...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette ikke bare er for å provosere (noe jeg mistenker): Det er litt forskjell på asosial og antisosial. Jeg har dårlige sosiale antenner, men jeg har medfølelse, og jeg får helt sikkert "normal" antipati mot antisosiale filmskurker. Det jeg sliter med er å forstå motivasjoner til karakterene, det usagte (ofte, men ikke alltid), for raske skifter, og å se forskjell på karakterer (ofte). Noen filmsjangre og undersjangre er dermed i all hovedsak fullstendig uinteressante for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...