Gå til innhold

Samlivsbrudd - har jeg kontroll på det praktiske?


thinkywinky

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer besluttet å ende forholdet vårt på seinhøsten i fjor. 

Vi bor fortiden på en annen kant av landet hvor vi leier bolig. "Hjemme" eier vi et hus som vi har leid ut. Vi har et felles barn. Pga dette barnet har vi fortsatt å ha felles adresse, men flytter inn og ut annenhver uke og bor sammen med henne. 

Vi har enda ikke gjort noe praktisk i forhold til samlivsbruddet, annet enn å skaffe en ekstra hybel. Nå begynner "styret". 

Vi har blitt enige om at jeg kjøper ut samboer, og overtar boligen hjemme. Prisen, vilkår osv er ferdigforhandlet. Banken har gått med på dette, så det er bare å kontakte dem for å iverksette. For å slippe dokumentavgift på staten må vi bevise at vi har flyttet fra hverandre. Regner derfor med at han må endre folkeregistrert adresse, og bostedsadresse. Så må det sendes inn endring av/tinglysning av nytt skjøte til Kartverket. Hva gjøres først? Utbetaling av pengene til samboer, eller skjøte? 

Samboer kommer mest sannsynlig til å flytte fra her vi bor grunnet jobb. Barnet vårt blir boende her hos meg. For å få ytelser fra NAV må vi ha meglingsattest. Time hos familievernkontoret er bestilt. Så må jeg vel ta kontakt med NAV når denne foreligger for å høre hva jeg kan ha krav på av barnebidrag og evt andre ytelser? 

Er det andre ting jeg må tenke på å ordne praktisk? Og bør jeg gjøre dette i min skisserte rekkefølge, eller en annen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pengene kan plasseres på en sperret konto med klausul om at de frigis når skjøtet er i orden, evt når dokumentene til kartverket er sendt. 

Banken ordnet det for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...