Gå til innhold

Feil i leil jeg kjøpte i oktober - kun advokat til papiret - selgere nekter å svare


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bare sittet stille og latt tiden gå. Jeg har faktisk vært i kontakt med både megler, advokaten, selgere, elektrikere, rørleggere og andre fagfolk. 

Skal kontakte en annen advokat til uken.

Anonymkode: 314a8...1c9

Men er det kjøpt gjennom eiendomsmegler her da? I hovedinnlegget skriver du jo at selger ikke brukte megler, mens etterpå gir du inntrykk av at det har vært en megler involvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg skriver i hovedinnlegget så er dette en borettslagsleilighet og jeg har vært i kontakt med én megler fra boligbyggelaget og forhørt meg bare..

Anonymkode: 314a8...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skriver i hovedinnlegget så er dette en borettslagsleilighet og jeg har vært i kontakt med én megler fra boligbyggelaget og forhørt meg bare..

Anonymkode: 314a8...1c9

Men hvorfor har du vært i kontakt med denne eiendomsmegleren, og hva har du forhørt deg om? En eiendomsmegler er ikke rette fagperson til å hjelpe deg med noe slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg kjøpte en leilighet i Oktober (borettslagsleilighet) nyoppusset. Kjøpet gikk igjennom en advokat da selgerene valgte og ikke betale for megler. 

Leiligheten ble lagt ut på finn.no og der står faktisk bevis på noe av feilene ved leiligheten. Det står at det er nye røropplegg og rørene er nye + at det er nytt barnesikkert elektrisk anlegg. Jeg har ikke tegnet boligkjøperforsikring da jeg ikke ble opplyst om det. Her er problemene:

På badet har jeg små lekkasje under dusjen, hvor det renner vann på flisene i et samme mønster. Det kommer fra enten sluket eller noe lignende. De har vært her i etterkant og tettet med Tech7 flere ganger SELV, men det har ikke hjulpet.

Det har også vært lekkasje under vasken på badet, men det fikset de. 

I stuen er det lagt opp til en sukkerbit i taket - og nye brytere for både varme/lys på terrasse og en for sukkerbiten/taklampe. Problemet er at den nye bryteren som skal være til taklampe ikke fungerer, da det ikke er noe som helst kobling mellom de. Så jeg må fysisk dra ledningen til taklampen ut og inn når det skal slukkes/slåes på.. Mest sannsynlig så er den originale bryteren skjult bak veggplater (aner ikke om det er satt en "stopp" på den eller ikke) Men vet at dette har en av dem gjort selv, da det var påstand at ene selger hadde utdanning innen dette. (noe jeg tviler på nå)

På kjøkkenet har jeg noe typ spotter under kjøkkenbenken - de har kort tid etter jeg flyttet inn (2-3mnd) begynt og lukte litt svidd, hvorpå de kortsluttet. Det kan også virker også som at lyset i taklampen blafrer når det står på fullt. Oppvaskmaskinen funket heller ikke til og begynne med, og der betalte de faktisk for en elektriker for og bytte ut en del.

Jeg har i etterkant sendt melding til dem og etterspurt en samsvarserklæring for det elektriske anlegget som påståelig skal være barnesikkert. Sendt mail til firma til han ene... Ingen svar fra noen av de. Og jeg gidder ikke prøve mer da jeg ikke kommer til og få svar.

Jeg har vært i kontakt med både elektriker og rørlegger, og begge synes at det ikke høres så bra ut eller at det er gjort helt etter boken. 

Elektriker skal ha en viss minstesum bare for å komme å se igjennom det elektriske anlegget. Rørlegger skal også ha en sum for å fikse det på badet.. Til sammen blir dette en stor sum da jeg er sikker på at rørlegger og elektriker vil sette fingeren på flere ting. Jeg mener at dette ikke er noe jeg skal betale da det var slik før jeg kjøpte leiligheten.

Dette er såkalte skjulte feil som jeg ikke så på visningen.

Føler at jeg står bom fast og aner ikke hva jeg skal gjøre (har vært i kontakt med forbrukerrådet) og de mener at jeg må fremlegge papirer fra elektriker og rørlegger på faktiske feil som må utbedres. Men jeg ønsker ikke og møte "selgerene" face to face og svare for meg.

Hva kan jeg gjøre? Har jeg noe sak? Eller må jeg bare fikse og betale dette selv? Hva ville du ha gjort? 

 

 

 

 

Anonymkode: 314a8...1c9

Mener alt uthevet i svaret ditt ikke er relevant for tidligere eier lengre. Det som er fikset er jo ute av verden og du kan ikke lengre henge deg opp i det.

Det er ikke uvanlig at lyset blafrer dersom dimmer står på fult. Senk dimmeren, evt forsøk å bytt lyspære.

Hvordan vet du at det elektriske anlegget ikke er barnesikret?

samsvarsærklering trenger ikke selger å komme med dersom han har oppgitt at han har utført arbeidet selv.

Da ser jeg at du sitter igjen med følgende punkter:

- dusj som lekker. Tidligere eiers ansvar.

- spotter som har kortsluttet. Sannsynligvis tidligere eier sitt ansvar.

- taklys som ikke er koblet til bryter. Ikke uvanlig å kun legge ledninger klart, med behov for tilkobling dersom punktet faktisk skal benyttes. Vet du forresten at bryter faktisk er tiltenkt taklys? Muligens tidligere eiers ansvar, årsak til at bryter ikke virker spiller inn.

Anonymkode: 320e6...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- taklys som ikke er koblet til bryter. Ikke uvanlig å kun legge ledninger klart, med behov for tilkobling dersom punktet faktisk skal benyttes. Vet du forresten at bryter faktisk er tiltenkt taklys? Muligens tidligere eiers ansvar, årsak til at bryter ikke virker spiller inn.

Anonymkode: 320e6...196

Ja det vet jeg for sikkert. Det har de sakt, men de mente at jeg måtte fikse det selv. Jeg sier jo ikke at den er tiltenkt taklys om den ikke er det. Kjenner jeg blir oppgitt..

Anonymkode: 314a8...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver om dusjen er umulig å forstå, men bortsett fra det så virker dette bare som irriterende småtteri som man nesten må regne med når man kjøper en brukt bolig. Det er så og si ingen brukte boliger hvor det ikke finnes en eller annen feil som selger ikke har tenkt på eller rett og slett ikke visste om. Alt skal selvfølgelig være i orden, men i den virkelige verden er det ikke slik og derfor bør man sette av litt penger til slike overraskelser når man kjøper.

Med forbehold om at disse feilene ikke er større enn du gir uttrykk for her kan du glemme å komme noen vei med reklamasjon og det hadde ikke hjulpet med verken eierskifteforsikring eller megler. I følge rettspraksis må nemlig kostnadene for å rette feilene utgjøre minimum +/- 10% av kjøpesummen. Det vil derfor sannsynligvis bli billigere for deg å få elektriker/rørlegger til å ordne disse tingene og ikke tenke mer på det enn å ta kontakt med advokat osv. Selv om jeg selvfølgelig forstår at det er irriterende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Leo skrev:

Det du skriver om dusjen er umulig å forstå, men bortsett fra det så virker dette bare som irriterende småtteri som man nesten må regne med når man kjøper en brukt bolig. Det er så og si ingen brukte boliger hvor det ikke finnes en eller annen feil som selger ikke har tenkt på eller rett og slett ikke visste om. Alt skal selvfølgelig være i orden, men i den virkelige verden er det ikke slik og derfor bør man sette av litt penger til slike overraskelser når man kjøper.

Med forbehold om at disse feilene ikke er større enn du gir uttrykk for her kan du glemme å komme noen vei med reklamasjon og det hadde ikke hjulpet med verken eierskifteforsikring eller megler. I følge rettspraksis må nemlig kostnadene for å rette feilene utgjøre minimum +/- 10% av kjøpesummen. Det vil derfor sannsynligvis bli billigere for deg å få elektriker/rørlegger til å ordne disse tingene og ikke tenke mer på det enn å ta kontakt med advokat osv. Selv om jeg selvfølgelig forstår at det er irriterende.

Neida.. Men dette er satt opp og montert nytt da de pusset opp, rett før jeg kjøpte omtrent. Hadde det ikke vært gjort noe her på 10 år så hadde jeg ikke forventet at alt skulle være noenlunde på stell. Men når det er nyoppusset og diverse er nytt så forventer jeg at det skal fungere.

Anonymkode: 314a8...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter ikke opp eller monterer noe som faktisk ikke virker eller ikke er som det skal. Det er min mening.

Anonymkode: 314a8...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida.. Men dette er satt opp og montert nytt da de pusset opp, rett før jeg kjøpte omtrent. Hadde det ikke vært gjort noe her på 10 år så hadde jeg ikke forventet at alt skulle være noenlunde på stell. Men når det er nyoppusset og diverse er nytt så forventer jeg at det skal fungere.

Anonymkode: 314a8...1c9

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man setter ikke opp eller monterer noe som faktisk ikke virker eller ikke er som det skal. Det er min mening.

Anonymkode: 314a8...1c9

Selvfølgelig forventer du at det skal fungere. Det ville jeg også gjort. Men jeg ville heller ikke ha blitt voldsomt overrasket hvis noe ikke fungerte. Men når du ikke vil betale for å få feilene vurdert av fagfolk og tidligere eier ikke vil ordne dette uten videre, så står saken på stedet hvil. Og sannsynligvis er dette små mangler som du uansett må regne med å betale for utbedringen av selv og da er det bare å bite i det sure eplet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det vet jeg for sikkert. Det har de sakt, men de mente at jeg måtte fikse det selv. Jeg sier jo ikke at den er tiltenkt taklys om den ikke er det. Kjenner jeg blir oppgitt..

Anonymkode: 314a8...1c9

Skjønner ikke hva det er å bli oppgitt over. Mulig selger har rett dersom han sier du må ordne det selv, har selger sagt noe om mulig årsak?

Anonymkode: 320e6...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva det er å bli oppgitt over. Mulig selger har rett dersom han sier du må ordne det selv, har selger sagt noe om mulig årsak?

Anonymkode: 320e6...196

Det har han ikke rett i. Den ene selgeren har påstått at den er utdannet som elektriker selv, da må man ha et firma i ryggen som godkjenner dette. Men av advokaten fikk jeg høre at han bare var el-ingeniør og det er ikke det samme.

Sagt noe om årsak til feilene? Nei, for det virker som at de har gjort noen ting litt halvferdig eller halvveis slik at jeg må gjøre resten selv. Og som sagt så vet selger om feilene fra før av.  Selger kom jo flere ganger i etterkant og skulle fikse vannlekkasje under dusjen med tech7... Prøvde vel 5 ganger.. Så tror jeg han gav opp og sluttet og svare da han skjønte at her må man koste på seg en rørlegger...

Anonymkode: 314a8...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv denne facebook gruppen, der er det fult av folk i samme situasjon.

STOPP boligsvindel

Tror ikke akkurat du er alene i å ha blitt rundlurt av boligselger.

Anonymkode: d69c1...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv denne facebook gruppen, der er det fult av folk i samme situasjon.

STOPP boligsvindel

Tror ikke akkurat du er alene i å ha blitt rundlurt av boligselger.

Anonymkode: d69c1...936

 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv denne facebook gruppen, der er det fult av folk i samme situasjon.

STOPP boligsvindel

Tror ikke akkurat du er alene i å ha blitt rundlurt av boligselger.

Anonymkode: d69c1...936

Det er også en kjensgjerning at det er mange kjøpere som prøver å tjene penger på gamle hus de har kjøpt..

Det finnes svin i begge binger/ sider av en sak🐷🐷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Kelli skrev:

 

Det er også en kjensgjerning at det er mange kjøpere som prøver å tjene penger på gamle hus de har kjøpt..

Det finnes svin i begge binger/ sider av en sak🐷🐷

Nå prøver jeg ikke akkurat og tjene penger på dette her. Men jeg jeg ønsker jo selvsagt ikke og stå for det økonimiske på noe som har oppstått før jeg kjøpte.

 

Anonymkode: 314a8...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå prøver jeg ikke akkurat og tjene penger på dette her. Men jeg jeg ønsker jo selvsagt ikke og stå for det økonimiske på noe som har oppstått før jeg kjøpte.

 

Anonymkode: 314a8...1c9

Nå var ikke dette myntet til deg, jeg siterte  og repliserte en annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har han ikke rett i. Den ene selgeren har påstått at den er utdannet som elektriker selv, da må man ha et firma i ryggen som godkjenner dette. Men av advokaten fikk jeg høre at han bare var el-ingeniør og det er ikke det samme.

Sagt noe om årsak til feilene? Nei, for det virker som at de har gjort noen ting litt halvferdig eller halvveis slik at jeg må gjøre resten selv. Og som sagt så vet selger om feilene fra før av.  Selger kom jo flere ganger i etterkant og skulle fikse vannlekkasje under dusjen med tech7... Prøvde vel 5 ganger.. Så tror jeg han gav opp og sluttet og svare da han skjønte at her må man koste på seg en rørlegger...

Anonymkode: 314a8...1c9

Du blir nødt til å dokumentere feilene ved å bruke rørlegger/elektriker. Det må du betale for selv.

El-ingeniør uten fagbrev elektriker kan sannsynligvis legge opp en del, men har ikke lov til å sluttføre etter loven. Må ha elektriker med fagbrev til å se over at det er riktig og signere, ofte vil ikke elektrikere det fordi de vil ha arbeidet selv. Så hvis det er lovbrudd så kanskje du kan bruke det.

Ellers må feilene koste 10% av verdi på bolig før det er vits å ta det til retten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, takk for mange svar og innspill her. 

Anonymkode: 314a8...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har han ikke rett i. Den ene selgeren har påstått at den er utdannet som elektriker selv, da må man ha et firma i ryggen som godkjenner dette. Men av advokaten fikk jeg høre at han bare var el-ingeniør og det er ikke det samme.

Sagt noe om årsak til feilene? Nei, for det virker som at de har gjort noen ting litt halvferdig eller halvveis slik at jeg må gjøre resten selv. Og som sagt så vet selger om feilene fra før av.  Selger kom jo flere ganger i etterkant og skulle fikse vannlekkasje under dusjen med tech7... Prøvde vel 5 ganger.. Så tror jeg han gav opp og sluttet og svare da han skjønte at her må man koste på seg en rørlegger...

Anonymkode: 314a8...1c9

Du bestiller en el-sjekk av et autorisert selskap.

Det koster ikke all verden, og noen av dem gjør det faktisk gratis mot at de får jobben med å fikse feil og mangler.

 

Det høres ut som det er gjort en del hobbyarbeid på el-siden, og det er for det første ikke lov. For det andre kan det være brannfarlig.

En utdannet elkraftingeniør få løyve til å utføre arbeid i egen boenhet, men ikke helt uten videre, - det kreves minst 3 års relevant praksis etter utdannelsen og det må søkes til Det Lokale Eltilsyn.

Kravene til dokumentasjon er akkurat de samme om det er et autorisert selskap som gjør jobben, eller om det er en elkraftingeniør med tillatelse fra Det Lokale Eltilsyn som har gjort jobben.

Hvis noen "ypper" i forhold til dokumentasjonskravet så bør de slå opp i FEL § 12 (Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg).

I tillegg må anlegget verifiseres for å sikre at det tilfredsstiller alle relevante krav. Det kravet finner du i NEK 400, del 6 

Anonymkode: 5c414...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket med borettslaget vedr de rørgreiene? For det er mye mulig at borettslaget har ansvar der. 

Ellers sier jeg som resten: Det er neppe nok feil her til at det utgjør stor nok sum til at du har krav på erstatning. 

Anonymkode: 9d494...8af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2017 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Mener alt uthevet i svaret ditt ikke er relevant for tidligere eier lengre. Det som er fikset er jo ute av verden og du kan ikke lengre henge deg opp i det.

Det er ikke uvanlig at lyset blafrer dersom dimmer står på fult. Senk dimmeren, evt forsøk å bytt lyspære.

Hvordan vet du at det elektriske anlegget ikke er barnesikret?

samsvarsærklering trenger ikke selger å komme med dersom han har oppgitt at han har utført arbeidet selv.

Da ser jeg at du sitter igjen med følgende punkter:

- dusj som lekker. Tidligere eiers ansvar.

- spotter som har kortsluttet. Sannsynligvis tidligere eier sitt ansvar.

- taklys som ikke er koblet til bryter. Ikke uvanlig å kun legge ledninger klart, med behov for tilkobling dersom punktet faktisk skal benyttes. Vet du forresten at bryter faktisk er tiltenkt taklys? Muligens tidligere eiers ansvar, årsak til at bryter ikke virker spiller inn.

Anonymkode: 320e6...196

Jeg ville strøket siste punkt helt, da dette er noe du burde sjekket på visning om det var viktig for deg. Virker bryteren til taklampen eller ikke, enkelt å sjekke. 

Anonymkode: 7fb70...7d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...