Gå til innhold

Feil i leil jeg kjøpte i oktober - kun advokat til papiret - selgere nekter å svare


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte en leilighet i Oktober (borettslagsleilighet) nyoppusset. Kjøpet gikk igjennom en advokat da selgerene valgte og ikke betale for megler. 

Leiligheten ble lagt ut på finn.no og der står faktisk bevis på noe av feilene ved leiligheten. Det står at det er nye røropplegg og rørene er nye + at det er nytt barnesikkert elektrisk anlegg. Jeg har ikke tegnet boligkjøperforsikring da jeg ikke ble opplyst om det. Her er problemene:

På badet har jeg små lekkasje under dusjen, hvor det renner vann på flisene i et samme mønster. Det kommer fra enten sluket eller noe lignende. De har vært her i etterkant og tettet med Tech7 flere ganger SELV, men det har ikke hjulpet.

Det har også vært lekkasje under vasken på badet, men det fikset de. 

I stuen er det lagt opp til en sukkerbit i taket - og nye brytere for både varme/lys på terrasse og en for sukkerbiten/taklampe. Problemet er at den nye bryteren som skal være til taklampe ikke fungerer, da det ikke er noe som helst kobling mellom de. Så jeg må fysisk dra ledningen til taklampen ut og inn når det skal slukkes/slåes på.. Mest sannsynlig så er den originale bryteren skjult bak veggplater (aner ikke om det er satt en "stopp" på den eller ikke) Men vet at dette har en av dem gjort selv, da det var påstand at ene selger hadde utdanning innen dette. (noe jeg tviler på nå)

På kjøkkenet har jeg noe typ spotter under kjøkkenbenken - de har kort tid etter jeg flyttet inn (2-3mnd) begynt og lukte litt svidd, hvorpå de kortsluttet. Det kan også virker også som at lyset i taklampen blafrer når det står på fullt. Oppvaskmaskinen funket heller ikke til og begynne med, og der betalte de faktisk for en elektriker for og bytte ut en del.

Jeg har i etterkant sendt melding til dem og etterspurt en samsvarserklæring for det elektriske anlegget som påståelig skal være barnesikkert. Sendt mail til firma til han ene... Ingen svar fra noen av de. Og jeg gidder ikke prøve mer da jeg ikke kommer til og få svar.

Jeg har vært i kontakt med både elektriker og rørlegger, og begge synes at det ikke høres så bra ut eller at det er gjort helt etter boken. 

Elektriker skal ha en viss minstesum bare for å komme å se igjennom det elektriske anlegget. Rørlegger skal også ha en sum for å fikse det på badet.. Til sammen blir dette en stor sum da jeg er sikker på at rørlegger og elektriker vil sette fingeren på flere ting. Jeg mener at dette ikke er noe jeg skal betale da det var slik før jeg kjøpte leiligheten.

Dette er såkalte skjulte feil som jeg ikke så på visningen.

Føler at jeg står bom fast og aner ikke hva jeg skal gjøre (har vært i kontakt med forbrukerrådet) og de mener at jeg må fremlegge papirer fra elektriker og rørlegger på faktiske feil som må utbedres. Men jeg ønsker ikke og møte "selgerene" face to face og svare for meg.

Hva kan jeg gjøre? Har jeg noe sak? Eller må jeg bare fikse og betale dette selv? Hva ville du ha gjort? 

 

 

 

 

Anonymkode: 314a8...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Reklamer skriftlig til selger, gjerne via e- post om du har dette slik at du kan dokumentere reklamasjonen. En feil skal reklameres for senest 3 mnd. Etter at den er oppdaget om ikke kan den bli foreldet og du taper kravet. Få elektrikker til å gå igjennom det elektriske anlegget og gi pris på det som må utbedres. Få rørlegger til å gjøre det samme med vvs anlegget. Du må dokumentere feilene og hva du krever rettet/ prisavslag for. Om annonsen sier at det elektriske er barnesikkert og det ikke er det ( slik du forklarer det er det åpenbart ikke det) Har selger gitt deg feile opplysninger -og du har utvilsomt en god sak. Feil med det elektriske er ikke til å spøke med. Du har en sak, uansett må du få en elektrikker til å gå igjennom det elektriske for egen sikkerhet. Om kostnadene med å reparere er lave har det liten hensikt å lage sak av det er de høye er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og : ser du skriver at du har sendt melding til selger: ikke slett disse: dette er bevis. Både e-poster og sms er bevismateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke med en advokat kan også være relevant.

Anonymkode: 49ddd...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en ting: ikke reparer noe uten at det er livsnødvendig. Selger har krav på å få muligheten til å utbedre feilen. Du kan ikke rette noe før selger har sagt fra seg denne retten. Gjør du det, mister du retten til å reklamere... Mange feller å gå i.

Jeg er på andre siden i en slik eierskiftesak: Selger. Jeg har lært en del i prosessen. Mine kjøpere har ikke vært ærlige og er tatt i flere løgner.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tegnet boligkjøperforsikring da jeg ikke ble opplyst om det.

Anonymkode: 314a8...1c9

...

Anonymkode: c3b4f...967

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan alltids kontakte megler?

Anonymkode: 49ddd...234

Selgeren brukte ikke megler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er advokatmat. Her er så mye feil og mangler og du har kjent til det altfor lenge, allerede. Skal du ha noe sak, så haster det å få advokat på banen. 

Har du rettshjelpsdekning på din innboforsikring? Da får du noe økonomisk hjelp sannsynligvis den veien.

Dette er grunnen til at folk flest kjøper via megler. 

Anonymkode: 28b4d...87a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligkjøperforsikring er det uansett ikke mye hjelp i. Men du trenger takstmann og advokat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kelli skrev:

Selgeren brukte ikke megler

Da er det i hvert fall advokatmat!

Anonymkode: 49ddd...234

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabbe å ikke kjøpe eierskifteforsikring. Evt utbedringer skal koste en prosentdel (5% tror jeg) av salgssummen før du har sjans til å få det gjennom, så jeg tror ikke du kommer så langt. Men du får sende krav skriftlig, evt via advokaten som fikset salget, og så se hva du får til svar. 

Anonymkode: 1930e...81d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i kontakt med både megler og advokaten som hadde med salget og gjøre. Begge deler sier at jeg må ta dette personlig opp med selgere, men får jo ikke noe svar.

Leiligheten er veldig fin og ellers super utenom de feilene.. 

Jeg har bevis på melding som jeg har sendt per sms hvor jeg spør etter erklæringer - uten noe svarMail er også sendt med oppfordring til å utbedre feilene med umiddelbar virkning - heller ikke noe svar

 

Forbrukerrådet mente at det spilte ikke noen rolle hvor lang tid det hadde gått sant det ikke var over 1 år ca.

 

- ts

Anonymkode: 314a8...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tabbe å ikke kjøpe eierskifteforsikring. Evt utbedringer skal koste en prosentdel (5% tror jeg) av salgssummen før du har sjans til å få det gjennom, så jeg tror ikke du kommer så langt. Men du får sende krav skriftlig, evt via advokaten som fikset salget, og så se hva du får til svar. 

Anonymkode: 1930e...81d

Advokaten som fikset salget kjenner selgerene privat og ønsker derfor ikke og hjelpe meg, eller stå på mitt parti i denne saken. Grunnen var privat interessekonflikt.. Så jada!

Anonymkode: 314a8...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i kontakt med både megler og advokaten som hadde med salget og gjøre. Begge deler sier at jeg må ta dette personlig opp med selgere, men får jo ikke noe svar.

Leiligheten er veldig fin og ellers super utenom de feilene.. 

Jeg har bevis på melding som jeg har sendt per sms hvor jeg spør etter erklæringer - uten noe svarMail er også sendt med oppfordring til å utbedre feilene med umiddelbar virkning - heller ikke noe svar

 

Forbrukerrådet mente at det spilte ikke noen rolle hvor lang tid det hadde gått sant det ikke var over 1 år ca.

 

- ts

Anonymkode: 314a8...1c9

Du må selvfølgelig skaffe deg din egen advokat med kompetanse på boligjus. Med mindre du vil betale og utbedre på egenhånd. 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tabbe å ikke kjøpe eierskifteforsikring. Evt utbedringer skal koste en prosentdel (5% tror jeg) av salgssummen før du har sjans til å få det gjennom, så jeg tror ikke du kommer så langt. Men du får sende krav skriftlig, evt via advokaten som fikset salget, og så se hva du får til svar. 

Anonymkode: 1930e...81d

Eierskifteforsikring få man ikke når selger selger privat. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advokaten som fikset salget kjenner selgerene privat og ønsker derfor ikke og hjelpe meg, eller stå på mitt parti i denne saken. Grunnen var privat interessekonflikt.. Så jada!

Anonymkode: 314a8...1c9

Seriøst, tror du at selgers advokat skal hjelpe deg? Du må skaffe deg din egen advokat og det burde du gjort i går, dersom dette er et problem du har kjøpt. 

Anonymkode: 28b4d...87a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sitter faktisk med noe av det samme som deg TS, og herreminfnatt hvor sliten jeg er blitt av dette nå. Til nå har jeg klart å overleve det elektriskesystemet og baderomet, og ikke minst maurproblemet, men tenk å få en overraskelse om at vannet skal forbedres og dette har de visst om siden 2012, men unnlatt å fortelle noen ting. (estimert kostnad til 400 000) 

Jeg får dog kontakt med selger, men det blir bare ord mot ord fra alle rund, mtp at naboer har sagt at de alle fikk informasjon om dette, men selger hadde tydeligvis ikke fått informasjon. Jeg er uten jobb fordi jobbmarkedet ikke er .. vel, det finnes nada av jobber og med det får vi heller ikke refinansiere lånet, fordi banken mener at eiendomen ikke er verdt det. Megleren vil ikke gjøre noen ting, og advokat vil stå på selges side grunnet interessekonflikt, så det gjør det jo hele mer spennende. 

Nå jobber vi bare med å få oppgradert badet og få fikset alle problemene der, så får vi solgt fort som faen. Det siste halvåret har ført med seg svært dype tanker, for å si det slik. 

(Vi fikk dokumentert at alt var fikset i henhold til skriftene etc, men det hjelper jo ikke når det var selgeren som hadde "utdannelse" innen det som ble fikset, ble gjort på. Dårlig utdannelse, det er hvertfall klart) Neste gang tar jeg med meg både elektriker, rørlegger og byggfolk når jeg skal på ny visning. Huset ble også solgt privat, betalt for megler til å ta oppgjør. 

Poenget; Jeg føler med deg, og ikke tro du er alene. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i kontakt med både megler og advokaten som hadde med salget og gjøre. Begge deler sier at jeg må ta dette personlig opp med selgere, men får jo ikke noe svar.

Leiligheten er veldig fin og ellers super utenom de feilene.. 

Jeg har bevis på melding som jeg har sendt per sms hvor jeg spør etter erklæringer - uten noe svarMail er også sendt med oppfordring til å utbedre feilene med umiddelbar virkning - heller ikke noe svar

 

Forbrukerrådet mente at det spilte ikke noen rolle hvor lang tid det hadde gått sant det ikke var over 1 år ca.

 

- ts

Anonymkode: 314a8...1c9

Det er også helt naturlig - advokatens jobb var kun å ordne oppgjøret mellom dere (ved overdragelse av andel/skjøte er det ikke det litt mer arbeid enn å bare overføre til/fra konto) - hun har altså ikke noe med denne konflikten å gjøre. EDIT: Ser du har kommet med litt ny info nå, var denne advokaten involvert med noe med enn kun å ordne oppgjøret?

Det er veldig vanskelig å vurdere hvor god saken din er når man kun har din versjon (ikke vondt ment), men gitt at det du sier er en nøktern gjenfortelling som stemmer med selgers opplysninger, så høres det ut som om du har en god sak. Hvis de ikke har solgt gjennom megler er også sjansen der for at de har glemt å ta et såkalt "som den er"-forbehold etter avhl. § 3-9. Her virker det uansett som om det kan være snakk om mangler etter avhl. § 3-9 annet punktum, ev. også § 3-8. 

Samtidig virker det umiddelbart som om denne bolighandelen har gått litt for kjapt i svingene - har du f.eks. info om hvem som har foretatt denne oppussingen? Om det er eierne selv som har lekt hobbyhåndverkere med røropplegg og elektriske ting på kjøkkenet ville jeg aldri ha kjøpt en leilighet. Var dette noe du var klar over, eller kom det bare ikke opp?

Uansett - du bør ta kontakt med en advokat, TS, som kan få vurdere all informasjonen du fikk før kjøp o.l., og deretter få fremsatt en ev. reklamasjon og krav mot selger. EDIT 2: Og finn gjerne noen som kan kontraktsrett, gjerne med spesiell kompetanse på kjøp av eiendom. Ingen advokater er eksperter på alt, selv om noen sier de driver "allmenn praksis". 

Endret av Hubro
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i kontakt med både megler og advokaten som hadde med salget og gjøre. Begge deler sier at jeg må ta dette personlig opp med selgere, men får jo ikke noe svar.

Leiligheten er veldig fin og ellers super utenom de feilene.. 

Jeg har bevis på melding som jeg har sendt per sms hvor jeg spør etter erklæringer - uten noe svarMail er også sendt med oppfordring til å utbedre feilene med umiddelbar virkning - heller ikke noe svar

 

Forbrukerrådet mente at det spilte ikke noen rolle hvor lang tid det hadde gått sant det ikke var over 1 år ca.

 

- ts

Anonymkode: 314a8...1c9

Hva forbrukerrådet mener, kommer du lite langt mer, her er rikelig med rettspraksis folk flestmog alle advokater vet å finne og bruke mot deg. Tiden jobber mot deg. 

Anonymkode: 28b4d...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bare sittet stille og latt tiden gå. Jeg har faktisk vært i kontakt med både megler, advokaten, selgere, elektrikere, rørleggere og andre fagfolk. 

Skal kontakte en annen advokat til uken.

Anonymkode: 314a8...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...