Gå til innhold

Hjelp til setningsanalyse - to kjerner i en substantivfrase?


baxtie

Anbefalte innlegg

Kan man ha to kjerner i en substantivfrase? F.eks i setningen : "Per og Lise spiser is."

Her er "Per og Lise" subjektet, men hva er kjernen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Substantivfrasen i denne setningen er "is". Per og Lise er en pronomenfrase, mens spiser er en verbfrase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan Per og Lise bli en promomenfrase når det består av to egennavn og en konjunksjon? Jeg skal ikke skrive om setningen til "de". Om det er en pronomenfrase, hva er i så fall kjernen og hva er adledd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21/04/2017 den 16.57, baxtie skrev:

Kan man ha to kjerner i en substantivfrase? F.eks i setningen : "Per og Lise spiser is."

Her er "Per og Lise" subjektet, men hva er kjernen? 

Så vidt jeg husker fra grammatikken, vi brukte boka Språkets mønstre, er dette sideordningsfraser. Altså består subjektet av to substantivfraser som er sideordnet av konjunksjonen og. Det er alså to substantivfraser, men disse er sideordnet. Dette kan man sjekke ved å se at både "Per spiser is" og "Lise spiser is" er fullstendige setninger. Disse utgjør tilsammen hele subjektet, dette kan man sjekke ved at hele leddet byttes ut til "de". "De spiser is" er gramatisk korrekt. 

På 28/04/2017 den 21.23, Sheltay Retrac skrev:

Substantivfrasen i denne setningen er "is". Per og Lise er en pronomenfrase, mens spiser er en verbfrase. 

Jeg tror du bør lese deg litt mer opp på grammatikk. 

På 28/04/2017 den 21.47, baxtie skrev:

Hvordan kan Per og Lise bli en promomenfrase når det består av to egennavn og en konjunksjon? Jeg skal ikke skrive om setningen til "de". Om det er en pronomenfrase, hva er i så fall kjernen og hva er adledd? 

Det er ikke det. 

Anonymkode: 25173...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...