Gå til innhold

Verv i styre i borettslag - tidenes mest utakknemlige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg ikke du skal tillegge meg meninger og holdninger jeg ikke har gitt uttrykk for - jeg mener ikke at jeg er "bedre enn andre". Jeg holder forpliktelsen jeg ga da jeg ble valgt inn for x antall år. Jeg har ikke et problem med å sitte i styret i seg selv, det jeg har et problem med er at vi ikke kan finne én blant 150 andre som er villig.

Anonymkode: 92c97...6d7

Jeg tillegger ikke deg meninger og holdninger, da har du misforstått. Jeg skrev: " Jeg hater når folk syns de er bedre enn andre og sitter i verv fordi ingen andre vil." Med den kommentaren sikter jeg generelt til den typiske holdningen som man kjenner igjen når man skal velge klassekontakter, representanter til Fau og andre. Jeg skrev da "folk" og siktet ikke på deg, ts. Jeg opplevde noe av hovedinnlegget ditt som syt fordi du har selv valgt av egen fri vilje å sitte i styret. 

...og så vil jeg poengtere igjen, at selv om ingen av beboerne ønsker å engasjere seg for borettslaget, så kan man kjøpe et styre utenfra - det er vanlig praksis. Så borettslaget vil eksistere og gå rundt selv om selve beboerne ikke ønsker å gjøre jobben. 

Jeg er enig med deg. Det er en utakknemlig jobb - og rart at mennesker ikke engasjerer seg i det som angår i sine egne liv. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva for deres styremedlerm betalt? Hos oss får styrelder 150 000 (!), mens vara får 70 000....Resten av medleme husker jeg ikke...Vi er 6 blokker med 18 leiligheter i hver...

Anonymkode: 92c37...135

Styreleder 50 000, styremedlem 15 000, vara 2000 Vi er blokk med 52 leiligheter

Anonymkode: 4fdc2...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært styreleder i mange år nå, og skal aldri mer ha et slikt verv. Se en klar tendens til mer og mer hjelpeløse og giddaløse beboere i løpet av disse årene. Kan være fordi vi har små leiligheter og mange førstegangskjøpere hos oss. Når de ikke skjønner seg på å skifte en lyspære eller å si fra om at avfallsselskapet ikke har tømt søppelcontainerne, men i stedet vandrer i mørke trapper og setter avfallsposene sine utenfor dunken, så lurer jeg på hva som skjer med menneskeheten. Tror de er vant med at foreldrene ordner opp for dem - og i mange tilfeller er det også foreldrene som eier leiligheten og "barna" bare bor der.

Anonymkode: 1f8f2...212

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, April 21, 2017 den 14.30, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger en utblåsning. Jeg sitter i styret i et borettslag, og vi sliter (selvsagt) med rekrutteringen. Det er tre medlemmer som fortsetter neste periode, og mangler to stykker. I flere uker har vi forsøkt å rekruttere, men ingen er villig. "Har ikke tid", "har ikke lyst", "orker ikke" er svarene som kommer. Altså, jeg har verken tid, lyst eller ork, men jeg føler jeg . Det er til sammen over 150 andelseiere, og ikke en eneste av disse er villig til å gjør en innsats. Jeg finner det dypt provoserende, og jeg kjenner jeg blir forbanna og sur. Uten et (velfungerende) styre vil ikke borettslaget kunne eksistere. Uten et styre vil ikke regninger bli betalt, det vil ikke bli ordnet med vaktmester, bygningen vil ikke bli vedlikeholdt, det vil ikke være noen til å mekle i nabokonflikter, det vil heller ikke være noen som ser til at fellesarealer blir vasket. Det vil heller ikke være noen til å hjelpe deg dersom du mener naboen fester urimelig mye eller som sørger for at den døren som har gått i vranglås blir fikset. Og så videre, og så videre.

 

Til dere som sitter i styrer i borettslag; hvordan orker dere dette uten å få både magesår og grått hår?

Til dere som ikke har tid, ikke har lyst eller ikke orker å være med å styret; hva tenker dere? Tror dere virkelig at vi som er med i styret er ildsjelder og Narvestader som ønsker å gjøre denne jobben som kommer alle til gode? Hvor mye penger skal til for at dere bli villige? Hvorfor mener dere at noen andre bør jobben du selv kan gjøre? Hvorfor er det ikke rimelig at disse vervene går på rundgang og at alle som kan bidrar til fellesskapet? Jeg er oppriktig interessert i hvordan dere tenker.

Anonymkode: 92c97...6d7

Ga meg, da formann viste seg å være en Narvestad. Det var eneste gang i livet han følte han kunne utøve "makt" Tok igjen for et helt liv med aggresjon, dårlig selvbilde,.desverre ble han godvenner ned alle kjerringer,  fir han vsr glad i sladder. Dermed ble jo ikke kvitt han. 

Anonymkode: fe63f...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest noen av svarene. En del av dem som bor i borettslag, gjør det for å slippe å forholde seg til alle regningene, anbud, vedlikehold o.l.  Jeg mener dog at det ble gå på omgang dersom ingen egentlig har lyst. Kanskje styrearbeidet bør godtgjøres bedre?

Å tvinge ved loddtrekning synes jeg ikke noe om. Å sitte i styret er tross alt et stort ansvar som må følges opp og man har ikke råd til at noen saboterer. Et alternativ er å leie inn eksterne profesjonelle til styrejobben. Det blir selvsagt mye dyrere, men kan åpne øynene til de som alltid sniker seg unna. Vil f.eks. tro at ekstern styreleder fakturerer den minste telefonsamtale, og kanskje der automatisk faktureres for 15 eller 30min som minstemål (selv om telefonsamtalen kun tok 5-10 min). Da blir det fort mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tvilsomt innenfor å utnevne noen til loddtrekning, det skal være en villighetserklæring av noe slag, enten digitalt eller ved underskrift fra hvert av de nye styremedlemmene. 

Og nei, det er faktisk ikke "alle" som har tid. Jeg har vært vara, men har måttet si nei til mer siden jeg fort jobber 12-15 timers dager med alt styret som er på jobb for tiden. Jeg skal gjerne være med senere i livet når jeg får meg en jobb med litt mer normale arbeidstider der man faktisk kan ta litt mer ferie, men kan ikke nå. 

En annen grunn til at folk kanskje ikke ønsker, er jo at man faktisk har et formelt ansvar som styremedlem. Ja, man kan bli strafferettslig ansvarlig dersom man tar beslutninger som i ettertid viser seg å ha gått mot norsk lov eller som har ført til urettmessig inngripen i andres eiendom for eksempel. Det er ikke for alle, for selv om det å være i et borettslagstyre tilsynelatende er en enklere jobb en i et stort bedriftsstyre så har styremedlemmene de samme rettighetene og pliktene. 

Anonymkode: aacac...3a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tvilsomt innenfor å utnevne noen til loddtrekning, det skal være en villighetserklæring av noe slag, enten digitalt eller ved underskrift fra hvert av de nye styremedlemmene. 

Og nei, det er faktisk ikke "alle" som har tid. Jeg har vært vara, men har måttet si nei til mer siden jeg fort jobber 12-15 timers dager med alt styret som er på jobb for tiden. Jeg skal gjerne være med senere i livet når jeg får meg en jobb med litt mer normale arbeidstider der man faktisk kan ta litt mer ferie, men kan ikke nå. 

En annen grunn til at folk kanskje ikke ønsker, er jo at man faktisk har et formelt ansvar som styremedlem. Ja, man kan bli strafferettslig ansvarlig dersom man tar beslutninger som i ettertid viser seg å ha gått mot norsk lov eller som har ført til urettmessig inngripen i andres eiendom for eksempel. Det er ikke for alle, for selv om det å være i et borettslagstyre tilsynelatende er en enklere jobb en i et stort bedriftsstyre så har styremedlemmene de samme rettighetene og pliktene. 

Anonymkode: aacac...3a6

Nettopp. 

Anonymkode: 4da29...a52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2017 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Det er tvilsomt innenfor å utnevne noen til loddtrekning, det skal være en villighetserklæring av noe slag, enten digitalt eller ved underskrift fra hvert av de nye styremedlemmene. 

Og nei, det er faktisk ikke "alle" som har tid. Jeg har vært vara, men har måttet si nei til mer siden jeg fort jobber 12-15 timers dager med alt styret som er på jobb for tiden. Jeg skal gjerne være med senere i livet når jeg får meg en jobb med litt mer normale arbeidstider der man faktisk kan ta litt mer ferie, men kan ikke nå. 

En annen grunn til at folk kanskje ikke ønsker, er jo at man faktisk har et formelt ansvar som styremedlem. Ja, man kan bli strafferettslig ansvarlig dersom man tar beslutninger som i ettertid viser seg å ha gått mot norsk lov eller som har ført til urettmessig inngripen i andres eiendom for eksempel. Det er ikke for alle, for selv om det å være i et borettslagstyre tilsynelatende er en enklere jobb en i et stort bedriftsstyre så har styremedlemmene de samme rettighetene og pliktene. 

Anonymkode: aacac...3a6

Jeg har full forståelse for at noen faktisk ikke har tid, men tviler på at det gjelder for 150+.

Når det gjelder formelt ansvar ser jeg den, men det er få eksempler på at styremedlemmer i borettslag faktisk er blitt straffeforfulgt. Jeg har tidligere nevnt at selv om ansvaret er de samme for profesjonelle styrer, ses det noe annerledes på for styrer i borettslag da disse ikke er profesjonelle i den forstand f.eks. et styre i en bedrift er.

Anonymkode: 92c97...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er styreleder i et sameie. Og jeg kommer til å gi klar beskjed på årsmøtet neste år når jeg gir meg: her får folk faen se til å stille opp. Nå har jeg ryddet opp i et jævlig rot fra tidligere, fikset og ordnet maler og skjema og automatisering av faen meg ALT - og hvis noen ikke tar over så tar jeg beboerne til gisler inntil noen stiller. Faen heller. Blir så provosert. Når de har tid til å sende meg mail etter mail om de minste bagateller, så har de faen meg tid til å sitte i styret også. 

Og der, har du starten på neste års bestselger:
13 reasons why styrelederen went insane

Anonymkode: 74dfe...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Alternativet er jo å ha betalt styreleder og evt. betalte styremedlemmer. Ikke en dritt blir gjort og man betaler en sinnsyk pris for det. Lurer på hva i helvete alle de som klikker når sameiet bruker litt penger tenker om det. Men det tenker de vel helt sikkert ikke på. Klar for enebolig kjenner jeg.

Anonymkode: 74dfe...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Testosteron skrev (På 21.4.2017 den 19.15):

Jeg er vanlig styremedlem, noe som innebærer at jeg annenhver måned deltar på et styremøte som varer 1 - 2 timer. Jeg skummer igjennom noen papirer på forhånd, og så sitter jeg og hører på det styrelederen forteller. That's it. 

Da gjør man ikke så god jobb. Hva med alle klager og forespørsler? 

Anonymkode: 39c92...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2017 den 2.17):

Jeg er styreleder i et sameie. Og jeg kommer til å gi klar beskjed på årsmøtet neste år når jeg gir meg: her får folk faen se til å stille opp. Nå har jeg ryddet opp i et jævlig rot fra tidligere, fikset og ordnet maler og skjema og automatisering av faen meg ALT - og hvis noen ikke tar over så tar jeg beboerne til gisler inntil noen stiller. Faen heller. Blir så provosert. Når de har tid til å sende meg mail etter mail om de minste bagateller, så har de faen meg tid til å sitte i styret også. 

Og der, har du starten på neste års bestselger:
13 reasons why styrelederen went insane

Anonymkode: 74dfe...147

Får du ikke hjelp fra styremedlemmene? 

Anonymkode: 39c92...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet som medlem og som leder for et borettslag på 70 enheter. Det var lønnet (20.000 per år for medlem og 40.000 for leder). Den andre fordelen var at man får en oversikt over borettslaget, hvem som bor hvor og hvem som krangler med hvem osv. Når beslutninger skal tas står man fritt til å beslutte det som treffer en selv best.

Feks var det et balkongprosjekt for samtlige leiligheter da jeg var medlem. Da byggherre spurte om støttestag skulle på gå på min balkong eller naboen sin side av leveggen, ble det hos naboen ;) 

Mener at man ikke har lov til å avslutte en generalforsamling før et styre er lovlig valgt. Dvs, ingen kan forlate møtelokalet. 

Selve jobben gikk av seg selv. Korte møter hver andre eller tredje måned de periodene det ikke var prosjekt på gang. Om det var noe som måtte ordnes var det litt oftere. 

Det var gode vilkår for styret hos oss og vilkårene ble stemt frem på en tidligere generalforsamling, nettopp for å unngå at ingen vil.

Anonymkode: 44db3...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...