Gå til innhold

Verv i styre i borettslag - tidenes mest utakknemlige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker bare å bo. Ikke interessert i å være med i tullestyrer med liksompolitikere.

Dere må bare drive på, men det blir uten meg.

Anonymkode: 22927...3fd

Da kjøper du deg selveier.

Eller så håper jeg du ser gjennom fingrene med det, dersom liksompolitikerne i tullestyret misligholder fellesgjelden.

Endret av Hactar
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betviler på det sterkste at dere har spurt mer enn 150 andelseiere om verv i styret og at alle over 150 har takket nei.

Jeg vet hva styrearbeid medfører. Spør du meg er ikke det et ansvar jeg påtar meg uansett honorar. Fordi du er prisgitt at de andre i styret oppfører seg etterretterlig, og at ingen tidligere har gjort noen brølerter som kan gjøre deg personlig ansvarlig og dermed medføre økonomisk ruin i verste fall. 

For å unngå dette, og for å få ordning og reda velger stadig flere brl. å få inn en advokatfullmektig eller en advokat til styreldervervet. 

En annen sak er at mange velger inn "varakorpset" med beskjed om at de må påregne styreverv om ett år eller to.

Anonymkode: 4da29...a52

Vi har selvsagt ikke spurt 150+ ansikt til ansikt, men vi har gått rundt og banket på dører på ulike tidspunkt - alle er selvsagt ikke hjemme eller åpner. Videre er ledige verv utlyst i alle informasjonskanaler vi har, samt oppslag. Så mye mer kan man ikke gjøre.

Det med å holdes personlig ansvarlig skjer sjeldent, med mindre det er sinnsyke brølere. Jussen skiller i praksis mellom profesjonelle og ikkeprofesjonelle styremedlem. Man kan også forsikre seg. Vi har advokatfullmektig som styreleder.

Anonymkode: 92c97...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du opplever det som lite og lett, er det mest sannsynlig en eller flere av de du sitter i styre med som foretar seg litt mer enn deg.

Anonymkode: 92c97...6d7

Jepp! Hos oss er det styrelederen som gjør alt arbeidet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Testosteron skrev:

Jepp! Hos oss er det styrelederen som gjør alt arbeidet. 

Og dette synes vedkommende er helt greit?

Anonymkode: 92c97...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette synes vedkommende er helt greit?

Anonymkode: 92c97...6d7

Ja, for jeg tror ikke det er så mye arbeid. Bygningsmassen er bare 13 år, og det er 42 leiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har selvsagt ikke spurt 150+ ansikt til ansikt, men vi har gått rundt og banket på dører på ulike tidspunkt - alle er selvsagt ikke hjemme eller åpner. Videre er ledige verv utlyst i alle informasjonskanaler vi har, samt oppslag. Så mye mer kan man ikke gjøre.

Det med å holdes personlig ansvarlig skjer sjeldent, med mindre det er sinnsyke brølere. Jussen skiller i praksis mellom profesjonelle og ikkeprofesjonelle styremedlem. Man kan også forsikre seg. Vi har advokatfullmektig som styreleder.

Anonymkode: 92c97...6d7

Er vel bare å skru opp styrehonoraret betraktelig da, så får dere betalt i hvert fall... Ta i så det monner og legg det som sak til generalforsamling, så tenker jeg folk kommer på møtet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Er vel bare å skru opp styrehonoraret betraktelig da, så får dere betalt i hvert fall... Ta i så det monner og legg det som sak til generalforsamling, så tenker jeg folk kommer på møtet. 

Vi ligger allerede godt over normen.

Anonymkode: 92c97...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har selvsagt ikke spurt 150+ ansikt til ansikt, men vi har gått rundt og banket på dører på ulike tidspunkt - alle er selvsagt ikke hjemme eller åpner. Videre er ledige verv utlyst i alle informasjonskanaler vi har, samt oppslag. Så mye mer kan man ikke gjøre.

Det med å holdes personlig ansvarlig skjer sjeldent, med mindre det er sinnsyke brølere. Jussen skiller i praksis mellom profesjonelle og ikkeprofesjonelle styremedlem. Man kan også forsikre seg. Vi har advokatfullmektig som styreleder.

Anonymkode: 92c97...6d7

Loven skiller ikke  mellom profesjonelle og ikkeprofesjonelle aktører. Loven er lik for alle. Man kan heller ikke forsikre seg mot alt mulig, selv om styreansvar er en del av mange brl sine bygningsforsikringer. 

Anonymkode: 4da29...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Loven skiller ikke  mellom profesjonelle og ikkeprofesjonelle aktører. Loven er lik for alle. Man kan heller ikke forsikre seg mot alt mulig, selv om styreansvar er en del av mange brl sine bygningsforsikringer. 

Anonymkode: 4da29...a52

Les om tolkningen av loven; de skiller.

Og takk, er klar over ansvaret. Det finnes forøvrig også egne forsikringer for styremedlem i borettslag.

Anonymkode: 92c97...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt borettslag er vi under 20 boenheter og da sier det seg selv at vi er sårbare. I løpet av de 15 årene har vi alltid hatt nok folk til verv. Jeg vet at tidligere så har ikke dette vært tilfelle og da har borettslaget måtte betale for at boligbyggelaget overtok drift. Jeg har tatt min del både i styret og som vara med møteplikt. I dag sier jeg nei takk pga helsemessige utfordringer. 

Anonymkode: e3ae5...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de 15 årene jeg har bodd her skulle det stå 

Anonymkode: e3ae5...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger en utblåsning. Jeg sitter i styret i et borettslag, og vi sliter (selvsagt) med rekrutteringen. Det er tre medlemmer som fortsetter neste periode, og mangler to stykker. I flere uker har vi forsøkt å rekruttere, men ingen er villig. "Har ikke tid", "har ikke lyst", "orker ikke" er svarene som kommer. Altså, jeg har verken tid, lyst eller ork, men jeg føler jeg . Det er til sammen over 150 andelseiere, og ikke en eneste av disse er villig til å gjør en innsats. Jeg finner det dypt provoserende, og jeg kjenner jeg blir forbanna og sur. Uten et (velfungerende) styre vil ikke borettslaget kunne eksistere. Uten et styre vil ikke regninger bli betalt, det vil ikke bli ordnet med vaktmester, bygningen vil ikke bli vedlikeholdt, det vil ikke være noen til å mekle i nabokonflikter, det vil heller ikke være noen som ser til at fellesarealer blir vasket. Det vil heller ikke være noen til å hjelpe deg dersom du mener naboen fester urimelig mye eller som sørger for at den døren som har gått i vranglås blir fikset. Og så videre, og så videre.

 

Til dere som sitter i styrer i borettslag; hvordan orker dere dette uten å få både magesår og grått hår?

Til dere som ikke har tid, ikke har lyst eller ikke orker å være med å styret; hva tenker dere? Tror dere virkelig at vi som er med i styret er ildsjelder og Narvestader som ønsker å gjøre denne jobben som kommer alle til gode? Hvor mye penger skal til for at dere bli villige? Hvorfor mener dere at noen andre bør jobben du selv kan gjøre? Hvorfor er det ikke rimelig at disse vervene går på rundgang og at alle som kan bidrar til fellesskapet? Jeg er oppriktig interessert i hvordan dere tenker.

Anonymkode: 92c97...6d7

Man er ikke tjent med å ha folk i et styre som ikke ønsker å sitte der. 

Og ja, det er helt vanlig at folk ikke ønsker å sitte i styret selv. Man er personlig ansvarlig for det man gjør og har et stort ansvar. 

Det er ikke mer synd på deg enn alle andre. Det er tullprat at du sitter i styret fordi du må. Nei, det må du faktisk ikke - det er faktisk slik at man kan kjøpe et styre og betale for styrejobben - ja det er dyrt, men alle andelseierne må betale for dette. Jeg hater når folks syns de er bedre enn andre og sitter i verv fordi ingen andre vil. Sannheten er at du har valgt det helt frivillig. 

Og ja, sitter i styret i borettslaget selv. Fordi jeg bryr meg og ønsker å påvirke. 

Syns rett og slett du syter over noe som er selvvalgt.

Forstår godt at folk ikke ønsker å sitte i et styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sittet i styret, men har sittet i valgkommiteen et par år. Det første året var hele kommiteen helt fersk, noe jeg tror var en fordel for borettslaget, selv om det var en utfordring for oss å finne ut hva en valgkommite i det hele tatt skal gjøre.

Tidligere hadde brl slitt med å finne kandidater til styret. En del av styremedlemene bodde ikke lenger i brl, men hadde fortsatt i styret i mange år fordi det ikke fantes andre kandidater.

Egentlig var vi ikke overrasket over dette, da vi knapt hadde fåttt med oss at det fantes en valgkommite før det ble dannet en ny på generalforsamlinga.

Det vi gjorde var å lage en høflig tekst der vi oppfordret folk til å melde seg, nevnte litt om hva styret gjør og hva vervet innebærer. Denne la vi i alle postkasser og hengte opp på alle utgangsdørene (mer synlig enn oppslagstavla).

Vi fikk likevel for få kanditater, og da laget vi et nytt skriv der vi sa at det så ut som vi ikke hadde nok kandidater. Vi skrev også at dersom det ikke ble nok kandidater ville vi være nødt til å ansette noen til styret, og da ville felleskostnadene øke.

Begge skrivene hadde to telefonnummer og en epostadresse intereserte kunne bruke for å få kontakt.

Det hjalp, og vi fikk rikelig med kandidater, faktisk alt for mange slik at vi måtte gjøre intervjuer og diskutere hvilke kanditater som ville gi et best mulig styre. I intervjuene fikk vi vite at mange ikke hadde meldt seg i første runde, fordi de følte at de ikke hadde det som skulle til. Mange tenkte de burde ha byggtekninsk kompetanse eller erfaring fra administarsjon for å kunne sitte i styret (vårt mest vellykkede valg det året tenkte slik, hun har fortsatt siden og gjør en stor innsats for å gjøre brl trivelig, hun har bla tatt initiativ til å starte vår meget aktive facebookside).

Året etter gjenbrukte vi første skriv, og fikk vi veldig mange kandidater alt etter første runde. Mange sa de hadde meldt seg fordi de trodde det kunne bli få kandidater, så andre runde hadde langvarig effekt.

De neste årene har antallet kandidater vært jevnt høyere enn antall plasser, men ikke like mye som de to første. I år vet jeg ikke om det blir like bra, for den nye komiteen har bare hengt opp skrivet på oppslagstavla.

 

Dette arbeidet har resultert i et bra styre som får ting gjort, legger langsiktige planer og informerer beboerene ofte om ting som skjer (både på papir og fb). Det har også kommet flere folk på genreralforsamlingene, men det kan også skyldes saftigere saker.

 

Hvis dere ikke har en egen valgkommite i boretslaget bør dere fremme forslag om det på neste generalforsamling. En seperat valgkommite vil gjøre også valgprosessen mer åpen og demokratisk, ved at de som har mest makt til å påvirke hvem som skal sitte i styret ikke selv er en del av det.

Anonymkode: cc305...1f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Hactar skrev:

Da kjøper du deg selveier.

Eller så håper jeg du ser gjennom fingrene med det, dersom liksompolitikerne i tullestyret misligholder fellesgjelden.

Det hjelper lite :ler:

Sameier har også styrer, styreleder, styremedlemmer og vararep.

Satt som vararep. i mitt forrige sameie, og tilsvarende i mitt nåværende. I mitt forrige var styremedlemmene betalt, i mitt nåværende er vi ikke betalt. Nåværende er et lite sameie med 5 eiere (3 boenheter og 2 eiere av totalt 3 næringslokaler.

Anonymkode: 3991f...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I borettslaget til en kamerat får alle som er i styret betalt. Blir noen tusenlapper i året på hver av dem. Samt at det alltid stilles med kake, pizza ol på møtene. De har merkelig nok aldri slitt med rekrutteringa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet flere år i styret i to forskjellige sameier og ikke det skjer aldri, aldri igjen. Maken til utakknemlig jobb skal man lete lenge etter med styreledere som får Stalin til å fremstå som rene pusekatten og beboere som ikke gjør annet enn å klage, men som ikke er interessert i å løfte en finger selv. Nå bor jeg ikke i leilighet lenger, men skulle det skje at jeg skulle finne på å kjøpe leilighet igjen kan i hvert fall ikke noen tusenlapper og kaker/pizza lokke meg til å påta meg noe styreverv! Jeg er faktisk villig til å betale temmelig mye for å slippe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Coolaid skrev:

Man er ikke tjent med å ha folk i et styre som ikke ønsker å sitte der. 

Og ja, det er helt vanlig at folk ikke ønsker å sitte i styret selv. Man er personlig ansvarlig for det man gjør og har et stort ansvar. 

Det er ikke mer synd på deg enn alle andre. Det er tullprat at du sitter i styret fordi du må. Nei, det må du faktisk ikke - det er faktisk slik at man kan kjøpe et styre og betale for styrejobben - ja det er dyrt, men alle andelseierne må betale for dette. Jeg hater når folks syns de er bedre enn andre og sitter i verv fordi ingen andre vil. Sannheten er at du har valgt det helt frivillig. 

Og ja, sitter i styret i borettslaget selv. Fordi jeg bryr meg og ønsker å påvirke. 

Syns rett og slett du syter over noe som er selvvalgt.

Forstår godt at folk ikke ønsker å sitte i et styre.

Nå synes jeg ikke du skal tillegge meg meninger og holdninger jeg ikke har gitt uttrykk for - jeg mener ikke at jeg er "bedre enn andre". Jeg holder forpliktelsen jeg ga da jeg ble valgt inn for x antall år. Jeg har ikke et problem med å sitte i styret i seg selv, det jeg har et problem med er at vi ikke kan finne én blant 150 andre som er villig.

Anonymkode: 92c97...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva for deres styremedlerm betalt? Hos oss får styrelder 150 000 (!), mens vara får 70 000....Resten av medleme husker jeg ikke...Vi er 6 blokker med 18 leiligheter i hver...

Anonymkode: 92c37...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva for deres styremedlerm betalt? Hos oss får styrelder 150 000 (!), mens vara får 70 000....Resten av medleme husker jeg ikke...Vi er 6 blokker med 18 leiligheter i hver...

Anonymkode: 92c37...135

Holy Shait.. Mamma er styreleder. Får 15.000 x) Er Rekkehus med ca 50 leiligheter til sammen.

Anonymkode: 47c6b...cde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva for deres styremedlerm betalt? Hos oss får styrelder 150 000 (!), mens vara får 70 000....Resten av medleme husker jeg ikke...Vi er 6 blokker med 18 leiligheter i hver...

Anonymkode: 92c37...135

Styreleder får betalt 100 000 kr, vanlige styremedlemmer 30 000 kr og vara får 15 000 kr.

Så mye jobb som styreleder har synes jeg det er helt greit at man tjener såpass. Vi er litt over 300 leiligheter.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...