Gå til innhold

Bruk av strømhalsbånd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min svigersøster har kjøpt en blandingshund. Den er nå ca 4 måneder. Ingen av de to rasene som inngår i blandingen er kjent for problemadferd. Hunden er forventet å bli mellomstor. Det er ingenting som tilsier at dette er, eller blir en problemhund. 

Jeg pratet med henne nylig, og da fortalte hun at hun brukte strømhalsbånd på valpen :hakeslepp:. Dette er et gammelt halsbånd, og har advarselslyd. Hun gir den støt når den går av tomten, selv om den umulig kan vite hvor grensen går, da det ikke er hekk eller gjerde. Hun hadde også gitt den støt da den fanget en fugl fra fuglebrettet hennes. Jeg ble helt lamslått, og spurte henne om hun ikke var klar over at dette var forbudt. Til og med straffbart! Hun svarte at de bor såpass avsides til at ingen ser det. Jeg prøvde selvfølgelig å overbevise henne om hvor grusomt dette er, men hun avfeide meg med at det fungerte så godt på den forrige hunden hennes.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ingen beviser. Hun innrømmer neppe dette hvis hun blir konfrontert av noen andre. Det er ingen vitner. Tips?

Anonymkode: cf7d4...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld til mattilsynet! Si hva du har blitt fortalt

Anonymkode: 9dc67...328

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det holder vel ikke å bare si det? De kan vel ikke foreta seg noe uten mer å gå på? 

Anonymkode: cf7d4...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du muligheten til å eventuelt få tatt et bilde av hunden med strømhalsbåndet på? Og så sender du det til mattilsynet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg heldigvis ikke hvordan strømhalsbånd fungerer, er det med en fjernkontroll som man styrer strømstøtene med? Hvis det er det,stjel fjernkontrollen, eller ta av strømhalsbåndet i et ubenyttet øyeblikk.

Hiv skiten!  :raven:

Anonymkode: 158f4...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg heldigvis ikke hvordan strømhalsbånd fungerer, er det med en fjernkontroll som man styrer strømstøtene med? Hvis det er det,stjel fjernkontrollen, eller ta av strømhalsbåndet i et ubenyttet øyeblikk.

Hiv skiten!  :raven:

Anonymkode: 158f4...12c

Tror det er vanlig at det er sensorer på de, som plukker opp når hunden bjeffer, og da gir støt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ringer du politiet. For et par mnd siden stod det i avisene om ei dame som ble dømt til fengsel for bruk av strømhalsbånd. Du kan evt sende henne artikkelen og si at du er villig til å anmelde henne om hun ikke slutter å mishandle dyret sitt.

Anonymkode: 914d0...1b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilde eller skriv med henne om det på melding slik at du har beviser, og meld til mattilsynet. Slike mennesker burde ikke få lov til å ha kjæledyr, fysj! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja: ta bilde av hunden med halsbåndet på - eller enda bedre, video. Ingen sier nei til å filme den søte lille valpen som leker, prøver å gå pent i bånd osv.

Anonymkode: 914d0...1b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få bevis skriftlig via sms eller facebook chatten. Kontakt mattilsynet. 

Anonymkode: 8ece9...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...