Gå til innhold

Kattepasser stjal katten min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, palamina skrev:

Nei, det stemmer ikke. Eier som er registrert på chip er den eneste som kan endre info på den, har nettop vært gjennom det der selv og hadde syntes det var ok om ny eier kunne gjøre det. Men det der er strengt. Men om det endrer noe at chipen er reg. på ts vet jeg ikke.

Kanskje damen er ekstremt it kyndig og har hacket seg inn og fått til å logge inn med ts sin konto? Vet ikke om det er mulig men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun har hatt katten i et halvt år. Da hun tok inn katten presiserte jeg at jeg kunne være lenge vekke, opptil to år faktisk og det sa hun at var helt greit. Hun kunne passe katten så lenge jeg ville som jeg skrev tidligere. 

Anonymkode: 8fdb4...53d

Med fare for å være irriterende etterpåklok så var det nok ingen god ide å reise fra katta så lenge og la den bo hos en fremmed person. Å signere eierskifte toppet virkelig kransekaka, for det finnes da flere andre måter å sørge for at katten blir ivaretatt dersom den blir syk eller skadet.
Du må nok snoke litt rundt huset hennes og stjele katten tilbake.

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer. Meldingen om eierskifte signeres av selger/tidligere eier. Dette er noe man gjør sammen med at man skriver kontrakt på overføringen/salget.

Altså er det noe i historien som ikke stemmer.

Anonymkode: 85c57...22f

 

21 minutter siden, Pusheen the cat skrev:

Det skal ikke gå an at denne damen har fått endret chippen. Dyreidentitet er superstreng på slikt og det MÅ fylles ut et skjema fra dem hvor tidligere eier/selger må signere for at en eventuell ny eier skal overta katten. Så lenge chippen står i ditt navn har hun ingenting hun skulle sagt, katten er din. 

Er dette noe som har skjedd i løpet av de siste fem årene? Da jeg kjøpte min rasekatt glemte jeg å spørre om den var chippet og trodde kanskje den ikke hadde chip, så jeg ba veterinær om å sjekke for chip da jeg var for å vaksinere. Katten hadde chip og det var ikke noe problem å endre navn og adresse i registeret slik at katten ble stående i mitt navn. Det ble gjort hos veterinæren mens jeg var der. Det eneste "beviset" var at jeg sa jeg var ny eier (hadde ikke med noen papirer, kun vaksinekort). Dette kunne selvsagt sjekkes opp men veterinæren gjorde ikke det.

Anonymkode: ba856...4c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som ikke kan juss. Jeg vil absolutt si du har loven på din side, TS! Det skal mer til enn et papir med en signatur for å si at du har gitt bort katten din. Hadde det vært så enkelt som at et signert papir er alt som teller, så er det mange rettssaker som hadde vært unngått her i verden. Du har heldigvis bevis som tilsier at formålet med eierskifte ikke var at det faktisk skulle skje et eierskifte. Samle sammen alt du har av bevis og ta kontakt med advokat! Hadde jeg hatt bevilling skulle jeg hjulpet deg gratis.. For en drittkjerring. Hadde noen prøvd å stjele katten min hadde det blitt månelyst!

Anonymkode: 3c0a6...e41

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange som ikke kan juss. Jeg vil absolutt si du har loven på din side, TS! Det skal mer til enn et papir med en signatur for å si at du har gitt bort katten din. 

Anonymkode: 3c0a6...e41

Hva skal til da?

Anonymkode: d3dfa...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor/hvordan man signerer eierskifte på en huskatt? Rasekatter man har betalt for og har kontrakt på at man eier kan jeg tildels skjønne, men en huskatt? Man har jo ingen papirer i utgangspunktet på at man eier den katten, så hvordan kan man skifte eier på en katt man ikke papirer på at man eier?

Jeg hadde anmeldt dama og sendt henne melding om at saken er anmeldt og at jeg akter å kjempe for å få katten min tilbake siden jeg aldri har sagt at eierskiftet skulle gjelde for alltid, kun til jeg kom hjem.
Håper du klarer å få tilbake katten sin!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal til da?

Anonymkode: d3dfa...809

Når TS har en underskrevet avtale om at denne damen skal passe katten, i tillegg til eventuell annen kommunikasjon som jeg regner med hun har (e-poster, sms'er osv), kanskje hun har annonsen hvor hun etterlyste en kattepasser lagret på finn.no og hun har skrevet at hun har beviser på at hun har betalt dyrlegeregninger o.l, så er det ganske mye som trekker i retning av at det ikke var meningen at denne kattepasseren skulle FÅ katten. Det blir som med andre kontrakter, avtaler, testamenter osv. Man må se skriftlige avtaler og handlinger i sammenheng, og deretter prøve å slå fast hva som faktisk var meningen bak avtalen e.l. Ut fra det TS har skrevet her, synes jeg det virker som en smal sak for henne å bevise at det ikke var hennes intensjon å gi bort katten sin til denne kattepasseren, men å la henne passe den på ubestemt tid.

Anonymkode: 3c0a6...e41

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer. Meldingen om eierskifte signeres av selger/tidligere eier. Dette er noe man gjør sammen med at man skriver kontrakt på overføringen/salget.

Altså er det noe i historien som ikke stemmer.

Anonymkode: 85c57...22f

TS skriver at dem signerte eierskifte slik at dersom katten stakk av og ble funnet, så ble kattepasser oppringt, så jeg antar at eierskifteskjemaet det er snakk om, er dyreidentitet sitt. 
Det er også kun hos Dyreidentitet eller veterinær at det registreres hvem som er eier, noe som styrker min mistanke om at det er dette skjemaet som er blitt brukt. 

Anonymkode: 6aa6c...29d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med fare for å være irriterende etterpåklok så var det nok ingen god ide å reise fra katta så lenge og la den bo hos en fremmed person. Å signere eierskifte toppet virkelig kransekaka, for det finnes da flere andre måter å sørge for at katten blir ivaretatt dersom den blir syk eller skadet.
Du må nok snoke litt rundt huset hennes og stjele katten tilbake.

 

Er dette noe som har skjedd i løpet av de siste fem årene? Da jeg kjøpte min rasekatt glemte jeg å spørre om den var chippet og trodde kanskje den ikke hadde chip, så jeg ba veterinær om å sjekke for chip da jeg var for å vaksinere. Katten hadde chip og det var ikke noe problem å endre navn og adresse i registeret slik at katten ble stående i mitt navn. Det ble gjort hos veterinæren mens jeg var der. Det eneste "beviset" var at jeg sa jeg var ny eier (hadde ikke med noen papirer, kun vaksinekort). Dette kunne selvsagt sjekkes opp men veterinæren gjorde ikke det.

Anonymkode: ba856...4c9

Det klarer jeg ikke å huske, men det er ihvertfall slik nå. Jeg jobber på dyreklinikk så er ofte borti saker med eierskifte, og da MÅ tidligere eier signere papiret før chippen kan endre eier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor i Afrika du var, men i den delen jeg var, var det minimalt med dekning. Så om katten skulle ha forsvunnet eller funnet evt, hadde jeg ikke fått vite det før kanskje flere uker etterpå. I tillegg var tilgangen til strøm minimal. Jeg var ikke bare på ferie tur i Zanzibar og slikket sol. 

Anonymkode: 8fdb4...53d

Men hvis du var så utilgjengelig så ville du likevel ikke få vite noe før du kom hjem. Så hun måtte jo kunne ta avgjørelser angående katten uansett? 

 

Håper det ordner seg da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Pusheen the cat skrev:

Det klarer jeg ikke å huske, men det er ihvertfall slik nå. Jeg jobber på dyreklinikk så er ofte borti saker med eierskifte, og da MÅ tidligere eier signere papiret før chippen kan endre eier. 

Hvilket papir?
Eierskifte-papir, eller et ny chip-registreringsting-papir oppå det hele?

 

For det virker rart om eier av katten kan skrive under på at en annen person er nå eier, men nekte å skrive under på at ny eier er kontaktperson for chippen.

 

Iforhold til TS, tror jeg du har en grei sak om du har meldinger / mail / andre PM tilgjengelig slik at du kan vise hensikt og intensjon ved overgivelse. Er vel "bare" å gå til politiet, og i verste fall blir det et par dyre utgifter og 0 katt :(

Anonymkode: a3d3a...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at dem signerte eierskifte slik at dersom katten stakk av og ble funnet, så ble kattepasser oppringt, så jeg antar at eierskifteskjemaet det er snakk om, er dyreidentitet sitt. 
Det er også kun hos Dyreidentitet eller veterinær at det registreres hvem som er eier, noe som styrker min mistanke om at det er dette skjemaet som er blitt brukt. 

Anonymkode: 6aa6c...29d

Det høres jo veldig logisk ut.

Var det skjemaet som kan lastes ned her dere fylte ut TS? http://www.dyreidentitet.no/faq.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket papir?
Eierskifte-papir, eller et ny chip-registreringsting-papir oppå det hele?

 

For det virker rart om eier av katten kan skrive under på at en annen person er nå eier, men nekte å skrive under på at ny eier er kontaktperson for chippen.

 

Iforhold til TS, tror jeg du har en grei sak om du har meldinger / mail / andre PM tilgjengelig slik at du kan vise hensikt og intensjon ved overgivelse. Er vel "bare" å gå til politiet, og i verste fall blir det et par dyre utgifter og 0 katt :(

Anonymkode: a3d3a...6bc

http://www.dyreidentitet.no/

Nederst å siden er det skjemaer til nedlasting og et skjema som heter "melding om eierskifte". Dette må fylles ut av begge parter og sendes inn til Dyreidentitet. Uten dette kan ikke chippen legges over på ny eier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pusheen the cat skrev:

http://www.dyreidentitet.no/

Nederst å siden er det skjemaer til nedlasting og et skjema som heter "melding om eierskifte". Dette må fylles ut av begge parter og sendes inn til Dyreidentitet. Uten dette kan ikke chippen legges over på ny eier. 

Fra hva jeg skjønner så har TS allerede skrevet under dette, med antagelse om at det skulle gjelde om noe skjedde med katten mens hun var borte og passer kunne kontaktes.

Eller må begge parter sende inn til Dyreidentitet?

Noe som ville vært veldig vanskelig hadde det vært en vanlig katteoverførsel siden TS er i Afrika og dermed ikke kunne kontaktes lett - nettopp derfor det ble skrevet under i første omgang.

 

Nå har jeg vært borti noe lignende, riktignok med bil :D , hvor en meget hyggelig dame på biltilsynet tok seg noen friheter når det gjaldt å overføre en (sliten) russebil og eieren var i Australia eller noe sånt, og faren var den som solgte oss skiten. Meget behjelpelig, kanskje ikke helt lovlig, men fryktelig behagelig for oss.

Kan det være at en dyrepleier eller veterinær har tatt seg litt større friheter for å gjøre prossessen lettere?

Anonymkode: a3d3a...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Pusheen the cat skrev:

Det klarer jeg ikke å huske, men det er ihvertfall slik nå. Jeg jobber på dyreklinikk så er ofte borti saker med eierskifte, og da MÅ tidligere eier signere papiret før chippen kan endre eier. 

Jeg har ikke signert noe spesiell kontrakt som angår spesielt dyreidentitet? Derfor ble jeg litt overrasket over at chippen på katten ikke sto registrert på meg lengre. 

Men kan det være at forskjellige dyre klinikker opererer med forskjellige måter å gjøre på? Med tanke på det AB under skriver? 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette noe som har skjedd i løpet av de siste fem årene? Da jeg kjøpte min rasekatt glemte jeg å spørre om den var chippet og trodde kanskje den ikke hadde chip, så jeg ba veterinær om å sjekke for chip da jeg var for å vaksinere. Katten hadde chip og det var ikke noe problem å endre navn og adresse i registeret slik at katten ble stående i mitt navn. Det ble gjort hos veterinæren mens jeg var der. Det eneste "beviset" var at jeg sa jeg var ny eier (hadde ikke med noen papirer, kun vaksinekort). Dette kunne selvsagt sjekkes opp men veterinæren gjorde ikke det.

Anonymkode: ba856...4c9

 

Anonymkode: 8fdb4...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra hva jeg skjønner så har TS allerede skrevet under dette, med antagelse om at det skulle gjelde om noe skjedde med katten mens hun var borte og passer kunne kontaktes.

Eller må begge parter sende inn til Dyreidentitet?

Noe som ville vært veldig vanskelig hadde det vært en vanlig katteoverførsel siden TS er i Afrika og dermed ikke kunne kontaktes lett - nettopp derfor det ble skrevet under i første omgang.

 

Nå har jeg vært borti noe lignende, riktignok med bil :D , hvor en meget hyggelig dame på biltilsynet tok seg noen friheter når det gjaldt å overføre en (sliten) russebil og eieren var i Australia eller noe sånt, og faren var den som solgte oss skiten. Meget behjelpelig, kanskje ikke helt lovlig, men fryktelig behagelig for oss.

Kan det være at en dyrepleier eller veterinær har tatt seg litt større friheter for å gjøre prossessen lettere?

Anonymkode: a3d3a...6bc

Det trengs bare ett skjema, men begge må signeres. Ansatte på klinikken kan ikke ordne dette da Dyreidentitet er veldig streng på slike ting og må ha underskrift fra begge parter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forlot katten din i et halvt år for å reise til Afrika og "hjelpe masse mennesker"? Nei, vet du hva! Selvsagt skal man ikke bare stjele andres katter, men hvis fremmede folk i Afrika er viktigere for deg enn å ta deg av katten din som du selv har skaffet deg, så kanskje pus har det bedre hos en annen enn hos deg? 

Anonymkode: ce9fb...95a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forlot katten din i et halvt år for å reise til Afrika og "hjelpe masse mennesker"? Nei, vet du hva! Selvsagt skal man ikke bare stjele andres katter, men hvis fremmede folk i Afrika er viktigere for deg enn å ta deg av katten din som du selv har skaffet deg, så kanskje pus har det bedre hos en annen enn hos deg? 

Anonymkode: ce9fb...95a

Skjerp deg 

Anonymkode: 48e6f...3ab

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

For all del: Ikke heng ut dama på facebook. Det kan slå kraftig tilbake på deg. 

Det du bør gjøre nå er følgende: 

1) Grav frem alt du har av meldinger og e-poster hvor det fremgår at dette var en avtale om kattepass, og ikke salg av katten. 

2) Anmeld dama for tyveri. 

Selv om du har skrevet under på eierskifte rokker ikke det ved avtalen dere har hatt. Hensikten med eierskifte var ikke at hun skulle eie katten. Og det er nettopp avtalen dere har hatt som er det vesentlige her. 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
På 21.4.2017 den 17.28, AnonymBruker skrev:

Her var det mange som ikke kan juss. Jeg vil absolutt si du har loven på din side, TS! Det skal mer til enn et papir med en signatur for å si at du har gitt bort katten din. Hadde det vært så enkelt som at et signert papir er alt som teller, så er det mange rettssaker som hadde vært unngått her i verden. Du har heldigvis bevis som tilsier at formålet med eierskifte ikke var at det faktisk skulle skje et eierskifte. Samle sammen alt du har av bevis og ta kontakt med advokat! Hadde jeg hatt bevilling skulle jeg hjulpet deg gratis.. For en drittkjerring. Hadde noen prøvd å stjele katten min hadde det blitt månelyst!

Anonymkode: 3c0a6...e41

Enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet dyreidentitet og hørt hva de synes om saken, og hva som er rett i forhold til det papirarbeidet som er gjort. Hvem er katten sin, rett og slett. Og fått det skriftlig, og vist det til kattepasseren dersom saken er i eiers favør. Hjelper ikke å ringe dama og si "men du altså, dyreidentitet sa atte", men heller sende det skriftlig til henne.

Anonymkode: 869d0...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...