Gå til innhold

Hvis det ble forbudt å være kjøtteter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det ble påbudt å være veganer (ingen animalske produkter), hva kunne jeg spist da? 

Jeg har mange allergier. Hvilken mat MÅ man ha i seg som veganer? For å dekke næringsbehovet.
Tanker om hvilke matvarer kostholdet bør bestå av? Bønner, frukt, bær, linser, nøtter, mandler, soya utgår. 

Anonymkode: c36dc...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du spise kikerter? De inneholder mye proteiner.

For å dekke resten av næringsbehovet, har jeg ikke greie på. Kanskje du kunne blitt henvist til en ernæringsfysiolog for å få veiledning og kunnskap om dette?

Anonymkode: 15bd2...0cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke superpeiling, men vil tro det blir hardt arbeid å leve som veganer med de allergiene der. Blir vel kikerter(med mindre det går under bønner?), grønnsaker og diverse kornsorter.

Anonymkode: 7863f...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne spise veganere, da det strengt tatt også er "å spise vegansk". 

Anonymkode: 29f5c...9eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter, frø, quinoa, erter (flere typer), hemp, havre, gresskar frø, brokkoli, asparges, næringsgjær, soltørkede tomater, artisjokk.

Men ja, mye mer krevende å sette sammen et vegansk kosthold med alle de allergiene, sikkert mulig dersom man ønsker det sterkt nok. 

Å være veganer kommer nok aldri til å bli påbudt uansett så ingenting å bekymre seg over med mindre du ønsker å bli veganer at etiske årsaker :) 

Anonymkode: cb375...43b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne spise veganere, da det strengt tatt også er "å spise vegansk". 

Anonymkode: 29f5c...9eb

Mennesket er et animalsk produkt....... 

Anonymkode: cb375...43b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ble påbudt å være veganer (ingen animalske produkter), hva kunne jeg spist da? 

Jeg har mange allergier. Hvilken mat MÅ man ha i seg som veganer? For å dekke næringsbehovet.
Tanker om hvilke matvarer kostholdet bør bestå av? Bønner, frukt, bær, linser, nøtter, mandler, soya utgår. 

Anonymkode: c36dc...9ff

Kostholdet bør være variert, og dekke næringsbehovet du har.
Det er ingen mat du MÅ spise.
Hvordan du dekker næringsbehovet vil du måtte regne ut etter hvordan du balanserer ditt kosthold.
 

 

Anonymkode: 24894...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ble påbudt å bli veganer hadde de ikke solgt animalske produkter, så da kunne du bare shoppet det du ville :alice:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mennesket er et animalsk produkt....... 

Anonymkode: cb375...43b

"...men ærede dommer, min klient har alltid blitt fortalt at man blir det man spiser."

Anonymkode: 29f5c...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne spise veganere, da det strengt tatt også er "å spise vegansk". 

Anonymkode: 29f5c...9eb

hihi

 

ÆSJ

Anonymkode: c36dc...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du spise kikerter? De inneholder mye proteiner.

For å dekke resten av næringsbehovet, har jeg ikke greie på. Kanskje du kunne blitt henvist til en ernæringsfysiolog for å få veiledning og kunnskap om dette?

Anonymkode: 15bd2...0cb

Usikker.

Jo, kanskje? :) Regner med staten hadde sponsa de 2000 kr da.

Anonymkode: c36dc...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kikerter, frø, quinoa, erter (flere typer), hemp, havre, gresskar frø, brokkoli, asparges, næringsgjær, soltørkede tomater, artisjokk.

Men ja, mye mer krevende å sette sammen et vegansk kosthold med alle de allergiene, sikkert mulig dersom man ønsker det sterkt nok. 

Å være veganer kommer nok aldri til å bli påbudt uansett så ingenting å bekymre seg over med mindre du ønsker å bli veganer at etiske årsaker :) 

Anonymkode: cb375...43b

Har vurdert vegetarianisme (????), men som du skriver så er det de allergiene som ødelegger. Jeg spiser det jeg kan, liksom.

Bare en tanke, siden flere og flere blir veggiser, og ekstremisme blir mer vanlig :)

Anonymkode: c36dc...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kostholdet bør være variert, og dekke næringsbehovet du har.
Det er ingen mat du MÅ spise.
Hvordan du dekker næringsbehovet vil du måtte regne ut etter hvordan du balanserer ditt kosthold.
 

 

Anonymkode: 24894...93c

Åja. Hva med poteter, gulrøtter og brokkoli? 

Anonymkode: c36dc...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, melatonin skrev:

Hvis det ble påbudt å bli veganer hadde de ikke solgt animalske produkter, så da kunne du bare shoppet det du ville :alice:

Hva mener du? 

Anonymkode: c36dc...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? 

Anonymkode: c36dc...9ff

Hvis det ble forbudt å spise kjøtt, og påbudt å bli veganer så hadde de fjernet alt av animalske produkter. De hadde da blitt ulovlige, det sier seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, melatonin skrev:

Hvis det ble forbudt å spise kjøtt, og påbudt å bli veganer så hadde de fjernet alt av animalske produkter. De hadde da blitt ulovlige, det sier seg selv. 

Og så..? Spørsmålet er HVILKE ikke-animalske produkter jeg kunne spist. 

Anonymkode: c36dc...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig du måtte levd på proteinpulver og vitaminshakes som var sammensatt av de matvarene du tåler. Disse hadde nok og vært lettere å få tak i, og masseprodusert om kjøtt ikke var lov. Vi hadde hatt en helt annen type matbutikk og andre produkter, så det hadde vært "lettere" å overleve i den type sammfunn, enn i det vi har nå. 

Alger, for eks spirulina, har et veldig bra næringsinnhold. Den inneholder alle proteiner, er rik på jern, diverse b-vitaminer, omega 3 osv. 

Proteinpulver kan man lage av veldig mange ulike typer mat. Har sett det lagd av gresskarkjernefrø for eks 

Anonymkode: 03c48...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet en ulovlig kufarm oppe i fjellet og blitt Norges kjøttbaron! Ville vasset i penger og blitt vår tids moderne Pablo Escobar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så..? Spørsmålet er HVILKE ikke-animalske produkter jeg kunne spist. 

Anonymkode: c36dc...9ff

Du ville trolig, som de fleste som er veganere over tid, måtte bassere deg relativt tungt på mikrober og bakterier (som ironisk nok også er liv). Det er fullt mulig å leve noenlunde ok i noen år av livet som "moteveganer" i vesten uten en kulturell og sosial forståelse av næringsverdi i mat, men det er få ti lingen beviser på at det er mulig å gjøre over tid uten å enten pådra seg relativt alvorlige mangelsykdommer eller kopiere kosten til en kultur som har levd vegansk eller semi-vegansk over generasjoner.

 

Svaret på spørsmålet ditt er altså at et samfunn uten animalske produkter i fri handel ville måtte finne seg i å spise tunge mengder "bedervet" kost. Altså ulike typer grønnsaker eller bønner utsatt for tid og bakterier til det inneholder nok næring til å kompensere for at vi ikke ønsker å spise mer avansert liv. Kjente er kimchi, sauerkraut, miso eller nato, men det finnes et uttall varianter.

Anonymkode: dd9b2...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ville trolig, som de fleste som er veganere over tid, måtte bassere deg relativt tungt på mikrober og bakterier (som ironisk nok også er liv).

Anonymkode: dd9b2...aa5

Du tenker da ikke at alle former for liv er "likeverdige"? Planter er jo også liv. De aller fleste mennsker klarer å forstå at ulike former for liv har ulike former for bevissthet. Altså, jeg tviler på at de fleste veganere ikke vet hva definisjonen på liv er, og at det er forskjell på en hund og en blomst. 

Sitat

men det er få ti lingen beviser på at det er mulig å gjøre over tid uten å enten pådra seg relativt alvorlige mangelsykdommer eller kopiere kosten til en kultur som har levd vegansk eller semi-vegansk over generasjoner

De fleste tar etter matkulturen de selv vokser opp i. Det er ikke som om man ville automatisk overlevd som kjøttspiser om man ikke visste hvordan. Jeg kjenner en som fikk skjørbuk (c-vitaminmangel) fordi han spiste mye ferdigpizza og lignende.

Når man skifter til et helt annet kosthold, så må man lære nye spilleregler, det gjelder uansett hva man skifter til, om det er fodmap eller lavkarbo. Om man ikke har kunnskapene, så vil det gjerne gå galt. Ser ikke hvorfor det skulle være negativt å kopiere en matkultur om man liker den bedre enn egen. Sikkert en del nordmenn som liker asiatisk mat bedre enn norsk

Sitat

Svaret på spørsmålet ditt er altså at et samfunn uten animalske produkter i fri handel ville måtte finne seg i å spise tunge mengder "bedervet" kost. Altså ulike typer grønnsaker eller bønner utsatt for tid og bakterier til det inneholder nok næring til å kompensere for at vi ikke ønsker å spise mer avansert liv. Kjente er kimchi, sauerkraut, miso eller nato, men det finnes et uttall varianter.

Du skriver "finne seg i" å spise "tung og bedervet mat", men hvorfor er den type mat dårlig å spise?

Anonymkode: 03c48...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...