Gå til innhold

Venninners dyre bryllup og utdrikningslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, noen ganger er det så enkelt som at man må legge inn årene når det kommer til folks bryllup uansett hvor gode venner man er med bruden hvis det går seriøst utover eiga økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at det kommer veldig an på hvor gammel man er og hvilken livssituasjon man er i. Gifter man seg tidlig/midten av 20 årene, så er gjerne utdrikningslaget deretter. Folk er studenter og har dårlig råd. Gifter man seg etter 30 har de fleste i vennekretsen mer OK økonomi og kostnadene øker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke giddet å gå i et svindyrt utrikkingslag eller bryllup uansett hvem som skulle gifte seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk er generelt negative til alt som har med bryllup å gjøre. Nå har ikke jeg blitt invitert i tre bryllup på en sommer, ei heller flere år på rad, men hvis en venninne eller nær slektning gifter seg så ser jeg fram til bryllupet med glede. 

Blir utdrikingslaget for dyrt, takk nei. Blir bryllupet for dyrt, takk nei. Er du invitert i utdrikningslaget/bryllupet til en som bare er en bekjent, takk nei. 

De fleste har vel en penere kjole i klesskapet. Bruk den. Det gjør ikke noe om den blir brukt i flere bryllup heller. Med mindre kleskoden er galla. Jeg kjøpte en kjole til et bryllup for 2 år siden. Samme kjole blir brukt i et bryllup i sommer. 

Og ikke minst, man trenger ikke kjøpe gave for tusenvis av kroner.

Anonymkode: fce2d...920

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis/om den tid kommer og jeg skal gifte meg skal jeg ha kleskode. En felles kleskode for menn og kvinner: Kle dere pent. Det er enkelt, og alle kan få det til på den måten de selv vil :) 
I bryllupet til en i slekten min, var det ei jente som kom i det korteste skjørtet hun fant, joggesko og singlet. Ikke pent kledd. Smilet hennes var heller ikke tilstede. Går ann å anstrenge seg litt til et bryllup... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2017 den 11.56, AnonymBruker skrev:

Et annet moment som jeg skulle ønske brudene tok innover seg at at vedtatte kleskoder handler om å kle seg på samme NIVÅ, og det er mannens antrekk som setter standarden. Ser at noen tror lang kjole hører sammen med dress eller mørk dress, det er ikke tilfelle. For at lang kjole skal være påkrevet for damer, så er det galla (altså kjole og hvitt) som er herreantrekket. Ved smoking kan damen gå i lengre, eventuelt knekort (men ikke gulvlang eller lårkort) pyntet kjole.  Ved mørk dress bærer damene festfin kjole eller bukser, ved dress kan man velge skjørt, pyntet kjole eller bukser. Antrekk "pent" er mer avslappet, bukse/jakke for menn og litt pyntet for kvinner. Så gallakjole kombinert med lys dress er helt på jordet! Så alle gjester: Så sant ikke antrekket er galla, kan su fint bruke din vanlige penkjole.

Anonymkode: ce93d...b95

Så du mener det ikke er "lov" med lang kjole (eventuelt bunad) dersom mannen har dress?!? Og at det ikke er "lov" å bytte ut kjolen med todelt antrekk (skjørt og bluse)?

Må innrømme at jeg ikke er spesielt glad i anledninger hvor det er for mange rigide regler for hva man kan ha på seg. 

Anonymkode: c7d5e...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det ikke er "lov" med lang kjole (eventuelt bunad) dersom mannen har dress?!? Og at det ikke er "lov" å bytte ut kjolen med todelt antrekk (skjørt og bluse)?

Må innrømme at jeg ikke er spesielt glad i anledninger hvor det er for mange rigide regler for hva man kan ha på seg. 

Anonymkode: c7d5e...749

Bunad er alltid tillatt uansett kleskode, men man lar de mest pyntede gallakjolene være igjen hjemme. Lang penkjole er naturligvis helt innafor. 

Er kleskoden livkjole/kjole og hvitt, betyr det galla. Men det finnes todelte gallakjoler. 

Endret av Rosalie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2017 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Å hevde at alle har råd til det de vil bare man prioriterer "riktig", er en arrogant og uvitende holdning. 

Anonymkode: 37be0...b5a

Dette

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2017 den 20.12, Puny skrev:

Tenker at det kommer veldig an på hvor gammel man er og hvilken livssituasjon man er i. Gifter man seg tidlig/midten av 20 årene, så er gjerne utdrikningslaget deretter. Folk er studenter og har dårlig råd. Gifter man seg etter 30 har de fleste i vennekretsen mer OK økonomi og kostnadene øker på. 

Nå er det ikke alle godt voksne heller som har god råd. Dette kan også variere i samme vennegjeng og familie. Det er heller ikke alltid like synlig for andre hvordan det står til med folks økonomi. Man kan ikke bare regne med at alle kan "ta seg råd". Folk som klager over hvor smålig det er å ikke prioritere flere tusen til venners utdrikningslag eller er sure fordi de ikke har fått "bra nok" gaver, kan ta seg ei bolle... 

 

Anonymkode: c7d5e...749

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Rosalie skrev:

Bunad er alltid tillatt uansett kleskode, men man lar de mest pyntede gallakjolene være igjen hjemme. Lang penkjole er naturligvis helt innafor. 

Er kleskoden livkjole/kjole og hvitt, betyr det galla. Men det finnes todelte gallakjoler. 

Ok. Så det MÅ ikke være kortere kjole til dress. 

Anonymkode: c7d5e...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke alle godt voksne heller som har god råd. Dette kan også variere i samme vennegjeng og familie. Det er heller ikke alltid like synlig for andre hvordan det står til med folks økonomi. Man kan ikke bare regne med at alle kan "ta seg råd". Folk som klager over hvor smålig det er å ikke prioritere flere tusen til venners utdrikningslag eller er sure fordi de ikke har fått "bra nok" gaver, kan ta seg ei bolle... 

 

Anonymkode: c7d5e...749

Det er jeg helt enig i, men det 'forventes' på en annen måte at man har mer å rutte med i 30 årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg litt undrende til hva folk tror at et bryllup koster? Folk vil ikke betale for noe, men vil gjerne ha den "gratis" maten, alkoholen og festen de kan få. Ja, det er brudeparet som selv velger å gifte seg, men man velger også selv som gjest om man vil godta invitasjonen og man velger selv om man vil være en del av utdrikningslaget.
Min bestevenninne og forlover bor utenlands. Hun hadde ikke råd til å reise tur-retur 2 ganger for utdrikningslag og bryllup, og det samme gjaldt en annen venninne. Og det syns jeg er helt greit. De prioriterte derfor bryllupet. For meg, så er det en selvfølge å sørge for at jeg får vært en del av utdrikningslag og bryllup så fremt det er innenfor en viss rekkevidde først og fremst. MEN, er det en god og nær venninne ville jeg nok prioritert begge deler, men måtte da ha planlagt det mye nøyere. Jeg får til det jeg vil, men jeg har økonomien til det. Ja, jeg er student, men er og har alltid vært en sparsom person så "uforutsette" hendelser påvirker ikke meg på samme måte som det ville gjort for andre. 

Greit, men skal ikke forvente noe av andre, men samtidig så tror jeg at mange får til mer enn det de sier de kan. At man ikke ønsker å bruke 1000 kr på et utdrikningslag versus det å ikke ha råd er en stor forskjell, men en ærlig sak. 

Folk får ha de meninger de vil, men det er ingen poeng å "angripe" andre fordi de har en annen mening enn deg. Man må kunne svare på en saklig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det ikke er "lov" med lang kjole (eventuelt bunad) dersom mannen har dress?!? Og at det ikke er "lov" å bytte ut kjolen med todelt antrekk (skjørt og bluse)?

Må innrømme at jeg ikke er spesielt glad i anledninger hvor det er for mange rigide regler for hva man kan ha på seg. 

Anonymkode: c7d5e...749

Bunad er alltid lov. Gulvlang kjole passer ikke til antrekk dress nei. Formålet med kleskoder er ikke at alle skal kle seg likt, men at alle skal kle seg på samme NIVÅ. Det gir et fellesskap og antyder noe om hvilket nivå festen er på. 

http://bryllupsinspirasjon.no/artikler/2014/11/25/kleskode-bryllup-vaer-aldri-tvil-igjen-med-denne-guiden/

Anonymkode: ce93d...b95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O.G.
12 timer siden, Viola07 skrev:

Jeg stiller meg litt undrende til hva folk tror at et bryllup koster? Folk vil ikke betale for noe, men vil gjerne ha den "gratis" maten, alkoholen og festen de kan få.  

Vel, hvis gjestene skal betale for maten sin så er ikke brudeparet vertskap lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du må til utlandet for å delta blir det selvfølgelig dyrt. Men du må ikke delta. Joda man har jo lyst og vil ikke gå glipp av det, men det er lov å si nei. 

Men dersom jeg selv skulle funnet på å gifte meg i utlandet, så ville jeg invitert den aller nærmeste familien + forlover. Forsøkt å dekket det meste av utgifter/sørge for at det ikke blir en stor utgift for gjestene. Og heller hatt en fest når vi kom hjem (dersom øvrig familie/venner "forventer" det. Ikke pga gaver...Men fordi jeg vet mange ville ønsket å delta i noe av feiringen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, O.G. skrev:

Vel, hvis gjestene skal betale for maten sin så er ikke brudeparet vertskap lenger.

Hvis det var det du klarte å forstå ut i fra det jeg skrev så skjønner jeg hvorfor det er så mange opphetede samtaler på nett. Det står ingenting om at man skal betale for egen mat, men at bryllup koster penger og at hvis man som gjest syns det er greit å dukke opp uten gave, og ei har deltatt i noen utdrikningslag, så er man etter min mening en utrolig gnien person og ikke verdig gjest. En gave trenger ikke vært stort eller dyrt, men normal høflighet er å gi brudeparet en gave. Ikke bare komme for å snylte gratis mat og drikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bunad er alltid lov. Gulvlang kjole passer ikke til antrekk dress nei. Formålet med kleskoder er ikke at alle skal kle seg likt, men at alle skal kle seg på samme NIVÅ. Det gir et fellesskap og antyder noe om hvilket nivå festen er på. 

http://bryllupsinspirasjon.no/artikler/2014/11/25/kleskode-bryllup-vaer-aldri-tvil-igjen-med-denne-guiden/

Anonymkode: ce93d...b95

Har da sett mange ganger at noen kommer i knelang og andre kommer i lang kjole i samme bryllup. Har ikke sett ut som det har lagt noen demper på bryllupet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Viola07 skrev:

Jeg stiller meg litt undrende til hva folk tror at et bryllup koster? Folk vil ikke betale for noe, men vil gjerne ha den "gratis" maten, alkoholen og festen de kan få. Ja, det er brudeparet som selv velger å gifte seg, men man velger også selv som gjest om man vil godta invitasjonen og man velger selv om man vil være en del av utdrikningslaget.
Min bestevenninne og forlover bor utenlands. Hun hadde ikke råd til å reise tur-retur 2 ganger for utdrikningslag og bryllup, og det samme gjaldt en annen venninne. Og det syns jeg er helt greit. De prioriterte derfor bryllupet. For meg, så er det en selvfølge å sørge for at jeg får vært en del av utdrikningslag og bryllup så fremt det er innenfor en viss rekkevidde først og fremst. MEN, er det en god og nær venninne ville jeg nok prioritert begge deler, men måtte da ha planlagt det mye nøyere. Jeg får til det jeg vil, men jeg har økonomien til det. Ja, jeg er student, men er og har alltid vært en sparsom person så "uforutsette" hendelser påvirker ikke meg på samme måte som det ville gjort for andre. 

Greit, men skal ikke forvente noe av andre, men samtidig så tror jeg at mange får til mer enn det de sier de kan. At man ikke ønsker å bruke 1000 kr på et utdrikningslag versus det å ikke ha råd er en stor forskjell, men en ærlig sak. 

Folk får ha de meninger de vil, men det er ingen poeng å "angripe" andre fordi de har en annen mening enn deg. Man må kunne svare på en saklig måte. 

En bryllupsfest koster MYE. Derfor er det jo også vanlig at mange par sparer lenge til bryllupet,  de venter med å gifte seg til de har "råd", noen får økonomisk hjelp fra foreldre eller andre til det som skal være deres store dag,  en engangshendelse. 

Gjestene får en invitasjon på noen uker eller måneders varsel. Noen ganger kan det bli flere bryllup på kort tid. Og alle har ikke like god råd av ulike grunner. Det er ikke en PLIKT å sørge for at man har høyest mulig inntekt så man kan kjøpe dyre selskapsantrekk, dyre gaver og punge ut mange tusen for utdrikningslag. (Samme med konfirmasjoner,  bursdager,  jul mm). Man gir og deltar etter evne, ikke etter hva som "forventes". Man er ikke pliktig til å gi gave tilsvarende kuvertprisen. Som gjest ville jeg heller ikke blitt fornærmet over å bli invitert i budsjettbryllup. Kan godt spise sodd eller pølse med lompe,  for min del. Det viktigste er å komme sammen og feire brudeparet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artigste bryllupene jeg har vært i, har vært uformelle budsjettbryllup. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2017 den 19.26, Thyra skrev:

En bryllupsfest koster MYE. Derfor er det jo også vanlig at mange par sparer lenge til bryllupet,  de venter med å gifte seg til de har "råd", noen får økonomisk hjelp fra foreldre eller andre til det som skal være deres store dag,  en engangshendelse. 

Gjestene får en invitasjon på noen uker eller måneders varsel. Noen ganger kan det bli flere bryllup på kort tid. Og alle har ikke like god råd av ulike grunner. Det er ikke en PLIKT å sørge for at man har høyest mulig inntekt så man kan kjøpe dyre selskapsantrekk, dyre gaver og punge ut mange tusen for utdrikningslag. (Samme med konfirmasjoner,  bursdager,  jul mm). Man gir og deltar etter evne, ikke etter hva som "forventes". Man er ikke pliktig til å gi gave tilsvarende kuvertprisen. Som gjest ville jeg heller ikke blitt fornærmet over å bli invitert i budsjettbryllup. Kan godt spise sodd eller pølse med lompe,  for min del. Det viktigste er å komme sammen og feire brudeparet. 

My point exactly! Som jeg sa, man trenger ikke gi en dyr gave, men man dukker heller ikke opp uten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...