Gå til innhold

Venninners dyre bryllup og utdrikningslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan virke som om dette er å banne litt i kjerka... Men hvor viktig er egentlig de kleskodene?

Så lenge man prøver å se ordentlig og velstelt og pyntet ut, har det egentlig noe å si om kjolen går til bakken eller knærne? Eller om mannen går i dress eller smoking eller bunad? Hvor vanlig er det egentlig med kleskode? Har aldri vært i bryllup med det.. Skjønner det litt om det er snakk om kongelig bryllup, men er det så viktig for den gjengse brud? 

Anonymkode: 27513...a1f

Det er ikke spesielt vanlig, men jeg syns det trender mot å bli mer vanlig. Tradisjonelt sett var bryllup en festdag hvor antrekket var "det fineste du har," i dag er det ofte mørk dress hos menn og bunad eller en pen kjole hos kvinner. 

Det er kutyme at ingen kvinner skal kle seg slik at hun tar oppmerksomheten fra bruden, altså hverken utfordrende eller mer overdådig enn hva man kan forvente at bruden er kledd i. Så dersom man setter kleskode, bør man sette den minst ett hakk mindre formelt enn den som klærne til brudeparet er i. Har bruden typisk lang brudekjole og brudgommen livkjole, settes kleskoden ikke mer formelt enn smoking, helst ikke mer formelt enn mørk dress. Har bruden en mer neddempet stil, som knekort kjole og brudgommen sort dress, settes kleskoden ikke mer formelt enn dress. For brudeparet skal være i sentrum, og det skal ikke være tvil om hvem som er dagens midtpunkt antrekksmessig. 

Endret av Rosalie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjedeligere fordi det ikke er den naturlige venninnegjengen, men en odde sammensatt gruppe damer fra ulike faser av brudens liv, noe som gjør at det fort blir litt kleint. Jeg har i tillegg ingen behov for å skulle bli kjent med de damene jeg ikke kjenner fra før, og slik har nok mange det, så det blir forholdsvis klikkete og krampeaktig "nå skal vi kooose vårs og ha det kjeeempegøy for brudens skyld!"

Økonomi har generelt lite å si for meg, men jeg bruker kun penger på ting jeg har lydt til. Jeg kan fint blåse 5000 kr på ett middagsmåltid på Maaemo eller 15000 kr på en luksushelg i en eller annen herlig storby med partner eller gode venninner, men utdrikningslag for andre enn mine 2-3 aller nærmeste venninner gidder jeg ikke å bruke særlig mye penger på.

Anonymkode: 7845f...1ad

Dette er skrevet av meg, klarte visst å trykke på anonym-knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjedeligere fordi det ikke er den naturlige venninnegjengen, men en odde sammensatt gruppe damer fra ulike faser av brudens liv, noe som gjør at det fort blir litt kleint. Jeg har i tillegg ingen behov for å skulle bli kjent med de damene jeg ikke kjenner fra før, og slik har nok mange det, så det blir forholdsvis klikkete og krampeaktig "nå skal vi kooose vårs og ha det kjeeempegøy for brudens skyld!"

Økonomi har generelt lite å si for meg, men jeg bruker kun penger på ting jeg har lydt til. Jeg kan fint blåse 5000 kr på ett middagsmåltid på Maaemo eller 15000 kr på en luksushelg i en eller annen herlig storby med partner eller gode venninner, men utdrikningslag for andre enn mine 2-3 aller nærmeste venninner gidder jeg ikke å bruke særlig mye penger på.

Anonymkode: 7845f...1ad

Men da er det ikke gode venner av deg heller obviously... ! Eller så er det du som er en sykt dårlig og gnien venn bare! 

Anonymkode: 85707...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 21.4.2017 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Tre av mine nære venninner skal gifte seg denne sommeren/høsten. Det er utelukket å ikke delta, men jeg klarer ikke glede meg grunnet de skyhøye kostnadene. Jeg driver eget nyoppstartet selskap og jobber hardt for å få det til å gå rundt nå i starten. Fatter ikke hvordan jeg skal få til ting økonomisk og kjenner en aldri så liten irritasjon over at folk tar for gitt at man kan punge ut i det vide og brede for å feire dem.. det gjelder ikke bare brudene, men forlovere som arrangerer dyre utdrikningslag. 

Jeg skjønner at de vil at dagen skal bli perfekt, men når det er lang reisevei, obligatoriske hotellovernattinger før og etter dagen, samt stive kleskoder, så blir det utrolig mye penger å betale for gjestene. Dere som skal gifte dere, hva tenker dere om dette? Har dere venner som dere vet kommer til å slite økonomisk for å delta på alt sammen? Jeg vet at den gjengse nordmann har litt penger å bruke, men jeg synes det er liten forståelse for at noen må grave dypt for å kunne være med på ting.

Føler meg kjip som ikke klarer å glede meg, blandet med en frustrasjon over at folk inviterer til feiringer som koster utrolig mye penger, helt uten å mukke. Hvis jeg skal gifte meg en dag, vil jeg aldri lage et opplegg som gjør at alle må ut med så mye for å delta. Å legge bryllupet til utlandet osv synes jeg rett og slett er egoistisk. 

Tanker om dette?

Anonymkode: d5bcc...65f

Når jeg har blitt bedt i utdrikningslag så har det vært en maxpris på 500eller 1000 pr pers og noen ganger har folk sagt ifra om at det er for mye. 

Jeg er forøvrig helt enig med deg om hotellovernattinger og andre ekstrakostnader. Det er dyrt nok med utdrikningslag og gave. Jeg hadde sagt at jeg var opptatt eller ikke fikk fri fra jobb, eller kun komme litt slik at det ble mulig å kjøre til og fra på samme dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det sier jeg ikke. Men hvis det er en god venninne så sier jeg det derimot! Du syns ikke en god venninne er verdt å bruke litt penger på for å at hun skal få en fin dag? Å skape seg en god fremtid kan man fint klare uten å leve i luksus. Jeg har fint klart å kjøpe meg leilighet ved siden av studier, vært i utdrikningslag, babyshower og annet morsomt UTEN å ta meg vann over hodet. Igjen, prioriteringer. Er det en vanlig venninne/bekjent så forstår jeg at ikke alle har lyst til å bruke all verdens, men hvis man snakker om ens bestevenninne og allikevel DA ikke tar seg råd? Nei, da er man ikke en god venninne! Det er snakk om maks 1000 kr i utdrikningslag og for all del, dropp gaven. Men ikke vær så gnien at du ikke kan unne din egen bestevenninne en fantastisk dag! 

Men for all del. Man bestemmer og prioriterer som man selv vil. Dette her er "kun" min mening.

Anonymkode: 85707...fdb

Først sier du at man ikke skal ta seg vann over hodet, men så sier du etterpå at jo, for en god venn bør man det. 

Orker ikke diskutere hvis du ikke kan lese det som er skrevet i tidligere innlegg. Det er ikke snakk om maks 1000kr til utdrikningslag. 

Skjønner ikke hva du mener med at 'man kan skape seg en fremtid uten å leve i luksus'? Ingen har sagt noe annet. Jeg påpekte at jeg ikke var av typen som sier jeg ikke har råd fordi jeg er uvillig, men deretter bruker penger på byen eller lignende - noe du hintet til. 

Tror bare du ønsker å få frem at du synes man skal ha dårlig samvittighet hvis det er ting man har vanskelig for å få råd til, men akkurat det trenger du ikke å gjøre ettersom jeg allerede har uttrykt at det er sårt og kjipt å ikke ha råd til å være med på alt.

Anonymkode: d5bcc...65f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det sier jeg ikke. Men hvis det er en god venninne så sier jeg det derimot! Du syns ikke en god venninne er verdt å bruke litt penger på for å at hun skal få en fin dag? Å skape seg en god fremtid kan man fint klare uten å leve i luksus. Jeg har fint klart å kjøpe meg leilighet ved siden av studier, vært i utdrikningslag, babyshower og annet morsomt UTEN å ta meg vann over hodet. Igjen, prioriteringer. Er det en vanlig venninne/bekjent så forstår jeg at ikke alle har lyst til å bruke all verdens, men hvis man snakker om ens bestevenninne og allikevel DA ikke tar seg råd? Nei, da er man ikke en god venninne! Det er snakk om maks 1000 kr i utdrikningslag og for all del, dropp gaven. Men ikke vær så gnien at du ikke kan unne din egen bestevenninne en fantastisk dag! 

Men for all del. Man bestemmer og prioriterer som man selv vil. Dette her er "kun" min mening.

Anonymkode: 85707...fdb

Det du skriver både her og i ditt tidligere innlegg, vitner om veldig liten forståelse for andres situasjon. Det er dessverre ikke alle som har mulighet til å sette tilside penger for å bruke dem på andres feiringer, selv om de er aldri så gode venninner eller har aldri så lyst. Kanskje de allerede må gjøre tøffe prioriteringer for å få økonomien til å gå rundt. Kanskje de allerede prioriterer bort mye som de egentlig gjerne skulle brukt penger på. Kanskje det å legge ut tusen kr for et utdrikningslag får store økonomiske konsekvenser. 

Å hevde at alle har råd til det de vil bare man prioriterer "riktig", er en arrogant og uvitende holdning. 

Anonymkode: 37be0...b5a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at man skal jo tenke på gjestene, men det er ikke alltid det er lett å tilpasse for alle! 

Da vi giftet oss måtte vi velge sted. Min familie bor på Sørlandet og hans på nordmøre. Uansett måtte noen reise. I tillegg hadde min mann studert i utlandet og hadde kompiser som bodde i ulike land i Europa.. Vi inviterte alle vi ønsket å ha med, men sa at vi hadde stor forståelse for om noen ikke hadde råd/mulighet. Det er ikke så lett å gjøre det rimelig for alle da.. Studiekompisene hans leide seg et billig hus sammen, mens familien valgte det fineste hotellet i byen. Noen andre overnattet hos bekjente og noen tok inn på camping. 

Utdrikkningslaget valgte jeg og forloveren min å ta samlet (hun giftet seg samme sommer og vi var hverandres forlovere). Vi valgte utenlandstur, men valgte Polen pga lave priser. Vi leide et billig hus via airbnb og vi viste det var rimelige flybilletter. Det var supergod stemning og alle fikk ha noe å si på "standard". Det var en tur som kostet litt, men vi tok det litt mer som en felles jentetur isteden for typisk utdrikningslag. Vi hadde planlagt en dag til hver med litt "hemmelig" opplegg. 

For oss hadde det blitt dyrere å ha lokale utdrikningslag pga vi bodde i forskjellig kant av landet, og det er dyrere å fly innad i Norge enn å fly til polen.. 

Anonymkode: 9a13f...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 21.4.2017 den 11.46, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man fort blir opphengt i bryllupet og tenker ikke hva andre måtte punge ut med. 

Jeg, som brud, har satt av penger til mitt eget utdrikningslag for venninner som ikke har råd til å delta. Jeg ga også klar beskjed til forlover om å holde kostnadene lave, men at jeg vil dekke deler av det. Dette burde alle brudene tenke på. 

Samtidig har dette aldri vært noe problem for gutta. Mannens sitt utdrikningslag inneholder MYE aktivitet og jeg tror hver av gutta må punge ut 10k hver, selv om de ikke har leid inn stripper. 

Anonymkode: d1354...a3a

Hva er det egentlig som koster så mye med et utdrikninslag?

Jeg har aldri betalt mye penger for det. Var i et hvor det ble leid en litt større hytte, vi hadde selv med grillmat og drikke, og betalte kun en liten sum, tror det var en hundrings for å spleise på hytteleia og kaker til kaffen. Thats it. 

Mitt eget, da dro vi på byen, jeg ble spandert drikke på. Ble vel kanskje gjennomsnittlig to drinker på hver. Vi hadde ikke mat, men den som ville kunne kjøpe seg. Masse god musikk og dans og jentekos.
Kosta jo ikke mye for noen.

Jeg har aldri vært i et utdrikingslag som har kostet mer enn noen få hundrelapper, da hadde jeg takket nei og blitt hjemme, det får være måte på.

Det samme gjelder bryllup, jeg tror folk har mista helt gangsynet når det kommer til kostnader de tror andre mer enn villig legger ut.
Dyre hotellovernattinger, gifte seg i utlandet osv. Det er helt uhørt å forvente at andre skal legge ut tusenvis av kroner for å feire dem. 
 

Anonymkode: ce7a6...08a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i å gå til utlandet i bryllup. Du har ikke råd, derfor må du prioritere. Hadde gitt blanke faen i hva bruden hadde tenkt. Er ho din venninne bør ho ha litt vett til å skjønne det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Når jeg har blitt bedt i utdrikningslag så har det vært en maxpris på 500eller 1000 pr pers og noen ganger har folk sagt ifra om at det er for mye. 

Jeg er forøvrig helt enig med deg om hotellovernattinger og andre ekstrakostnader. Det er dyrt nok med utdrikningslag og gave. Jeg hadde sagt at jeg var opptatt eller ikke fikk fri fra jobb, eller kun komme litt slik at det ble mulig å kjøre til og fra på samme dagen. 

Hvis noen hadde bett meg på en utdrikningslag og sagt det kostet 1000 kr hadde jeg blitt hjemme. For meg er 1000 kr mye penger, og ikke noe jeg hadde vært villig til å legge ut. 

1000 kr i utdriknigslag, 1000 kr i gave, da er vi allerede oppe i 2000 kr. Kjole hadde jeg neppe kjøpt ny uansett. Jeg har pene kjoler jeg kan bruke i enhver anledning. 
Har man vært i bryllup før har man jo kjole, og så sjelden som man får brukt den kjolen, så er det helt bortkastet å kjøpe ny til andre bryllup.

Nei, jeg kommer gjerne i bryllup, men det får holde med gave, og noen få hundrelapper i UL max. 

Anonymkode: ce7a6...08a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planlagt utdrikningslag og det er mulig å få fullt program rimelig med litt kreative løsninger. Vi reiste til nærmeste by(noen få timer unna med bil) med minibuss(hele dagen), var på en aktivitet for alle, bruden fikk sminket seg hos hudpleier, 3 måltider inkludert, noen gøye leker og tur på byen. Ble under 500kr per person. Alle var veldig fornøyde! 

Det krevde mer av meg som forlover enn hvis jeg hadde satt prisen høyere, men syns virkelig det var verdt den ekstra jobben. 

Anonymkode: ba47f...82e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23/04/2017 den 17.16, AnonymBruker skrev:

Nei, det sier jeg ikke. Men hvis det er en god venninne så sier jeg det derimot! Du syns ikke en god venninne er verdt å bruke litt penger på for å at hun skal få en fin dag? Å skape seg en god fremtid kan man fint klare uten å leve i luksus. Jeg har fint klart å kjøpe meg leilighet ved siden av studier, vært i utdrikningslag, babyshower og annet morsomt UTEN å ta meg vann over hodet. Igjen, prioriteringer. Er det en vanlig venninne/bekjent så forstår jeg at ikke alle har lyst til å bruke all verdens, men hvis man snakker om ens bestevenninne og allikevel DA ikke tar seg råd? Nei, da er man ikke en god venninne! Det er snakk om maks 1000 kr i utdrikningslag og for all del, dropp gaven. Men ikke vær så gnien at du ikke kan unne din egen bestevenninne en fantastisk dag! 

Men for all del. Man bestemmer og prioriterer som man selv vil. Dette her er "kun" min mening.

Anonymkode: 85707...fdb

Guri så personlig du skulle ta dette her. Så bra at du har penger til over etter å ha kjøpt alt du lister opp. Så bra at du har økonomisk stabilitet og aldri har kjent på noe annet. Det er forskjell på å være gnien og å ikke ha nok penger til noe. 

Anonymkode: 266f3...5b3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Da vi giftet oss la vi bryllupet enklest mulig beliggenhetsmessig for alle, vi ordnet rabatter på bosteder for de som kom fra andre byer og vi hadde ikke kleskode. Når folk spurte hva vi ønsket oss sa vi at det viktigste var at de vi var glade i ønsket å dele dagen med oss og at hvis man ønsket å gi noe gjør man det etter evne. Alternativt skrev vi at vi satte like mye pris på donasjon til et utvalg veldedige organisasjoner.

Uansett: Hadde det vært så nære venner at jeg følte det var utelukket å stille i bryllupene/utdrikningslagene, ville jeg tatt det opp!

Anonymkode: f1daf...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.4.2017 den 11.56, AnonymBruker skrev:

Et annet moment som jeg skulle ønske brudene tok innover seg at at vedtatte kleskoder handler om å kle seg på samme NIVÅ, og det er mannens antrekk som setter standarden. Ser at noen tror lang kjole hører sammen med dress eller mørk dress, det er ikke tilfelle. For at lang kjole skal være påkrevet for damer, så er det galla (altså kjole og hvitt) som er herreantrekket. Ved smoking kan damen gå i lengre, eventuelt knekort (men ikke gulvlang eller lårkort) pyntet kjole.  Ved mørk dress bærer damene festfin kjole eller bukser, ved dress kan man velge skjørt, pyntet kjole eller bukser. Antrekk "pent" er mer avslappet, bukse/jakke for menn og litt pyntet for kvinner. Så gallakjole kombinert med lys dress er helt på jordet! Så alle gjester: Så sant ikke antrekket er galla, kan su fint bruke din vanlige penkjole.

Anonymkode: ce93d...b95

Om du bor i Hordaland så pm meg, jeg har kjole og hvitt hengende i skapet. (Har flosshatt som hører til og) så da kan dere kanskje slippe den utgiften.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2017 den 4.58, AnonymBruker skrev:

Nå er det mulig jeg er miljøskadet, men 3 mill er billig for bolig.

Anonymkode: aee05...d41

Tydeligvis, har ikke du peiling på boligpriser hvis du synes det er billig. 

Det er ganske så vanlig pris, typen min betale 2.5 mill for ett to roms leilighet på Sofienberg også for 2 år siden.

Anonymkode: 58c0e...748

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis, har ikke du peiling på boligpriser hvis du synes det er billig. 

Det er ganske så vanlig pris, typen min betale 2.5 mill for ett to roms leilighet på Sofienberg også for 2 år siden.

Anonymkode: 58c0e...748

3 mill er billig for bolig. 2,5 er ekstremt billig.

Anonymkode: 53af0...2f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 mill er billig for bolig. 2,5 er ekstremt billig.

Anonymkode: 53af0...2f4

2.5 mill er "billig", 3.5 mill er helt vanlig pris. For 2 roms leillighet.

Det kommer også ann på hvor mange kvadrater det, min på stovner som har 2 balkonger og er 110 kvadratmeter går selvsagt for MYE høyere enn 3.5 mill.

 

Anonymkode: 58c0e...748

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt voksen og har veldig god økonomi, men å bruke kr 1500,- på et utdrikkningslag høres bare helt vanvittig ut! Tror neppe det er gøyere jo mer fancy det er, stemningen kan man skape hvor som helst! Ikke alle har god økonomi, særlig når man er ung, og dette er noe forlovere/planleggere MÅ ta med i betraktning. 

Når det gjelder å holde bryllup feks der det krever overnatting kan jeg skjønne at dette også blir dyrt, men jeg skjønner også at brudepar ønsker å legge feiring til slike steder, igjen må man ta med i betraktning at ikke alle har råd, og kanskje tenke på å legge det til steder der man heller setter opp buss hjem. 

Bryllup i utlandet høres ut som noe man må planlegge nøye og forhøre seg med familie. De bryllup jeg har hørt om har dette vært planlagt i god tid, og at familien tar det som en ferie, 

Anonymkode: 3b78f...4d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at dette bare eskalerer. Hvis en venninne har et KJEMPEKULT utdrikningslag, så er det klart man føler standaren er satt. Det har også blitt vanlig med bryllupshelg, hvor du da kanskje må betale for overnatting i 2 dager. Dette hadde jeg selvfølgelig gjort for en god venninne, men når man plutselig skal i 3 bryllup på et år så er det ganske store summer til slutt. 

Én ting er å ha råd - en annen ting er at man kanskje faktisk ønsker å spare eller bruke pengene på noe annet.

Heldigvis er de fleste av mine venninner forståelsesfulle her. Vi er rundt 30, mange av oss har ikke fast jobb, mange har høyt boliglån, og jeg tror vi egentlig er enige om at det blir tull å bruke mye på et utdrikningslag. Hun ene brukte vi 400 kr hver, og hadde en fantastisk morsom kveld. Kjøpte ikke bryllupsgave da det kostet litt å komme seg til bryllupet, etter ønske fra paret selv.

Ang. antrekk kjøpte jeg kjole på Finn, den skal snart i sitt 4. bryllup og gleder seg. 

Anonymkode: cc637...b25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2017 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Kanskje du heller bare må lære deg å disponere pengene dine riktig? Hvis du ikke har råd til en "akutt" utgift, så er du kanskje ikke verdens mester til å spare heller

Anonymkode: 85707...fdb

Jeg bruker ikke nødbudsjettet mitt på et utdrikningslag altså, ærlig talt. Det å disponere pengene sine riktig betyr ikke at man har råd til tusenvis av kroner i utgifter til bortkastede ting. Det er ikke alle faser av livet der man har mulighet til å spare så mye.

Anonymkode: f9a24...811

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...