Gå til innhold

Venninners dyre bryllup og utdrikningslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dra i bryllupene, drit i utdrikningslagene. 

Du kan få sydd deg gallakjole billig hos en av skredderne på Grønland/Tøyen. 

Jeg vil anta at det er billigere å leie smoking enn kjole og hvitt. Og kjole og hvitt skal ikke brukes med mindre det er kveldsbryllup.  Han kan også sjekke om han får kjøpt kun smokingjakke i herreforretning, også kan han bruke dressbukse han har fra før. Magebånd og sløyfe selger de billig på Dressmann. 

Edit: De har hel smoking til 2500 kr på Dressmann. https://dressmann.com/no/pkg/package_DM_SUPER_SMOKING_SUIT

Magebelte, sløyfe og tørkle til 250 kr på Dressmann: https://dressmann.com/no/7192577_F990

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner heller ikke det med at så mangeføler de må kjøpe nye klær for bryllup de går i. Det virker i allefall slik her på KG.

Lån en kjole av en venninne! Ta noe du har i skapet, lån av din mor eller søster! Kjøp billig kina-gallakjole på ebay, for å ha til slike anledninger! For menn er det også mulig å handle på ebay, eller fretex. Hadde jeg vært mann, hadde jeg fylt skapet mitt med fretex-dresser til alle anledninger, der er det MYE å velge i, med og uten snipp.

Når det er venninnebryllup kan du vel fint dra uten mann? Kanskje andre gjør det samme, siden det er en dyr bryllupssommer for kanskje flere enn deg? Så har dere venninnetur til bryllupet. Spleis på overnatting med noen du kjenner.

Skalér ned bryllupsgavene, dersom det er mulig. Det er mange fine gaver man kan få relativt billig. Noen flasker årgangsvin? Det viktigste er jo å få råd til å komme på festen.

Utdrikningslag: Si rett ut til forlover at du skal i tre bryllup i sommer, og ikke har råd til å være med på dyre aktiviteter. Om det er umulig å gjøre rimeligere ting, kan du heller foreslå å komme litt senere på kvelden. De fleste har forståelse for dette.

 

Anonymkode: 839cf...7e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad jeg kan skylde på at jeg jobber ved enkelte bryllup og utdrikningslag. Ja, grnerellt alle anledninger jeg ikke gidder å gå på. 

Jeg har vært i flere bryllup, utdrikningslag og andre festligheter, men ikke pokker om jeg lever på makaroni frem til neste lønn for at andre skal få "tidenes party"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 04/21/2017 den 11.18, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke peiling på boligprisene i Groruddalen.

På Stovner 2 roms, solgt for 3,5 mill for 2 år siden.

Anonymkode: 58c0e...748

Nå er det mulig jeg er miljøskadet, men 3 mill er billig for bolig.

Anonymkode: aee05...d41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brud tenkte jeg masse på at ting ikke skulle bli for dyrt for gjestene. Vi sørget for at det kun var nødvendig med en overnatting, og at det var mulig å leie litt billigere hytter, for de som ikke hadde behov for hotell. 

Anonymkode: cd621...f3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.4.2017 den 11.45, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp denne typen holdning som irriterer meg; "så tar du deg råd". Du skjønner kanskje ikke at for noen innebærer det å 'ta seg råd' å gå kraftig i minus? Det er visst noen som tror at alle har penger man bare kan ta av hvis man vil. Jeg kommer til å delta så mye som mulig og jeg synes det er sårt at det må bli et dilemma når dette er gode venninner jeg vil være mest mulig sammen med.

Anonymkode: d5bcc...65f

Man vet gjerne om et bryllup litt mer enn 5 minutter i forkanten. Har man dårlig råd kan man tidlig begynne å spare. Man får til det man vil! Har en god venninne som ønsker å ha utenlands bryllup. Jeg har derfor allerede begynt å sette av litt penger for å få råd til utdrikningslag og tur og gave og klesplagg. Jeg har hus, barn og mann. Lommeboka er ikke den tyngste, men alt går om man prioriterer. Man skylder ofte på dårlig råd, men av en eller annen grunn så har disse "dårlig råd" menneskene råd til være med på en bytur eller annet. Prioriteringer kalles det! Man går kun i minus hvis man tar seg vann over hodet. Økonomi er ikke folk gode på til dags. 

Anonymkode: 85707...fdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, EvaLena skrev:

Er så glad jeg kan skylde på at jeg jobber ved enkelte bryllup og utdrikningslag. Ja, grnerellt alle anledninger jeg ikke gidder å gå på. 

Jeg har vært i flere bryllup, utdrikningslag og andre festligheter, men ikke pokker om jeg lever på makaroni frem til neste lønn for at andre skal få "tidenes party"

Kanskje du heller bare må lære deg å disponere pengene dine riktig? Hvis du ikke har råd til en "akutt" utgift, så er du kanskje ikke verdens mester til å spare heller? 

Anonymkode: 85707...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du heller bare må lære deg å disponere pengene dine riktig? Hvis du ikke har råd til en "akutt" utgift, så er du kanskje ikke verdens mester til å spare heller? 

Anonymkode: 85707...fdb

Økonomien er helt fin du. Det er bare at jeg ikke gidder å betale for gave, klær, hotell, reiseutgifter og utdrikningslag. Hele slekta bor på andre siden av landet og gifter seg, får barn etc nonstop. Setter heller de pengene på sparekonto og der har jeg ganske bra 😊

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt at mannen må ha kjole og hvitt.. Er dette noe du VET eller er det slik du har tolket invitasjonen? Kjole og hvitt er det vel knapt noen som eier, høres rart ut at alle gjestene skal måtte leie dette.. Ville spurt om mørk dress er ok.

Ellers synes jeg folk er utrolig gniene når det kommer til utdrikningslag. De fleste bruker penger på å spise ute, dra på byen, dra på konsert, venninneturer/kjærsteturer til utlandet, div aktiviteter osv uten å tenke seg så innmari om, men med en gang det er utdrikningslag så skal det plutselig være den billigste festen noen gang og ikke ha noen aktiviteter. Sikker på at om de samme venninene foreslo å dra på spa en gang uten anledning ville de fleste som ville sutret om hvor dyrt udrikningslag med spa glad og fornøyd blitt med. Det er jo ikke sånn at man bare gir penger til et sort hull og så kjeder seg, det skal jo være gøy for alle. Kan bare forstå det om man må punge ut masse for aktiviteter man overhode ikke liker.

I TS sin situasjon så er jo hovedproblemet at det 3 bryllup i en kort periode. Da ville jeg sett på hva jeg kunne gjort for å få mindre utgifter, feks lånt en kjole eller begynt å lete på salg, fulgt med på salg eller spleiset på bryllupsgave og ikke kjøpt noe for dyrt.. sånne ting. Kanskje samboer kan droppe å bli med i venninnebryllup hvis han uannsett ikke har sånn kjempelyst, slik du vurderer.

Anonymkode: 0c3b8...a6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig spesielt at mannen må ha kjole og hvitt.. Er dette noe du VET eller er det slik du har tolket invitasjonen? Kjole og hvitt er det vel knapt noen som eier, høres rart ut at alle gjestene skal måtte leie dette.. Ville spurt om mørk dress er ok.

Ellers synes jeg folk er utrolig gniene når det kommer til utdrikningslag. De fleste bruker penger på å spise ute, dra på byen, dra på konsert, venninneturer/kjærsteturer til utlandet, div aktiviteter osv uten å tenke seg så innmari om, men med en gang det er utdrikningslag så skal det plutselig være den billigste festen noen gang og ikke ha noen aktiviteter. Sikker på at om de samme venninene foreslo å dra på spa en gang uten anledning ville de fleste som ville sutret om hvor dyrt udrikningslag med spa glad og fornøyd blitt med. Det er jo ikke sånn at man bare gir penger til et sort hull og så kjeder seg, det skal jo være gøy for alle. Kan bare forstå det om man må punge ut masse for aktiviteter man overhode ikke liker.

I TS sin situasjon så er jo hovedproblemet at det 3 bryllup i en kort periode. Da ville jeg sett på hva jeg kunne gjort for å få mindre utgifter, feks lånt en kjole eller begynt å lete på salg, fulgt med på salg eller spleiset på bryllupsgave og ikke kjøpt noe for dyrt.. sånne ting. Kanskje samboer kan droppe å bli med i venninnebryllup hvis han uannsett ikke har sånn kjempelyst, slik du vurderer.

Anonymkode: 0c3b8...a6b

Kanskje fordi utdrikningslag generelt er kjedelige og rimelig uinteressante greier for alle andre enn bruden, forlover og hennes aller nærmeste venninner? I tillegg blir utgiftene en del høyere enn de ville blitt ved en helt vanlig damekveld/-tur, da man må betale for absolutt alt bruden skal delta på, spise og drikke. 

Endret av Rosalie
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup i utlandet er mye billigere for brudeparet, og mye dyrere for gjestene. I tillegg må man ofte bruke en feriedag eller to. Vanvittig frekt, når begge er fra Norge. 

Billige gallakjoler ser grusomt ut. Men, mange aner jo ikke hva galla er. Endel ser ut til å tro at det betyr lang kjole og mørk dress. 

Anonymkode: 46f3f...dd1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man vet gjerne om et bryllup litt mer enn 5 minutter i forkanten. Har man dårlig råd kan man tidlig begynne å spare. Man får til det man vil! Har en god venninne som ønsker å ha utenlands bryllup. Jeg har derfor allerede begynt å sette av litt penger for å få råd til utdrikningslag og tur og gave og klesplagg. Jeg har hus, barn og mann. Lommeboka er ikke den tyngste, men alt går om man prioriterer. Man skylder ofte på dårlig råd, men av en eller annen grunn så har disse "dårlig råd" menneskene råd til være med på en bytur eller annet. Prioriteringer kalles det! Man går kun i minus hvis man tar seg vann over hodet. Økonomi er ikke folk gode på til dags. 

Anonymkode: 85707...fdb

😳

Til opplysning bruker jeg ikke penger på hverken byturer, shopping eller luksus til meg selv. Jeg forsøker å spare til å kunne skape meg en stabil fremtid, og hvis du mener jeg skal nedprioritere å holde hode over vannet for å sette av penger til andres feiringer, så er jeg rett og slett uenig i at det er et godt valg. Du sier selv at man går i minus hvis man tar seg vann over hodet, og poenget mitt tidligere var jo nettopp at å delta på alt dette er å ta seg vann over hodet.. men forventer ikke at alle skal forstå en sånn situasjon. Tvert i mot!

Anonymkode: d5bcc...65f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rosalie skrev:

Kanskje fordi utdrikningslag generelt er kjedelige og rimelig uinteressante greier for alle andre enn bruden, forlover og hennes aller nærmeste venninner? I tillegg blir utgiftene en del høyere enn de ville blitt ved en helt vanlig damekveld/-tur, da man må betale for absolutt alt bruden skal delta på, spise og drikke. 

Hvorfor er det kjedeligere? Hvis man er få deltakere og gjør noe dyrt så forstår jeg argumentet om at det blir dyrt å betale for brudens bit. Men tenker kanskje forlover bør betale litt ekstra i et sånt tilfelle? Jeg har bare vært i 2 utdrikningslag selv men hadde det veldig gøy begge ganger selv om det ikke var mine bestevenninner.

Anonymkode: 0c3b8...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Jeg mister helt lysten til å gifte meg når jeg kommer på hvordan det er å være gjest i bryllup. Det er dyrt, tar mye tid, og jeg føler alltid at jeg dør litt under middagen med alle talene. 

At folk gifter seg får vi vel ikke gjort noe med, men prisene på bryllupene blir bare stivere og stivere og det kan vi gjøre noe med. Ser det er et bare bruder her som skriver at de har gitt beskjed om at utdrikningslagene skal være så rimelige som mulig, og jeg tror det er der det må komme fra. Det er ikke noe gøy som gjest å måtte si at du ikke har råd, eller klage på at dette blir for dyrt. Det bør heller ikke være gjestens oppgave. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det kjedeligere? Hvis man er få deltakere og gjør noe dyrt så forstår jeg argumentet om at det blir dyrt å betale for brudens bit. Men tenker kanskje forlover bør betale litt ekstra i et sånt tilfelle? Jeg har bare vært i 2 utdrikningslag selv men hadde det veldig gøy begge ganger selv om det ikke var mine bestevenninner.

Anonymkode: 0c3b8...a6b

Fint for deg. Jeg har vært i noen som var grusomt kjedelige. 

Anonymkode: 46f3f...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

😳

Til opplysning bruker jeg ikke penger på hverken byturer, shopping eller luksus til meg selv. Jeg forsøker å spare til å kunne skape meg en stabil fremtid, og hvis du mener jeg skal nedprioritere å holde hode over vannet for å sette av penger til andres feiringer, så er jeg rett og slett uenig i at det er et godt valg. Du sier selv at man går i minus hvis man tar seg vann over hodet, og poenget mitt tidligere var jo nettopp at å delta på alt dette er å ta seg vann over hodet.. men forventer ikke at alle skal forstå en sånn situasjon. Tvert i mot!

Anonymkode: d5bcc...65f

Nei, det sier jeg ikke. Men hvis det er en god venninne så sier jeg det derimot! Du syns ikke en god venninne er verdt å bruke litt penger på for å at hun skal få en fin dag? Å skape seg en god fremtid kan man fint klare uten å leve i luksus. Jeg har fint klart å kjøpe meg leilighet ved siden av studier, vært i utdrikningslag, babyshower og annet morsomt UTEN å ta meg vann over hodet. Igjen, prioriteringer. Er det en vanlig venninne/bekjent så forstår jeg at ikke alle har lyst til å bruke all verdens, men hvis man snakker om ens bestevenninne og allikevel DA ikke tar seg råd? Nei, da er man ikke en god venninne! Det er snakk om maks 1000 kr i utdrikningslag og for all del, dropp gaven. Men ikke vær så gnien at du ikke kan unne din egen bestevenninne en fantastisk dag! 

Men for all del. Man bestemmer og prioriterer som man selv vil. Dette her er "kun" min mening.

Anonymkode: 85707...fdb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som om dette er å banne litt i kjerka... Men hvor viktig er egentlig de kleskodene?

Så lenge man prøver å se ordentlig og velstelt og pyntet ut, har det egentlig noe å si om kjolen går til bakken eller knærne? Eller om mannen går i dress eller smoking eller bunad? Hvor vanlig er det egentlig med kleskode? Har aldri vært i bryllup med det.. Skjønner det litt om det er snakk om kongelig bryllup, men er det så viktig for den gjengse brud? 

Anonymkode: 27513...a1f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det kjedeligere? Hvis man er få deltakere og gjør noe dyrt så forstår jeg argumentet om at det blir dyrt å betale for brudens bit. Men tenker kanskje forlover bør betale litt ekstra i et sånt tilfelle? Jeg har bare vært i 2 utdrikningslag selv men hadde det veldig gøy begge ganger selv om det ikke var mine bestevenninner.

Anonymkode: 0c3b8...a6b

Det er kjedeligere fordi det ikke er den naturlige venninnegjengen, men en odde sammensatt gruppe damer fra ulike faser av brudens liv, noe som gjør at det fort blir litt kleint. Jeg har i tillegg ingen behov for å skulle bli kjent med de damene jeg ikke kjenner fra før, og slik har nok mange det, så det blir forholdsvis klikkete og krampeaktig "nå skal vi kooose vårs og ha det kjeeempegøy for brudens skyld!"

Økonomi har generelt lite å si for meg, men jeg bruker kun penger på ting jeg har lydt til. Jeg kan fint blåse 5000 kr på ett middagsmåltid på Maaemo eller 15000 kr på en luksushelg i en eller annen herlig storby med partner eller gode venninner, men utdrikningslag for andre enn mine 2-3 aller nærmeste venninner gidder jeg ikke å bruke særlig mye penger på.

Anonymkode: 7845f...1ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...