Gå til innhold

Venninners dyre bryllup og utdrikningslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tre av mine nære venninner skal gifte seg denne sommeren/høsten. Det er utelukket å ikke delta, men jeg klarer ikke glede meg grunnet de skyhøye kostnadene. Jeg driver eget nyoppstartet selskap og jobber hardt for å få det til å gå rundt nå i starten. Fatter ikke hvordan jeg skal få til ting økonomisk og kjenner en aldri så liten irritasjon over at folk tar for gitt at man kan punge ut i det vide og brede for å feire dem.. det gjelder ikke bare brudene, men forlovere som arrangerer dyre utdrikningslag. 

Jeg skjønner at de vil at dagen skal bli perfekt, men når det er lang reisevei, obligatoriske hotellovernattinger før og etter dagen, samt stive kleskoder, så blir det utrolig mye penger å betale for gjestene. Dere som skal gifte dere, hva tenker dere om dette? Har dere venner som dere vet kommer til å slite økonomisk for å delta på alt sammen? Jeg vet at den gjengse nordmann har litt penger å bruke, men jeg synes det er liten forståelse for at noen må grave dypt for å kunne være med på ting.

Føler meg kjip som ikke klarer å glede meg, blandet med en frustrasjon over at folk inviterer til feiringer som koster utrolig mye penger, helt uten å mukke. Hvis jeg skal gifte meg en dag, vil jeg aldri lage et opplegg som gjør at alle må ut med så mye for å delta. Å legge bryllupet til utlandet osv synes jeg rett og slett er egoistisk. 

Tanker om dette?

Anonymkode: d5bcc...65f

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig, spesielt med å gifte seg i utlandet. Det kan man da ikke forvente at alle gjestene skal ha råd/mulighet til? Men også å reise land og strand i Norge blir fort veldig dyrt. Hvis det gjelder en av venninnene, kan du droppe det med begrunnelse at...?? En spansk en, du er på ferie akkurat da el.l?

Når det er sagt, kan de jo ikke noe for at de bor der de bor, eller at de har mesteparten av slekta der. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle i utdrikningslag til en god venninne der forloveren planla alt for dyrt, ville kostet meg nærmere 3000 å delta, og det er i samme by som vi alle bor i. Hun inviterte via fb, og da nesten ingen svarte tok noen motet til seg og sa at dette ble alt for dyrt, og de visste rett og slett ikke om de kunne prioritere så mye penger. Flere likes fra andre og så ble planene kraftig nedjustert. Brukte under tusenlappen og bruden var veldig fornøyd. Syns det er helt sykt at forloverne ikke klarer å ta innover seg at ikke alle kan bruke tusenvis av kroner på en fest, og at de skal overgår alle andre i den beste dagen.

Ang bryllupsfest så er det særeste jeg vet når folk som ikke akkurat er fintfolk i hverdagen skal dolle det så veldig opp. Hvis du bor i en toroms i Groruddalen og forlanger at folk skal kjøpe klær tilsvarende kleskode galla i bryllupet ditt, så er du storforlangende og tacky. 

 

Anonymkode: 80789...bcb

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok heller ditt problem er at du skal i TRE brylluper i nærmeste fremtid, ikke nødvendigvis at det er dyrt å dra i bryllup. Hadde det vært 1 bryllup i året eller noe, så tror jeg ikke at det hadde kommet særlig reaksjon fra deg (eller andre). Men om bryllupet blir arangert slik at gjestene må overnatte, så bør brudeparet få til en slags rabatt slik at det ikke blir grisedyrt å bo der. Tror også at når gjestene overnatter et sted, så blir nok gavene også billigere enn hva de ellers ville ha gjort.

Stive kleskoder er da virkelig ikke noe å henge seg opp i. Du har vel en finkjole liggende i skapet? Hvis ikke behøver det ikke å koste mye for en ny. Du kan til og med kjøpe brukt.

Anonymkode: 885b5...24f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke dette med svindyre utdrikningslag og bryllup i utlandet. Jeg hadde sagt rett ut at det ble for dyrt, og unnlatt å dra i utdrikningslagene. Skjønner heller ikke de som har spesielle kleskoder i bryllup, og som medfører at folk i verste fall må kjøpe nytt antrekk. Hva skjedde med normalt pent som kleskode, og at man kan bruke en penkjole man har fra før? *sukk* 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å skrive noe om bryllup i utlandet. Har hele vennegjengen og familie god råd så er jo det ganske eksotisk. Er det blandet vet man nok at det er flere som ikke kan komme, men kun kanskje de nærmeste (og rikeste). Kanskje de tar en egen feiring etter at de har kommet hjem igjen med de andre. Er vennegjengen og familie fattige kan jeg være enig at det er litt egoistisk å ha det i utlandet. Det blir uansett bare en trist situasjon der nesten ingen kan komme, og noen få kan men de må bruke nesten alt de har.

Anonymkode: 885b5...24f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle i utdrikningslag til en god venninne der forloveren planla alt for dyrt, ville kostet meg nærmere 3000 å delta, og det er i samme by som vi alle bor i. Hun inviterte via fb, og da nesten ingen svarte tok noen motet til seg og sa at dette ble alt for dyrt, og de visste rett og slett ikke om de kunne prioritere så mye penger. Flere likes fra andre og så ble planene kraftig nedjustert. Brukte under tusenlappen og bruden var veldig fornøyd. Syns det er helt sykt at forloverne ikke klarer å ta innover seg at ikke alle kan bruke tusenvis av kroner på en fest, og at de skal overgår alle andre i den beste dagen.

Ang bryllupsfest så er det særeste jeg vet når folk som ikke akkurat er fintfolk i hverdagen skal dolle det så veldig opp. Hvis du bor i en toroms i Groruddalen og forlanger at folk skal kjøpe klær tilsvarende kleskode galla i bryllupet ditt, så er du storforlangende og tacky. 

 

Anonymkode: 80789...bcb

Du har tydeligvis ikke peiling på boligprisene i Groruddalen.

På Stovner 2 roms, solgt for 3,5 mill for 2 år siden.

Anonymkode: 58c0e...748

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, NumberSix skrev:

Skjønner heller ikke dette med svindyre utdrikningslag og bryllup i utlandet. Jeg hadde sagt rett ut at det ble for dyrt, og unnlatt å dra i utdrikningslagene. Skjønner heller ikke de som har spesielle kleskoder i bryllup, og som medfører at folk i verste fall må kjøpe nytt antrekk. Hva skjedde med normalt pent som kleskode, og at man kan bruke en penkjole man har fra før? *sukk* 

Gardsfruene kleskode bunad

Anonymkode: 58c0e...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke peiling på boligprisene i Groruddalen.

På Stovner 2 roms, solgt for 3,5 mill for 2 år siden.

Anonymkode: 58c0e...748

Broren min på Stovner har utbetalt 53 tusen i mnd ETTER skatt.

Andre broren min tjener 37 tusen Etter skatt bor på Stovner.

Anonymkode: 58c0e...748

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til mine forlovere at de fikk ikke lov til å overstige 1000, MAKS 1500 kr, per person. At det var viktig at de hørte på hva helheten hadde råd til. Men at man kler seg pent derimot, det er en annen ting. Selv om temaet er galla betyr ikke det at kjolen trenger å være svindyr! Det er utrolig mange fine kjoler på feks Nelly til 500-lappen som er veldig akseptabel i et galla-bryllup. Og gaven gir man etter lommebok. Ja, det er litt kostbart med bryllup også som gjest, men vet du hva. Det er EN gang! Hvis dette er gode venninner av deg så tar du deg råd. Du kan bruke samme kjole i hvert bryllup. Gaven trenger ikke være dyr. Her fikk vi gaver for verdig av 100kr og 200 kr av forskjellige gjester. Det er ikke stort, men det er en gave. 

Anonymkode: 85707...fdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:Jeg tror nok heller ditt problem er at du skal i TRE brylluper i nærmeste fremtid, ikke nødvendigvis at det er dyrt å dra i bryllup. Hadde det vært 1 bryllup i året eller noe, så tror jeg ikke at det hadde kommet særlig reaksjon fra deg (eller andre). Men om bryllupet blir arangert slik at gjestene må overnatte, så bør brudeparet få til en slags rabatt slik at det ikke blir grisedyrt å bo der. Tror også at når gjestene overnatter et sted, så blir nok gavene også billigere enn hva de ellers ville ha gjort.

Stive kleskoder er da virkelig ikke noe å henge seg opp i. Du har vel en finkjole liggende i skapet? Hvis ikke behøver det ikke å koste mye for en ny. Du kan til og med kjøpe brukt.

Anonymkode: 885b5...24f

Vel, du har rett i at det er en spesiell situasjon med tre brylluper, men da jeg takket ja regnet jeg løst på utgiftene og tenkte at det gikk. Men det var før vi fikk detaljinformasjon om overnattingssteder og utdrikningslag. Bare ett av bryllupene medfører flere tusen til utdrikningslag pluss minst to hotellovernattinger samt leie av kjole og hvitt til samboer (dette jeg tenkte på ang stiv kleskode).. dermed blir det så mye at bare dette ene bryllupet nesten knekker økonomien.

Uansett hvor mange bryllup det dreier seg om, synes jeg det er en gjenganger at folk ikke tenker på om utgiftene faktisk er overkommelige for folk.

Tror løsningen for min del må bli at samboer står over to av dem, og at jeg dropper et utdrikningslag, så blir det litt mindre med tanke på flybilletter etc.

Anonymkode: d5bcc...65f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa til mine forlovere at de fikk ikke lov til å overstige 1000, MAKS 1500 kr, per person. At det var viktig at de hørte på hva helheten hadde råd til. Men at man kler seg pent derimot, det er en annen ting. Selv om temaet er galla betyr ikke det at kjolen trenger å være svindyr! Det er utrolig mange fine kjoler på feks Nelly til 500-lappen som er veldig akseptabel i et galla-bryllup. Og gaven gir man etter lommebok. Ja, det er litt kostbart med bryllup også som gjest, men vet du hva. Det er EN gang! Hvis dette er gode venninner av deg så tar du deg råd. Du kan bruke samme kjole i hvert bryllup. Gaven trenger ikke være dyr. Her fikk vi gaver for verdig av 100kr og 200 kr av forskjellige gjester. Det er ikke stort, men det er en gave. 

Anonymkode: 85707...fdb

Det er nettopp denne typen holdning som irriterer meg; "så tar du deg råd". Du skjønner kanskje ikke at for noen innebærer det å 'ta seg råd' å gå kraftig i minus? Det er visst noen som tror at alle har penger man bare kan ta av hvis man vil. Jeg kommer til å delta så mye som mulig og jeg synes det er sårt at det må bli et dilemma når dette er gode venninner jeg vil være mest mulig sammen med.

Anonymkode: d5bcc...65f

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror man fort blir opphengt i bryllupet og tenker ikke hva andre måtte punge ut med. 

Jeg, som brud, har satt av penger til mitt eget utdrikningslag for venninner som ikke har råd til å delta. Jeg ga også klar beskjed til forlover om å holde kostnadene lave, men at jeg vil dekke deler av det. Dette burde alle brudene tenke på. 

Samtidig har dette aldri vært noe problem for gutta. Mannens sitt utdrikningslag inneholder MYE aktivitet og jeg tror hver av gutta må punge ut 10k hver, selv om de ikke har leid inn stripper. 

Anonymkode: d1354...a3a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet moment som jeg skulle ønske brudene tok innover seg at at vedtatte kleskoder handler om å kle seg på samme NIVÅ, og det er mannens antrekk som setter standarden. Ser at noen tror lang kjole hører sammen med dress eller mørk dress, det er ikke tilfelle. For at lang kjole skal være påkrevet for damer, så er det galla (altså kjole og hvitt) som er herreantrekket. Ved smoking kan damen gå i lengre, eventuelt knekort (men ikke gulvlang eller lårkort) pyntet kjole.  Ved mørk dress bærer damene festfin kjole eller bukser, ved dress kan man velge skjørt, pyntet kjole eller bukser. Antrekk "pent" er mer avslappet, bukse/jakke for menn og litt pyntet for kvinner. Så gallakjole kombinert med lys dress er helt på jordet! Så alle gjester: Så sant ikke antrekket er galla, kan su fint bruke din vanlige penkjole.

Anonymkode: ce93d...b95

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man fort blir opphengt i bryllupet og tenker ikke hva andre måtte punge ut med. 

Jeg, som brud, har satt av penger til mitt eget utdrikningslag for venninner som ikke har råd til å delta. Jeg ga også klar beskjed til forlover om å holde kostnadene lave, men at jeg vil dekke deler av det. Dette burde alle brudene tenke på. 

Samtidig har dette aldri vært noe problem for gutta. Mannens sitt utdrikningslag inneholder MYE aktivitet og jeg tror hver av gutta må punge ut 10k hver, selv om de ikke har leid inn stripper. 

Anonymkode: d1354...a3a

Ti føkkings tusen? Folk er gærne. Jeg visste ikke at udrikningslag kostet penger engang. Her har vi ost- og kjekskveld. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke peiling på boligprisene i Groruddalen.

På Stovner 2 roms, solgt for 3,5 mill for 2 år siden.

Anonymkode: 58c0e...748

I 2005 da jeg var i dette bryllupet lå prisen få ca 1,3, verden forandrer seg vettu. Men det er likevel et tacky område, og du forlanger ikke gallabekledning av dine gjester når det er der du holder til. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa til mine forlovere at de fikk ikke lov til å overstige 1000, MAKS 1500 kr, per person. At det var viktig at de hørte på hva helheten hadde råd til. Men at man kler seg pent derimot, det er en annen ting. Selv om temaet er galla betyr ikke det at kjolen trenger å være svindyr! Det er utrolig mange fine kjoler på feks Nelly til 500-lappen som er veldig akseptabel i et galla-bryllup. Og gaven gir man etter lommebok. Ja, det er litt kostbart med bryllup også som gjest, men vet du hva. Det er EN gang! Hvis dette er gode venninner av deg så tar du deg råd. Du kan bruke samme kjole i hvert bryllup. Gaven trenger ikke være dyr. Her fikk vi gaver for verdig av 100kr og 200 kr av forskjellige gjester. Det er ikke stort, men det er en gave. 

Anonymkode: 85707...fdb

Galla betyr for menn kjole og hvitt, som vel ikke har vært standard i noens klesskap siden overklassen forsvant i mellomkrigstiden. For kvinner betyr det lang kjole av eksklusivt utsende, ofte med lange hansker til. Det finner du ikke til 500 kr på Nelly. Det kan godt være netlly har mye du syns er pent i et bryllup, men da er det ikke galla. 

Og det er kanskje en gang du planlegger å gifte deg, men det er ikke en gang for gjestene. Og den ene gangen kan velte noens økonomi. Så plusser vi på at du blir skilt og gifter deg en gang og to til, og så har vi det gående. DU føler deg tydeligvis truffet, kanskje du er bruden til ts?

Anonymkode: 80789...bcb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa til mine forlovere at de fikk ikke lov til å overstige 1000, MAKS 1500 kr, per person. At det var viktig at de hørte på hva helheten hadde råd til. Men at man kler seg pent derimot, det er en annen ting. Selv om temaet er galla betyr ikke det at kjolen trenger å være svindyr! Det er utrolig mange fine kjoler på feks Nelly til 500-lappen som er veldig akseptabel i et galla-bryllup. Og gaven gir man etter lommebok. Ja, det er litt kostbart med bryllup også som gjest, men vet du hva. Det er EN gang! Hvis dette er gode venninner av deg så tar du deg råd. Du kan bruke samme kjole i hvert bryllup. Gaven trenger ikke være dyr. Her fikk vi gaver for verdig av 100kr og 200 kr av forskjellige gjester. Det er ikke stort, men det er en gave. 

Anonymkode: 85707...fdb

Du aner tydeligvis ikke hva galla betyr!

Anonymkode: ce93d...b95

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ramona skrev:

Hvorfor er Stovner tacky? 

Lurer jeg på, broren min flytta tilbake når han fikk barn, fint hus og har utbetalt mye pr mnd, kona har master og bachelor som sykepleier, andre broren min på stovner er leder i en avdeling i en stor bedrift og tjener ganske bra han.

Anonymkode: 58c0e...748

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...