Gå til innhold

105 kr i timelønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge man ikke følger tariff, kan de sette lønnen så lavt de bare vil. Norge har ingen lover om minstelønn, slik som feks USA. 

Organisering er veien å gå om man er misfornøyd med lønnen. 

Anonymkode: f2eb7...761

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tariff er frivillig, men helligdagstillegg står i arbeidsmiljøloven, så det er ikke valgfritt. 

Anonymkode: a3133...5cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette lite?

Jeg er 20 år og studerer. Etter nyttår fikk jeg en deltidsjobb som innebærer salg og lagerarbeid der jeg har jobbet hele påsken og alle andre helligdager (uten tillegg), utenom jobber jeg hver lørdag og søndag. Dette er min første jobb og jeg ble utrolig glad for stillingen, men venninnene mine har påpekt at dette var utrolig dårlig betalt kontra dem som jobber i dagligvarebutikk med timelønn på ca. 140 kr. 

Jeg tenker jo at det er bedre med noe betalt enn ingenting, men er lønnen min egentlig så ille? 

Takker for svar 

Anonymkode: 670e8...ccb

Dette er lite. Og du skal ha tilegnet for påsken.Du er utnytet på det groveste 

Anonymkode: edaa3...001

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, er mer eller mindre det du får om du går på minstesats med arbeidsavklaringspenger.

Anonymkode: b80f7...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du ikke får helligdagstillegg, det skal du ha. Uansett hva en kontrakt sier, så rager faktisk arbeidsmiljøloven over denne kontrakten.

 

Organiser deg asap, og ta det videre med dem.

Anonymkode: 1510a...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo farlig ille. Lillesøsteren min på 16 jobber i kiosk og får 125 kroner i timen... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Thursday, April 20, 2017 den 19.59, AnonymBruker skrev:

Istedenfor betalt på helligdager vil man få timer som man kan ta ut i fri senere på året, men da har kontrakten min gått ut. 

Ts 

Anonymkode: 670e8...ccb

Det der er ikke lov. Skriv skriftlig og fremsettes dine krav. Du kan organisere deg,og få de til å hjelpe deg. 105 kr er lite. Her betales 16 åringer 125 kr timen

Anonymkode: edaa3...001

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så ille. Jeg har jobbet på kafe for 95 kr timen, uten helligdagstillegg og uten betaling om jeg var borte pga sykdom. Og da var jeg over 30. Når helsa ikke er 100%, og man ikke har fullført høyere utdanning må man ta det man kan få. Har også jobbet på en bensinstasjon til 89 kr timen, også her uten noen tillegg for natt, helligdag osv.

Anonymkode: bcf63...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir utnyttet. 105 kroner er ekstremt lite og det er lang, langt under tariff. Venninnene dine får også for lite lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tibbie skrev:

Du blir utnyttet. 105 kroner er ekstremt lite og det er lang, langt under tariff. Venninnene dine får også for lite lønn.

Men er det så ille dersom det ikke er annet arbeid å få? De fleste plasser vil tross alt ha folk med erfaring

Ts 

Anonymkode: 670e8...ccb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er så ille. Jeg har jobbet på kafe for 95 kr timen, uten helligdagstillegg og uten betaling om jeg var borte pga sykdom. Og da var jeg over 30. Når helsa ikke er 100%, og man ikke har fullført høyere utdanning må man ta det man kan få. Har også jobbet på en bensinstasjon til 89 kr timen, også her uten noen tillegg for natt, helligdag osv.

Anonymkode: bcf63...ae7

Seriøst?! Du kan ikke la deg utnytte bare fordi du er glad for at du har jobb! Du får jo det samme som 15-åringer får for å sitte barnevakt for naboungen. Du burde hatt det dobbelte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 20.4.2017 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Er dette lite?

Jeg er 20 år og studerer. Etter nyttår fikk jeg en deltidsjobb som innebærer salg og lagerarbeid der jeg har jobbet hele påsken og alle andre helligdager (uten tillegg), utenom jobber jeg hver lørdag og søndag. Dette er min første jobb og jeg ble utrolig glad for stillingen, men venninnene mine har påpekt at dette var utrolig dårlig betalt kontra dem som jobber i dagligvarebutikk med timelønn på ca. 140 kr. 

Jeg tenker jo at det er bedre med noe betalt enn ingenting, men er lønnen min egentlig så ille? 

Takker for svar 

Anonymkode: 670e8...ccb

Et sted jeg jobbet som brukte mye unge folk var vel minstelønn 120 kr timen. Vedkommende gikk i 10 kl. De eldste på 18 fikk 135. Dette er ti år siden. Så ja, du får fryktelig dårlig betalt. Hva som helst er bedre. 

Søk på noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det så ille dersom det ikke er annet arbeid å få? De fleste plasser vil tross alt ha folk med erfaring

Ts 

Anonymkode: 670e8...ccb

Det hjelper ikke. Arbeidsgivere skal ikke få lov til å utnytte sine ansatte bare fordi det er et trangt marked. Du må organisere deg med en eneste gang og få profesjonelle råd for å få den lønna du har krav på. Du skulle hatt minst 50 kroner i timen. Hør med fagforeningen din hva som egentlig er tariff for ditt yrke, men jeg vedder på at det er mer enn 154 kr i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

105 kr ER sosial dumping. 30% - 40% mindre enn minstelønn er det svært useriøse bedrifter betaler øst-europeisk arbeidskraft under bordet. 

Ville tatt dette opp med arbeidsgiver, eventuelt tyste på dem. Når noen komfortabelt kan betale så lite, så er det et tegn på at etikk er et fremmedord i bedriften. 

Anonymkode: 5fb1f...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tibbie skrev:

Seriøst?! Du kan ikke la deg utnytte bare fordi du er glad for at du har jobb! Du får jo det samme som 15-åringer får for å sitte barnevakt for naboungen. Du burde hatt det dobbelte!

Sorry, men idag må man ta det man får. Prinsipper er for rikinger. Ufaglærte må bare bite tenna sammen og bruke det som erfaring og springbrett inn i andre jobber

Anonymkode: c68e4...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men idag må man ta det man får. Prinsipper er for rikinger. Ufaglærte må bare bite tenna sammen og bruke det som erfaring og springbrett inn i andre jobber

Anonymkode: c68e4...72d

Nei, så absolutt ikke. Kan ikke en bedrift betale deg en lønna du har rett på, så har de ikke livets rett her i Norge. Så enkelt er det. 

Godtar du slik lønn, så ødelegger du ikke bare for deg selv, men for alle andre søkere. 

Anonymkode: 5fb1f...895

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, så absolutt ikke. Kan ikke en bedrift betale deg en lønna du har rett på, så har de ikke livets rett her i Norge. Så enkelt er det. 

Godtar du slik lønn, så ødelegger du ikke bare for deg selv, men for alle andre søkere. 

Anonymkode: 5fb1f...895

Ts kan ikke endre en dritt. Det eneste hun risikerer er å gå uten jobb og alle driter i det. Samfunnet rundt vil dømme henne fordi hun er en lat naver. Slike prinsippsaker får rike mennesker med fet sparekonto ta seg av. Resten av oss risikerer å gå arbeidsledig lenge

Anonymkode: c68e4...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sorry, men idag må man ta det man får. Prinsipper er for rikinger. Ufaglærte må bare bite tenna sammen og bruke det som erfaring og springbrett inn i andre jobber

Anonymkode: c68e4...72d

Nei, det er på grunn av folk som deg at vi har sosial dumping (vel, etter den som utnytter en og bryter loven). Man kan ikke akseptere sånt. For at samfunnet skal bli et fungerende sted må alle kjempe.

Sorry, men du får ingen medlidenhet fra meg. Du er ikke dømt til en useriøs jobb bare fordi du ikke har utdanning. Det er da mange som ikke har det som likevel tør å stå på kravene sine.

At du ikke får hellidagsbetaling er det samme som at arbeidsgiveren din stjeler fra deg. Du kan ikke fortelle TS at situasjonen hennes ikke er ille og at hun bør godta den. Dama er over 20 år!

Du bør beholde jobben din og stå på kravene dine! Med mindre du jobber svart, selvfølgelig... Det er kun da du ikke har noen krav (siden det er ulovlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tibbie skrev:

Nei, det er på grunn av folk som deg at vi har sosial dumping (vel, etter den som utnytter en og bryter loven). Man kan ikke akseptere sånt. For at samfunnet skal bli et fungerende sted må alle kjempe.

Sorry, men du får ingen medlidenhet fra meg. Du er ikke dømt til en useriøs jobb bare fordi du ikke har utdanning. Det er da mange som ikke har det som likevel tør å stå på kravene sine.

At du ikke får hellidagsbetaling er det samme som at arbeidsgiveren din stjeler fra deg. Du kan ikke fortelle TS at situasjonen hennes ikke er ille og at hun bør godta den. Dama er over 20 år!

Du bør beholde jobben din og stå på kravene dine! Med mindre du jobber svart, selvfølgelig... Det er kun da du ikke har noen krav (siden det er ulovlig).

Tvert imot, om TS holder på jobben sin er det lettere for henne å søke andre jobber. Lager hun drama står hun uten referanser og gjerne med mindre erfaring. Det beste for TS er å stå på, få gode referanser og søke jobb med bedre lønn. 

Får selvsagt ingen sympati fra mennesker som står godt i det, det forventer jeg ikke heller. Det er nettopp derfor jeg sier til TS at hun må verne egne interesser, for resten av samfunnet driter i oss. 

Anonymkode: c68e4...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts kan ikke endre en dritt. Det eneste hun risikerer er å gå uten jobb og alle driter i det. Samfunnet rundt vil dømme henne fordi hun er en lat naver. Slike prinsippsaker får rike mennesker med fet sparekonto ta seg av. Resten av oss risikerer å gå arbeidsledig lenge

Anonymkode: c68e4...72d

Herregud, er dette sant eller trolling?

De fleste i Norge står imot elendige og useriøse arbeidsgivere. De fleste som blir utnyttet er unge folk som er ny i arbeidslivet og utlendinger. Ikke rikinger. TS kan endre ALT! Arbeidsiveren har faktisk ikke lov til å gi TS sparken for at hun involverer Arbeidstilsynet eller en fagforening.

Hvorfor i ALL VERDEN tror du at loven kun er for rikinger? Skjønner at du ikke har noen utdanning, men det er lov å skolere seg litt hjemme før du gir andre mennesker dårlige råd om noe du helt tydeligvis har vrangforestillinger om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...