Gå til innhold

105 kr i timelønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette lite?

Jeg er 20 år og studerer. Etter nyttår fikk jeg en deltidsjobb som innebærer salg og lagerarbeid der jeg har jobbet hele påsken og alle andre helligdager (uten tillegg), utenom jobber jeg hver lørdag og søndag. Dette er min første jobb og jeg ble utrolig glad for stillingen, men venninnene mine har påpekt at dette var utrolig dårlig betalt kontra dem som jobber i dagligvarebutikk med timelønn på ca. 140 kr. 

Jeg tenker jo at det er bedre med noe betalt enn ingenting, men er lønnen min egentlig så ille? 

Takker for svar 

Anonymkode: 670e8...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er lite. I dagligvare fikk jeg 156 kroner i timen som 18-åring. 90 kroner i tillegg på kveldstid og i helgene. Dersom du heller ikke får helligdagstillegg er dette svært dårlig. Har aldri hørt om noen arbeidsplasser som ikke betaler ekstra på helligdager før. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ValarMorghulis skrev:

Ja, det er lite. I dagligvare fikk jeg 156 kroner i timen som 18-åring. 90 kroner i tillegg på kveldstid og i helgene. Dersom du heller ikke får helligdagstillegg er dette svært dårlig. Har aldri hørt om noen arbeidsplasser som ikke betaler ekstra på helligdager før. 

Istedenfor betalt på helligdager vil man få timer som man kan ta ut i fri senere på året, men da har kontrakten min gått ut. 

Ts 

Anonymkode: 670e8...ccb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om jobbmarkedet idag, men jeg fikk den samme lønnen for 15 år siden som uerfaren vikar i diverse småoppdrag, så synes det høres ganske lavt ut ja.  Du har også krav på tillegg for helgedager, så det kan være lurt å sette seg litt inn i arbeidsmiljøloven. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i arbeidsmiljøloven og lese litt informasjon fra blant annet LO. Kunnskap er makt - ikke la deg utnytte! :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er VELDIG lavt. Skader jo ikke å ta en prat med LO. Deres sommerpatrulje starter dessverre ikke før 13 juni.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, snurk skrev:

Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i arbeidsmiljøloven og lese litt informasjon fra blant annet LO. Kunnskap er makt - ikke la deg utnytte! :-)

Jeg har lest diverse og er klar over at arbeidsplassen min ikke følger tariff (med mindre det er fra 21:00-04:00). Så noe helgetillegg blir det ikke :(

Ts 

Anonymkode: 670e8...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nediugennivK

Hadde inntil nylig 120 kr i timelønn + provisjon i telefonsalgsjobb det ikke krever det store i, jeg er 19 år. 

Ville sett meg om etter ny jobb, det var ikke godt betalt i det hele tatt. 

 

edit:skrivefeil

Endret av nediugennivK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest diverse og er klar over at arbeidsplassen min ikke følger tariff (med mindre det er fra 21:00-04:00). Så noe helgetillegg blir det ikke :(

Ts 

Anonymkode: 670e8...ccb

Å følge tariff er frivillig, å følge arbeidsmiljøloven er ikke.  Jeg anbefaler særlig kapittel 10 om arbeidstidsbestemmelser.  Ta kontakt med arbeidstilsynet om du trenger hjelp med å få det du har rettmessig krav på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kara W skrev:

Å følge tariff er frivillig, å følge arbeidsmiljøloven er ikke.  Jeg anbefaler særlig kapittel 10 om arbeidstidsbestemmelser.  Ta kontakt med arbeidstilsynet om du trenger hjelp med å få det du har rettmessig krav på.

Det stod på ung.no at helge- og kveldstillegg var frivillig fra arbeidsgivers side så lenge vedkommende ikke fulgte tariff, men takk jeg skal lese :) 

Ts 

Anonymkode: 670e8...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Min 14 år gamle bror har 110 kr timen for å levere lokalavisa i hjembyen min. 

Men du har jobb i det minste. 

Hva tjener dine kollegaer? Er det bare utenlandske?

Anonymkode: 7cdaf...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Min 14 år gamle bror har 110 kr timen for å levere lokalavisa i hjembyen min. 

Men du har jobb i det minste. 

Hva tjener dine kollegaer? Er det bare utenlandske?

Anonymkode: 7cdaf...126

Jepp, jeg er veldig glad for å ha jobb i det minste. Nå får jeg i det minste erfaring som jeg kan bruke til å skaffe jobb i f.eks. matbutikk senere. 

De fleste er østeruopeere, men det er også noen andre norske på min alder. 

Ts 

Anonymkode: 670e8...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes voldsomt lite ut, ja. I min første jobb tjente jeg, som helt ufaglært renholder, 141kr timen. Jeg var da 18 år (seint ute med å få jobb pga. ikke-eksisterende jobbmarked der jeg bodde heh), men jeg vet at ei jeg jobbet sammen med sommeren etter, som da var 16, tjente 120-og-noe kr timen. Så 105kr timen for en 20-åring synes jeg er rimelig drøyt, og dette med å ikke få tillegg når du jobber helligdager er også ganske spesielt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

105kr er så lite at det nesten er på grensen til sosial dumping spør du meg, spesielt når du jobber både lørdager og søndager. Nå skal jeg ikke skryte, men for å gi deg et eksempel så tjener 105 x 8t (la oss si du jobber 8 timer) = 840 på en søndag. Jeg tjente 162,50 med 100% tillegg 325 x 5t = 1625 når senteret hadde åpent. Det sier seg jo selv, dobbelt så mye på mindre timer og pluss overtid. 

Hadde jeg vært deg så ville jeg nok ha meldt meg inn i LO eller noen andre som kan gi deg litt støtte i ryggen, for det der hadde ikke jeg funnet meg i. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforsvarlig lite. Broren min på 18 jobber deltid på lager, og tjener 130 kr i timen.

Anonymkode: c2f67...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, jeg er veldig glad for å ha jobb i det minste. Nå får jeg i det minste erfaring som jeg kan bruke til å skaffe jobb i f.eks. matbutikk senere. 

De fleste er østeruopeere, men det er også noen andre norske på min alder. 

Ts 

Anonymkode: 670e8...ccb

Hvis du har tenkt å bruke denne jobben for å få erfaring og noe å skrive på cv-en, så er det greit. Hvis du uansett ikke har planer om å bli der for lenge. 

Til sammenligning er det mange som jobber gratis for en periode av samme grunn, såkalt trainee eller lignende.

Men som sagt, det er nok ikke en jobb du burde ha lenger enn maks seks måneder.

De fleste ufaglærte jobber betaler langt mer enn det der.

 

Anonymkode: 7cdaf...126

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du har tenkt å bruke denne jobben for å få erfaring og noe å skrive på cv-en, så er det greit. Hvis du uansett ikke har planer om å bli der for lenge. 

Til sammenligning er det mange som jobber gratis for en periode av samme grunn, såkalt trainee eller lignende.

Men som sagt, det er nok ikke en jobb du burde ha lenger enn maks seks måneder.

De fleste ufaglærte jobber betaler langt mer enn det der.

 

Anonymkode: 7cdaf...126

Jepp, tenker å få erfaring innenfor salg slik at jeg eventuelt kan skaffe meg butikkjobb senere ved siden av studiene :) Kontrakten min går ut i juli så da er det vel egentlig ikke så ille? 

Anonymkode: 670e8...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jepp, tenker å få erfaring innenfor salg slik at jeg eventuelt kan skaffe meg butikkjobb senere ved siden av studiene :) Kontrakten min går ut i juli så da er det vel egentlig ikke så ille? 

Anonymkode: 670e8...ccb

Ts forresten 

Anonymkode: 670e8...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, tenker å få erfaring innenfor salg slik at jeg eventuelt kan skaffe meg butikkjobb senere ved siden av studiene :) Kontrakten min går ut i juli så da er det vel egentlig ikke så ille? 

Anonymkode: 670e8...ccb

Da er det greit. Særlig siden det din første jobb. 

Arbeidsmarkedet er vanskeligere nå enn det mange voksne er vant til, så ungdommer må ofte ty til litt uortodokse metoder for å få innpass. Du skal ha skryt for at du tenker strategisk og langsiktig i stedet for å si nei til jobben på grunn av lønnen.

Anonymkode: 7cdaf...126

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal man selvsagt ikke glemme at denne bedriften driver med sosial dumping og misbruk av manglende regler om minstelønn. Og slike bedrifter ønsker vi oss ikke i Norge, men det er et politisk spørsmål som må tas på samfunnsnivå, og ikke kamp du må kjempe.

Anonymkode: 7cdaf...126

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...