Gå til innhold

Er det frekt å kaste søppel i naboens søppeldunk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søppel er søppel. Så lenge jeg får kastet min søppel, gjør det meg ingenting om Kari kaster papp der kvelden før henting når jeg uansett har satt den ut for tømming, eller at Ole, Dole og Doffen kaster søpla de bærer på når de forbi etter skolen. Bedre at det havner der enn at det havner på veien. Vaske dunken må jeg jo i ny og ne uansett, og det er like udelikat uavhengig av om det er jeg eller naboen som har kasta søppel der. 

Anonymkode: 71b0d...c55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Papp- og papirdunken mener jeg ikke koster noe, så du kan trygt be om en større dunk til deg selv. Det kan du forsåvidt gjøre selvom det koster noe. Her kan man også plassere buntet papp ved siden av dunken og de som henter tar med seg det også.

Som nabo hadde jeg satt pris på å bli spurt før noen regelmessig fyller min dunk med søppel/papiravfall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Lurer på om noen ikke har lest ordentlig her. Dunkene er satt ut for tømming,og da har jo naboen kastet det de skal. Hva i all verden gjør det om Ts fyller opp dunken når det ikke får noen konsekvenser for naboen?? Så mye rart en skal reagere på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit. Har selv tatt naboer i å gjøre dette, de fikk ta med seg søppla hjem igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg rett som det er. Har aldri tenkt på det som frekt. Hvis jeg bare har en liten pose med søppel gidder jeg ikke alltid finne frem søppelsekk til den, så da kaster jeg den i naboens søppelsekk. Tror de gjør det samme om jeg har funnet frem søppelsekk før dem.

Anonymkode: 926b0...640

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
8 minutter siden, Lurium skrev:

Ikke greit. Har selv tatt naboer i å gjøre dette, de fikk ta med seg søppla hjem igjen.

Så når du har kastet det du skal,og dunken er satt ut til tømming,fks halvfull,så kan ikke naboen din fylle den opp altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du rører faen ikke mitt søppel, det kan jeg fortelle deg. "Søppel" er mitt mellomnavn.

Anonymkode: fc283...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Så når du har kastet det du skal,og dunken er satt ut til tømming,fks halvfull,så kan ikke naboen din fylle den opp altså?

Prinsippielt nei. Det er jeg og resten av sameiet som betaler for dunkene. Hvis Ts over tid har behov for større dunker, grunnet næringsvirksomhet i dette tilfellet, må han si ifra til kommunen og få fler eller større dunker.

Hadde det vært et engangstilfelle, eller i forbindelse med oppussing, rydding etc. og jeg hadde blitt spurt først, ville det nok løst seg. Det å ta seg til rette oppfatter jeg som respektløst.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den satt ut til tømming så ja. Men hadde jeg sett naboen kaste søppel I min søppelkasse regelmessig hadde jeg slengt det opp I hagen deres.

Anonymkode: b4358...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bopera skrev:

Er det ikke bare å spørre om lov, da? Det er flauere å bli tatt på fersken...

:fnise: skulle nesten tro det handlet om rote i søpla dems.

Anonymkode: 0a51f...8a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om vi har store søppeldunker, skjer det ofte at vi har mer papp eller restavfall som skal kastes enn hva dunkene rommer. Jeg driver et enkeltmannsforetak hjemmefra og det er i den forbindelse jeg ofte har en del som skal kastes (emballasje osv). Når det da er tid for henting av søppel, og vi triller ut våre dunker kvelden i forveien til plassen vi og naboene våre setter dem i forbindelse med tømming, skjer det ofte at jeg kaster det jeg ikke får plass til i våre dunker oppi naboenes dunker.

Samboeren min mener det er frekt og syns det er flaut om naboene ser det.  Jeg har ikke spurt naboene om lov, da jeg tenker at når de har trillet ut sine har de vel kastet det de ville kaste, og når deres dunker da bare er halvfulle er det vel greit jeg legger litt av vårt oppi deres...

Hadde du reagert om du var naboen min? Er dette ugreit å gjøre?

Anonymkode: e6140...273

Jeg hadde overhodet ikke reagert, iallfall ikke om jeg hadde visst hva du holdt på med. Men uansett: Du kan prøve å "bare" sette det ved siden av søppeldunkene, men vær da forberedt på at renovatørene da ikke tar det med seg. Du kan saktens spørre naboene om de synes det er ok at du gjør det, men spør du meg vil jeg gjerne si "velkommen" til det.

Forøvrig er det ekstra flott om noen vil putte litt i søppelkassene mine, uansett hvilken type søppel det er. Spesielt hvis jeg er på ferie, for da kan jeg "late som" at jeg er hjemme likevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
16 minutter siden, Lurium skrev:

Prinsippielt nei. Det er jeg og resten av sameiet som betaler for dunkene. Hvis Ts over tid har behov for større dunker, grunnet næringsvirksomhet i dette tilfellet, må han si ifra til kommunen og få fler eller større dunker.

Hadde det vært et engangstilfelle, eller i forbindelse med oppussing, rydding etc. og jeg hadde blitt spurt først, ville det nok løst seg. Det å ta seg til rette oppfatter jeg som respektløst.

Ok? Hadde jeg satt ut dunken for tømming så hadde jeg vel egentlig syns det var helt fint at den ble fylt opp av noen som trengte resten av plassen. Ts skriver at det ikke blir noen merkostnader for noen! Kjenner jeg er glad jeg har romslige naboer gitt. Så sært å reagere på,spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vi bor har vi felles postkassestativ utenfor vårt hus. Jeg har observert x-antall ggr at naboene i et hus lengre borte i gata, kaster sin reklame i vår dunk før han trasker videre hjemover. Er ikke dette ganske frekt?

Anonymkode: 4b617...1dd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her vi bor har vi felles postkassestativ utenfor vårt hus. Jeg har observert x-antall ggr at naboene i et hus lengre borte i gata, kaster sin reklame i vår dunk før han trasker videre hjemover. Er ikke dette ganske frekt?

Anonymkode: 4b617...1dd

Nei.

Anonymkode: 0a51f...8a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 0a51f...8a4

Hvorfor ikke? Han går forbi sin egen dunk, når han noen få meter unna poststativet svinger inn til seg selv. Hvorfor i alle dager skal han fylle opp vår med daglig reklame?

Anonymkode: 4b617...1dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her vi bor har vi felles postkassestativ utenfor vårt hus. Jeg har observert x-antall ggr at naboene i et hus lengre borte i gata, kaster sin reklame i vår dunk før han trasker videre hjemover. Er ikke dette ganske frekt?

Anonymkode: 4b617...1dd

Ja, det er frekt. Jeg ville lagt det tilbake i postkassa hans

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i min by scannes og veies alle dunkene, så man betaler også pr kilo....

Anonymkode: e0ec0...b7b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Han går forbi sin egen dunk, når han noen få meter unna poststativet svinger inn til seg selv. Hvorfor i alle dager skal han fylle opp vår med daglig reklame?

Anonymkode: 4b617...1dd

Sorry jeg klarer ikke leve meg inn i problemstilling til å diskutere. 

Anonymkode: 0a51f...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

:fnise: skulle nesten tro det handlet om rote i søpla dems.

Anonymkode: 0a51f...8a4

Vel, er vel sånn det vil kunne bli oppfattet av naboen, hvis han plutselig kommer ut en gang, og der står ts med søppel i ene hånden, og lokket til dunken hans i andre hånden. Jeg hadde nok antatt at ts rotet i søppelet mitt.
Hadde det da ikke vært greiere å spørre om lov, hvis man først har tenkt å styre med dunken til naboen nå og da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...