Gå til innhold

Er det frekt å kaste søppel i naboens søppeldunk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dersom det skjer hver uke vil jeg si det er frekkt/uhøflig å ikke spørre. Men om det skjer en skjelden gang og dunken deres er satt klar til tømming og ikke full så synes jeg det er greit. Selv kastet jeg to poser i naboens dunk denne uka da vår desverre var full (leier og de vi leier hos hadde ryddet i boden og kastet en hel masse) så da lånte jeg naboens dunk og har ikke noe dårlig samvittighet for det akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men naboene har den størrelsen de har, og betaler det de gjør, uansett om jeg legger oppi litt ekstra eller ikke. De får ikke mer kostnader pga meg. Og er deres allerede full presser jeg selvsagt ikke mer nedi, er bare når de uansett har mye plass til overs.

Så hvorfor er det så ille?

Anonymkode: e6140...273

Jeg triller ned kvelden før for å være sikker på å huske søppelet. Skulle det mot formodning være noe plass igjen og jeg har mer søppel, ønsker jeg selv å fylle det opp før jeg drar på jobb. Jeg hadde blitt irritert hvis naboens firma hver uke hadde lagt søppel i min kasse, ja. Skjønner godt at samboeren din er redd du skal bli sett av naboene.

Anonymkode: d0034...a84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser mange ikke hadde vært så begeistra for å få litt ekstra søppel i dunken sin. Kanskje det bare er jeg som er sær som ikke ser på dette som er problem.

Jeg fyller selvsagt ikke opp naboenes dunker til randen, det er snakk om litt ekstra innimellom. 

Her har vi egne dunker for matavfall, restavfall og papp/papir. Matavfall blir hentet annen hver uke, rest- og papiravfall hentes en gang i måneden. Vi betaler kommunale avgifter en gang i året, og prisen er den samme om dunkene er fulle eller ikke.

Dunkene blir hentet klokka 7 om morgenen, og når jeg da triller ut våre, samt legger oppi litt ekstra i naboenes allerede utplasserte dunk seint på kvelden, tviler jeg på det er et reelt problem for noen, men som mange sier kan det godt være en prinsippsak for enkelte.

Jaja, jeg tror allikevel jeg fortsetter som før, men da vet jeg i hvert fall at mannen min ikke er urimelig som ikke deler mitt syn på saken ☺

Anonymkode: e6140...273

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du ikke bare spør? Mest sannsynlig får du ja, og så kan mannen din møte naboen med fred i sjelen. Må jo være vinn-vinn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er både frekt og uforskammet, - om du ikke har spurt og fått tillatelse.

Anonymkode: b114b...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, får inntrykk av at dette har pågått en liten stund (et par uker eller mer), og du har bare antatt hva de tenker? Det er ikke greit.

En pose her, og en pose der får en tåle, men når du nærmest bevisst produserer mer søppel grunnet foretaket, så burde du enten bare spare det opp et sted og kjøre det til fyllinga/gjenvinningstasjon ved behov, eller i det minste spørre om det er greit.

Søppel er i utgangspunktet en privat ting, og personlig ville jeg mislikt at naboen hver uke tok en titt / tømte sitt søppel i mitt. Enda verre er det at naboene (noen av de) er klar over hva du holder på med, og du kan banne på at de irriterer seg grønn over han snørrungen som tar seg til rette.

Anonymkode: 03b01...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På jobben her vi måtte få låser på bosskonteinerene, da folk kom inn og kastet boss i de. Stått ute i ti år, men nå ble fort fulle. Ikke med vårt boss men annet.

Anonymkode: 8440b...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Selv om vi har store søppeldunker, skjer det ofte at vi har mer papp eller restavfall som skal kastes enn hva dunkene rommer. Jeg driver et enkeltmannsforetak hjemmefra og det er i den forbindelse jeg ofte har en del som skal kastes (emballasje osv). Når det da er tid for henting av søppel, og vi triller ut våre dunker kvelden i forveien til plassen vi og naboene våre setter dem i forbindelse med tømming, skjer det ofte at jeg kaster det jeg ikke får plass til i våre dunker oppi naboenes dunker.

Samboeren min mener det er frekt og syns det er flaut om naboene ser det.  Jeg har ikke spurt naboene om lov, da jeg tenker at når de har trillet ut sine har de vel kastet det de ville kaste, og når deres dunker da bare er halvfulle er det vel greit jeg legger litt av vårt oppi deres...

Hadde du reagert om du var naboen min? Er dette ugreit å gjøre?

Anonymkode: e6140...273

Hvis du har for mye søppel får du betale for en større søppeldunk eller benytte deg av containere som står rundt omkring som er tiltenkt innbyggerne. Eller kjøre det på dynga. Du kan ikke forvente at naboen skal betale for ditt søppel, for det er det han gjør når du stapper ditt i hans dunk. Det er frekt. Jævlig frekt. Skulle ønske naboen konfronterte deg med det, gjerne foran eventuelle andre naboer.

Og hva om naboen senere fant mer avfall han trengte å kaste? Så har du vært der og kastet ditt søppel, slik at han ikke får plass til mer? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Har du et firma du trenger søppelkasse til, kjøper du en kasse som er stor nok til ditt behov. Er du en privatperson og en sjelden gang trenger å låne litt plass hos naboen, spør man selvsagt først! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Hadde du reagert om du var naboen min? Er dette ugreit å gjøre?

Anonymkode: e6140...273

Jeg hadde blitt skikkelig sur

Dersom man vet at det alltid blir fullt før henting så får man enten skaffe større/fler dunker selv, eller så får man ta det med seg til gjennvinningsstasjonen. Ikke kaste det i andres søplekasser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Glød skrev:

Hvis det skjer når dunkene er kjørt ut for henting ser jeg ikke problemet.

Men det betyr ikke at man ikke skal bruke de selv lengre. Min samboer pleier alltid dra dunken ut til veien et par dager før henting fordi jeg ikke har særlig krefter til det på dårlige dager, spesielt om vinteren og en av hans fridager er et par dager før hentingen.  Det betyr ikke at vi ikke skal kaste mer i dunken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 20.46, AnonymBruker skrev:

 

Hadde du reagert om du var naboen min? Er dette ugreit å gjøre?

Anonymkode: e6140...273

Jeg hadde selvsagt reagert når noen tar seg til rette på den måten. Jeg betaler ikke for naboens renovasjon. Hadde du vært min nabo så hadde jeg tømt søpla på din eiendom. Har du for små dunker får du skaffe du deg større dunker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre dunker står alltid ved veien. Det betyr ikke at det er fritt fram for naboene å fylle dunken vår. Selv om det ikke er fullt kvelden før tømming, så går jeg/vi ut med resterende søppel samme dag. Som oftest er dunkene fulle før tømming, men jeg hadde blitt forbannet om andre hadde kastet sitt søppel så det ikke var plass til eget søppel.

Jeg synes du skal spørre naboen i stedet for å forvente at du kan kaste søppel, selv om dunken er halvfull.

Anonymkode: fc8fd...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekt å ta seg til rette på den måten Ts. Hvordan kan du vite at naboen ikke skal putte mer søppel i dunken etter at den er kjørt fram? Du får skaffe deg større søppeldunk. Man snylter ikke på andre, det er bare uforskammet og dårlig. 

Anonymkode: ae300...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten det innebærer høyere renovasjonsgebyr eller ei - det er frekt å ta seg til rette i andre menneskers eiendom uten å spørre først. Enig i at trådstarter enten må skaffe seg en større søppeldunk som rommer alt avfallet fra driften, eller så må trådstarter spørre naboen pent hva naboen syns om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er helt greit når dunkene er satt ut for tømming og man ser det er plass. Hadde ikke reagert i det hele tatt hvis noen gjorde det hos oss, dunken tømmes jo om den er halvtom eller full uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 21.26, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha levert pappemballasjen  i kontainere for papp- og papiravfall, som står plassert flere steder i byene.

Anonymkode: 305e7...3f2

Slike finnes ikke her jeg bor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? Han går forbi sin egen dunk, når han noen få meter unna poststativet svinger inn til seg selv. Hvorfor i alle dager skal han fylle opp vår med daglig reklame?

Anonymkode: 4b617...1dd

Dere får fylle opp hans dunk dere da, eller foreslå for han at han kan reservere seg mot reklame. Evt får dere bestille slike lapper som dere kan klistre på postkassa hans

På 21.4.2017 den 9.35, Ginny skrev:

Du snylter jo strengt tatt på naboen da, all den tid du selv ikke gidder å betale for en dunk som dekker ditt behov. 

Du burde hvertfall spørre naboen om det er greit før du gjør det..

Alle har vel en fast avgift for det uansett

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På jobben her vi måtte få låser på bosskonteinerene, da folk kom inn og kastet boss i de. Stått ute i ti år, men nå ble fort fulle. Ikke med vårt boss men annet.

Anonymkode: 8440b...573

Så lenge de ikke er overfulle så ser jeg ikke problemet med det heller. Men med lås på så kommer det jo ingen ekstra poser i kassene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...