Gå til innhold

Lav AMH og "høy" alder betyr dårlig eggkvalitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt flere spontanaborter/MA og har vært hos en privatpraktiserende gynekolog som jobber med barnløshet/ivf. Han mente at med min alder (37) kombinert med AMH på 5, var det bare 10% sjanse for at det var et friskt egg som skulle løsne i hver syklus. Lurer på om andre har hørt tilsvarende, altså at "høy" alder kombinert med lav AMH betyr dårlig eggkvalitet?

Jeg har vært hos to gynekologer tidligere, der den ene (privatpraktiserende, men jobber ikke spesielt med IVF) mente at AMH på 5 var greit/uproblematisk så lenge FSH var normal (og det er den hos meg). Den andre gynekologen (sykehusansatt) sa i forbifarten da jeg nevnte at jeg hadde AMH på 5, at AMH hadde størst betydning ved IVF med tanke på hvor mange egg man klarte å modne i en stimulert syklus. Jeg blir lett gravid naturlig, og var derfor i første omgang ikke interessert i IVF, men ble veldig usikker nå siden gynekologen jeg var hos idag mente at det var veldig liten sjanse for å bli gravid med et friskt egg naturlig og derfor anbefalte IVF/ICSI. Lurer derfor veldig på hva dere andre med lav AMH og "høy" alder har hørt fra andre gynekologer.

Anonymkode: 2351b...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg er like gammel som deg og har ca samme verdier. Normal FSH, men lav AMH. (Fått høre at det er litt lavt for vår alder)

Ville hørt på de to andre gynekologene. AMH er eggstokkapasitet og FSH er eggkvalitet. Så lenge AMH er over 3 og FSH normal er det ingenting som sier at eggkvaliteten er dårlig, bare at der er få egg og lite tid igjen. MEN: hormonelt sett er ikke vi bare ikke lenger på høyden..abortrisikoen vår er høy. Enten vi nå blir gravid naturlig eller med IVF. 

 

Anonymkode: 29561...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amh sier noe om eggstokkapasiteten, men både antall egg og andel gode egg faller. 

Når en kvinne blir 40 har gjennomsnittlig 80% av embryoene kromosomfeil. De fleste av disse går til grunne tidlig i graviditeten. Det at du har mistet flere svangerskap kan ha årsak i fallende eggkvalitet, men det kan selvsagt ha andre årsaker. Mine egne ivf-resultater ved 36 og 37 år var forenlige med høy andel dårlige egg til tross for god eggstokkreserve. Dersom du ikke har barn fra før, eller det er veldig viktig å få ett til, ville jeg vurdert ivf.

Anonymkode: 16784...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 32 år og gravid på IVF. Har en amh på 1. Alt annet er normalt. Fikk ut 10 egg og gravid på første forsøk.

Anonymkode: 60d22...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...