AnonymBruker

Hvorfor er sunne ting kjedelig?

10 innlegg i emnet

Menneskets urinstinkt er å overleve. Vi gjør alt for å ikke dø. Instinktivt trekker vi hånden til oss hvis vi tar på varm ovn. Vi er redd høyder og ville dyr. 

Men da gir jo ikke dette mening:

Sjokolade, fet mat og snop smaker bedre enn gulrøtter og brokkoli.

Å ligge på sofaen er deiligere enn å løpe.

Kan noen forklare?

Anonymkode: 4e01b...068

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker du for deg selv nå? Det du sier gjelder nok ikke for alle...Synes ikke det er så festlig å ligge på sofaen og trappe i meg fet mat akkurat. Det kan være tungt å trene i blandt, men som ofest er det deilig å jogge seg en tur i frisk luft! Det finnes masse god og sunn mat, så hvis du tror det er kjedelig, så har du ikke fått øynene opp for alt det gode og sunne du kan spise. Men en variasjon er jo det aller beste😊 Det er godt å spise en sunn middag etter en treningsøkt, og ekstra godt å legge seg på sofaen med en liten sjokoladebit når det er fortjent.

Anonymkode: 1276f...4df

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du for deg selv nå? Det du sier gjelder nok ikke for alle...Synes ikke det er så festlig å ligge på sofaen og trappe i meg fet mat akkurat. Det kan være tungt å trene i blandt, men som ofest er det deilig å jogge seg en tur i frisk luft! Det finnes masse god og sunn mat, så hvis du tror det er kjedelig, så har du ikke fått øynene opp for alt det gode og sunne du kan spise. Men en variasjon er jo det aller beste😊 Det er godt å spise en sunn middag etter en treningsøkt, og ekstra godt å legge seg på sofaen med en liten sjokoladebit når det er fortjent.

Anonymkode: 1276f...4df

Man MÅ skrive negativt om fet mat, ikke sant? Hva om en spiser det normalt istedet for å si "stappe i seg" og "trykke i seg"?

Man hører aldri om noen som stapper og trykker i seg grønnsaker, ikke sant?

Er lov å tenke selv.

Anonymkode: 34b98...eed

7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er skapt for å søke etter næring. Den viktigste delen av "næring", er energiinnholdet. Jo mer energitett, jo bedre smaker det, stort sett. Vi er programmert for å være på utkikk etter energitett mat og å like det. "I naturen" er det langt mellom "godbitene". Vi er også skapt for å spare på energien. Våre hjerner har utviklet seg sånn at vi har blitt veldig flinke til både å produsere og spare på energi. Kroppene våre har derimot ikke endret seg mye, så det er nå et misforhold mellom nødvendig energi ut og muligheten for energi inn.

Dette må balanseres, og balanse oppnås ikke av å skjene fra til den ene grøfta til den andre. Presser vi oss for mye, kommer negative følelser. Kommer det altfor mange negative følelser, kan de midlertidig dempes ved å spise lettilgjengelig og velsmakende energi. Dette er ganske kontraproduktivt hvis problemet er overvekt.  

Men den fremragende hjernen vår gjør oss også i stand til å forstå dette - når stressnivået ikke er for høyt. Vi innser da at vi er nødt til å ta hensyn til våre behov. Derfor spiser vi mat som smaker godt og gjør oss godt, og vi er i moderat aktivitet som føles godt og gjør godt. 

4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi før den industrielle revolusjon var næring mye vanskeligere å få tak i, og da var det fornuftig at folk spiste så mye de kunne av det mest kaloriholdige de kunne finne. Nettopp fordi det ikke var praktisk mulig å spise for mye med den tidens ressurser. 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være fordi man som jeger og sanker hadde mye mer nødvendig fysisk aktivitet enn idag gjennom jakt og lignende. Derfor trengte man å spare kreftene sine når man ikke måtte jobbe med kroppen. Man ser jo at stammefolk stort sett holder seg i ro når de ikke jakter, søker etter et nytt sted å slå seg ned og lignende. 

Kort og godt så skyldes det at vi idag lever i et samfunn som er dramatisk ulikt det vi levde under når våre gener ble utviklet. 

5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, PeeWee skrev:

Det er nok fordi før den industrielle revolusjon var næring mye vanskeligere å få tak i, og da var det fornuftig at folk spiste så mye de kunne av det mest kaloriholdige de kunne finne. Nettopp fordi det ikke var praktisk mulig å spise for mye med den tidens ressurser. 

Det kan være fordi man som jeger og sanker hadde mye mer nødvendig fysisk aktivitet enn idag gjennom jakt og lignende. Derfor trengte man å spare kreftene sine når man ikke måtte jobbe med kroppen. Man ser jo at stammefolk stort sett holder seg i ro når de ikke jakter, søker etter et nytt sted å slå seg ned og lignende. 

Kort og godt så skyldes det at vi idag lever i et samfunn som er dramatisk ulikt det vi levde under når våre gener ble utviklet. 

Det er heldgivs noen få her på KG som klarer å tenke og bruke logikk :klappe: 

Anonymkode: 6c4a5...e10

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

På 20.4.2017 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Menneskets urinstinkt er å overleve. Vi gjør alt for å ikke dø. Instinktivt trekker vi hånden til oss hvis vi tar på varm ovn. Vi er redd høyder og ville dyr. 

Kan noen forklare?

Forklare hva? Vi har vel selvdisiplin da,men nå er det virkelig ikk deiligere for meg å ligge på sofa enn å løpe altså. Jeg HATER å kjede meg,så der tar du feil. Men et poeng har du. Vi er nok ganske svake individer alt i alt. Selvdisiplin er "in" og det betyr å gjøre alt du ikke liker,men som du føler du må. Vi er vel alt i alt litt selvdestruktive spør du meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På Thursday, April 20, 2017 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Kan noen forklare?

Nei, det er ikke bedre å ligge på sofaen enn å løpe. Du får snakke for deg selv. Det meste av det du nevner høres kjedelig ut i mine ører. Godt vi mennesker er forskjellige.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 20.4.2017 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Kan noen forklare?

Jeg syns ikke sjokolade og snop smaker bedre enn sunn mat. Hver eneste gang jeg spiser noen form for snop så blir jeg kvalm, trøtt, uggen, dårlig hud osv så det frister lite å spise snop. Jeg spiser fet mat da...det er jo ikke usunt om man velger riktig type fet mat som olivenolje, smør, avokado, fisk, nøtter etc

Ja det er deilig å ligge på sofaen, en begrenset tid. Så begynner jeg å få kramper i beina, vondt i kroppen, stivner i leddene

Så min kropp forteller meg ganske klart og tydelig hva som er bra og ikke bra iallefall

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får  endorfinrush etter å ha trent, og blir pigg og glad,  man blir "belønnet", så er ikke enig i din påstand :)

Anonymkode: 8a264...24f

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Artikler fra forsiden