Gå til innhold

Costa Rica eller Nicaragua i sommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å reise noen uker alene til Costa Rica eller Nicaragua i sommer. Er også åpen for andre steder rundt samme område. Er det noen som har vært der og har erfaringer? Hvordan er prisnivået på overnatting, mat og ellers? Er det generelt trygt for en singel kvinne å reise rundt? Jeg kjører ikke bil, er det relativt enkelt å komme seg rundt? Tips til steder å besøke?

Masse spørsmål hehe, takker på forhånd :)

Anonymkode: 9db4e...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ompalompa24

Kan bare uttale meg om Nicaragua, men har nettopp vært der i 5 uker som enslig jente. Gikk kjempe fint. Et veldig trygt land og i tillegg veldig billig. Costa Rica er dyrere og har mer turister (spesielt pensjonister fra USA) utifra det jeg har hørt. Det er høyere standard på det meste der, men også dyrere som sagt. :) Forøvrig er det regntid der når det er sommer for oss, men tror ikke det skal være så gale som det er i Norge når det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist i Nicaragua og opplevde ikke det som trygt, ville aldri reist dit alene.

Anonymkode: 38f16...530

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ompalompa24 skrev:

Kan bare uttale meg om Nicaragua, men har nettopp vært der i 5 uker som enslig jente. Gikk kjempe fint. Et veldig trygt land og i tillegg veldig billig. Costa Rica er dyrere og har mer turister (spesielt pensjonister fra USA) utifra det jeg har hørt. Det er høyere standard på det meste der, men også dyrere som sagt. :) Forøvrig er det regntid der når det er sommer for oss, men tror ikke det skal være så gale som det er i Norge når det regner.

Hvordan kan du si at Nicaragua er et trygt land?

...

Anonymkode: 38f16...530

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Costa Rica er drit dyrt, mye dyrer enn jeg trodde,

Anonymkode: 9324f...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ompalompa24
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du si at Nicaragua er et trygt land?

...

Anonymkode: 38f16...530

Nicaragua er faktisk det tryggeste landet i mellom-amerika, og det landet med minst kriminalitet. Men visse forhåndsregler må man jo ta overalt. Alle backpackere osv. jeg snakket med da jeg bodde der likte Nicaragua mye bedre enn C.R. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ompalompa24 skrev:

Nicaragua er faktisk det tryggeste landet i mellom-amerika, og det landet med minst kriminalitet. Men visse forhåndsregler må man jo ta overalt. Alle backpackere osv. jeg snakket med da jeg bodde der likte Nicaragua mye bedre enn C.R. 

enig

Anonymkode: 9324f...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ompalompa24 skrev:

Nicaragua er faktisk det tryggeste landet i mellom-amerika, og det landet med minst kriminalitet. Men visse forhåndsregler må man jo ta overalt. Alle backpackere osv. jeg snakket med da jeg bodde der likte Nicaragua mye bedre enn C.R. 

ikke etter min erfaring, ble skutt på, andre ble ranet

Anonymkode: 38f16...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste alene i to uker i Costa Rica, noe som gikk helt fint. Lett å komme seg rundt med buss der, og bussene er komforable. Var også i Nicaragua, men da på en organisert gruppetur der vi kjørte rundt med en egen minibuss. Vet derfor ikke hvordan kollektivtilbudet er i Nicaragua. Mulig det finnes "turist"busser der tilsvarende de i Costa Rica, men du kan også risikere å måtte benytte deg av chicken buses (google det hvis du ikke vet hva det er). Tok et par sånne busser i Guatemala med reisefølget mitt, og det var en uforglemmelig opplevelse, på godt og vondt. Mest vondt egentlig.. Sjåførene kjører som noen galninger, med bagasjen plassert på taket og passasjerer hengende utenfor bussen dersom den er stappfull. Intimsoner er ikke-eksisterende, og som gringo er du lett bytte for svindel. Det kan være lurt å kunne en god del spansk og gjøre grundig research på forhånd, for det er vanskelig å vite hvilken buss man skal ta og hvor man skal gå av. Men som singel kvinne ville jeg helst unngått slike busser. 

Ellers er mat og overnatting billig i Nicaragua. Costa Rica er kanskje noe dyrere, men ikke voldsomt dyrt. Likte meg veldig godt i Costa Rica.

 

Anonymkode: 217fc...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Costa Rica i 4 år. Opplever det som et trygt land (tryggere enn Nicaragua) selvom du må passe på å ikke bli ranet på gata. Dette gjelder særlig i San José.Særlig penger og mobiler de er ute etter. Taxisjåfører har en tendens til å ta omveier dersom passasjerene er utlendinger, så anbefaler å ringe etter taxi fremfor å ta en på gata. Ellers kan man enkelt og greit komme seg rundt med buss. Jeg personlig synes at det er veldig trygt, men ikke legg sekker i hattehylla. Ha det mellom beina hele turen. Strendene er fantastiske, både ved stillehavskysten og karibien. Eneste stranda jeg anbefaler deg å holde deg unna er Jacó. Bedriten strand med masse narkotika og prostituerte + at det er en av de få stygge strendene i landet. Prisnivået i landet er høyere enn de andre landene i regionen, men for nordmenn er det billig. Svarer gjerne på konkrete spørsmål :)

Anonymkode: cb3dc...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville unngått Nicaragua, selv om det var veldig fint i Granada :) Føltes litt som Sørlandet med de øyene der. Ellers bodde jeg i en drittby som het San Juan del Sur. Masse prostitusjon og fattigdom. Jeg opplevde innbrudd og ran mens jeg sov. Fikk også drugs i drinken min og våkna opp på en strand. Aldri mer! 

Costa Rica derimot <3 Papagayo, Limón og Tamarindo. Amazing. Jeg bodde der i 6 mnd alene og følte meg ikke utrygg i det hele tatt. Men det er dessverre ganske dyrt. Så jeg kan anbefale å leie en leilighet med kjøkken og kjøleskap. Blir svindyrt å spise ute hver dag. 

Anonymkode: 4b2ab...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville unngått Nicaragua, selv om det var veldig fint i Granada :) Føltes litt som Sørlandet med de øyene der. Ellers bodde jeg i en drittby som het San Juan del Sur. Masse prostitusjon og fattigdom. Jeg opplevde innbrudd og ran mens jeg sov. Fikk også drugs i drinken min og våkna opp på en strand. Aldri mer! 

Costa Rica derimot <3 Papagayo, Limón og Tamarindo. Amazing. Jeg bodde der i 6 mnd alene og følte meg ikke utrygg i det hele tatt. Men det er dessverre ganske dyrt. Så jeg kan anbefale å leie en leilighet med kjøkken og kjøleskap. Blir svindyrt å spise ute hver dag. 

Anonymkode: 4b2ab...a43

Hvor i CR bodde du?

Anonymkode: cb3dc...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.4.2017 den 21.18, AnonymBruker skrev:

ikke etter min erfaring, ble skutt på, andre ble ranet

Anonymkode: 38f16...530

 

På åpen gate? Når på døgnet, og hva slags situasjoner var dette?

Anonymkode: 9db4e...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville unngått Nicaragua, selv om det var veldig fint i Granada :) Føltes litt som Sørlandet med de øyene der. Ellers bodde jeg i en drittby som het San Juan del Sur. Masse prostitusjon og fattigdom. Jeg opplevde innbrudd og ran mens jeg sov. Fikk også drugs i drinken min og våkna opp på en strand. Aldri mer! 

Costa Rica derimot <3 Papagayo, Limón og Tamarindo. Amazing. Jeg bodde der i 6 mnd alene og følte meg ikke utrygg i det hele tatt. Men det er dessverre ganske dyrt. Så jeg kan anbefale å leie en leilighet med kjøkken og kjøleskap. Blir svindyrt å spise ute hver dag. 

Anonymkode: 4b2ab...a43

 

Hvor dyrt snakker vi om her? Jeg er ikke ute etter et spesielt fancy sted å bo, hvor mye må man regne med? Hvor mye koster det å spise ute generelt? Er det mange amerikanske kjeder og generelt amerikanisert? For det kan jo være litt kjipt..

 

På 23.4.2017 den 2.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i Costa Rica i 4 år. Opplever det som et trygt land (tryggere enn Nicaragua) selvom du må passe på å ikke bli ranet på gata. Dette gjelder særlig i San José.Særlig penger og mobiler de er ute etter. Taxisjåfører har en tendens til å ta omveier dersom passasjerene er utlendinger, så anbefaler å ringe etter taxi fremfor å ta en på gata. Ellers kan man enkelt og greit komme seg rundt med buss. Jeg personlig synes at det er veldig trygt, men ikke legg sekker i hattehylla. Ha det mellom beina hele turen. Strendene er fantastiske, både ved stillehavskysten og karibien. Eneste stranda jeg anbefaler deg å holde deg unna er Jacó. Bedriten strand med masse narkotika og prostituerte + at det er en av de få stygge strendene i landet. Prisnivået i landet er høyere enn de andre landene i regionen, men for nordmenn er det billig. Svarer gjerne på konkrete spørsmål :)

Anonymkode: cb3dc...941

 

Takk for svar! Er det noen bestemte steder eller opplevelser du kan anbefale?

Anonymkode: 9db4e...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å bli kjent med både stillehavskysten og den karibiske kysten. Fantastiske strender ved stilehavsysten er bl.a Montezuma, Santa Teresa, Dominical, Playa Ballena, mens ved den karibiske kysten bør du besøke Cahuita, Puerto Viejo, Manzanillo, Punta Uva - disse strendene ligger i nærheten av hverandre. Masse hosteller å velge mellom. Vilkanene midt i landet er også verdt et besøk f.eks Irazu, Poás og særlig Arenal. Hvis du reiser i juni/juli/august vil du oppleve endel regn, den beste tiden å reise dit er i desember/januar. Regner masse midt på dagen, men er stort sett fint på morgenen og kvelden.

Anonymkode: cb3dc...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner forresten ikke hvorfor folk i denne tråden synes at det er så vanvittig dyrt i CR. Prisene i butkkene er veldig mye lavere enn i Norge, og det går helt fint å spise digg, billig mat som selges på gata. Fantastisk frukt og grønnsaker overalt. Tradisjonell costaricank mat heter Casado som består av ris, bønner, grønnaker, salat og kjøtt of your choice. Selges overalt på små spisesteder.

Anonymkode: cb3dc...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...