Gå til innhold

Kvinneguiden artikel tror menn ikke forstår hva voldtekt er for noe.


ElinX0Xpoliti

Anbefalte innlegg

http://www.klikk.no/kvinneguiden/kommentarer/jabetyrja-1715231.ece

 

Helt oppgitt. 

Her er min liste om unngå å drepe mennesker for kvinner.

1. Ikke put gift i drinker

2. Lær deg at nei betyr nei, du kan ikke drepe når de sier nei. 

3. Når du ser en mann, Ikke drep han. 

 

osv osv. det er så idiotisk at dette kommer på trykk.  Dette antar at menn generelt ønsker å voldta kvinner, noe som ikke er sant kunn for en bilte liten del av menn. Hele listen er utrolig nedtrykkene for Kvinner og Menn kun en feminist i dag kan lese dette og si dette var bra ting.    

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig få av dem som voldtar ønsker å voldta. Svært mange har bare lyst og behov for sex, og er så full at de ikke skjønner at de drar det for langt. 

De fleste voldtekter begås ikke av mørkemenn som er ute etter å ødelegge, men av våre sønner og brødre som gjør noe dumt. Fordi de var full, kåte og der og da ikke forsto bedre. 

Så slike påminnelser er viktig! Ikke noe å latterliggjøre! Vi som har sønner har en svært viktig jobb for å forebygge, med å terpe på slike selvfølgeligheter til de FORHÅPENTLIGVIS sitter. Også når våre sønner er fulle og kåte!

Endret av Trolltunge
Skrivefeil
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Trolltunge skrev:

Veldig få av dem som voldtar ønsker å voldta. Svært mange har bare lyst og behov for sex, og er så full at de ikke skjønner at de drar det for langt. 

De fleste voldtekter begås ikke av mørkemenn som er ute etter å ødelegge, men av våre sønner og brødre som gjør noe dumt. Fordi de var full, kåte og der og da ikke forsto bedre. 

Så slike påminnelser er viktig! Ikke noe å latterliggjøre! Vi som har sønner har en svært viktig jobb for å forebygge, med å terpe på slike selvfølgeligheter til de FORHÅPENTLIGVIS sitter. Også når våre sønner er fulle og kåte!

Og av innvandrere selvsagt. Så mye som 33% av voldtekter kommer fra 16% av befolkningen.

De som voldtar bryr seg ikke om det de gjør er ulovlig eller ikke, så denne typen "kampanjer" går kun inn på samvittigheten til de som aldri kunne funnet på å ha gjort noe slik. Som vanlig så er feministene ute etter å demonisere helt vanlige hvite streite menn med andre ord.

Anonymkode: d41fc...5ce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor noen tolker dette som at man tror alle menn er potensielle voldtektsmenn, for alle vet jo at det ikke stemmer og at det tross alt bare er en liten gruppe menn som voldtar. Jeg tar meg ikke nær av det når noen sier at man må passe seg for kvinner fordi de bare er ute etter å lure og utnytte menn. Jeg vet at det finnes sånne kvinner, men jeg har tillit til menn og tar for gitt at de vet at det gjelder en liten gruppe. Hvis jeg var en av de kvinnene ville jeg sikkert blitt støtt og gått i forsvar, og jeg mener det bare er mennene med ekle holdninger som har grunn  til å føle seg mistenkeliggjort ift voldtekt.

Anonymkode: 8fded...4dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor noen tolker dette som at man tror alle menn er potensielle voldtektsmenn, for alle vet jo at det ikke stemmer og at det tross alt bare er en liten gruppe menn som voldtar. Jeg tar meg ikke nær av det når noen sier at man må passe seg for kvinner fordi de bare er ute etter å lure og utnytte menn. Jeg vet at det finnes sånne kvinner, men jeg har tillit til menn og tar for gitt at de vet at det gjelder en liten gruppe. Hvis jeg var en av de kvinnene ville jeg sikkert blitt støtt og gått i forsvar, og jeg mener det bare er mennene med ekle holdninger som har grunn  til å føle seg mistenkeliggjort ift voldtekt.

Anonymkode: 8fded...4dd

En av forskjellene er at det gjerne kjøres offentlige holdningskampanjer og store avisoppslag om det ene, men ikke det andre. Hadde det bare vært noen få idioter på forum som skrev/sa det så hadde det ikke vært noe som helst problem.

Anonymkode: d41fc...5ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fordummende og genraliserende artikkel. Hun sementerer forestillingen om at menn er overgripere og kvinner er ofre og hvis man vil gjøre noe med vold og voldtektsproblemer så må man begynne å spørre hvorfor folk (menn og kvinner) begår overgrep.

Anonymkode: 143df...39e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne listen er vel ikke ment som en teskjeinnføring for menn om hvordan la være å voldta, men er en motreaksjon på alle lister og gode råd som dukker opp for kvinner om "hvordan unngå å bli voldtatt", og som sådan synes jeg den fungerer veldig bra.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke akkurat KG stedet for god og opplysende journalistikk da, og mange av de som henger her er rimelig blåst innen sex segmentet. F.eks var det en tråd en dag der ts mente samboeren var utro mot henne fordi han runket :roll:

Anonymkode: d412d...6e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den listen der med "råd" har jeg sett før. Og som Leeloo sier over her så er det en motreaksjon. Jeg blir ikke støtt av det som skrives i teksten der for fem flate øre, og jeg er heller ingen feminist. 

Og jeg er helt enig i det at ikke alle menn skjønner at de faktisk voldtar. Jeg har selv blitt utsatt for voldtekt av en bekjent, og jeg er helt sikker på at han ikke "mente" det. Han var utrolig full og vi hadde jo klina hele kvelden, så for han var det jo en invitasjon til sex. Ikke at det gjorde ting bedre for meg at det hele var et "uhell" for han da. Han prøvde lenge å ringe meg, og sendte ørten smser med beklagelser osv, men jeg holdt nesten på å spy hver gang navnet hans dukket opp på telefonen min. 

Anonymkode: ea41b...1a6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Leeloo skrev:

Denne listen er vel ikke ment som en teskjeinnføring for menn om hvordan la være å voldta, men er en motreaksjon på alle lister og gode råd som dukker opp for kvinner om "hvordan unngå å bli voldtatt", og som sådan synes jeg den fungerer veldig bra.

Ja! selv er jeg lei av å bli fortalt at jeg må bruke setebelte som pasasjer i en bil. Hva med å bare si til sjåførene at det er slemt å krasje i andre? Og at det er ikke lov å kjøre uforsvarlig. Ikke min skyld om de gjør det, så hvorfor skal jeg bruke setebelte?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Ja! selv er jeg lei av å bli fortalt at jeg må bruke setebelte som pasasjer i en bil. Hva med å bare si til sjåførene at det er slemt å krasje i andre? Og at det er ikke lov å kjøre uforsvarlig. Ikke min skyld om de gjør det, så hvorfor skal jeg bruke setebelte?

Poenget er vel at det ikke kun er kvinners ansvar å la være å bli voldtatt, menn må også ta et ansvar og endre holdninger (enkelte, ikke alle). Nå snakker vi hovedsakelig f.eks. date- og festvoldtekter, de fleste forstår at overfallsvoldtekter er galt, selv de som begår dem. 

Dvs. at i ditt eksempel så er det ditt ansvar å ta på setebelte, og sjåførens ansvar å kjøre forsvarlig. Bilene rundt kan dere ikke kontrollere, men det er lov å forvente at majoriteten av dem også følger trafikkreglene og kjører forsvarlig, selv om ikke alle gjør det. Det ville vært merkelig om alt ansvar for å unngå skade ble lagt på deg som passasjer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne videoen provoserende/idiotisk/undertrykkende og da eller? Jeg bare lurer her.. Det er jo akkurat det samme budskapet, bare presentert på en litt annen måte. 

Anonymkode: ea41b...1a6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og av innvandrere selvsagt. Så mye som 33% av voldtekter kommer fra 16% av befolkningen.

De som voldtar bryr seg ikke om det de gjør er ulovlig eller ikke, så denne typen "kampanjer" går kun inn på samvittigheten til de som aldri kunne funnet på å ha gjort noe slik. Som vanlig så er feministene ute etter å demonisere helt vanlige hvite streite menn med andre ord.

Anonymkode: d41fc...5ce

Såvidt jeg har forstått står de for såpass mye av de voldtektene som anmeldes ja. De fleste seksuelle overgrep og voldtekter anmeldes ikke. Svært mange av de overgrepene som ikke anmeldes er begått av bekjente av offeret, kamerater, venners venner, ekser, osv. Personer som står offeret såpass nært at det blir for vanskelig å anmelde, og i en situasjoner hvor kvinnen anklager seg selv for å ikke ha tatt forholdsregler nok, fordi hun følte seg trygg på vedkommende, men "burde ha visst bedre", slik sett i ettertid. For hun ble jo voldtatt. 

Svært ofte er de helt vanlige hvite streite menn som begår bekjentskapsvoldtekter. Menn som ikke ser på seg selv som voldtektsmenn, eller potensielle voldtektsmenn, men som havner i en situasjon, og gjør noe dumt. Som regel i fylla. 

Jeg ønsker på ingen måter å demonisere menn. Jeg elsker mange menn, jeg beundrer mange menn, og ikke minst har jeg to flotte sønner. MIN store redsel er på ingen måter at mine to sønner skal bli overfallsvoldtektsmenn, for det tror jeg ikke de vil bli. Min store redsel når det gjelder dette er at de- ung, full av hormoner, kåt og antagelig altfor full- UTEN å mene det, uten å ha tenkt tanken på at de noengang kan voldta, og uten å ønske å bli en voldtektsmann likevel skal begå en slik dumhet. Fordi jeg vet at det er akkurat slik det skjer. Helt vanlige streite menn (hvite og!) begår de aller aller fleste voldtektene! 

Jeg har opplevd det selv. En kamerat jeg stolte på. Såpass mye at jeg aksepterte at jeg ble plassert på rom med ham da vennegjengen var på hyttetur. Så ingen fare ved det, for jeg kjente ham jo! Streit vanlig hvit mann (gutt!)!

Full av hormoner, full og kåt... jeg skulle ikke ha følt meg så trygg! Og jeg anmeldte ikke, fordi han var min venn, og fordi jeg så frivillig hadde lagt meg der med ham. Men jeg ønsket på ingen måter sex med ham!

Er han en voldtektsmann. Ja! Men han er også en helt vanlig streit hvit mann, som en gang i fylla gjorde noe veldig dumt, som jeg vet at han også angrer på. Såpass mann har han vært at han senere ba om unnskyldning. Forklarte at han ikke forsto der og da, men at han i ettertid forsto. 

I dag er han gift og har to barn. Lever et streit liv. Har antagelig aldri begått nye overgrep. Det kan antagelig ikke engang falle ham inn. 

Det er en slik voldtektsmann jeg frykter mine sønner skal bli. Uten å egentlig ha noen som helst ønske om å voldta. Det er slik de fleste voldtektsmenn er! 

Derfor er det viktig å terpe igjen og igjen på hva som ikke er ok. Hvor grensene skal gå. 

Det handler ikke om å demonisere menn, men om å beskytte dem også. Fra å begå feiltrinn som vil kunne gi fatale følger for dem også!

Dersom jeg dengang hadde anmeldt min kamerat ville han ha fått rulleblad. Han ville ikke ha fått den utdannelsen og den jobben han i dag har. Han ville kanskje ikke fått det harmoniske familielivet som han i dag har, for hvordan går det med de unge mennene som må bære på en voldtektsanmeldelse og kanskje straff for det? Jeg vil tro det er tungt for dem. Spesielt om de egentlig er streite menn, som har gjort en STOR tabbe i fylla. 

Dette vil jeg beskytte mine sønner mot! Det er ikke idiotisk feministisk demonisering, det er smart! Fordi jeg elsker dem og ønsker dem et godt liv. Hvor de ikke må bære en slik skam. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Leeloo skrev:

Poenget er vel at det ikke kun er kvinners ansvar å la være å bli voldtatt, menn må også ta et ansvar og endre holdninger (enkelte, ikke alle). Nå snakker vi hovedsakelig f.eks. date- og festvoldtekter, de fleste forstår at overfallsvoldtekter er galt, selv de som begår dem. 

Dvs. at i ditt eksempel så er det ditt ansvar å ta på setebelte, og sjåførens ansvar å kjøre forsvarlig. Bilene rundt kan dere ikke kontrollere, men det er lov å forvente at majoriteten av dem også følger trafikkreglene og kjører forsvarlig, selv om ikke alle gjør det. Det ville vært merkelig om alt ansvar for å unngå skade ble lagt på deg som passasjer.

Jeg sa aldri at alt ansvar ble lagt på meg som pasasjer.

Men som pasasjer kan jeg velge å ta de forhåndsregler jeg kan, for å redusere sjansen for at møtet mitt med den virkelige verden blir fatalt. Det er lettere å endre hva en selv gjør, en hva mystisk fremmed gjør. Derfor er det viktig å opplyse om bruk av setebelte

Og date og festvoldtekter.. Hvis dama hyler nei og sier stopp er det en overfallsvoldtekt om de ikke stopper.  Hvis dama ikke hyler nei og sier stopp, har hun brukt setebelte da? Selvfølgelig fortsatt mannens skyld, men bruk setebelte, vær så snill

Fulle menn har redusert kapasitet til å vurdere om jenta vil eller ikke, så tydelige signal fungerer best. Har han drukket for mye? Kanskje,. Burde han vite selv at han ikke skal gjøre dette? Ja - men akkurat som når man møter en uskikkelig trafikant. Bruk setebelte i stedet for å regne med at trafikanten har kontroll eller er et godt menneske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et langt større antall mennesker som ikke forstår at også kvinner kan voldta og at menn kan bli voldtatt enn hva det er menn som ikke forstår hva voldtekt er.

Anonymkode: 9272d...cfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid noe komisk over de som hisser seg opp over å få vite at også kvinner bør ta forholdsregler for å unngå å havne i situasjoner de ikke ønsker å være i. Virker som mange feminister ønsker at vi skal leve som om vi var i en fantasiverden, der slike fæle ting ikke skjer. Dessverre gjør vi ikke det, og da ville det være uansvarlig å ikke komme med gode råd. Det som på den annen side er grotesk er hvordan de samme feministene virker å være villige til å ofre unge jenter på bakgrunn av ideologi.

Ellers så tror jeg det finnes mye bedre råd å gi unge gutter og jenter. Et kan være å ikke bli sanseløst full, hoppe til sengs med noen du egentlig ikke vil til sengs med eller ha sex med noen som er sanseløst fulle.

Det beste tipset man kan gi normale unge gutter, tror jeg, er at de til tross for gode holdninger og respekt for jenter kan ende opp anklaget for voldtekt. Dette kan skje enten ved at de gjør noe jenta ikke vil eller har sex med en som er for full uten å skjønne det selv, eller ved at hun angrer i ettertid og føler seg voldtatt, selv om det ikke er tilfelle. Sistnevnte er faktisk veldig vanlig: 

Sitat

 

Ved første kvartal 2015 var minst 15 % henlagt etter koder som betød at hendelsen var ”ikke-voldtekt” hvilket er i tråd med resultater fra andre sammenliknbare land (Hofer, 2001; Sætre & Grytdal, 2011, 2012). Lang og grundig etterforskning ligger gjerne til grunn før en slik avgjørelse tas.

http://politiforum.no/?module=Articles&action=Article.publicOpen&id=72748

 

 

Med andre ord burde man nok være flinkere til å kommunisere til unge gutter at sex, særlig i ruspåvirket tilstand, er risikosport og at de fort kan ende anklaget for voldtekt selv om de er snille gutter med gode holdninger som ikke har voldtatt noen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Jeg sa aldri at alt ansvar ble lagt på meg som pasasjer.

Men som pasasjer kan jeg velge å ta de forhåndsregler jeg kan, for å redusere sjansen for at møtet mitt med den virkelige verden blir fatalt. Det er lettere å endre hva en selv gjør, en hva mystisk fremmed gjør. Derfor er det viktig å opplyse om bruk av setebelte

Og date og festvoldtekter.. Hvis dama hyler nei og sier stopp er det en overfallsvoldtekt om de ikke stopper.  Hvis dama ikke hyler nei og sier stopp, har hun brukt setebelte da? Selvfølgelig fortsatt mannens skyld, men bruk setebelte, vær så snill

Fulle menn har redusert kapasitet til å vurdere om jenta vil eller ikke, så tydelige signal fungerer best. Har han drukket for mye? Kanskje,. Burde han vite selv at han ikke skal gjøre dette? Ja - men akkurat som når man møter en uskikkelig trafikant. Bruk setebelte i stedet for å regne med at trafikanten har kontroll eller er et godt menneske

Så, det at jeg sa "nei" igjen og igjen og igjen. holdt sammen lårene mine, og han måtte bruke makt for å spre beina mine, og så fortsatte jeg å prøve å dytte han unna, og han bare holder armene mine. Når jeg da gir opp, og bare ligger der og gråter stille for meg selv mens han tømmer seg inni meg før han legger seg ved siden av meg for å sove. Var ikke tegnene tydelige nok? Jeg vil fremdeles ikke kalle dette for en overfallsvoldtekt. Jeg hadde kjent denne mannen i flere år, og jeg stolte på han. Vi hadde vært på fest sammen flere ganger uten at han hadde vist noen "faretegn".

Så det metaforiske setebeltet i denne situasjonen hadde vel vært at jeg hadde vært godt over snittet mannehatende, og ikke stolt på noen? Å se på ALLE som potensielle voldtektsmenn, man kan ikke leve slik vettu. Men ja, når man slipper andre mennesker innpå seg så er det alltid en risiko for at man selv blir såret. Og dessverre er det alt for mange menn som mister all kontroll i fylla, og konsekvensene av dette er så vanvittig ødeleggende. Det er også vanskelig for kvinner å se hvem som potensielt kan bli en voldtektsmann, for det er helt vanlige menn som gjør dette. 

Jeg velger den dag i dag å ikke se på alle menn som potensielle voldtektsmenn. Men det tok lang tid før jeg klarte å stole på noen igjen etter den natten. Men jeg vil la alle få tvilen til gode, og statistisk sett er det lite trolig at noe slikt skjer meg igjen. Men jeg unner ingen å oppleve dette, hverken menn eller kvinner. 

Anonymkode: ea41b...1a6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av forskjellene er at det gjerne kjøres offentlige holdningskampanjer og store avisoppslag om det ene, men ikke det andre. Hadde det bare vært noen få idioter på forum som skrev/sa det så hadde det ikke vært noe som helst problem.

Anonymkode: d41fc...5ce

Hvis det andre også viser seg å bli et voksende problem og man ser behov for en holdningskampanje vil vi nok få det. Jeg ville ikke følt meg mistenkeliggjort da for jeg er et hederlig menneske, og hvis det kunne fått de det gjelder til å våkne opp og til og med skamme seg ville jeg vært positiv til det. Jeg kommer aldri til å ødelegge for menn som setter fokus på et stort samfunnsproblem og prøver å snu dårlige holdninger. (Det gjør jeg for øvrig ikke når det gjelder menns økende bekymring ifm med kvinnedominans på høgskoler og universiteter heller)

Jeg blir ikke svekket av at noen kvinner stoppes fra å gjøre dumme ting for jeg har mitt på det tørre. 

Anonymkode: 8fded...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så, det at jeg sa "nei" igjen og igjen og igjen. holdt sammen lårene mine, og han måtte bruke makt for å spre beina mine, og så fortsatte jeg å prøve å dytte han unna, og han bare holder armene mine. Når jeg da gir opp, og bare ligger der og gråter stille for meg selv mens han tømmer seg inni meg før han legger seg ved siden av meg for å sove. Var ikke tegnene tydelige nok? Jeg vil fremdeles ikke kalle dette for en overfallsvoldtekt. Jeg hadde kjent denne mannen i flere år, og jeg stolte på han. Vi hadde vært på fest sammen flere ganger uten at han hadde vist noen "faretegn".

Så det metaforiske setebeltet i denne situasjonen hadde vel vært at jeg hadde vært godt over snittet mannehatende, og ikke stolt på noen? Å se på ALLE som potensielle voldtektsmenn, man kan ikke leve slik vettu. Men ja, når man slipper andre mennesker innpå seg så er det alltid en risiko for at man selv blir såret. Og dessverre er det alt for mange menn som mister all kontroll i fylla, og konsekvensene av dette er så vanvittig ødeleggende. Det er også vanskelig for kvinner å se hvem som potensielt kan bli en voldtektsmann, for det er helt vanlige menn som gjør dette. 

Jeg velger den dag i dag å ikke se på alle menn som potensielle voldtektsmenn. Men det tok lang tid før jeg klarte å stole på noen igjen etter den natten. Men jeg vil la alle få tvilen til gode, og statistisk sett er det lite trolig at noe slikt skjer meg igjen. Men jeg unner ingen å oppleve dette, hverken menn eller kvinner. 

Anonymkode: ea41b...1a6

Da var det en overfallsvoldtekt. Det er utrolig synd at du opplevde det. Og du gjorde det du kunne for å unngå det. Du brukte setebelte. Ikke alle gjør det. 

Overfallsvoldtekt er også av definisjon ikke bare mannen som ikke visste at du ikke ville ha sex. Det er en ond og egoistisk handling. Å si til vedkommende at det er slemt å voldta vil ikke føre til noe. Han vet det allerede. Det eneste som funker her er å slå hardt ned på de som gjør dette - og gjøre det vi kan ellers for å beskytte damer mot sånne

Såklart han sendte beklagelser, han ville ikke bli anmeldt. Til og med en full person forstår at når du gjentatte ganger sier tydelig nei og lukker benene dine er det mot reglene å fortsette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Trolltunge skrev:

Såvidt jeg har forstått står de for såpass mye av de voldtektene som anmeldes ja. De fleste seksuelle overgrep og voldtekter anmeldes ikke. Svært mange av de overgrepene som ikke anmeldes er begått av bekjente av offeret, kamerater, venners venner, ekser, osv. Personer som står offeret såpass nært at det blir for vanskelig å anmelde, og i en situasjoner hvor kvinnen anklager seg selv for å ikke ha tatt forholdsregler nok, fordi hun følte seg trygg på vedkommende, men "burde ha visst bedre", slik sett i ettertid. For hun ble jo voldtatt. 

Svært ofte er de helt vanlige hvite streite menn som begår bekjentskapsvoldtekter. Menn som ikke ser på seg selv som voldtektsmenn, eller potensielle voldtektsmenn, men som havner i en situasjon, og gjør noe dumt. Som regel i fylla. 

[...]

 

Det var synd at dette skjedde med deg, men det endrer ikke fakta.
Hvorfor antar du at det er flere voldtekter begått av norske som ikke anmeldes, der vi har i det minste en ok kultur og støtte for de som anmelder, enn det er det samme blant innvandrergruppene der kvinnene kommer fra kulturer der de kan bli drept for å ha sex utenfor ekteskapet og der det er helt naturlig at menn kan forsyne seg som de vil?

Anonymkode: d41fc...5ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...