Gå til innhold

Årsaker til bekymringsmeldinger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om noen har falskt fått sitt navn på slikt som ble henlagt hos politi og Barnevern, det høres jo ut som et traume..? 

Anonymkode: 5c855...9f8

Traume ja, har de noe ettervern for uskyldige rammede mennesker?

Anonymkode: d2747...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Listen skrev:

Det er  også feil! På norsk (sjekket ordboka) skrives det neglekt 😉 Alltid like morsomt å rette på de som retter på meg - helt off topic, også klarer de ikke få det riktig selv. Ha en finfin ettermiddag @Honey Dew 😊😊😊

 

Hehe. Da har jeg lært noe nytt i dag også :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/19/2017 den 13.04, Million skrev:

Jeg sto på verandaen min en fin sommerdag og kikket bort mot lekeplassen, da jeg hørte barnegråt og skriking derfra. Der ser jeg en mor med sin to år gamle sønn, som jeg kjenner til fra min egen sønns barnehage. De var innvandrere, så sønnen deres gråt og utagerte mye den første tiden i barnehagen, fordi han ikke forstod et ord norsk og ikke kunne kommunisere hverken med de ansatte eller barna. Det må ha fortonet seg som en skremmende verden for ham, å bli lempet inn på en plass der du ikke skjønte et ord av språket. Gutten var født i Norge, men hadde bare snakket persisk hjemme.

Uansett, denne sommerdagen hadde han vært på lekeplassen og lekt i sandkassen. Moren mente etterhvert at det nå var på tide og gå hjem. Sønnen vil ikke, han vil leke mer. Så hun tar han i hånden og armen og drar han med seg ut derfra. Han setter i gang og vræle og skrike i protest, som enhver annen normal to-åring ville gjøre når han ikke får viljen sin. Da snur moren seg, og med flat hånd smeller hun hardt til ungen i ansiktet, på begge sider av ansiktet. Jeg hørte smellene helt opp til der jeg sto.

Stakkars unge. Han gråt da enda verre, men ble mer apatisk og lot moren dra seg hjemover.

Jeg angrer den dag i dag på at jeg ikke sa fra til barnevernet. Lurer på hvor mye juling den ungen fikk bak lukkede dører, når moren kunne gjøre noe sånt, ute i det offentlige?

 

Jeg har sett noe lignende :( en liten somalisk gutt som falt og slo seg, og i stedet for å trøste så dro moren han opp og dyttet han HARDT fremover seg mens gutten gråter. De var borte etter et blunk og jeg vet ikke hvem de var, så tenkte ikke på å ringe BV. 

Anonymkode: 454f3...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet jo alle at mange utlendinger tror de kan komme til Norge å slå ungene. Misshandling av barn er helt normalt og en del av barneoppdragelsen i deres land. Det de ikke tenker på er at barn blir direkte dumme av å bli slått. Føler seg verdiløse og utrygge. Utrygge og redde barn lærer dårligere enn barn som kommer fra en trygg barndom. Vi har alle et ansvar å sende en bekymringsmelding hvis vi er bekymret for et barn. Barns beste.  

Anonymkode: 2bb03...822

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet jo alle at mange utlendinger tror de kan komme til Norge å slå ungene. Misshandling av barn er helt normalt og en del av barneoppdragelsen i deres land. Det de ikke tenker på er at barn blir direkte dumme av å bli slått. Føler seg verdiløse og utrygge. Utrygge og redde barn lærer dårligere enn barn som kommer fra en trygg barndom. Vi har alle et ansvar å sende en bekymringsmelding hvis vi er bekymret for et barn. Barns beste.  

Anonymkode: 2bb03...822

Slike barn har også veldig mye sinne og frustrasjon i seg fordi de sliter med å kommunisere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hvor skal jeg begynne? Svigermor og datter ringte bv. Årsaken var at jeg sa at jeg ville hive ut deres sønn/bror. Skal ikke utbrodere for mye om den saken. Den ble iallefall ikke gjort noe med

Problemet var sønnen. Oppdaget at han drev å hadde seg med 2 nabo damer. Med tiden var det flere. Bla en i bhg. Den andre var tilsynsfører hos bv. Bv nektet å oppgi hvem det var av de. For det kom flere meldinger.  De var jo livredd for at ektefeller skulle få vite osv.

Det ble iallefall mye støy. Jeg den tapende part. Slet ned bv i 2 år

Anonymkode: e8e6a...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest igjennom tråden for jeg tenkte at dette kunne være interessant å lese hva andre reagerer på. Dessverre så blir tråden kuppen, men i håp om å dra den tilbake her er mine grunner til å sende inn bekymringsmelding: 

elev leverte supre lekser, men kunne ikke forklare eller vise feks utregning på skolen. Dette var en ny elev på skolen som var flyttet pga mobbing hadde mor informert. Etter mye hjelp og samtale kommer det frem at mor har gjort leksene til barnet sitt fordi hu ikke ville at folk skulle tro barnet var idiot/dumt/tilbakestående.. 

vold i hjemmet og blåmerker på barn, bekymringsmelding og hastevedtak. 

Barn kommer illeluktende og i møkkete klær, bekymringsmelding. 

Barn som ikke får nødvendig helseoppfølging, typ ser dårlig men foreldre går ikke til optiker, selv etter anbefaling fra helsesøster. 

Voldelig atferd hos barn som ikke blir tatt tak i hjemme. 

Ingen oppfølging i hjemmet, rapporter, samtaler og råd når ikke frem og eleven lider sosialt pga dette.. 

 

dette er noen av sakene jeg har vært bortpå. Ingen gjort med lett hjerte, har mistet mange nattesøvnen både før og etter, men alle gjort i den tro og i det håp at barnet skal få det bedre. 

Mvh Bianconera

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bianconera skrev:

Har lest igjennom tråden for jeg tenkte at dette kunne være interessant å lese hva andre reagerer på. Dessverre så blir tråden kuppen, men i håp om å dra den tilbake her er mine grunner til å sende inn bekymringsmelding: 

elev leverte supre lekser, men kunne ikke forklare eller vise feks utregning på skolen. Dette var en ny elev på skolen som var flyttet pga mobbing hadde mor informert. Etter mye hjelp og samtale kommer det frem at mor har gjort leksene til barnet sitt fordi hu ikke ville at folk skulle tro barnet var idiot/dumt/tilbakestående.. 

vold i hjemmet og blåmerker på barn, bekymringsmelding og hastevedtak. 

Barn kommer illeluktende og i møkkete klær, bekymringsmelding. 

Barn som ikke får nødvendig helseoppfølging, typ ser dårlig men foreldre går ikke til optiker, selv etter anbefaling fra helsesøster. 

Voldelig atferd hos barn som ikke blir tatt tak i hjemme. 

Ingen oppfølging i hjemmet, rapporter, samtaler og råd når ikke frem og eleven lider sosialt pga dette.. 

 

dette er noen av sakene jeg har vært bortpå. Ingen gjort med lett hjerte, har mistet mange nattesøvnen både før og etter, men alle gjort i den tro og i det håp at barnet skal få det bedre. 

Mvh Bianconera

Det er derfor jeg meldte svigerinnen min til Barnevernet. Det var mange likhetstrekk ved sakene som du nevner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2017 den 13.17, AnonymBruker skrev:

Vi vet jo alle at mange utlendinger tror de kan komme til Norge å slå ungene. Misshandling av barn er helt normalt og en del av barneoppdragelsen i deres land. Det de ikke tenker på er at barn blir direkte dumme av å bli slått. Føler seg verdiløse og utrygge. Utrygge og redde barn lærer dårligere enn barn som kommer fra en trygg barndom. Vi har alle et ansvar å sende en bekymringsmelding hvis vi er bekymret for et barn. Barns beste.  

Anonymkode: 2bb03...822

Det er ulovlig å slå barn i Norge eller skade dem på andre måter og man kan komme i fengsel for dette. Men er fullstendig omsorgsovertakelse alltid eneste utvei og alltid det rette? La oss først se nærmere på hva hensikten med "straff" er i Norge:
 
I Norge brukes ikke fengsel for at samfunnet skal hevne seg på den fengslede. Man bruker fengsling til å beskytte samfunnet og evaluere om det er stor sannsynlighet eller ikke for om den straffedømte kommer til å gjenta ulovlige handlinger igjen. Med andre ord: Man forsøker å hjelpe den dømte til å bli et bedre menneske.

Så hva skjer dersom den dømte blir vurdert til å ha blitt et bedre menneske? Skal han/hun fortsatt miste retten til omsorgen for sitt eget barn? Hvis ja, hva er da poenget med forsøke å hjelpe vedkommende til å bli et bedre menneske (og en bedre far/mor) dersom man likevel tar ungen fra han/henne? 

Så hva gjør man dersom man er vitne til at et barn har blitt slått? Vel, meld fra til politiet og finn ut om noen kan ta seg av ungen mens mor eller far er inne til avhør. La dem finne ut hva som faktisk faktisk skjedde. Kanskje har du sett feil, kanskje ikke. 

Å umiddelbart kontakte Barnevernet kan dessverre gjøre ting enda verre, fordi de har en egen evne til å gjøre ubekreftede hendelser, rykter o.l. om til hva som helst og er villig til å gå så langt som å fabrikkere historier for å sette igang en omsorgsovertakelse. Dette er ofte stor prestisje for dem.

Før var det mer utbredt å straffe barn fysisk og mentalt: Lærere gjorde det, foreldre gjorde det, det skjedde i militære, på idrettsstevner og på arbeidsplassen. Dette har heldigvis blitt svært mindre av, men samtidig går ikke samtlige barn av den gamle generasjonen rundt med et inderlig hat inne i seg mot dem som gjorde det. Grunnen til dette kan være fordi at de som utførte de fysiske (og psykiske) handlingene har bedt om unnskylding i ettertid, sonet sin straff og har blitt bedre mennesker.

Man skulle kanskje ha forventet at feks alle som ble slått som barn ville ha kuttet kontakten med sine foreldre når de ble voksne, men det er ikke alltid det skjer. De har ofte tilgitt dem og normalisert familieforholdet. Men for Barnevernet er ikke famlieforhold interessant. For dem er det enklere å finne forsterforeldre eller en instutisjon. Så kan de heise flagget til topps og si at er helter. 

Så hva er mitt poeng? Jo, dersom straff er eneste virkemiddel (f.eks  fullstendig omsorgsovertakelse) gjør man i verste fall den kriminelle enda mere kriminell. Da er vi ikke mye forskjellige fra fra Iran og Nord-Korea. Norge fremstår da som feige, politisk korrekte tapere, med lite kompetanse om mennesket som alltid går enkleste vei...
 

 



 

Endret av Bravia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2017 den 13.21, Honey Dew skrev:

Slike barn har også veldig mye sinne og frustrasjon i seg fordi de sliter med å kommunisere

Det er også mange barn som har mye sinne og frustrasjon inne i seg fordi Barnevernet nektet dem å omgås sine biologiske foreldre. Dette sinnet forsvinner ikke nødvendigvis som voksen og "barnas beste" høres da ut som et fundamentalistisk slagord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2017 den 6.14, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barneverntjenesten og de fleste meldinger vi får inn er fra politiet - at foreldrene er mistenkt / siktet for kriminelle forhold. Så får vi fra skolen og på "tredjeplass" er foreldrene selv som melder inn behov for hjelp og støtte. Får noen meldinger fra barnehage og lite fra privatpersoner (nesten ingen av dem er anonyme). Tannleger, helsesøstertjemesten og NAV melder inn noe.

Fra offentlige instanser skal meldingen tas opp med foreldrene - bortsett fra ved mistanke / utsagn om vold og misbruk (det er saker som uansett burde meldes direkte til politiet ettersom det er straffbare forhold). Mange foreldre er også med på å skrive meldingen sammen med den offentlige etaten.

Innholdet i meldingene kan være mange ting. I de fleste meldinger, bortsett fra politiet, er det flere områder det er utfordringer på. Det er sjelden kun en hendelse eller ett område. 

Opplever i min jobbhverdag at de fleste foreldre tar det greit. Klart det er vanskelig og en påkjenning at barnet/barna blir meldt inn til barneverntjenesten, men de fleste er både samarbeidsvillige og greie. De fleste er også fornøyd med den jobben vi gjør (leverer ut skjema som de anonymt kan sende til barnevernleder der de kan skrive positivt og/eller negativt om undersøkelsen eller tiltaket).

Hva som er nok for å melde fra? At man er bekymret for et barn. Det er derfor det heter bekymringsmelding. Som privatperson melder du fra når du er bekymret. Det er verre for et barn å kanskje måtte vokse opp med utilstrekkelig og sviktende omsorg enn det er for foreldrene å gå igjennom en undersøkelse og mulige tiltak.

Anonymkode: d8983...87b

Det er flott om det slik i din barnevernstjeneste, men kan du gå god for alle andre barnevernstjenester? I så tilfelle hvordan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.4.2017 den 21.00, slagelse skrev:

Og det argumentet beviser at Barnevernet ikke gjør den jobben de skal :). De sakkyndige psykologene har i mange av tilfellene vært uenig med Barnevernet, men de har likevel støttet konklusjonen til Barnevernet. Årsaken er at de ikke har råd til å si seg uenig. Og det er sakkyndiges rapport som blir vektlagt i dommen hos Fylkesnemda og Tingretten. Jeg har lagt ut dokumentasjon på dette i flere tråder. Hvordan er det å si at Barnevernet gjør en god jobb og kun gjør noen få feil?

Du skjønte ikke hva jeg mente. Jeg prøver en siste gang:

Du påstår bv gjør feil i de fleste tilfeller, men begrunner bare dette med dokumentasjon som viser eksempler på at bv gjør feil. Hvis du skal argumentere for at bv gjør feil i de fleste tilfeller må du vise til dokumentasjon eller kilder med statistikk som sier noe om hvor mange tilfeller de gjør feil i. Enkelttilfeller viser bare at de gjør feil, ikke hvor ofte de gjør feil. Så nei, ingenting av den dokumentasjonen du eller andre har lagt frem støtter din påstand om at bv gjør feil i de fleste tilfeller.

På 23.4.2017 den 21.00, slagelse skrev:

 Jeg forventer saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Dette uttrykket har forlengst blitt en parodi så jeg foreslår at du slutter med dette dersom du ønsker å bli tatt alvorlig.

Anonymkode: 1f2a7...f73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte ikke hva jeg mente. Jeg prøver en siste gang:

Du påstår bv gjør feil i de fleste tilfeller, men begrunner bare dette med dokumentasjon som viser eksempler på at bv gjør feil. Hvis du skal argumentere for at bv gjør feil i de fleste tilfeller må du vise til dokumentasjon eller kilder med statistikk som sier noe om hvor mange tilfeller de gjør feil i. Enkelttilfeller viser bare at de gjør feil, ikke hvor ofte de gjør feil. Så nei, ingenting av den dokumentasjonen du eller andre har lagt frem støtter din påstand om at bv gjør feil i de fleste tilfeller.

Dette uttrykket har forlengst blitt en parodi så jeg foreslår at du slutter med dette dersom du ønsker å bli tatt alvorlig.

Anonymkode: 1f2a7...f73

Det kommer litt an på om man skal se på enkeltsakene eller se på ledelsen for hele Barnevernet. Til sammenliking: Om feks noen få av politiets tjenestemenn er korrupte er det likevel nok til at politimesteren bør gå av, dersom dette gjentar seg år etter år.

Om jeg hadde jobbet i Barnevernet hadde jeg blitt passelig forbannet om noen kollegaer av meg ikke hadde gjort jobben sin. Jeg ville ikke gått rundt og bagatellisert det som "bare enkeltsaker". Legg merke til hvor sjeldent det er at noen barnevernsansatte går ut i det offentlige og kritiserer kollegaer som ikke gjør jobben sin. Det er ikke slik at de trenger å gå ut med navn og bilde, men de kan ta avstand og skape en samfunnsdebatt om det. Men feige som de er må de beskytte arbeidsplassen som om det var en sekt. 

Endret av Bravia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte ikke hva jeg mente. Jeg prøver en siste gang:

Du påstår bv gjør feil i de fleste tilfeller, men begrunner bare dette med dokumentasjon som viser eksempler på at bv gjør feil. Hvis du skal argumentere for at bv gjør feil i de fleste tilfeller må du vise til dokumentasjon eller kilder med statistikk som sier noe om hvor mange tilfeller de gjør feil i. Enkelttilfeller viser bare at de gjør feil, ikke hvor ofte de gjør feil. Så nei, ingenting av den dokumentasjonen du eller andre har lagt frem støtter din påstand om at bv gjør feil i de fleste tilfeller.

Dette uttrykket har forlengst blitt en parodi så jeg foreslår at du slutter med dette dersom du ønsker å bli tatt alvorlig.

Anonymkode: 1f2a7...f73

Hvis du skal påstå at dokumentasjon som blir lagt ut ikke beviser noe, så råder jeg deg til å sjekke ut dokumentasjonen først. Det dere bv tilhengere har gjort å latterliggjøre kilden og dokumentasjonen istedet. Også har dere i en sak tidligere for noen måneder siden godtatt et blogginnlegg som sannferdig dokumentasjon fordi at den snakket positivt om Barnevernet. Alt som snakker positivt om Barnevernet godtas, mens det som legges frem av fakta som peker på det negative godtas ikke. Hvorfor er det slik her på KG? Saklig begrunnelse - på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Bravia skrev:

Det er også mange barn som har mye sinne og frustrasjon inne i seg fordi Barnevernet nektet dem å omgås sine biologiske foreldre. Dette sinnet forsvinner ikke nødvendigvis som voksen og "barnas beste" høres da ut som et fundamentalistisk slagord.

Helt riktig. Det er mange barn som sliter med tillit til Barnevernet fordi at de blir løyet for og nektet å omgås foreldre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2017 den 13.21, Honey Dew skrev:

Slike barn har også veldig mye sinne og frustrasjon i seg fordi de sliter med å kommunisere

Barn har også mye sinne og frustrasjon fordi at de blir løyet til av Barnevernet og derfor blir nektet å ha kontakt med foreldre. Det er ikke godt barnevern. Men stygg fakta. 

Endret av slagelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte ikke hva jeg mente. Jeg prøver en siste gang:

Du påstår bv gjør feil i de fleste tilfeller, men begrunner bare dette med dokumentasjon som viser eksempler på at bv gjør feil. Hvis du skal argumentere for at bv gjør feil i de fleste tilfeller må du vise til dokumentasjon eller kilder med statistikk som sier noe om hvor mange tilfeller de gjør feil i. Enkelttilfeller viser bare at de gjør feil, ikke hvor ofte de gjør feil. Så nei, ingenting av den dokumentasjonen du eller andre har lagt frem støtter din påstand om at bv gjør feil i de fleste tilfeller.

Dette uttrykket har forlengst blitt en parodi så jeg foreslår at du slutter med dette dersom du ønsker å bli tatt alvorlig.

Anonymkode: 1f2a7...f73

Det beste du kan gjøre, er å tie han ihjel

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det beste du kan gjøre, er å tie han ihjel

Det var en stygg trussel!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...