Gå til innhold

Årsaker til bekymringsmeldinger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva hvis barnet vil hjem til familien, men det blir fattet vedtak om varig omsorgsovertakelse, hva da? Får barnet komme hjem etter eget ønske?

Anonymkode: 33d52...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, April 19, 2017 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Hva med bloggere som legger ut bilder og historier om barnet sitt? Hvorfor sendes det ikke bekymringsmelding vedr slike saker? De blir jo eksponert ufrivillig for alle som vil se. Barn har rett til privatliv.

Anonymkode: d2747...5ec

Signerer denne, og nå kan det jo se ut som om akkurat det kan ha skjedd også..

Anonymkode: ca2d6...323

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis barnet vil hjem til familien, men det blir fattet vedtak om varig omsorgsovertakelse, hva da? Får barnet komme hjem etter eget ønske?

Anonymkode: 33d52...535

Jasåklart! Barnets ønske om å flytte hjem til mor og far for å passe på de , skal legges mer vekt på  enn fagpersoners vurderinger :heks:

 

Anonymkode: 634f5...233

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her ligger litt av essensen i mye av redselen for og hatet mot barnevernet, at folk tar all kontakt med bv opp i verste mening, akkurat som om bv er der for å straffe foreldrene. I mange tilfeller er ikke bv der for å "ta" foreldrene på noen som helst måte, de er der for å hjelpe foreldrene med barna. ADHD finnes i flere varianter og grader, så noen trenger mye hjelp. I noen tilfeller må bv forsikre seg om at det bare er en diagnose og ikke avvikende adferd på grunn av omsorgssvikt. For å hjelpe barna, ikke for å straffe foreldrene for deres feil.

Det som kommer fram i flere saker her er at det er mennesker i barnas omgivelser som melder inn på tynne grunnlag og rapporterer inn helt merkelige ting til bv. Siden bv er nødt til å undersøke alle sånne meldinger, er det lett å bebreide dem for å gripe inn feil når det er noen andre (barnehagepersonell, naboer o.l.) som gjør feil av ulike grunner. Det er neppe særlig lett for bv-ansatte å i alle tilfeller skille mellom feilkilder og alvorlige tilfeller.

Så jeg som barnløs pedagog bør ikke sende bekymringsmelding dersom jeg ser noe alarmerende hos en elev? Man må oppleve det å oppdra barn selv før man kan vurdere om det man ser/hører er alvorlig nok? Det synes jeg er en tankeløs og arrogant uttalelse.
Jeg er som lærer faktisk mer opptatt av de kg som barna må bære på skuldrene, enn de kg som foreldrene må bære på skuldrene. Det er faktisk min plikt som lærer og en av barnas tillitsperson.
Og til de som tror jeg ser fanden på veggen overalt, nei jeg gjør ikke det. Jeg har så langt ikke levert en eneste bekymringsmelding, bare snakket med enhetsleder om ett tilfelle. Men er jeg det minste i tvil en gang, så holder jeg ikke tilbake av redsel for å krenke foreldrene. Man blir faktisk ganske så øvet på å lese barna når man jobber med barn og er slett ingen kunnskapsløs og uvitende utenforstående.

Anonymkode: 1f2a7...f73

Jeg er mor til en høytfungerende autist, jeg har aldri vært i kontakt med bv hele mitt liv før jeg fikk han. I stedet for å fremme forslag om bup ble jeg forfulgt og stigmatisert som mor i mange år. Regelrett mobbet.

Bup utredet, og de ba de involverte be meg om en beklagelse. Det hører også med at jeg er utdannet innen barnevern og har jobbet som ped leder i 10 år etter dette.

Jeg har aldri vært redd bv og har en del venner som jobber innen etaten, men jeg har sett inkompetanse på bokstavdiagnoser og det også adhd. 

Anonymkode: d2747...5ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mor til en høytfungerende autist, jeg har aldri vært i kontakt med bv hele mitt liv før jeg fikk han. I stedet for å fremme forslag om bup ble jeg forfulgt og stigmatisert som mor i mange år. Regelrett mobbet.

Bup utredet, og de ba de involverte be meg om en beklagelse. Det hører også med at jeg er utdannet innen barnevern og har jobbet som ped leder i 10 år etter dette.

Jeg har aldri vært redd bv og har en del venner som jobber innen etaten, men jeg har sett inkompetanse på bokstavdiagnoser og det også adhd. 

Anonymkode: d2747...5ec

Vil legge til at det er en del som jobber i bh som aldri skulle arbeidet der, jeg har observert mange som ikke har nok kompetanse på barns utvikling, noen har ikke even til å se sammengenger eller i det hele tatt vurdere foreldre. Enkelte har lite utdannelse, og de skal sende bekymringer videre? Når jeg ga beskjed om noe så ble en ansatt nærmest truende ovenfor meg ( og jeg er ikke den som ypper til bråk, er rolig, saklig og har intensjoner om samarbeid og godt klima ) 

Nå er dette mange år siden, men jeg kjempet sammen med familie og vant. Har en reflektert, oppegående og svært høytfungerende sønn takket være VÅR innsats. Når de skyldte på meg som mor for manglende sosial kompetanse kjøpte jeg bøker som lærte meg hvordan jeg kunne lage sosiale historier. ;)

Gir meg selv en klapp på skulderen, det gjelder også alle foreldre som har barn med spesielle behov, og er flinke!

Anonymkode: d2747...5ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 20.33, AnonymBruker skrev:

driter 

Anonymkode: bd684...57a

? Hva ?

Sitter du på toalettet? 😲🙁😫

Anonymkode: 5c855...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil legge til at det er en del som jobber i bh som aldri skulle arbeidet der, jeg har observert mange som ikke har nok kompetanse på barns utvikling, noen har ikke even til å se sammengenger eller i det hele tatt vurdere foreldre. Enkelte har lite utdannelse, og de skal sende bekymringer videre? Når jeg ga beskjed om noe så ble en ansatt nærmest truende ovenfor meg ( og jeg er ikke den som ypper til bråk, er rolig, saklig og har intensjoner om samarbeid og godt klima ) 

Nå er dette mange år siden, men jeg kjempet sammen med familie og vant. Har en reflektert, oppegående og svært høytfungerende sønn takket være VÅR innsats. Når de skyldte på meg som mor for manglende sosial kompetanse kjøpte jeg bøker som lærte meg hvordan jeg kunne lage sosiale historier. ;)

Gir meg selv en klapp på skulderen, det gjelder også alle foreldre som har barn med spesielle behov, og er flinke!

Anonymkode: d2747...5ec

Hva i all verden er en "sosial historie"?

Anonymkode: 5c855...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎04‎.‎2017 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Hva er lite sosial aktivitet da?

At barnet er på skolen og får mulighet til å leke med andre der, men har ikke sfo-plass og ikke er med på fritidsaktiviteter (Fotball ble prøvd, men barnet var på to treninger og sluttet å komme etter det). Når helga kommer, drar familien på hytta. Eneste sosiale kontakt utenom skolen er med barn i familien (søskenbarn). Når barnet får spørsmål om å være med klassekamerat hjem fra andre foreldre, blir det alltid svart med "dessverre, vi har andre planer" Det er snakk om et utadvent barn som liker å være sammen med mange og være midtpunkt, men det virker som om han er "vant til" situasjonen hjemme og at man der ikke er sammen med andre enn familien. På skolen og i friminuttene blomstrer barnet. Barnet mistrives ikke, men går jo glipp av viktig sosialisering, men barnet vet jo ikke hva det går glipp av, så det er vanskelig for barnet å vite hva som kan være annerledes. (Barnet er 8 år)

Nok til å melde til barnevernet?

Anonymkode: f7a22...217

Nei. Dette er ulike måter å velge å leve livet sitt på og oppdra sine barn på, og langt fra omsorgssvikt.

Anonymkode: d66bf...b48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎04‎.‎2017 den 17.06, AnonymBruker skrev:

Da bør politiet ansette folk som kan noe om utviklingspsykologi osv.

Anonymkode: 3cf7d...0ed

For det tror du altså at barnevernet har god kompetanse på? 

Anonymkode: d66bf...b48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet blir snakket med FØRST i meldinger om vold. Hva som skjer videre kommer helt ann på hva barnet forteller. 

Anonymkode: bb985...79f

Det er det de skal gjøre ja. Men det blir ikke alltid fulgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, etter tett samarbeid med spesialutdannede, kompetente politifolk.
Det er liksom galt uansett hva bv gjør, enten så er det feil å gripe inn eller så er det feil å ikke gripe inn. Kanskje du burde jobbe i bv så du kan gå foran som et godt eksempel og ta alle de rette avgjørelsene?

Anonymkode: 1f2a7...f73

Etter tett samarbeid? 

Ja, det er galt å gripe inn i sakene hvor familien ikke trenger dem. Ja, det er galt å la barn bo i voldelige, alkoholiserte hjem. Kanskje du burde sette deg inn i sakene før du støtter en etat som holder på slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎19‎.‎04‎.‎2017 den 17.27, AnonymBruker skrev:

BV har jo ikke sjans til å skille ut de som ikke sender reelle meldinger eller ikke. Selvfølgelig må alle undersøkes, det er barna som er viktigst. 

Anonymkode: 415bf...af4

Nei, de bør ikke alle undersøkes.

Når man anmelder noe til politiet så må man ha et klart belegg eller bevis for at den skal gå videre, og slik burde det være i barnevernssaker også. En hver kan derimot få åpnet en undersøkelsessak hos barnevernet ved å ta en telefon og det stilles ingen krav til utdypende forklaring eller dokumentasjon fra melder. De som er feilaktig anklagd får bevisbyrden. I tilfeller der det er snakk om å ha tatt med barnet på fest, er det nok enkelt å tilbakevise. Men hva med tilfellene der det ikke finnes vitner, kun en trakasserende melders ord mot ditt?

Anonymkode: d66bf...b48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jasåklart! Barnets ønske om å flytte hjem til mor og far for å passe på de , skal legges mer vekt på  enn fagpersoners vurderinger :heks:

 

Anonymkode: 634f5...233

Etter loven skal og bør barns ønsker og meninger legges vekt på, og å avfeie slike ønsker med spekulativ synsing om motivasjon, det er å ikke ta barn på alvor og ikke evne å se barnas perspektiv.

Anonymkode: d66bf...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎04‎.‎2017 den 23.42, AnonymBruker skrev:

Mener du at dersom jeg melder naboen til bv og sier han slår kidsa sine så henter de unger fra foreldrene pga det? Tenk om det er falsk melding da? Nei det tror jeg ikke noe på. De kan ikke ta barna fra foreldre før det er bevis på at de har slått de. 

Anonymkode: 33d52...535

De kan hente barna på skolen og inn til politiavhør uten at foreldrene får vite om det, og så tas en beslutning derfra. Var en ganske grusom sak i Aftenposten om dette i forfjor. Moren hadde slengt et håndkle hardt mot sønnen, eller noe slikt, og sønnen nevnt det for noen. Moren ble så arrestert på jobben.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Hun-trodde-det-skulle-bli-en-helt-vanlig-dag-pa-jobben---isteden-ble-hun-arrestert_-mistenkt-for-a-vare-en-voldelig-mor-61283b.html

Anonymkode: d66bf...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎19‎.‎04‎.‎2017 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange kan kjenne seg litt igjen i en slik fremgangsmåte. Man får en "fillesak" på seg, men likevel drøyer og drøyer det før de vil close saken. Det dukker gjerne opp små ting, de kontakter skole/barnehage, lege og sågar tannlege osv. Lang responstid fra institusjoner er én forklaring på at ting tar lang tid.  Eventuelt oppretter de en ny sak på tynt grunnlag. Tror også at mange opplever å ikke få referater fra møter, og hvis de gjør det står det å lese mye som ikke har rot i virkeligheten. Det er ofte svært tendensiøst skrevet for å skape et dårlig bilde av den det omhandler. De er også ofte vanskelige å få kontakt med for kommunikasjon (i alle former), møter og avtaler utsettes. Det er mange som føler at de må henge i luften lenge, og at de på generelt grunnlag er mistenkeliggjort for noe udefinerbart. Saker har også lett for å endre karakter når andre fagfolk blir involvert på familiens side.

Man kan jo undres, men advokater jeg har snakket med som jobber med slikt mener at det er mye "føleri" i etaten (den er vel kvinnedominert?)

Anonymkode: dd563...d2a

Svært treffende skrevet.

Anonymkode: d66bf...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke denne tråden fjernet?

Anonymkode: 33d52...535

Nei. Den ble stengt i en periode for å ryddes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter loven skal og bør barns ønsker og meninger legges vekt på, og å avfeie slike ønsker med spekulativ synsing om motivasjon, det er å ikke ta barn på alvor og ikke evne å se barnas perspektiv.

Anonymkode: d66bf...b48

Å at barnas synsing på alvor = å forsette omsorgssvikten  , men da i offentlig regi. Og i tillegg er barnas synsing = foreldrenes behov og meninger. 

Anonymkode: 634f5...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...