Gå til innhold

Årsaker til bekymringsmeldinger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har jo noen sendt inn bekymring. Klandrer du BV for dette? Mener du at ikke BV skal undersøke bekymringsmeldinger? 

Hva endte det med? 

Anonymkode: 415bf...af4

Ser jeg gar svart deg som anonym, du ser svaret mitt over😉😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener bv må se på innholdet i meldingen og ikke automatisk tro at det er sant det som står der. For i mange tilfeller kan det være det. En annen dame jeg kjenner ble meldt av noen som sa hun hadde tatt med barnet på fest, men hun hadde bare trillet kveldstur forbi et hus der det var fest. Det var også en bekymringsmelding. Men er en kveldstur grunn til å måtte på bv møter og bruke bv ressurser?  Nei, det er et dårlig system som trenger og ordnes på, for slike feil burde ikke skje. 

Anonymkode: df766...175

BV har jo ikke sjans til å skille ut de som ikke sender reelle meldinger eller ikke. Selvfølgelig må alle undersøkes, det er barna som er viktigst. 

Anonymkode: 415bf...af4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BV har jo ikke sjans til å skille ut de som ikke sender reelle meldinger eller ikke. Selvfølgelig må alle undersøkes, det er barna som er viktigst. 

Anonymkode: 415bf...af4

Ja men hvor grundig kan du undersøke folk som ikke har gjort noe feil da, og falske meldinger? Om noen skriver du var på fest når du egentlig var hjemme med barna,  hvordan kan du motbevise dette? Og hvorfor brukes det så mange møter på å avklare småting som det? Noe er feil med systemet og ressurser blir brukt på tull, det må gjøres forandringer innen bv. Om naboen hater deg igjen sender en skikkelig alvorlig melding, må de jo hente barnet til saken er oppklart. Det kan ta tid. Tror du det er bra for barn i sunne hjem å bli fratatt familien sin i ukesvis når de er små for så å bli puttet tilbake i hjemmet? Jeg tror ikke det. Og å gå på restaurant er ikke grunn nok for å få så mye møter og hvorfor stoppet bare saken opp med en gang de ordnet egen pedagog? (Saken om restaurant jeg nevnte over) bv hadde jo ikke fått de svarene de ville ha, og henla a likevel saken.

Endret av førstedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er lite sosial aktivitet da?

At barnet er på skolen og får mulighet til å leke med andre der, men har ikke sfo-plass og ikke er med på fritidsaktiviteter (Fotball ble prøvd, men barnet var på to treninger og sluttet å komme etter det). Når helga kommer, drar familien på hytta. Eneste sosiale kontakt utenom skolen er med barn i familien (søskenbarn). Når barnet får spørsmål om å være med klassekamerat hjem fra andre foreldre, blir det alltid svart med "dessverre, vi har andre planer" Det er snakk om et utadvent barn som liker å være sammen med mange og være midtpunkt, men det virker som om han er "vant til" situasjonen hjemme og at man der ikke er sammen med andre enn familien. På skolen og i friminuttene blomstrer barnet. Barnet mistrives ikke, men går jo glipp av viktig sosialisering, men barnet vet jo ikke hva det går glipp av, så det er vanskelig for barnet å vite hva som kan være annerledes. (Barnet er 8 år)

Nok til å melde til barnevernet?

Anonymkode: f7a22...217

Jeg jobber i barnevernet og skjønner at folk "der ute" er redde når du vurderer å melde på bakgrunn av hva du beskriver. Hva tror du egentlig vi jobber med? 

Familier er forskjellige og lever på forskjellige måter. Det er kanskje ikke optimalt, men det betyr ikke at  barnet utsettes for omsorgssvikt. 

 

 

Anonymkode: bb985...79f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, slagelse skrev:

Absolutt ikke :). Vi trenger ikke et Barnevern som synser og lyver med sine papirer istedet for å være ute i felten. Politiet gjør ihvertfall jobb ute. Politiet vil ikke være perfekte, men de vil være klart bedre enn Barnevernet frem til vi kan få et system som kan ta seg av barna på ordentlig måte :). Kanskje vi kan få en avdeling i Politiet som spesialiserer seg på barn? 

Det finnes da i høyeste grad allerede. Politiet har folk med spesialkompetanse som avhører barn i samarbeid med Barnehuset.

http://www.aftenposten.no/norge/Politiet-kan-avhore-barn-uten-at-foreldre-siktes-37306b.html

https://www.statensbarnehus.no/barnehus/statens-barnehus-hamar/tilrettelagt-avhoer/

Anonymkode: 1f2a7...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, slagelse skrev:

Absolutt ikke :). Vi trenger ikke et Barnevern som synser og lyver med sine papirer istedet for å være ute i felten. Politiet gjør ihvertfall jobb ute. Politiet vil ikke være perfekte, men de vil være klart bedre enn Barnevernet frem til vi kan få et system som kan ta seg av barna på ordentlig måte :). Kanskje vi kan få en avdeling i Politiet som spesialiserer seg på barn? 

Ja, selfølgelig. La oss belaste et allerede belastet system med noe de ikke har kompetanse på, fordi noen ikke liker barnevernet. Hva med å endre systemet?? Eller ville det hjulpet å kalle barnevernet for "voksenvernet" i steden? Hadde alt vært Ok da? 

Anonymkode: 634f5...233

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selfølgelig. La oss belaste et allerede belastet system med noe de ikke har kompetanse på, fordi noen ikke liker barnevernet. Hva med å endre systemet?? Eller ville det hjulpet å kalle barnevernet for "voksenvernet" i steden? Hadde alt vært Ok da? 

Anonymkode: 634f5...233

Du leste ikke mitt innlegg godt nok ser jeg. Det ville vært bedre å ha Politiet til å ta seg av sakene i en periode mens Barnevernet ble borte. Så kan vi etablere en avdeling i Politiet som spesialiserer sin utdanning på barn og etterforskning innenfor dette feltet. Det hadde vært bedre enn det systemet vi har nå. Jeg sier ikke at dette er den beste løsningen, men det ville nok vært bedre. 

En annenting jeg ville gjort er å lage en fastlønningsordning for psykologene. Da hadde vi blitt kvitt problemene vi har nå med samarbeidet Barnevernet og de sakkyndige.  

Endret av slagelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes da i høyeste grad allerede. Politiet har folk med spesialkompetanse som avhører barn i samarbeid med Barnehuset.

http://www.aftenposten.no/norge/Politiet-kan-avhore-barn-uten-at-foreldre-siktes-37306b.html

https://www.statensbarnehus.no/barnehus/statens-barnehus-hamar/tilrettelagt-avhoer/

Anonymkode: 1f2a7...f73

Ja, det er det jeg sier. At Politiet har bedre kompetanse på avhør og etterforskning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnevernet og skjønner at folk "der ute" er redde når du vurderer å melde på bakgrunn av hva du beskriver. Hva tror du egentlig vi jobber med? 

Familier er forskjellige og lever på forskjellige måter. Det er kanskje ikke optimalt, men det betyr ikke at  barnet utsettes for omsorgssvikt. 

 

 

Anonymkode: bb985...79f

Jeg jobber også med familier og barn, men i førstelinjetjenesten. Skulle gjerne tatt med noen brukere her på jobb for å vise hva vi jobber med i familiene. Alt det forebyggende arbeidet som gjøres, all veiledning, all oppfølging. Det er masse som skjer før det i det hele tatt er snakk om bekymring/omsorgssvikt. Og masse stopper hos oss, noe blir bra, noe blir bra nok. Der det blir en bekymringsmelding har det vært mye som er prøvd, mange fagpersoners vurdering involvert. Det som står i mange av disse trådene mangler så mye dybde og nyanser at jeg blir helt matt! 

Anonymkode: 415bf...af4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å leie inn en pedagog hvis man får sak på seg? Det visste jeg ikke.

Anonymkode: 33d52...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, slagelse skrev:

Ja, det er det jeg sier. At Politiet har bedre kompetanse på avhør og etterforskning :)

Men det er jo i stor grad politifolk som driver avhør av barn, også i barnevernssaker. Fordi de har kompetanse. Hva er du klager etter?

Anonymkode: 1f2a7...f73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også med familier og barn, men i førstelinjetjenesten. Skulle gjerne tatt med noen brukere her på jobb for å vise hva vi jobber med i familiene. Alt det forebyggende arbeidet som gjøres, all veiledning, all oppfølging. Det er masse som skjer før det i det hele tatt er snakk om bekymring/omsorgssvikt. Og masse stopper hos oss, noe blir bra, noe blir bra nok. Der det blir en bekymringsmelding har det vært mye som er prøvd, mange fagpersoners vurdering involvert. Det som står i mange av disse trådene mangler så mye dybde og nyanser at jeg blir helt matt! 

Anonymkode: 415bf...af4

Ja det tror jeg også. Folk forstår ikke så mye tydeligvis. Tråden var egentlig laget på et generelt grunnlag. Om hva som er grunner til at folk blir meldt til bv. Uheldigvis bruker bv veldig mye ressurser på tullesaker, men det er klart de må ta tak i alle bekymringsmeldinger alvorlig. Folk som melder fra uten grunn eller bare på pur faen burde stilles til ansvar når alt kommer til alt, da hadde det nok ikke vært så mange "bekymringsmeldinger" rundt om.

ts

Anonymkode: 33d52...535

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Går det an å leie inn en pedagog hvis man får sak på seg? Det visste jeg ikke.

Anonymkode: 33d52...535

Ja det gjør det. Og det lønner seg fremfor å godta de som Barnevernet hyrer inn. Da får du en uavhengig vurdering/rapport basert på de faktiske forhold. Det får du mest sannsynlig ikke om du bruker den Barnevernet vil at du skal bruke. Om Barnevernet vil hyre inn en sakkyndig er de lovforpliktet til å snakke med deg først da det er du selv som skal godkjenne den sakkyndige. Dette er det mange som ikke vet og Barnevernet velger å "glemme" å informere om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å leie inn en pedagog hvis man får sak på seg? Det visste jeg ikke.

Anonymkode: 33d52...535

Jo det går fint, men det er ikke vanlig å gjøre før man eventuelt må i retten for å få beholde barna. Mange foreldre har stilt sterkere i sin sak mot bv ved å bruke privat psykolog/pedagog ol. Hun jeg kjenner brukte det da hun bare ville bli ferdig og få avklart og bevist at barnet hadde det bra. Kan godt hende hennes sak hadde blitt henlagt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, førstedamen skrev:

Ja men hvor grundig kan du undersøke folk som ikke har gjort noe feil da, og falske meldinger? Om noen skriver du var på fest når du egentlig var hjemme med barna,  hvordan kan du motbevise dette? Og hvorfor brukes det så mange møter på å avklare småting som det? Noe er feil med systemet og ressurser blir brukt på tull, det må gjøres forandringer innen bv. Om naboen hater deg igjen sender en skikkelig alvorlig melding, må de jo hente barnet til saken er oppklart. Det kan ta tid. Tror du det er bra for barn i sunne hjem å bli fratatt familien sin i ukesvis når de er små for så å bli puttet tilbake i hjemmet? Jeg tror ikke det. Og å gå på restaurant er ikke grunn nok for å få så mye møter og hvorfor stoppet bare saken opp med en gang de ordnet egen pedagog? (Saken om restaurant jeg nevnte over) bv hadde jo ikke fått de svarene de ville ha, og henla a likevel saken.

Jeg tror mange kan kjenne seg litt igjen i en slik fremgangsmåte. Man får en "fillesak" på seg, men likevel drøyer og drøyer det før de vil close saken. Det dukker gjerne opp små ting, de kontakter skole/barnehage, lege og sågar tannlege osv. Lang responstid fra institusjoner er én forklaring på at ting tar lang tid.  Eventuelt oppretter de en ny sak på tynt grunnlag. Tror også at mange opplever å ikke få referater fra møter, og hvis de gjør det står det å lese mye som ikke har rot i virkeligheten. Det er ofte svært tendensiøst skrevet for å skape et dårlig bilde av den det omhandler. De er også ofte vanskelige å få kontakt med for kommunikasjon (i alle former), møter og avtaler utsettes. Det er mange som føler at de må henge i luften lenge, og at de på generelt grunnlag er mistenkeliggjort for noe udefinerbart. Saker har også lett for å endre karakter når andre fagfolk blir involvert på familiens side.

Man kan jo undres, men advokater jeg har snakket med som jobber med slikt mener at det er mye "føleri" i etaten (den er vel kvinnedominert?)

Anonymkode: dd563...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange kan kjenne seg litt igjen i en slik fremgangsmåte. Man får en "fillesak" på seg, men likevel drøyer og drøyer det før de vil close saken. Det dukker gjerne opp små ting, de kontakter skole/barnehage, lege og sågar tannlege osv. Lang responstid fra institusjoner er én forklaring på at ting tar lang tid.  Eventuelt oppretter de en ny sak på tynt grunnlag. Tror også at mange opplever å ikke få referater fra møter, og hvis de gjør det står det å lese mye som ikke har rot i virkeligheten. Det er ofte svært tendensiøst skrevet for å skape et dårlig bilde av den det omhandler. De er også ofte vanskelige å få kontakt med for kommunikasjon (i alle former), møter og avtaler utsettes. Det er mange som føler at de må henge i luften lenge, og at de på generelt grunnlag er mistenkeliggjort for noe udefinerbart. Saker har også lett for å endre karakter når andre fagfolk blir involvert på familiens side.

Man kan jo undres, men advokater jeg har snakket med som jobber med slikt mener at det er mye "føleri" i etaten (den er vel kvinnedominert?)

Anonymkode: dd563...d2a

Ja det med at rapporter og referat ikke har rot i virkeligheten fikk jeg eksempel på idag. Mannen til en på jobb fikk nå i voksen alder lese sin sak, og han sa selv at det var lagt på godt og flere ting stemte ja, men svært mye mener han er direkte oppspinn. Leit om dette stemmer og om det er slik bv jobber. Håper jo at systemet som verner om barna faktisk fungerer. 

Endret av førstedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En i bygda her jeg bor får ikke lenger sende bekymringsmelding til bv. Fire familier ble terrorisert pga av han. De fikk heldigvis barna tilbake igjen etter noen mnd. Han hadde totalt sendt inn melding til bv på alle foreldre han ikke likte. 

Anonymkode: df766...175

Hæ? BV tok barna ut av familien på grunnlag av at en kar meldte som åpenbart har problemer?

tenk på barna da, som brått skulle bo i et hjem uten sine foreldre. Det tror jeg ikke på.

Anonymkode: 6f0df...a67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? BV tok barna ut av familien på grunnlag av at en kar meldte som åpenbart har problemer?

tenk på barna da, som brått skulle bo i et hjem uten sine foreldre. Det tror jeg ikke på.

Anonymkode: 6f0df...a67

Jo det er sant! Liten bygd i midt Norge, de fleste i bygda passer seg for bv nå. Hele bygda ble satt ut da helt stabile gode familier plutselig mistet barna sine og mange fikk bekymringsmeldinger på løpende bånd. Han som gjorde det ble heldigvis tatt. Kan godt hende det finnes avisartikler på det, men det får du søke etter selv. Ønsker ikke dele det her. 

Anonymkode: df766...175

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er det jeg også frykter. Kanskje det er noen av støttespillerne som har vært i disse trådene, som kan starte en slik gruppe?

Jeg tør ikke, siden jeg kan bli gjenkjent hvis det er jeg som starter den.

Jeg sender ballen videre og hvis noen starter en, send en pm eller legg adressen ut her :)

Det er ganske enkelt å se hva som skjer her og hvilke mekanismer som slår inn. Jeg tenker at et bra sted å begynner er å anerkjenne enkelte brukere for deres opplevelser fremfor å beskylde dem for løgn og bedrag fordi en selv har annen erfaring. Ta heller diskusjonen SAKLIG og still konstruktive spørsmål rundt kvalitetssikring og kompetanseheving fremfor å provosere frem et korstog mot BV og fremsetting av påstander om at vi ikke trenger dem. Mitt forslag.

Anonymkode: dd563...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo i stor grad politifolk som driver avhør av barn, også i barnevernssaker. Fordi de har kompetanse. Hva er du klager etter?

Anonymkode: 1f2a7...f73

Kanskje det er fordi at det er Barnevernet som står for konklusjonene i sakene? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...