Gå til innhold

Årsaker til bekymringsmeldinger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet om noen som har blitt meldt til Barnevernet fordi at barnet ikke går i barnehage. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, slagelse skrev:

Vet om noen som har blitt meldt til Barnevernet fordi at barnet ikke går i barnehage. 

Ja men det kommer man jo ikke så langt med dersom barnet er normalt o utviklingen. Så er alt i orden så blir jo den saken henlagt etter et møte.

Anonymkode: bb499...ec3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja men det kommer man jo ikke så langt med dersom barnet er normalt o utviklingen. Så er alt i orden så blir jo den saken henlagt etter et møte.

Anonymkode: bb499...ec3

Ikke bestandig. Vet om en sak hvor det ble omsorgsovertakelse på grunn av dette. Barnevernet brukte argumentet at barnet ikke ble stimulert nok med sosial omgang med andre barn. Barnet hadde det bra hjemme med sine foreldre og hadde nabobarn og leke med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være reelle grunner til å melde. Omsorgssvikt, mistanke om eller bevis på vold eller mishandling eller rus. Jeg melder ikke uten grunn. 

Anonymkode: 04f1c...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde meldt til Politiet om jeg hadde sett omsorgssvikt eller vold. De har bedre kompetanse på etterforskning og avhør. Sjansene er noe større for å få en bedre etterforskning der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis vi er "normal" alminnelig familie med mat på bordet, klær og utstyr og ikke fester med barn til stedet, ikke slår barna og ikke misbruker dem så er vi OK? Føler folk hvor vi bor blir stadig meldt til bv. Som om det er blitt en ny underholding, der man ikke har noe annet å gjøre på bygda. Vi er nyinnflyttet og kjenner veldig få her. Men føler folk er så falske, de smiler og sier hei, men de involverer oss ikke på noe vis. Vi er overlatt til oss selv med barnet. Heldigvis har vi familie som stiller opp når det trengs og vi går mye turer sammen. Men føler man ikke kan stole på folk. Kan komme med et eksempel jeg overhørte på barselgruppe en gang. En gutt har fått seg nye klær ifra eBay, moren har tatt på han klærne med engang fordi han likte den ene genseren. Så la hun ut et bilde på Instagram, da hører jeg aldri si "herregud, jeg såg at hun har nettopp fått klærne, de var innpakket og var fra eBay, og så vasket hun ikke klærne først engang? Tenk om barnet får utslett, for en dårlig mor hun må være som ikke tenker på dette". 

Jeg tenker at det var dumt hun ikke vasket denne genseren men herlighet, å kalle noen for en dårlig mor av den grunn er vel å gå for langt?

Anonymkode: 33d52...535

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, slagelse skrev:

Jeg hadde meldt til Politiet om jeg hadde sett omsorgssvikt eller vold. De har bedre kompetanse på etterforskning og avhør. Sjansene er noe større for å få en bedre etterforskning der. 

Da hadde de nok bedt deg om å kontakte barnevernet 

Anonymkode: 33d52...535

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal være reelle grunner til å melde. Omsorgssvikt, mistanke om eller bevis på vold eller mishandling eller rus. Jeg melder ikke uten grunn. 

Anonymkode: 04f1c...b0c

Er enig med deg, men omsorgssvikt kan være veldig vanskelig å oppdage. Spesielt hvis familien virker ressurssterk og vellykket utad og barna tilsynelatende fungerer godt.

Anonymkode: 3cf7d...0ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da hadde de nok bedt deg om å kontakte barnevernet 

Anonymkode: 33d52...535

Bedre at Politiet tar seg av disse sakene. Det er tross alt snakk om barnas beste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

En i familien tok sin 6 mnd gamle sønn og en venninne på et spisested når veninnen var ferdig på jobb. Klokken var 16.00 på en onsdag. Senere måtte hun forsvare seg for bv og måtte på flere møter. Hun ble meldt inn fordi noen hadde drukket litt mange øl, og begynt å krangle og de satt to bord bortenfor der de to satt med babyen. 

Mor og veninnen hverken drakk eller kjente personene/snakket med personene som drakk og kranglet.

 

Er dette grunn nok for å få problemer med bv? Ha tydeligvis. Ikke ta med babyer på cafe eller spisesteder på dagtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, slagelse skrev:

Bedre at Politiet tar seg av disse sakene. Det er tross alt snakk om barnas beste. 

Da bør politiet ansette folk som kan noe om utviklingspsykologi osv.

Anonymkode: 3cf7d...0ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i bygda her jeg bor får ikke lenger sende bekymringsmelding til bv. Fire familier ble terrorisert pga av han. De fikk heldigvis barna tilbake igjen etter noen mnd. Han hadde totalt sendt inn melding til bv på alle foreldre han ikke likte. 

Anonymkode: df766...175

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, slagelse skrev:

Bedre at Politiet tar seg av disse sakene. Det er tross alt snakk om barnas beste. 

Enig!

Anonymkode: 33d52...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da bør politiet ansette folk som kan noe om utviklingspsykologi osv.

Anonymkode: 3cf7d...0ed

Politiet har større og bedre kompetanse på å avhøre barn og etterforske saker. Det vil ikke være perfekt, men klart bedre enn det inkompetente "barnevernet" vi har nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, førstedamen skrev:

En i familien tok sin 6 mnd gamle sønn og en venninne på et spisested når veninnen var ferdig på jobb. Klokken var 16.00 på en onsdag. Senere måtte hun forsvare seg for bv og måtte på flere møter. Hun ble meldt inn fordi noen hadde drukket litt mange øl, og begynt å krangle og de satt to bord bortenfor der de to satt med babyen. 

Mor og veninnen hverken drakk eller kjente personene/snakket med personene som drakk og kranglet.

 

Er dette grunn nok for å få problemer med bv? Ha tydeligvis. Ikke ta med babyer på cafe eller spisesteder på dagtid!

Men da har jo noen sendt inn bekymring. Klandrer du BV for dette? Mener du at ikke BV skal undersøke bekymringsmeldinger? 

Hva endte det med? 

Anonymkode: 415bf...af4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, slagelse skrev:

Politiet har større og bedre kompetanse på å avhøre barn og etterforske saker. Det vil ikke være perfekt, men klart bedre enn det inkompetente "barnevernet" vi har nå. 

No shit? Det er ivertfall bare vås. Hilsen noen som har erfaring med politiet, barn og "avhør". Det et nettop derfor man har barnehusene, for å ivareta barna i straffesaker. Denne gangen var det jaggu meg du som dummet deg ut! 

Anonymkode: 634f5...233

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

No shit? Det er ivertfall bare vås. Hilsen noen som har erfaring med politiet, barn og "avhør". Det et nettop derfor man har barnehusene, for å ivareta barna i straffesaker. Denne gangen var det jaggu meg du som dummet deg ut! 

Anonymkode: 634f5...233

Absolutt ikke :). Vi trenger ikke et Barnevern som synser og lyver med sine papirer istedet for å være ute i felten. Politiet gjør ihvertfall jobb ute. Politiet vil ikke være perfekte, men de vil være klart bedre enn Barnevernet frem til vi kan få et system som kan ta seg av barna på ordentlig måte :). Kanskje vi kan få en avdeling i Politiet som spesialiserer seg på barn? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har jo noen sendt inn bekymring. Klandrer du BV for dette? Mener du at ikke BV skal undersøke bekymringsmeldinger? 

Hva endte det med? 

Anonymkode: 415bf...af4

Endte med masse møter før det ble avklart og hun måtte bevise at hun ikke visste hvem personene var, og at de ikke satt ved deres bord på restauranten.  Skal man ikke kunne ha med barn ut på dagtid på vanlige spisesteder og cafeer i frykt for at noen som er alkoholiker eller bare gal kan komme I nærheten? Når det ble avklart at hun ikke hadde noen kontroll over situasjonen og at barnet ikke hadde vært nær de som kranglet hadde bv funnet nye grunner til at ting var galt hjemme hos de. Da ordnet hun selv med en pedagog som bodde hos dem i en uke og skrev rapporter  (pedagogen var ikke fra barnevernet men innleid av foreldrene). Når bv fikk beskjed om at de hadde det ble det bare plutselig slutt på hele saken og de hadde problemer med å få avtalt et avsluttende møte for å få vite hvor saken deres stod. Hele situasjonen var helt merkelig.

Anonymkode: df766...175

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har jo noen sendt inn bekymring. Klandrer du BV for dette? Mener du at ikke BV skal undersøke bekymringsmeldinger? 

Hva endte det med? 

Anonymkode: 415bf...af4

Jeg mener bv må se på innholdet i meldingen og ikke automatisk tro at det er sant det som står der. For i mange tilfeller kan det være det. En annen dame jeg kjenner ble meldt av noen som sa hun hadde tatt med barnet på fest, men hun hadde bare trillet kveldstur forbi et hus der det var fest. Det var også en bekymringsmelding. Men er en kveldstur grunn til å måtte på bv møter og bruke bv ressurser?  Nei, det er et dårlig system som trenger og ordnes på, for slike feil burde ikke skje. 

Anonymkode: df766...175

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å spore tråden tilbake der den kom fra. 

Ts, nei du skal ikke melde familien til barnevernet bare fordi ungen på 8 ikke går på SFO eller fotball, og fordi de reiser på hytta i helgene. 

Ikke alle er like sosiale av seg, og så lenge barnet har det trygt så skal du la folk være folk. 

Selv synes jeg det er bekymringsverdig med SFO i det hele tatt, da jeg var barn gikk jeg til tomt hjem hver dag etter skolen og jeg nøt å være i fred og ro etter en masete skoledag - selv om jeg var ekstremt sosial når jeg var der, ble jeg likevel sliten. 

Anonymkode: 51fad...2d3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...