Gå til innhold

Årsaker til bekymringsmeldinger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er lite sosial aktivitet da?

At barnet er på skolen og får mulighet til å leke med andre der, men har ikke sfo-plass og ikke er med på fritidsaktiviteter (Fotball ble prøvd, men barnet var på to treninger og sluttet å komme etter det). Når helga kommer, drar familien på hytta. Eneste sosiale kontakt utenom skolen er med barn i familien (søskenbarn). Når barnet får spørsmål om å være med klassekamerat hjem fra andre foreldre, blir det alltid svart med "dessverre, vi har andre planer" Det er snakk om et utadvent barn som liker å være sammen med mange og være midtpunkt, men det virker som om han er "vant til" situasjonen hjemme og at man der ikke er sammen med andre enn familien. På skolen og i friminuttene blomstrer barnet. Barnet mistrives ikke, men går jo glipp av viktig sosialisering, men barnet vet jo ikke hva det går glipp av, så det er vanskelig for barnet å vite hva som kan være annerledes. (Barnet er 8 år)

Nok til å melde til barnevernet?

Anonymkode: f7a22...217

Hva, dette forsto jeg ikke helt: vil du melde inn bekymring for et bran som trives, er utadvendt og et midtpunkt, til Barnevernet, fordi familien til barnet liker å være sammen med familien og være på hytten?

 

? Jøss.

Anonymkode: 5c855...9f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, førstedamen skrev:

Ja men hvor grundig kan du undersøke folk som ikke har gjort noe feil da, og falske meldinger? Om noen skriver du var på fest når du egentlig var hjemme med barna,  hvordan kan du motbevise dette? Og hvorfor brukes det så mange møter på å avklare småting som det? Noe er feil med systemet og ressurser blir brukt på tull, det må gjøres forandringer innen bv. Om naboen hater deg igjen sender en skikkelig alvorlig melding, må de jo hente barnet til saken er oppklart. Det kan ta tid. Tror du det er bra for barn i sunne hjem å bli fratatt familien sin i ukesvis når de er små for så å bli puttet tilbake i hjemmet? Jeg tror ikke det. Og å gå på restaurant er ikke grunn nok for å få så mye møter og hvorfor stoppet bare saken opp med en gang de ordnet egen pedagog? (Saken om restaurant jeg nevnte over) bv hadde jo ikke fått de svarene de ville ha, og henla a likevel saken.

Hva, unnskyld, men er det bekymringsfullt at barn er med og spiser lunch eller middag på restaurant med foreldrene..?

Oi..ute i resten av verden er dette bare hyggelig. Men ikke i Norge?

Anonymkode: 5c855...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange kan kjenne seg litt igjen i en slik fremgangsmåte. Man får en "fillesak" på seg, men likevel drøyer og drøyer det før de vil close saken. Det dukker gjerne opp små ting, de kontakter skole/barnehage, lege og sågar tannlege osv. Lang responstid fra institusjoner er én forklaring på at ting tar lang tid.  Eventuelt oppretter de en ny sak på tynt grunnlag. Tror også at mange opplever å ikke få referater fra møter, og hvis de gjør det står det å lese mye som ikke har rot i virkeligheten. Det er ofte svært tendensiøst skrevet for å skape et dårlig bilde av den det omhandler. De er også ofte vanskelige å få kontakt med for kommunikasjon (i alle former), møter og avtaler utsettes. Det er mange som føler at de må henge i luften lenge, og at de på generelt grunnlag er mistenkeliggjort for noe udefinerbart. Saker har også lett for å endre karakter når andre fagfolk blir involvert på familiens side.

Man kan jo undres, men advokater jeg har snakket med som jobber med slikt mener at det er mye "føleri" i etaten (den er vel kvinnedominert?)

Anonymkode: dd563...d2a

Huff, høres bare helt Kafka-marerittaktig grusomt ut :-( En familie vil nok bruke noen år på å komme  seg ordentlig etter å ha vært i gjennom en undersøkelse, som uansett var en misforståelse, a'la "rutinebekymring etc. 

Anonymkode: 5c855...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun gikk til politiet med falske anklagelser for vold. Litt usikker hva dette dreier seg om, men jeg og min samboer har aldri sett kompisen vår sint i det hele tatt, han er en rettferdig mann slik vi kjenner han. Vi stoler helt og holdent på han og vet at dette er falske anklagelser og har sett terroriserende meldinger sendt fra moren til disse barna til bf.

Anonymkode: 1262f...19c

Har en kollega som gjorde noe av det samme: hun anmeldte eks.mannen for vold og trakassering (fordi de hadde kranglet og hun ble sjalu da han hadde fått en ny kone). Anmeldelsen ble henlagt - men den ble av rutine sendt Barnevernet i kommunen. 

Både mannen og hans eks.kone (som har delt bosted) ble innkalt til en samtale og barnehagen ble spurt om alt var bra. Barnehagen bekreftet at alt var suverent flott med barna (som hadde gått i barnhage 100% de siste 5 årene). Undersøkelsessaken ble raskt henlagt. 

Barnas mor har fått seg en ny mann som attpåtil har fridd. 

Anonymkode: 5c855...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som har jobbet som barnevernskonsulent i 5 år og hun har fortalt om følgende, ut fra sin erfaring, storby:

  • Systemrutinemeldinger (fra sykehus, leger, tannleger, politi, helsestasjon, barnehage, skole): mange av disse henlegges etter en samtale/undersøkelse fordi de kan være basert på store misforståelser, etc.som bliroppklart når Barnevernet tar kontakt
  • Nabo/omgivelser som er bekymret pga fest/nattebråk
  • Barn med dårlige klær, hull, mye møkk og lukt, dårlige sko etc.
  • Barn som ikke vaskes, ikke får kammet håret
  • Barn uten familienettverk, og aldri på ferie
  • Tykke, sterkt overvektige barn
  • Tynne, sterkt undervektige barn
  • Barn som har et ekstremt dårlig språk og som viser tegn til ADHD og har motoriske problemer
  • Barn med masse hull i tennene
  • Barn av foreldre som er arbeidsløse og som bare er hjemme

Anonymkode: 5c855...9f8

ADHD er en nevrologisk lyte, det rammer en del barn, hvorfor i all verden skal det være grunn for undersøkelse? Hva med de som har dyseleksi, ADD og andre bokstavdiagnoser? Hvorfor er det foreldrenes feil, det er medfødt og arvelig.

Jeg har jobbet med barn i mange år, hvis det er mistanke om adhd eller barnet har veldig dårlig språk,er det en sak for ppt og logoped.Ev lege/Bup.

Jeg kjenner mange arbeidsledige, at det skal brukes mot mennesker er en uting, alle kan bli arbeidsledige.

Anonymkode: d2747...5ec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bloggere som legger ut bilder og historier om barnet sitt? Hvorfor sendes det ikke bekymringsmelding vedr slike saker? De blir jo eksponert ufrivillig for alle som vil se. Barn har rett til privatliv.

Anonymkode: d2747...5ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva, dette forsto jeg ikke helt: vil du melde inn bekymring for et bran som trives, er utadvendt og et midtpunkt, til Barnevernet, fordi familien til barnet liker å være sammen med familien og være på hytten?

 

? Jøss.

Anonymkode: 5c855...9f8

Ja, barnet er utadvendt på skolen. Men får aldri ha med venner hjem eller gå på besøk. Fotballtrening tok slutt fordi bestemor ikke ville at barnet skulle spille fotball, ikke fordi barnet ikke ville spille fotball. Det er svært sjeldent barnet går i bursdager til klassekamerater. Barnets bursdag ble ikke feiret med barnebursdag.

Om barnet trives? Vet ikke, men barnet vet jo ikke om noe annet liv. Kan en som aldri har spist sukker kjenne søtsug?

Anonymkode: f7a22...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som får deg til å tro at denne moren ville blitt en bedre mor av å være sosial med deg? 

Kanskje de har egne omgangsvenner og driter i om du liker de eller ei? Lurer også på hvorfor du tror at man må være sosial for å være en god forelder. Det er da bare tull!

Du virker kunnskapsløs og sneversynt. Med slike skylapper ville jeg vært mer bekymret for DINE barn!

Anonymkode: bd684...57a

Jo, jeg har tenkt at kanskje denne moren ikke har lyst til å være sammen med akkurat meg. Men hun er ikke sosial sammen med noen andre enn egen familie. 

Og jeg sier heller ikke at man må være sosial for å være en god forelder, men jeg sier at kanskje barnet har godt av å være sammen med andre barn på fritida. 

Anonymkode: f7a22...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man samvær med barnet dersom man mister omsorgen da? 

 

Anonymkode: 33d52...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 16.40, AnonymBruker skrev:

Vi ble meldt til bv som hevn fra en lærer som ikke tålte at vi var enig i hennes avgjørelse. Ga beskjed om at vi ikke fant oss i at barnet ble holdt igjen på skolen i 25 min etter skoletid uten at vi fikk beskjed om det. Bor like ved skolen, så normalt er barnet hjemme 5 min etter skoleslutt, og det ble en diskusjon først på tlf og deretter da vi hentet barnet siden hun ikke lot barnet gå. Vi var ferdig med saken når vi gikk derfra, men 3 mnd senere fikk vi brev fra bv om at de hadde mottatt bekymringsmelding. Da hadde hun løyet og sa at barnet ble mishandlet hjemme, sendt dagen etter episoden. Hadde en helsikkes tørn med bv med møter, undersøkelse og hjemmebesøk, som selvfølgelig endte med henleggelse og gjennomskuelse av læreren. 

Læreren turte heller ikke møte bv ansikt til ansikt for å fortelle sin versjon av saken og sluttet like etterpå....

Når bv mottar melding fra skole er de pliktig til å sjekke ut, så vi fikk jo sånn sett en bekreftelse på at vi er gode foreldre, men fy faen for en tørn! Den jævligste perioden i mitt liv!!

Anonymkode: 6abdb...226

Dere ble meldt til barnevernet av læreren fordi dere var enige med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Honey Dew skrev:

Dere ble meldt til barnevernet av læreren fordi dere var enige med henne?

Skulle selvfølgelig stå uenig, det skjønte du vel om du leste resten av innlegget?

Anonymkode: 6abdb...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 0.02, slagelse skrev:

Dette skjer. Tro meg. Det kan også skje at Barnevernet tror på et barn som sier at de blir slått hjemme, men at de lar være å ta barnet ut. 

Barnet blir snakket med FØRST i meldinger om vold. Hva som skjer videre kommer helt ann på hva barnet forteller. 

Anonymkode: bb985...79f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg få svar på spørsmålet mitt? Får man samvær med barnet dersom man mister omsorgen? 

Anonymkode: 33d52...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Må bare spørre, vet ikke om jeg forstod riktig, men. Er det sant at dersom noen sender en alvorlig bekymringsmelding (la oss si foreldre slår barna) så kan de komme på døren og hente ungen til det motsatte er bevist? At hvis jeg er skikkelig slem mot naboen så kan jeg bare si at han slår barna så kommer de på døren og henter uten at vedkommende får mulighet til å forklare seg på noen måter? Skummelt... tenk om noen hadde gjort det .... 

Anonymkode: 33d52...535

Slik er det mildt sagt ikke. Min erfaring er at det skal mye til før bv "tar" barn. Jeg jobber med rusmisbrukere og ser veldig ofte at barn bor i forhold som er direkte skadelige. Selv om bv er inne i bildet, blir barn boende for lenge i slike forhold, det er (desverre) min erfaring hvertfall. 

Anonymkode: 643ee...1b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer ble tatt av politiet I en rassia. Jeg ante ingenting om bruken hans. Typ hasj og div. folk tar på fest. Siden politiet sendte mld. Så måtte BV ta saken videre. Det jeg opplevde var at det BHG hadde svart BV hang ikke på greip I det hele tatt og det var kjempe sårt. De hadde skrevet at jeg ikke fortalte de ting om barnet som f.eks min samboer gjorde ved henting og levering. Typ. Hva de skulle gjøre på eller hva de hadde gjort. Jeg snakket ikke nok med barnet mitt ved henting osv. Jeg var ikke utadvendt nok. Jeg så ofte trøtt og fæl ut. ( leverer og henter i arbeidstøy) De angrep meg personlig uten å gidde å nevne at barnet mitt alltid kommer ren og mett I bhg. Har masse byttetklær og jeg gir all informasjon til de som er nødvendig. Barnet mitt er også autist som vi har fått svar på nå, men de peilet seg totalt inn på at saken måtte dreie seg om omsorgssvikt av meg og kjørte på. Ut I fra så mye de klarte å lire utav seg der så burde de sendt egen melding for lenge siden. Heldigvis hadde jeg BUP, PPT og HS som skrev noe helt annet. Hvis ikke så er jeg faktisk veldig bekymret over hva BHG kunne stelt I stand. Veldig glad lederen på avdelingen sluttet kort tid etter for å bytte BHG hadde vært en stor påkjenning for barnet mitt så veldig lite aktuelt.

Anonymkode: 62e11...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tussi62

Å herlighet her var det jammen meg mye rart. Få noen år på baken a folkens og kjenn på prbl. sjøl først,dvs.få barn og opplev hvordan og hvorfor ting gjøres som det gjøres i det å være den mammaen og pappaen, det er jo mye lettere  å " se" om ting er galt/riktig når en kun står på sidelinjen. Da ser en kun fra eget vurderingsståsted. Vær den mor og far først, før du dytter noen inn dit og lager en bekymringsmelding. Hold deg for god for hva du pådrar en familie de kg de må bære på skuldrene resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 1.09, AnonymBruker skrev:

ADHD er en nevrologisk lyte, det rammer en del barn, hvorfor i all verden skal det være grunn for undersøkelse? Hva med de som har dyseleksi, ADD og andre bokstavdiagnoser? Hvorfor er det foreldrenes feil, det er medfødt og arvelig.

Anonymkode: d2747...5ec

Her ligger litt av essensen i mye av redselen for og hatet mot barnevernet, at folk tar all kontakt med bv opp i verste mening, akkurat som om bv er der for å straffe foreldrene. I mange tilfeller er ikke bv der for å "ta" foreldrene på noen som helst måte, de er der for å hjelpe foreldrene med barna. ADHD finnes i flere varianter og grader, så noen trenger mye hjelp. I noen tilfeller må bv forsikre seg om at det bare er en diagnose og ikke avvikende adferd på grunn av omsorgssvikt. For å hjelpe barna, ikke for å straffe foreldrene for deres feil.

Det som kommer fram i flere saker her er at det er mennesker i barnas omgivelser som melder inn på tynne grunnlag og rapporterer inn helt merkelige ting til bv. Siden bv er nødt til å undersøke alle sånne meldinger, er det lett å bebreide dem for å gripe inn feil når det er noen andre (barnehagepersonell, naboer o.l.) som gjør feil av ulike grunner. Det er neppe særlig lett for bv-ansatte å i alle tilfeller skille mellom feilkilder og alvorlige tilfeller.

12 minutter siden, tussi62 skrev:

Å herlighet her var det jammen meg mye rart. Få noen år på baken a folkens og kjenn på prbl. sjøl først,dvs.få barn og opplev hvordan og hvorfor ting gjøres som det gjøres i det å være den mammaen og pappaen, det er jo mye lettere  å " se" om ting er galt/riktig når en kun står på sidelinjen. Da ser en kun fra eget vurderingsståsted. Vær den mor og far først, før du dytter noen inn dit og lager en bekymringsmelding. Hold deg for god for hva du pådrar en familie de kg de må bære på skuldrene resten av livet.

Så jeg som barnløs pedagog bør ikke sende bekymringsmelding dersom jeg ser noe alarmerende hos en elev? Man må oppleve det å oppdra barn selv før man kan vurdere om det man ser/hører er alvorlig nok? Det synes jeg er en tankeløs og arrogant uttalelse.
Jeg er som lærer faktisk mer opptatt av de kg som barna må bære på skuldrene, enn de kg som foreldrene må bære på skuldrene. Det er faktisk min plikt som lærer og en av barnas tillitsperson.
Og til de som tror jeg ser fanden på veggen overalt, nei jeg gjør ikke det. Jeg har så langt ikke levert en eneste bekymringsmelding, bare snakket med enhetsleder om ett tilfelle. Men er jeg det minste i tvil en gang, så holder jeg ikke tilbake av redsel for å krenke foreldrene. Man blir faktisk ganske så øvet på å lese barna når man jobber med barn og er slett ingen kunnskapsløs og uvitende utenforstående.

Anonymkode: 1f2a7...f73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 19.46, slagelse skrev:

Kanskje det er fordi at det er Barnevernet som står for konklusjonene i sakene? :) 

Ja, etter tett samarbeid med spesialutdannede, kompetente politifolk.
Det er liksom galt uansett hva bv gjør, enten så er det feil å gripe inn eller så er det feil å ikke gripe inn. Kanskje du burde jobbe i bv så du kan gå foran som et godt eksempel og ta alle de rette avgjørelsene?

Anonymkode: 1f2a7...f73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha svar. Samvær etter omsorgsovertakelse, er det mulig?

Anonymkode: 33d52...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...