Gå til innhold

Taco i konfirmasjon


Daiquiry

Anbefalte innlegg

Ts jeg har laget taco for 50-80 mennesker flere ganger, det er litt styr og ikke noe jeg ville valgt selv, men har du hjelp på kjøkkenet bør det ikke være noe problem. Med mindre du er av typen som liker å ha akkurat av mat og ingen rester, så bør du ikke følger rådene her om 150-200 gr kjøttdeig pr person. Folks spiser mye mer kjøttdeig på buffet enn de ville gjort om det var i en gryterett, spesielt mannfolk og barn som ikke liker grønnsakene. Når jeg har beregnet er det 300 gr per person, og så runder jeg raust oppover hvis det er mye mannfolk  i 15-70 årsalderen som langer innpå. Det er ingen krise med for mye kjøttdeig, den tåler fint å fryses til en senere anledning, og husk at tacokjøttdeig er ypperlig på pizza og til pasta også. Du må også ha maten på mer enn ett bord, ellers tar det for lang tid når folk skal forsyne seg. Ideelt sett bør det være minst 2-3 bord med mulighet for å gå rundt bordet. Salsa og guacamole kan du evt ha der folk sitter og spiser. Du bør også ha tilgjengelig våtservietter så folk kan tørke av hendene. Selv om mange her mener man er nærmest tilbakestående hvis man søler med taco, så blir det søl på barn og eldre som ikke er vant til å spise den typen mat. Og jeg ville hintet til gjestene på forhånd, det er kjipt å få tomatsalsa på det hvite bunadsforklet til over 5000. 

 

 

Anonymkode: 1cea4...7c6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Da går vi ut i fra det samme! :) Bestikk fungerer som bare det på norsk utgave av taco! :) Har oppover i årene spist taco (norsk utgave), og da nesten alltid med bestikk. :) På restaurant (i Norge, om det må påpekes), får man servert kjøtt og salat på tallerken, og lomper ved siden av. De fleste lager da en rull av det, som er vanlig, men spiser den da med bestikk. Blir som pannekaker det, noen foretrekker å spise det med hendene, mens andre liker å bruke bestikk. Ute på restaurant, er det mest vanlig å bruke bestikk, og ikke hendene.

 

Du mener jeg burde påpeke at jeg mener i dette landet, siden andre land ikke bruker bestikk osv. Trodde det sa seg selv at jeg menet her i landet, og ikke land som ikke bruker bestikk, men det er fordi jeg syns selv det hadde vært svært rart å påpeke at bestikk er vanlig å bruke ved spising av taco i et land der de ikke bruker særlig bestikk, men mest fingrene! :fnise: 

Du vet hva jeg orker ikke, dette har blitt forklart flere ganger av flere brukere, vil du ikke skjønne det så vil du ikke skjønne det.

 

TS, jeg ville heller ha gått for mexikansk mat som burrito f, eks enn norsk taco, det er brae forslag i tråden.

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg servert Taco i min datters konfirmasjon, så hadde mange hevet bryna. Taco er godt det, men passer seg ikke i selskapet der folk kommer pent kledd. Taco er mer fredags kos.

Jeg sier ikke man må ha super fancy mat, men finnes jo en mellomting :) 

Anonymkode: bd7d3...77b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, TS burde få hjelp når hun lager maten. Mente aldri at det er null jobb å lage mat til 40 personer alene. 

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, ikke ha sterkt krydret mat på alt (husk liker du sterkt krydderet mat og krydder mindre som kan det fortsatt for andre være sterk) Jeg f eks har sensitiv mage og blir dårlig av for sterk mat.

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass også på å ha valgmuligheter uten egg og melkeprodukter.

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søler man bittelitt på en bunad er det faktisk mye verre en å søle mye på en vanlig skjorte eller bukse.... og Taco ER grisete, selv om man er ganske forsiktig.  

Å forvente at en gammel slektning som kommer i finstasen /bunaden skal spise Taco er faktisk litt respektløst.... det bør ihvertfall være greie alternativer som kan velges istedenfor for den enkelte gjest.  

(Eller fireåring med arvet bunad og hvit skjorte..... grøss....) 

Anonymkode: 02373...4c4

Enig. Uansett hvordan folk vrir og vender på det, så er tacoskjell grisete å spise. Ikke alle liker de tørre lefsene. Kan ikke fordra de.

Anonymkode: bd7d3...77b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Uansett hvordan folk vrir og vender på det, så er tacoskjell grisete å spise. Ikke alle liker de tørre lefsene. Kan ikke fordra de.

Anonymkode: bd7d3...77b

Man spiser da hva man får i selskap uavhengig om man liker maten eller ei. Ikke alle liker salt skinke, brokkolisuppe, kokt skrei, osv, men som gjest så må man jo vite at maten er vertens valg, og ikke gjestenes smaksløker. 

Anonymkode: 2c266...7a2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søler man bittelitt på en bunad er det faktisk mye verre en å søle mye på en vanlig skjorte eller bukse.... og Taco ER grisete, selv om man er ganske forsiktig.  

Å forvente at en gammel slektning som kommer i finstasen /bunaden skal spise Taco er faktisk litt respektløst.... det bør ihvertfall være greie alternativer som kan velges istedenfor for den enkelte gjest.  

(Eller fireåring med arvet bunad og hvit skjorte..... grøss....) 

Anonymkode: 02373...4c4

Jeg synes det er ganske respektløst av eldre/yngre slektninger å legge seg opp i hva som skal serveres i noen annens selskap jeg da. 

Jeg hadde koldtbord i min konfirmasjon, fordi det var det alle andre ville ha. Jeg synes tradisjonelt, norsk koldtbord er skikkelig kjipe greier, og kommer aldri til å ha det i et selskap igjen. Hver gang jeg blir invitert til noe der det er koldtbord, så synes jeg det er litt trist. Det betyr ikke at jeg legger meg opp i hva de serverer, eller anser det som respektløst å servere noe de selv liker. Forøvrig har jeg spist taco i 25 år nå, både med lomper, skjell og nachos, uten at jeg har griset til klærne. Har spist det både med finklær, bunad og joggebukse, og ingen av klærne har blitt ødelagt.

Til TS; flott at du tar hensyn til hva konfirmanten faktisk ønsker. Synes du har fått veldig mange gode tips i denne tråden. Lykke til!

Anonymkode: 41107...3d0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg virker frekk, men syns det ikke passer i en konfirmasjon.

Folk kommer i dress, bunader. Grafsemat. Mat som er i "alles" hjem hver helg.

En konfirmasjon er en høytidsdag. Du inviterer til fest. Syns ikke det minner mye om fest da vi inntar tacoen på fredager.

Det skal være fest over maten også. Så Taco?  Tenk deg om.

Unger  tenker ikke sånn. Som mor bør du tenke litt lengre. 

Vi har faktisk en ungdom som skal konfirmeres. Det beste han får er fiskepudding i en fløtesaus med reker. Han sto på at han ville ha det på sin dag.

Her rykket vi inn. Så det blir ikke det.

 

Anonymkode: f46fa...817

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff jeg tror jeg faktisk jeg hadde takket nei til innbydelse til ett slik selskap hvis jeg visste det er  taco, selv om jeg ikke hadde hatt små barn og, det er en lang dag å gå uten mat, og vil ikke skitne til finstasen min av meg selv eller av andre.

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man spiser da hva man får i selskap uavhengig om man liker maten eller ei. Ikke alle liker salt skinke, brokkolisuppe, kokt skrei, osv, men som gjest så må man jo vite at maten er vertens valg, og ikke gjestenes smaksløker. 

Anonymkode: 2c266...7a2

Ja, jeg er da fult klar over det. Sier bare at tacoskjell er grisete å spise, til de som er så bastante som mener man ikke griser med Taco. 

Anonymkode: bd7d3...77b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 5 stk i vår familie, og om vi har besøk og lager taco av feks naboene, som også er 5 stk. Så steker vi 4 kjøttdeiger, og har ost, rømme, løk, mais, paprika, agurk, salat, lefse, taco shell som tilbehør. 😃 Spiser vi taco alene, så steker jeg 2 kjøttdeiger😃 Lykke til med konfirmasjonen, og jeg er glad for at konfirmanten kan ha sitt valg av middag i konfirmasjonen sin😃

Anonymkode: b6df1...3bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 5 stk i vår familie, og om vi har besøk og lager taco av feks naboene, som også er 5 stk. Så steker vi 4 kjøttdeiger, og har ost, rømme, løk, mais, paprika, agurk, salat, lefse, taco shell som tilbehør. 😃 Spiser vi taco alene, så steker jeg 2 kjøttdeiger😃 Lykke til med konfirmasjonen, og jeg er glad for at konfirmanten kan ha sitt valg av middag i konfirmasjonen sin😃

Anonymkode: b6df1...3bf

Det kan ikke sammenlignes med en konfirmasjon, sitter dere dolla opp med dress og bunader eller kjole når dere møtes?

Vi er 5 i familien, og med broren min og barn blir vi også 10, vi har også til tider i bursdag seskap taco, men da er vi litt pyntet,men fortsatt hverdagslig kledd/pyntet.

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søler man bittelitt på en bunad er det faktisk mye verre en å søle mye på en vanlig skjorte eller bukse.... og Taco ER grisete, selv om man er ganske forsiktig.  

Å forvente at en gammel slektning som kommer i finstasen /bunaden skal spise Taco er faktisk litt respektløst.... det bør ihvertfall være greie alternativer som kan velges istedenfor for den enkelte gjest.  

(Eller fireåring med arvet bunad og hvit skjorte..... grøss....) 

Anonymkode: 02373...4c4

Så uansett hvor forsiktig du er så klarer du bare ikke å la være å grise med tacoen? Du bare må slafse og søle ut over bunaden din uansett?

Anonymkode: 4b9e3...61c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt skikkelig glad om jeg fikk servert taco i konfirmasjon! Da finnes det noe for alle :) Ville nok hatt litt kjøttdeig som var uten krydder i tilfelle det er noen som ikke liker/tåler krydder :)

Anonymkode: fd95f...917

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er da fult klar over det. Sier bare at tacoskjell er grisete å spise, til de som er så bastante som mener man ikke griser med Taco. 

Anonymkode: bd7d3...77b

Men kjære, søte, vene. Ikke spis skjell da. Rull salat og kjøtt pent inn i en litt smal lefse og spis med kniv og gaffel. Det er konfirmasjon og ikke kretsmesterskap i grisete spising.

Anonymkode: b5e9c...db7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp, og det har tydeligvis TS gjort.

Har en følese om at hun til og med har ombestemt meg da hun ikke innså all jobben. (eventulelt også mye søl kan bli med lompene med skjell, saus, rømm, guacomole osv)

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden minner meg mer og mer om pasta carbonara i bryllup tråden. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at det var flertallet av unge småbarnsmødre her inne, men så feil kan man jaggu ta. I følge denne tråden må de fleste her inne være fisefine vestkantfruer på 70+.

Anonymkode: 0dbf9...3df

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...