Gå til innhold

Taco i konfirmasjon


Daiquiry

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, JegErMeg skrev:

Jada, det er det sikkert men jeg synes nå det likevel jeg. Og i følge din argumentasjon må jeg få lov til å uttrykke det;-)

Og dette med kniv og gaffel, kjenner ei som spiser lavkarbo som spiser taco som en salat. Min kjære mor spiser burrito med kniv og gaffel (husker ikke om det skulle være lefser her)

Forventer man at gjestene skal knuse skjellene og spise tacoen som salat?   Lefsetaco kan man selvsagt spise med kniv og gaffel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde også lage noe annet istede for kjøttdeig tilfelle det er noen som ikke spiser kjøtt-

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, funginger skrev:

Hva med å ha nachos med kjøtt, ost og evnt. bønner og jalapenos i ildfaste former? Da kan dere(hvis dere skal ha dette MÅ dere nesten ha noen venner som hjelper til på kjøkkenet, det er ganske vanlig i min omgangskrets). Nachosformene kan stekes gjennom hele selskapet slik at det er varmt. Ellers kan dere lage wraps tidligere på dagen. Noen kommer nok til å grise mye med bretting og spising hvis dere har skjell og lefser. Det kuleste hadde jo vært hvis dere hadde skaffet 8-10 venner som kunne laget wraps på "bestilling". Folk velger hva de vil ha og noen bretter det sammen for de. Husk også å ha ris. Jeg tenker det mest naturlige er at folk lager sin egen "tacosalat" typ og spiser det sammen med lefsa. Jeg tror det skal gå veldig greit. 

https://www.realsimple.com/food-recipes/recipe-collections-favorites/popular-ingredients/taco-bar

http://www.theyummylife.com/mexican_buffet_dinner_party

Hva med noe sånt?

An idea for my 30th birthday. Taco bar!!:

Sikkert kult hvis man har en 10 meter lang varmeplate. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke lage ferdige sammenrullede lefser som de gjør i utlandet? Med kjøtt og sauser oppi, og salaten på siden? Hvis lefsene er innrullet i sølvpapir kan de varmes opp i ovnen før servering

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymSjiraff skrev:

Klarer virkelig ikke folk å spise taco uten å søle på seg? Har selv vært i konfirmasjon med taco og det gikk helt fint. 

Griser søler en del, så regner med det er de som klager over her :riste: 

supert at konfirmanten får velge selv hi :nordvesta: altfor mange foreldre overkjører ungene og skal absolutt bestemme. Dette er en dag hvor ungene bør få styre hva de vil ha 👌🏼

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Cocosa skrev:

Tacogryte kunne vært et alternativ. Lag en salat, guacamole, chips, saus og ost. da blir det som hvilken som helst annen rett man må forsyne seg av. Mindre søl, mindre kø og mer kos - og konfirmanten får ønsket sitt oppfylt :)

Tommel opp for dette forslaget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Mystix skrev:

Sikkert kult hvis man har en 10 meter lang varmeplate. 

Som jeg sa, i min omgangskrets er det helt vanlig at man har folk som hjelper til på kjøkkenet, gratis. Jeg hadde lett gjort det for en venn av familien. Da fyller de på, man kan selvsagt ha kjøttet i beholdere som holder på varmen, akkurat som med en gryte eller annen mat. Slik de har på hotell f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:



For det andre så er det som oftest eldre mennesker i en konfirmasjon, eksempelvis eldre onkler og tanter, besteforeldre, til og med kanskje oldeforeldre som ikke er kjent med taco eller syns taco er god mat. Når man kommer til en konfirmasjon forventes det et godt middagsmåltid, ikke mat man forbinder med fredagskos eller dagenderpå-mat. 

Anonymkode: 5fd16...748

Nå har Taco vært en av Norges nasjonalretter i 30 år. Om det er noen som ikke er kjent med taco så får de nesten ta det på sin kappe. 

Greit å ikke like taco og man må gjerne ha noe i tillegg til de personene. Men taco er safe mat å servere når man tenker på mat som folk liker. Det er jo derfor den har blitt så populær og stiller i samme gate som pizza, pølser og hamburger. 

Man kan si det ikke er festmat, men nå er konfimasjon fest for en tenåring og ikke en 50 årsdag. 

Anonymkode: cf257...855

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco er vel ikke en najsonalrett! Ikke "ordentlig taco" i allefall men en ferdigvariant som er pakket i plast og behandlet ihjel er et trofast innslag i norske hjem, det er noe helt annet.. Hva med de som ikke er fan av denne formen for taco, de som ikke kan fordra lefser som smaker papp, eller de som foretrekker skjell og / eller nachos? Og så har vi de som vil ha andre ting på sine enn salat og tomat? For eksempel har vi som nevn overfor her annanas til og så har vi alltid asparges, fersk og både hvit og grønn.. Vi har kuttet opp fersk chilli, hvitløk blandet i løken og aldri kjøttdeig :fnise: Osten er også vesentlig - den ferdigosten fra Tine for eksempel er jo ikke noe god.. Mulig jeg er "snobb" men jeg ville nok stusset om jeg kom i konfirmasjon og ble servert taco slik nordmenn flest spiser det fra Old Elpaso liksom..

Vi har for eksempel fisketaco av ulike typer fisk med helt annet tilbehør en om vi bruker biff eller svinekjøtt, vi har også kylling eller kalkun. Vi hadde blekksprut en gang, med annanassalsa til - nydelig. And er dritgodt i taco. Soppstuing som tilbehør er nydelig. Med svinekjøtt er det nydelig med sorte bønner og avocado til for eksempel, ikke som guacomole fra et glass eller med krydderposemix.

Men selvsagt er det smak og behag men å la konfirmanten alene bestemme syns jeg er helt feil, hva med å ha litt taco og litt annet? En bufet er supert - da kan man ha litt av alt og alle kan finne noe de liker - jeg nekter tro at 40 gjester alle liker det samme på taco liksom..

Det er som den evinnelige grandiosaen alle nordmenn trykker i seg og ungene, mankan til dårlig mat lurer jeg på om fins - borsett fra pasta på boks kanskje..

Endret av Carrot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggedress på julaften og taco i konfirmasjon. Hva blir det neste? Påskeegg før påskeaften ?? Verden går seriøst til helvete nå...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Me too :P

Anonymkode: e5ee6...d13

Har dere aldri spist meksikansk ute på restaurant? Buritos eller liknende? De fleste bruker bestikk ute på restauranter! ;) Det meste av typisk finger rett mat, blir spist med bestikk ute. Det er lov å spise kylling med fingrene, men har ikke noen gang sett noen spise ute, med en kjøttklubbe i hånden likevel. Samme med tacoliknende retter, da brukes bestikk. Hvis dere lurer så på hvordan dere skal spise taco med bestikk, anbefaler jeg dere å teste dette ut hjemme! :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, funginger skrev:

Hva med å ha nachos med kjøtt, ost og evnt. bønner og jalapenos i ildfaste former? Da kan dere(hvis dere skal ha dette MÅ dere nesten ha noen venner som hjelper til på kjøkkenet, det er ganske vanlig i min omgangskrets). Nachosformene kan stekes gjennom hele selskapet slik at det er varmt. Ellers kan dere lage wraps tidligere på dagen. Noen kommer nok til å grise mye med bretting og spising hvis dere har skjell og lefser. Det kuleste hadde jo vært hvis dere hadde skaffet 8-10 venner som kunne laget wraps på "bestilling". Folk velger hva de vil ha og noen bretter det sammen for de. Husk også å ha ris. Jeg tenker det mest naturlige er at folk lager sin egen "tacosalat" typ og spiser det sammen med lefsa. Jeg tror det skal gå veldig greit. 

https://www.realsimple.com/food-recipes/recipe-collections-favorites/popular-ingredients/taco-bar

http://www.theyummylife.com/mexican_buffet_dinner_party

Hva med noe sånt?

An idea for my 30th birthday. Taco bar!!:

Trenger ikke nødvendigvis å være en gigantisk varmeplate. Vi fikk låne sånne gryter og plater som holdt på varmen av venner til et middagasselskap med buffet (var ikke taco da) :) Utrolig hva folk har i hus 

Ellers er det å ha store skåler med tilbehør og mer på kjøkkenet dersom det blir tomt (samt noen som går rundt og sjekker) en god idé. Noe som også hadde vært lurt er å ha type navnelapper over hva tilbehøret heter og eventuelt hovedingredienser, spesielt dersom noen er allergiske. 

Noe som også hadde vært kult er sånne ferdiglagte mini tacos. Mexikanske drinker hadde også vært noe, eventuelt alkoholfrie og barnevennlige versjoner. 

xdsc_0010_055.jpg

De fleste eldre mennesker klarer å like ris og chilli con/sin carne, her går det også an å lage en mildere versjon ved siden av. Ellers vil det jo f.eks. være kyllingbiter, salat, tomat, eventuelt fisk i buffeten som man kan forsyne seg med. Ovnsbakte poteter kan man også ha i tillegg. 

Jeg ville heller bekymret meg litt over budsjettet. I meksikansk mat så blir det brukt veldig mye lime og koriander noe som ikke akkurat er spesielt billig i store kvanta :) 

Anonymkode: 2c266...7a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Har dere aldri spist meksikansk ute på restaurant? Buritos eller liknende? De fleste bruker bestikk ute på restauranter! ;) Det meste av typisk finger rett mat, blir spist med bestikk ute. Det er lov å spise kylling med fingrene, men har ikke noen gang sett noen spise ute, med en kjøttklubbe i hånden likevel. Samme med tacoliknende retter, da brukes bestikk. Hvis dere lurer så på hvordan dere skal spise taco med bestikk, anbefaler jeg dere å teste dette ut hjemme! :P

I norge burde du skrevet, ellers i verden er det slik at fingrene brukes i større grad enn bestikk ;)

Anonymkode: 4b81c...b0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, JegErMeg skrev:

 

Hvis DU hadde lest hele tråden hadde du visst at hun HAR tenkt....

Ja? Også har vi påpekt ting hun ikke har nevnt i tilfelle hun ikke har tenkt på det.

Det er ikke så viktig for meg om hun har taco eller ei, jeg har bare gitt min mening og prøvd å gi tips og råd om hva jef tenker forhold til det å taco i konfirmasjon på flere måter for å hjelpe,og utyped det ved spørmål/kommentarer på hvorfor jeg synes det, er det virkelig vits å krangle på det?

Uansett jeg har ikke mer å si på dette, da jeg har sagt det jeg føler er hjelpsomt og er ikke intressert i krangle for å krangel.

Hva om du slutter å fokusere på meg/oss og gir råd til TS?

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Har dere aldri spist meksikansk ute på restaurant? Buritos eller liknende? De fleste bruker bestikk ute på restauranter! ;) Det meste av typisk finger rett mat, blir spist med bestikk ute. Det er lov å spise kylling med fingrene, men har ikke noen gang sett noen spise ute, med en kjøttklubbe i hånden likevel. Samme med tacoliknende retter, da brukes bestikk. Hvis dere lurer så på hvordan dere skal spise taco med bestikk, anbefaler jeg dere å teste dette ut hjemme! :P

Når det snakkes om hjemmelaget taco, så går jeg utifra at TS mener den Norsk versjon av taco :)

Alså med lomper :)

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med tacobuffet. Så fryktelig vanskelig er det da ikke å spise (har selv vært borti det i konfirmasjon). Og de aller fleste liker det. Uansett hvilken type mat man velger kan man risikere at noen ikke liker det.

 

For å svare (litt) på spørsmålet. Jeg vet ikke helt hvor mye man beregner av kjøtt, men ville lagt meg i øvre grense. Kjøttrester lar seg fin fryses ned etterpå, for eksempel i zip-poser som kan brukes til pizza eller annet snadder ved en senere anledning. Tenker kanskje 200g per person?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, jeg har jobbet i bofellesskap for psykisk utviklingshemmede, og selv de hadde ikke så store problemer med å la være å søle med tacoen som det enkelte i denne tråden ser ut til å ha.

Anonymkode: 4b9e3...61c

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det snakkes om hjemmelaget taco, så går jeg utifra at TS mener den Norsk versjon av taco :)

Alså med lomper :)

Anonymkode: e5ee6...d13

Da går vi ut i fra det samme! :) Bestikk fungerer som bare det på norsk utgave av taco! :) Har oppover i årene spist taco (norsk utgave), og da nesten alltid med bestikk. :) På restaurant (i Norge, om det må påpekes), får man servert kjøtt og salat på tallerken, og lomper ved siden av. De fleste lager da en rull av det, som er vanlig, men spiser den da med bestikk. Blir som pannekaker det, noen foretrekker å spise det med hendene, mens andre liker å bruke bestikk. Ute på restaurant, er det mest vanlig å bruke bestikk, og ikke hendene.

 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I norge burde du skrevet, ellers i verden er det slik at fingrene brukes i større grad enn bestikk ;)

Du mener jeg burde påpeke at jeg mener i dette landet, siden andre land ikke bruker bestikk osv. Trodde det sa seg selv at jeg menet her i landet, og ikke land som ikke bruker bestikk, men det er fordi jeg syns selv det hadde vært svært rart å påpeke at bestikk er vanlig å bruke ved spising av taco i et land der de ikke bruker særlig bestikk, men mest fingrene! :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg har jobbet i bofellesskap for psykisk utviklingshemmede, og selv de hadde ikke så store problemer med å la være å søle med tacoen som det enkelte i denne tråden ser ut til å ha.

Anonymkode: 4b9e3...61c

Søler man bittelitt på en bunad er det faktisk mye verre en å søle mye på en vanlig skjorte eller bukse.... og Taco ER grisete, selv om man er ganske forsiktig.  

Å forvente at en gammel slektning som kommer i finstasen /bunaden skal spise Taco er faktisk litt respektløst.... det bør ihvertfall være greie alternativer som kan velges istedenfor for den enkelte gjest.  

(Eller fireåring med arvet bunad og hvit skjorte..... grøss....) 

Anonymkode: 02373...4c4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde ikke blitt godt mottatt av den eldre generasjonen i min fam, så dette hadde blitt et problem. Selv min far er skepisk til taco og annen krydret mat. Skal ikke forvente at de eldre umiddelbart liker dette. Blir litt som å servere blodpudding, lungemos og semulepudding til de unge, og forvente at de liker det. 

Anonymkode: 4b1a1...ed9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...