Gå til innhold

Tips til førstegangshund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å anskaffe en hund etterhvert. Har aldri hatt hund så jeg leter etter en rase som er "enkel" å lære opp, altså en som tåler at man kan gjøre noen småfeil underveis uten at det ødelegger alt. Den skal helst være liten/middels, og må like seg sammen med barn. Vil ha en hund som kan gå litt lengre turer, men helst ikke ha et enormt aktivitetsbehov. Håper noen kan komme med erfaringer og tips :)

Anonymkode: ff025...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen spesiell aktivitet du vil drive med? Aguillity, spor? Skal du ha en hund må du se på hva slags aktivitet du kan holde på med :) noen trenger så klart mer en andre så det er dumt å skaffe seg en rase som er lett å trene men som gjerne krever mer aktivitet en du kan gi 

Anonymkode: 4a195...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen spesiell aktivitet du vil drive med? Aguillity, spor? Skal du ha en hund må du se på hva slags aktivitet du kan holde på med :) noen trenger så klart mer en andre så det er dumt å skaffe seg en rase som er lett å trene men som gjerne krever mer aktivitet en du kan gi 

Anonymkode: 4a195...e34

Jeg syns aguillity høres gøy ut, men det er i hovedsak turer jeg er mest ute etter at den liker å være med på :)

Anonymkode: ff025...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tibetansk spaniel :)

Anonymkode: a27fe...cc4

Slike hunder syns jeg er litt for "søte og små", ikke akkurat helt den typen jeg er ute etter.

Anonymkode: ff025...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongepuddel, de har et herlig gemytt for barnefamilier.

Anonymkode: b48a8...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns aguillity høres gøy ut, men det er i hovedsak turer jeg er mest ute etter at den liker å være med på :)

Anonymkode: ff025...19e

Har du hundeklubb der du bor? Det er kjempemorsomt å være med i en klubb hvor man da kan få tips fra de mer erfarne, sosialisering av hunden og trening :) 

Anonymkode: 4a195...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer over, du må se på både hva du vil bruke hunden til, samt hvilke egenskaper du ønsker/ikke ønsker (her er det masse å tenke over). Veldig mange vil gjerne ha en lettlært hund, samtidig som de ikke ønsker at hunden skal ha et stort aktivitetsbehov - det er til dels litt vanskelig, da det gjerne går hånd i hånd. Men du burde titte på raser som er førerorienterte i det minste, dvs raser som i utgangspunktet er avlet for å jobbe tett med mennesker. 

Før man skal anbefale rase burde man egentlig vite i hva hver enkelt person legger i begreper som ''lang tur'', ''ikke for høyt aktivitetsbehov'', og lignende. Sett opp en realistisk plan for ca hvor mye aktivitet hunden får i løpet av en uke for eksempel. Men hvis du har i hvert fall et par timer å bruke på hunden hver dag kan f.eks. labrador, golden, puddel o.l. passe fint (men da må du finne ut hvor viktig størrelse er, hvor mye pelsstell som er greit, lydnivå, etc). Av småhunder har jeg inntrykk av at f.eks. papillon er litt enklere å trene med enn en del andre selskapshunder.

Anonymkode: 5cedd...f40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kongepuddel, de har et herlig gemytt for barnefamilier.

Anonymkode: b48a8...ca2

Eller mellompuddel. Mener å huske at de jevnt over scorer bedre på MH (mentalbeskrivelse) enn konge- og dvergpuddel.

Anonymkode: 5cedd...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai

Italiensk mynde. Lett å trene, har et mildt og fint gemytt, og krever aktivitet ute, men er rolig inne. Eneste er at de krever ekstra toalettrening som valper, spesielt hvis du skaffer deg en på vinterstid. De er ikke så glad i kulde, men med klær og kortere turer vinterstid, så går det fint. De er supre varmeflasker og får ikke nok kos. Men hvis barna er små/veldig aktive, så er ikke italienere det beste alternativet. Whippet er litt større og mer robust, men med samme særtrekk som italienere. Har selv en italiensk mynde, så jeg er veeeeeldig objektiv:PStore, uttrykksfulle personligheter i liten kropp. De er fornøyde hvis de får løpt litt fra seg noen ganger i uka, i tillegg til turene, og inne vil de bare sove oppå deg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike hunder syns jeg er litt for "søte og små", ikke akkurat helt den typen jeg er ute etter.

Anonymkode: ff025...19e

Da synes jeg du skal gå for en Boerboel.

boerboel.jpg.e5e24899d74d362636dc26fd9dd08eae.jpg

Anonymkode: a27fe...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller mellompuddel. Mener å huske at de jevnt over scorer bedre på MH (mentalbeskrivelse) enn konge- og dvergpuddel.

Anonymkode: 5cedd...f40

Nei. De er vel for søte og små. 

Anonymkode: a27fe...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kongepuddel, de har et herlig gemytt for barnefamilier.

Anonymkode: b48a8...ca2

Men TS vil ikke ha en søt hund..

Anonymkode: a27fe...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer over, du må se på både hva du vil bruke hunden til, samt hvilke egenskaper du ønsker/ikke ønsker (her er det masse å tenke over). Veldig mange vil gjerne ha en lettlært hund, samtidig som de ikke ønsker at hunden skal ha et stort aktivitetsbehov - det er til dels litt vanskelig, da det gjerne går hånd i hånd. Men du burde titte på raser som er førerorienterte i det minste, dvs raser som i utgangspunktet er avlet for å jobbe tett med mennesker. 

Før man skal anbefale rase burde man egentlig vite i hva hver enkelt person legger i begreper som ''lang tur'', ''ikke for høyt aktivitetsbehov'', og lignende. Sett opp en realistisk plan for ca hvor mye aktivitet hunden får i løpet av en uke for eksempel. Men hvis du har i hvert fall et par timer å bruke på hunden hver dag kan f.eks. labrador, golden, puddel o.l. passe fint (men da må du finne ut hvor viktig størrelse er, hvor mye pelsstell som er greit, lydnivå, etc). Av småhunder har jeg inntrykk av at f.eks. papillon er litt enklere å trene med enn en del andre selskapshunder.

Anonymkode: 5cedd...f40

Jeg ønsker at den skal ville gå turer på to timer enkelte dager, vi er en familie som liker turer men er jo selvfølgelig ikke på "langtur" daglig. Og med ikke for stort aktivitetsbehov mener jeg at den ikke er avhengig av mange turer daglig som strekker seg over en time hver gang, og at den kan roe seg fint inne. Vi har også nære naboer, så en hund som ikke bjeffer mye er også ønskelig.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hundeklubb der du bor? Det er kjempemorsomt å være med i en klubb hvor man da kan få tips fra de mer erfarne, sosialisering av hunden og trening :) 

Anonymkode: 4a195...e34

Ja, vi har en veldig aktiv hundeklubb i nærområde :)

Anonymkode: ff025...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FarDareisMai skrev:

Italiensk mynde. Lett å trene, har et mildt og fint gemytt, og krever aktivitet ute, men er rolig inne. Eneste er at de krever ekstra toalettrening som valper, spesielt hvis du skaffer deg en på vinterstid. De er ikke så glad i kulde, men med klær og kortere turer vinterstid, så går det fint. De er supre varmeflasker og får ikke nok kos. Men hvis barna er små/veldig aktive, så er ikke italienere det beste alternativet. Whippet er litt større og mer robust, men med samme særtrekk som italienere. Har selv en italiensk mynde, så jeg er veeeeeldig objektiv:PStore, uttrykksfulle personligheter i liten kropp. De er fornøyde hvis de får løpt litt fra seg noen ganger i uka, i tillegg til turene, og inne vil de bare sove oppå deg. 

 

De er vel for søte og små. 

Anonymkode: a27fe...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg du skal gå for en Boerboel.

boerboel.jpg.e5e24899d74d362636dc26fd9dd08eae.jpg

Anonymkode: a27fe...cc4

Må innrømme at jeg syns slike "tøffe" hunder er de aller flotteste, men det skal jo være en hund som passer i en barnefamilie.

Anonymkode: ff025...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er vel for søte og små. 

Anonymkode: a27fe...cc4

Nei, den var egentlig ganske fin. Tror det er mye pels/krøllete pels som gjør en hund "for søt" for meg.

 

Anonymkode: ff025...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De er vel for søte og små. 

Anonymkode: a27fe...cc4

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er vel for søte og små. 

Anonymkode: a27fe...cc4

Forbasket sitatfunksjon!! Det må vel TS avgjøre, andre kan ikke svare for henne... Virker som om du ble litt snurt fordi TS disset ditt forlag om tibetansk spaniel. Smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland sheepdog!

Perfekt størrelse (mankehøyde 34-40 cm) og vakre å se til. Lydhøre, smarte og utpreget vennlige, og veldig opptatte av eieren sin og utrolig lette å dressere. De er kjempefine hunder og en fryd å være sammen med. Mange jeg møter på tur, kaller hunden for "mini-Lassie". Det er jo en collie i miniatyr å se til, egentlig.

Det eneste negative jeg kan komme på, må være deres hang til å bjeffe mye og høyt. Men som sagt kan de dresseres lett. Hvis man går inn for det, vil man sikkert klare å lære de til å ti stille på kommando. JEG har aldri greid å lære min det, men jeg kjenner en annen sheltie-eier som har klart det med sin. Den hunden holder munn uansett, bjeffer ikke engang under lek! Et mirakel - en sheltie som holder munn! :- )

Min er seks år gammel, har aldri stukket av, og holder seg i nærheten av meg på turer bestandig. Dette med å følge tett på eieren sin er typisk sheltier, sier andre som har samme rase også. Sheltiene blir nesten redde om de mister eieren av syne rundt en sving. Det har f.eks. hendt jeg har gått videre når hunden min stopper for å snuse på noe på tur, og når hun da etter litt kikker opp og ser at jeg kanskje er gått ut av syne rundt en sving eller er kommet langt unna, får hun farten opp og kommer stormende etter - livredd for å komme bort fra meg.

Rasen finnes i flere farger, men sobel/hvit (gyldenbrun) er den vanligste. Finnes også i tricolor (svart, hvit og brun), samt blue merle, bi-blue, og svart/hvit. De to sistnevnte er ikke så vanlige.

Jeg kommer forresten på en ting til som kan trekke litt ned; pels. Den bør gres en gang i uka, men det er ikke det negative. Det negative er røytingen... hjelpe meg så mye hår som kan felles fra en så liten kropp! Daglig børsting i røyteperioden minsker på hårmengden man finner på gulvene hjemme, men noe blir det uansett. Men dette gjelder selvsagt ikke bare shetland sheepdog spesielt, det gjelder alle langpelsede hunder.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare si først at jeg finnes ikke objektiv, da jeg har en puddelvalp selv, men de er flotte førstegangshunder. Fine familiehunder. Min er kjempeglad i alle slags mennesker, store som små. Han er aktiv og kan gå laaange turer, men roer seg godt inne, selv etter dager med lite tur. I dag har vi vært ute én gang, og nå ligger han på fanget mitt og sover. 

Pudler er kjent for å være smarte og lettlærte, noe jeg kan skrive under på.

Det er en del pelsstell, men dette er noe som kan settes bort til andre hvis man har økonomi til det. Ellers er det ikke så vanskelig å ta seg av det selv heller. Fordelen med at det blir mye pelsstell er jo at de ikke røyter - ubeskrivelig digg!

De pudlene jeg har kjent har vært hunder med masse personlighet, og gjerne noen sære, artige vaner. 

Denne rasen passer ønskene dine perfekt, det kommer bare an på om du tror det blir for mye stell med pels, eller om du syns de blir for søte. Bare husk at en puddel trenger absolutt ikke være nystrigla i rar utstillingsfrisyre til enhver tid... 😊

Anonymkode: 4f077...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...