Gå til innhold

Kva vi skal gjøre med hundene våre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min mor bor i ein liten 4-mannsbolig og vi har tre hunder (shih tzu og to yorkshire terrier) hundene våre bjeffer utrulig masse og naboene har klaget flere ganger men no har vi fått eit skriftelig brev der det står at vi har to uker på å bli kvitt hundene våre eller flytte ut. Jeg skjønner at det er plagsomt med hunder som bjeffer og det er det for meg også så korleis skal vi få slutt på bjeffinga? Vi er utrulig glad i hundrne våre så å gi dem vekk er ikkje ein mulighet for oss! 

Anonymkode: 5be38...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har dere hatt de og hvor lenge har de drevet med mye bjeffing? 

Hsr dere prøvd å unngå bjeffing eller har dere bare sett mellom fingrene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at de har lov å gi bare 2 uker. Normal oppsigelse pga sjenerende støy ja kanskje. De er monstre hvis de mener dere skal avlive dem. Og ingen finner nytt sted å bo på 2 uker. Gå ut I media.

Anonymkode: 590d9...d15

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mor bor i ein liten 4-mannsbolig og vi har tre hunder (shih tzu og to yorkshire terrier) hundene våre bjeffer utrulig masse og naboene har klaget flere ganger men no har vi fått eit skriftelig brev der det står at vi har to uker på å bli kvitt hundene våre eller flytte ut. Jeg skjønner at det er plagsomt med hunder som bjeffer og det er det for meg også så korleis skal vi få slutt på bjeffinga? Vi er utrulig glad i hundrne våre så å gi dem vekk er ikkje ein mulighet for oss! 

Anonymkode: 5be38...6b8

For det første: De kan vel ikke uten videre, hvis dere ikke har fått flere skriftlige varsler om brudd på ordensreglene (støy utenfor normal tid) tvinge dere til å kvitte dere med hundene. Du har rett til å ha husdyr om du leier, og jeg antar at eieren (om dere leier) var klar over hundeholdet. De kan uansett ikke tvinge dere til å omplassere hundene. Da må de jo heller kaste ut dere.

Dette er det sikkert noen her på forumet som kan en del om, så håper de kan svare. 

Når det er sagt: Så klart er det veldig slitsomt for naboene deres at hundene bjeffer så mye. Jeg tror ikke to uker er god nok tid til å lære hundene av med å bjeffe, men som sagt mener jeg at dere ikke skal være nødt til å kvitte dere med hundene innen to uker. Sikkert noen her som har noen gode råd og kan veilede litt. Ellers er det sikkert masse tips på internett. Tror ikke du skal ha som mål og ha en hund som aldri bjeffer. Hunder bjeffer jo innimellom, logisk nok. Men bedre kan det sikkert bli! 

Alternativet er at dere flytter til en enebolig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har fått mange klager tidligere, men først nå gidder dere vurdere å løse problemet?

Dere får flytte da. 

Anonymkode: b8c6c...0f3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud jeg hadde blitt hal av å bo ved siden av dere. Gneldring er det værste jeg veit. Finn dere en hundetrener asap! 

Anonymkode: f3210...43e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud jeg hadde blitt gal av å bo ved siden av dere. Gneldring er det værste jeg veit. Finn dere en hundetrener asap! 

Anonymkode: f3210...43e

Korrigering 

Anonymkode: f3210...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ikkje, vi har kjøpt leiligheten

Anonymkode: 5be38...6b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til en enebolig uten nære naboer. Gneldring skaper misnøye og det går ikke over med tiden. 

Anonymkode: d6fc2...d4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det aktuelt å flytte? Kjedelig å bo et sted hvor ingen liker dere. Skjønner også det er slitsomt for naboene, men samtidig bør folk tåle bråk når de bor tett, det være seg barn eller husdyr.

Anonymkode: f47a6...b65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal selvfølgelig kontakte en hundetrener og få jobbet med problemet, noe dere burde gjort så snart naboene begynte å klage!

Når det er sagt, dere eier og kan ikke uten videre kastes ut eller tvinges til å gi bort hundene. Det er derimot IKKE en hvilepute for dere, dere MÅ trene hundene! Utrolig mange driter i å trene småhunder, det er veldig irriterende og skaper fort farlige situasjoner. Jeg har en nabo med en sånn liten hund som er helt uten disiplin. Den kommer ikke på innkalling og løper villmann i veien.Hun har null kontroll, det går ikke engang å fange den inn for den løper unna. En dag vil det dumme dyret bli påkjørt....

Anonymkode: 88148...387

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi leier ikkje, vi har kjøpt leiligheten

Anonymkode: 5be38...6b8

Man kan da ikke kaste ut noen som har kjøpt leilighet. Dere har da KJØPT den. Tror ikke naboene deres vet helt hva de driver med.

Anonymkode: 590d9...d15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan da ikke kaste ut noen som har kjøpt leilighet. Dere har da KJØPT den. Tror ikke naboene deres vet helt hva de driver med.

Anonymkode: 590d9...d15

Joda, man kan faktisk det.

Man kan det hvis det er borettslag, og eieren av en borettslag er til stor sjenanse for andre over tid, eller f.eks lar være å betale husleien over tid. Da kan man i ytterste konsekvens bli tvunget til å selge. Dette pleier å stå nedfelt i de enkelte borettslagenes vedtekter og regler.

Hvis det er selveier, er det ofte litt vanskeligere. Men det lar seg gjøre å få noen kastet ut da også, men det skal veldig mye til. Eksempel:

Min far bor i et område med selveierleiligheter i blokk. I en av blokkene er det en leilighet der det bor noen innvandrere. Det er en mann og en dame, samt svigermor. Dette er tydeligvis ikke en god miks, for det er hyling, vill skriking, gråting og roping og brøling dag ut og dag inn. I årevis! Politiet har vært på døra mange, mange ganger fordi naboene blir så redde og tror det er noen som blir drept der inne. Til slutt hadde styret i selveiersameiet fått så mange klager at de vedtok å få dem kastet ut. De varslet de det gjelder med minst et par brev med advarsler først. De fortsatte bare som før. Til slutt ble de varslet om utkastelse og tvangssalg. Det endte med at de solgte selv og flyttet.

Og dette var altså selveierleilighet.

Tre hunder som bjeffer dag ut og dag inn (som i trådstarters sak) må regnes som stor sjenanse og plage for naboene. Det finnes lite som er mer irriterende enn hunder som gneldrer og bjeffer. Jeg hadde blitt sprø om det var mine naboer og mektig forbannet. Dette kommer fra en som har hund selv, men heldigvis bjeffer hunden min lite innendørs, kun når det ringer på døren så varsler hun. Det er ikke plagsomt mye for naboene, heldigvis.

Dessverre er dette med å lære hundene til å IKKE bjeffe, noe av det vanskeligste man gjør. Det er nesten umulig i mange tilfeller. Bjeffing er hundens språk og de bruker det instinktivt for å varsle eller kommunisere.

 

"

Dette sier loven

Lov om burettslag § 5-22. 
Salspålegg frå laget 1

  • (1) Dersom ein andelseigar trass i åtvaring misheld pliktene sine vesentleg, kan laget påleggje andels­eigaren å selje andelen. Kravet om åtvaring gjeld ikkje i tilfelle der det kan krevjast fråviking etter § 5-23 første ledd. Åtvaring skal vere gitt skriftleg 2 og opplyse om at vesentleg mishald vil gi laget rett til å krevje andelen seld. Pålegg om sal skal vere gitt skriftleg 2 og opplyse om at andelen kan krevjast seld ved tvangssal dersom pålegget ikkje er etterkome innan ein frist som ikkje skal setjast kortare enn tre månader 3 frå pålegget er motteke.
  • (2) Er pålegget ikkje etterkome innan fristen, kan laget krevje andelen seld etter 
§ 4-8 andre ledd.

"

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må kontakte hundetrener og begynne å trene i dag. Blir dere ikke gale i hodet selv av bjeffingen?

Jeg har hund selv og hun får ikke bjeffe inne eller ute i hagen.( nå bjeffer hun kun hvis hun eller katten skal inn, og da kun ett bjeff) Vi har trent mye på all mulig hverdags lydighet, fra vi fikk henne som voksen. Det var forbausende enkelt, men krevde litt disiplin fra vår side og gjennomføringsvilje. 

naboene kan ikke kaste dere ut, men de kan tvinge dere til å gjøre noe med bjeffingen. Jfr hanegal osv, 

 

 

 

Anonymkode: 0ceec...cfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, Million skrev:

Joda, man kan faktisk det.

Man kan det hvis det er borettslag, og eieren av en borettslag er til stor sjenanse for andre over tid, eller f.eks lar være å betale husleien over tid. Da kan man i ytterste konsekvens bli tvunget til å selge. Dette pleier å stå nedfelt i de enkelte borettslagenes vedtekter og regler.

Hvis det er selveier, er det ofte litt vanskeligere. Men det lar seg gjøre å få noen kastet ut da også, men det skal veldig mye til. Eksempel:

Min far bor i et område med selveierleiligheter i blokk. I en av blokkene er det en leilighet der det bor noen innvandrere. Det er en mann og en dame, samt svigermor. Dette er tydeligvis ikke en god miks, for det er hyling, vill skriking, gråting og roping og brøling dag ut og dag inn. I årevis! Politiet har vært på døra mange, mange ganger fordi naboene blir så redde og tror det er noen som blir drept der inne. Til slutt hadde styret i selveiersameiet fått så mange klager at de vedtok å få dem kastet ut. De varslet de det gjelder med minst et par brev med advarsler først. De fortsatte bare som før. Til slutt ble de varslet om utkastelse og tvangssalg. Det endte med at de solgte selv og flyttet.

Og dette var altså selveierleilighet.

Tre hunder som bjeffer dag ut og dag inn (som i trådstarters sak) må regnes som stor sjenanse og plage for naboene. Det finnes lite som er mer irriterende enn hunder som gneldrer og bjeffer. Jeg hadde blitt sprø om det var mine naboer og mektig forbannet. Dette kommer fra en som har hund selv, men heldigvis bjeffer hunden min lite innendørs, kun når det ringer på døren så varsler hun. Det er ikke plagsomt mye for naboene, heldigvis.

Dessverre er dette med å lære hundene til å IKKE bjeffe, noe av det vanskeligste man gjør. Det er nesten umulig i mange tilfeller. Bjeffing er hundens språk og de bruker det instinktivt for å varsle eller kommunisere.

 

"

Dette sier loven

Lov om burettslag § 5-22. 
Salspålegg frå laget 1

  • (1) Dersom ein andelseigar trass i åtvaring misheld pliktene sine vesentleg, kan laget påleggje andels­eigaren å selje andelen. Kravet om åtvaring gjeld ikkje i tilfelle der det kan krevjast fråviking etter § 5-23 første ledd. Åtvaring skal vere gitt skriftleg 2 og opplyse om at vesentleg mishald vil gi laget rett til å krevje andelen seld. Pålegg om sal skal vere gitt skriftleg 2 og opplyse om at andelen kan krevjast seld ved tvangssal dersom pålegget ikkje er etterkome innan ein frist som ikkje skal setjast kortare enn tre månader 3 frå pålegget er motteke.
  • (2) Er pålegget ikkje etterkome innan fristen, kan laget krevje andelen seld etter 
§ 4-8 andre ledd.

"

Men utkastelse på 2 uker??? 

Anonymkode: 38380...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men utkastelse på 2 uker??? 

Anonymkode: 38380...70d

Les lovteksten ovenfor. 3 måneder fra pålegget er mottatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type bjeffing er det? Bjeffer de mot dere, når de leker eller på lyder/folk som passserer ute? Hvordan man går frem kommer an på hva slags bjeffing det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Ja som Tabris skriver over; hvorfor bjeffer de?

Er de alene hjemme?

Bjeffer de når de hører lyder?

Bjeffer de når de vil ha noe?

Bjeffer de fordi de er understimulerte?

Kan de se mennesker gjennom vinduet som de bjeffer på?

Det er mange tiltak dere kan gjøre men dere må vite hvorfor de bjeffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...