Gå til innhold

Visa Waiver (og ikke visum) USA 1 ukes kurs ved universitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar frivillig et ukeslutt ved et amerikansk universitet (ikke student men for voksne som jobber i arbeidslivet). Har kvittering på betalt kursavgift.

Går et slikt kurs og ferie på tre uker inn under VISA WAIVER?

Står ikke klart her:  https://www.reiseguiden.no/reiseguider/visum-til-usa-7114

Amerikanske Ambassaden svarer ikke på e-post så...noen USA-erfarne her? 

Anonymkode: 083b1...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det vil jeg tro. Du tenker studentvisum som alternativ eller? Det krever masse dokumentasjon, skikkelig papirmølle. Kan ikke tenke meg det er nødvendig for et kurs på en uke.

Anonymkode: 57e43...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg er på kurs i regi av arbeidsgiver eller konferanser i USA, er det på vanlig turistinnreisetillatelse (visa waiver).

Anonymkode: 892af...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Er jo nye regler ifm Trump the Donald men dette gjelder vel mest folk fra Jemen, Syria osv.og ikke nordhens. 

Gjelder et kurs ved et universitet en uke, ja. Er ikke med arbeidsgiver men alene og privat.

Flere som har erfaring og kunnskap her, 2017?

Kjipt av ambassaden å ikke svare! 

Anonymkode: 083b1...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke studentvisum for det ihvertfall. Jeg ville tatt det på visa waiver, du trenger jo ikke å legge ut i det vide og det brede om at du skal på kurs heller, siden du også skal på ferie. Det eneste de bryr seg om er om du har tenkt å tjene penger og om du har tenkt å bli lenger enn du har lov til.

Anonymkode: 15487...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke studentvisum for det ihvertfall. Jeg ville tatt det på visa waiver, du trenger jo ikke å legge ut i det vide og det brede om at du skal på kurs heller, siden du også skal på ferie. Det eneste de bryr seg om er om du har tenkt å tjene penger og om du har tenkt å bli lenger enn du har lov til.

Anonymkode: 15487...479

Vil de ikke se noe dokumentasjon - det holder med å si "Vacation"/"Holiday", vise passet og Visa Waiver, og eventuelt vise frem et par bookingbekreftelser fra hotell som man har bestilt? 

Bør kurset i det hele tatt nevnes, som i at man reder ut om hva man har tenkt til å gjøre som turist i et par uker? Kurs ved et universitet er kanskje svært mistenkelig og merkelig for amerikanske grenser, vakter og lovverk? 

Anonymkode: 083b1...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket telefonnummer kan man ringe for å få et SIKKERT svar? :-)

Anonymkode: 083b1...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket telefonnummer kan man ringe for å få et SIKKERT svar? :-)

Anonymkode: 083b1...7c7

Noen kjennere her? :)

Anonymkode: 083b1...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Ambassaden gir ikke service og tilbyr ikke spørsmål og svar-tjenste. Hvis du må ha flere svar enn i denne tråden, må du kontakte advokat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du skal på ferie og oppgir adressen der du skal tilbringe første natten. Antar du har returbillett også.

Studentvisum trengs først ved opphold over 90 dager, 90 dager er max på ESTA Visa waiver/turist.

Og nei, du får ikke noe papir, visumet er elektronisk og knyttet opp mot passet ditt. 

Anonymkode: 9eb1e...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnom
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du skal på ferie og oppgir adressen der du skal tilbringe første natten. Antar du har returbillett også.

Studentvisum trengs først ved opphold over 90 dager, 90 dager er max på ESTA Visa waiver/turist.

Og nei, du får ikke noe papir, visumet er elektronisk og knyttet opp mot passet ditt. 

Anonymkode: 9eb1e...906

 

ESTA betyr vel bare at det er elektronisk? Sist jeg var i USA gikk jeg bare gjennom passkontrollen uten spørsmål. Det var ingen som lurte på hva jeg skulle i USA. Jeg var turist. 

Endret av Gjestinnom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
På 4/20/2017 den 0.28, AnonymBruker skrev:

Vil de ikke se noe dokumentasjon - det holder med å si "Vacation"/"Holiday", vise passet og Visa Waiver, og eventuelt vise frem et par bookingbekreftelser fra hotell som man har bestilt? 

Bør kurset i det hele tatt nevnes, som i at man reder ut om hva man har tenkt til å gjøre som turist i et par uker? Kurs ved et universitet er kanskje svært mistenkelig og merkelig for amerikanske grenser, vakter og lovverk? 

Anonymkode: 083b1...7c7

De vil ikke se noen ting. Man bare viser passet. ESTA kobles til passet om man søker om det og får det godkjent. Var i USA for to måneder siden. Sjekka inn på automat på Gardermoen, og da jeg skulle gjennom immigration i USA viste jeg passet, de søkte meg opp på dataen, tok fingeravtrykk og bilde, jeg fikk stempel og var inne i USA.
Det er nesten like enkelt som å reise til Storbritannia. Selv med Trump som president. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Linaria skrev:

De vil ikke se noen ting. Man bare viser passet. ESTA kobles til passet om man søker om det og får det godkjent. Var i USA for to måneder siden. Sjekka inn på automat på Gardermoen, og da jeg skulle gjennom immigration i USA viste jeg passet, de søkte meg opp på dataen, tok fingeravtrykk og bilde, jeg fikk stempel og var inne i USA.
Det er nesten like enkelt som å reise til Storbritannia. Selv med Trump som president. 

👍🏻👍🏻🙂

Anonymkode: 083b1...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her står det at noen må søke "turistvisum" - som jo er noe annet enn Visa Waiver. 

 

Men hvordan skal man vite hvem dette gjelder?!

 

https://www.reiseguiden.no/reiseguider/visum-til-usa-7114

Anonymkode: 083b1...7c7

 Det gjelder ikke deg. Du kan søke ESTA.  Hvis du må svare ''ja'' på et av de spørsmålene i esta (''har du vært voldelig mot politiet?'' ''har du drevet med narkotika?'' ''Har du tidligere blitt kastet ut av usa?'' ''er du terrorist?'') det er da du trenger å søke visum, selv om de fleste heller lyver i esta enn å søke visum.

Dette kommer seriøst ikke til å være noe problem. De sliter ikke med masse norske arbeidsinnvandrere, så de er ikke skeptiske til hva nordmenn skal i landet. Vi slipper inn veldig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Linaria skrev:

 Det gjelder ikke deg. Du kan søke ESTA.  Hvis du må svare ''ja'' på et av de spørsmålene i esta (''har du vært voldelig mot politiet?'' ''har du drevet med narkotika?'' ''Har du tidligere blitt kastet ut av usa?'' ''er du terrorist?'') det er da du trenger å søke visum, selv om de fleste heller lyver i esta enn å søke visum.

Dette kommer seriøst ikke til å være noe problem. De sliter ikke med masse norske arbeidsinnvandrere, så de er ikke skeptiske til hva nordmenn skal i landet. Vi slipper inn veldig lett.

Tusen takk! Veldig til hjelp :-) 

Anonymkode: 083b1...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...