Gå til innhold

Hva kan jeg kjøre uten førerkort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte litt på dette selv tidligere i dag da jeg kom over følgende ingress i Nationen;

Sitat

En mann er i Hedmark tingrett fradømt retten til å kjøre - både førerkortpliktig og ikke-førekortpliktig motorvogn - for alltid, etter å ha kjørt over en bil med traktor. Mannen er dømt for bildrap tidligere.

Hva isåfall "ikke-førerkortpliktig motorvogn" skal være sier teksten ikke noe om.

Edit: Førerkortforskriften, der sto det noe. 

TS: har du tilgang på traktor eller motorredskap som ikke kan gå over 40km/t, og en privat vei å kjøre den på? Da tror jeg du har smutthullet ditt! :hoppendeglad:

Endret av applestories
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hentet fra vegesen.no. 

Klasse AM145 (Tohjuls moped)

Denne klassen gjelder føring av tohjuls moped på bakgrunn av oppnådd alder uten at vedkommende har gjennomført obligatorisk opplæring. I tillegg til tohjuls moped, kan du med klasse AM145 også kjøre tre- eller firehjuls moped med egenvekt høyst 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift). 

Førerkortplikt for moped

Fra 1. januar 2005 ble det innført krav om førerkort også for personer som tidligere har kjørt moped uten obligatorisk opplæring og uten plikt til å medbringe bevis for førerrettigheten. Ordningen omfatter personer som ikke har førerkort i noen annen klasse, som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, jfr. førerkortforskriften vedlegg 6 § 11. Førerettigheten krever førerkort i klasse AM med kode 145 før den kan benyttes.

Personer som kommer inn under disse regler må følgelig ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt slikt førerkort etter at søkers vandel og helse er kontrollert. Helsekravene er de samme som for personbil.

Anonymkode: f49aa...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, dillyduzit skrev:

Du kan ikke simpelt bare søke om å få førerkort fordi du er fylte 20 før 2005, og dermed slipper noe oppløring, grunnkurs etc. Vet du i det hele tatt at vi har trafikkregler her i Norge som skal følges? 

Selv om jeg har en god følelse på at dette er et troll, så er det ikke rart man blir utrygg i trafikken når man har sånne som deg, som bare vil kaste seg ut i den uten noe opplæring. 

Eh.. jo . Sjekk reglene før du spyr ut med usannheter. Sier jo at jeg har sjekket det og man kan kjre moped opp mot 150 kg egenvekt, om man hadde fylt 20 år i 2005 eller før. Man kan da søke om førerkort uten opplæring!

Anonymkode: cd0a4...4b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hentet fra vegesen.no. 

Klasse AM145 (Tohjuls moped)

Denne klassen gjelder føring av tohjuls moped på bakgrunn av oppnådd alder uten at vedkommende har gjennomført obligatorisk opplæring. I tillegg til tohjuls moped, kan du med klasse AM145 også kjøre tre- eller firehjuls moped med egenvekt høyst 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift). 

Førerkortplikt for moped

Fra 1. januar 2005 ble det innført krav om førerkort også for personer som tidligere har kjørt moped uten obligatorisk opplæring og uten plikt til å medbringe bevis for førerrettigheten. Ordningen omfatter personer som ikke har førerkort i noen annen klasse, som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, jfr. førerkortforskriften vedlegg 6 § 11. Førerettigheten krever førerkort i klasse AM med kode 145 før den kan benyttes.

Personer som kommer inn under disse regler må følgelig ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt slikt førerkort etter at søkers vandel og helse er kontrollert. Helsekravene er de samme som for personbil.

Anonymkode: f49aa...f18

Dette jeg siktet til og man kan faktisk søke uten oppkjøring eller teori. Rart at folk svarer uten å ha kjennskap til reglene

Anonymkode: cd0a4...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eh.. jo . Sjekk reglene før du spyr ut med usannheter. Sier jo at jeg har sjekket det og man kan kjre moped opp mot 150 kg egenvekt, om man hadde fylt 20 år i 2005 eller før. Man kan da søke om førerkort uten opplæring!

Anonymkode: cd0a4...4b1

 
Sitat

Fra 1. januar 2005 ble det innført krav om førerkort også for personer som tidligere har kjørt moped uten obligatorisk opplæring og uten plikt til å medbringe bevis for førerrettigheten. Ordningen omfatter personer som ikke har førerkort i noen annen klasse, som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, jfr. førerkortforskriften vedlegg 6 § 11. Førerettigheten krever førerkort i klasse AM med kode 145 før den kan benyttes.

Personer som kommer inn under disse regler må følgelig ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt slikt førerkort etter at søkers vandel og helse er kontrollert. Helsekravene er de samme som for personbil.

 

Joda, men hvor trygg er du og hva kan du i det hele tatt om trafikksikkerhet, samhandling og regler i trafikken? Før jeg spyr ut med usannheter? Faren min jobber hos vegvesnet, jeg kan enkelt ringe han og spørre om du heller vil det? For han kommer til å si nøyaktig det jeg har skrevet til deg nå. 

Men for all del, kjør på, bare husk at du må ha plettfri vandel og helse kontrollert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette jeg siktet til og man kan faktisk søke uten oppkjøring eller teori. Rart at folk svarer uten å ha kjennskap til reglene

Anonymkode: cd0a4...4b1

Søk om førerkort TS, så vil det være opp til Vegvesenet om du får utstedt førerkort med bakgrunn i denne bestemmelsen. Lykke til :tommelopp: 

Det skrives over her at vandelen skal være plettfri. Det er jeg noe usikker på. Det eneste jeg kan se er at vandelen blir kontrollert, i tillegg til helse. Kan ikke se at det står plettfri vandel, heller ikke i forskriften. 

Anonymkode: f49aa...f18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, dillyduzit skrev:

Joda, men hvor trygg er du og hva kan du i det hele tatt om trafikksikkerhet, samhandling og regler i trafikken? Før jeg spyr ut med usannheter? Faren min jobber hos vegvesnet, jeg kan enkelt ringe han og spørre om du heller vil det? For han kommer til å si nøyaktig det jeg har skrevet til deg nå. 

Men for all del, kjør på, bare husk at du må ha plettfri vandel og helse kontrollert. 

Ja  min helse og vandel er helt i orden takk. Du sprer om deg med usannheter jo og at din far jobber i vegvesenet er enda mer urovekkende, om du har fått denne infoen fra han !

Hva med å bare innse at du tok feil og innrømme det? Tror ikke statens vegvesen legger ut falsk info på sine sider

Anonymkode: cd0a4...4b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk om førerkort TS, så vil det være opp til Vegvesenet om du får utstedt førerkort med bakgrunn i denne bestemmelsen. Lykke til :tommelopp: 

Det skrives over her at vandelen skal være plettfri. Det er jeg noe usikker på. Det eneste jeg kan se er at vandelen blir kontrollert, i tillegg til helse. Kan ikke se at det står plettfri vandel, heller ikke i forskriften. 

Anonymkode: f49aa...f18

Tusen takk :)

Anonymkode: cd0a4...4b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arh, hva skjer med dette forumet for tiden? Det er bare kødd, lort og fanterier som sprer edel og galle med trolletrådene sine. Tror noen skulle tatt en telefon til Isaksen og økt leksemengden til ungdommen. 

Anonymkode: 19f56...4bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arh, hva skjer med dette forumet for tiden? Det er bare kødd, lort og fanterier som sprer edel og galle med trolletrådene sine. Tror noen skulle tatt en telefon til Isaksen og økt leksemengden til ungdommen. 

Anonymkode: 19f56...4bb

Kan ikke se at det er noe troll i innlegget. Bortsett fra endel av svarene, de er trollete. 

Anonymkode: f49aa...f18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd, gitt! Folk svarer i øst og vest uten å ha peiling på hva de uttaler seg om, og TS spytter og freser og skjeller ut folk som prøver å hjelpe men (gud forby) ikke kjenner til alle unntaksregler som gjelder en forsvinnende liten del av befolkningen. 

Hurra for påske på KG! :rolleyes:

Anonymkode: cac08...4f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Spør Biltilsynet

Da trenger du en tidsmaskin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke se at det er noe troll i innlegget. Bortsett fra endel av svarene, de er trollete. 

Anonymkode: f49aa...f18

Enig:laugh:

Anonymkode: cd0a4...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Honey Dew skrev:

Hvorfor?

Fordi det heter Statens vegvesen nå.

 

I 1995 ble ansvaret for driften av vegnettet organisatorisk slått sammen med Biltilsynets tjenester og andre trafikkfunksjoner i en ny trafikkavdeling. Etter dette ble både ”Driftsavdelingen” og ”Biltilsynet” borte som betegnelser på enheter i Statens vegvesen. Utestasjonene fikk samtidig betegnelsen trafikkstasjoner.

Navnet Biltilsynet benyttes ikke lenger på noen virksomhet i Statens vegvesen.

 

Hentet fra Vegvesenet sine sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hentet fra vegesen.no. 

Klasse AM145 (Tohjuls moped)

Denne klassen gjelder føring av tohjuls moped på bakgrunn av oppnådd alder uten at vedkommende har gjennomført obligatorisk opplæring. I tillegg til tohjuls moped, kan du med klasse AM145 også kjøre tre- eller firehjuls moped med egenvekt høyst 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift). 

Førerkortplikt for moped

Fra 1. januar 2005 ble det innført krav om førerkort også for personer som tidligere har kjørt moped uten obligatorisk opplæring og uten plikt til å medbringe bevis for førerrettigheten. Ordningen omfatter personer som ikke har førerkort i noen annen klasse, som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, jfr. førerkortforskriften vedlegg 6 § 11. Førerettigheten krever førerkort i klasse AM med kode 145 før den kan benyttes.

Personer som kommer inn under disse regler må følgelig ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt slikt førerkort etter at søkers vandel og helse er kontrollert. Helsekravene er de samme som for personbil.

Anonymkode: f49aa...f18

Betyr dette at man før 2005 ikke måtte ha opplæring for å kjøre moped?

Men forbehold om at jeg misforstår, så virker det rart.. jeg husker godt at en del i klassen fikk gå litt tidligere en dag i uken noen måneder på ungdomsskolen for ta bussen til kurset for å ta mopedlappen...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, applestories skrev:

Betyr dette at man før 2005 ikke måtte ha opplæring for å kjøre moped?

Men forbehold om at jeg misforstår, så virker det rart.. jeg husker godt at en del i klassen fikk gå litt tidligere en dag i uken noen måneder på ungdomsskolen for ta bussen til kurset for å ta mopedlappen...?

Jo det måtte du ha, De som er født i 72 og etter det måtte iallefall husker jeg

Anonymkode: cd0a4...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mopedlappen, den fikk jeg uten å gjøre annet enn å fylle ut et skjema og legge ved et bilde.

Anonymkode: 24e1a...854

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det måtte du ha, De som er født i 72 og etter det måtte iallefall husker jeg

Anonymkode: cd0a4...4b1

Ja, jeg skjønner derfor ikke hva dette med 20 år før 1. januar 2005 betyr.. Kanskje det het noe annet enn førerkort?

 

Sitat

§ 11.Førerett for klasse AM

Person som ervervet førerett i klasse T før 1. januar 2005 har førerett i klasse AM.

Person som ervervet førerett i klasse A1, A eller B før 19. januar 2013 har førerett i klasse AM.

Person som ervervet førerett i klasse B1/B kode 73 eller T mellom 1. januar 2005 og 19. januar 2013 har førerett i klasse AM kode 147.

Person som fylte 20 år før 1. januar 2005, som ikke innehar førerett i annen klasse og som har nødvendig ferdighet, kan få førerett i klasse AM kode 145. Erverv av førerett i klasse S fører ikke til tap av denne rettigheten.

Innehaver av norsk kompetansebevis for fører av moped har førerett i klasse AM kode 146. Kompetansebeviset kan skiftes ut med førerkort klasse AM kode 146 etter gjeldende regler om utstedelse av førerkort.

Bestemmelsene andre og tredje ledd gjelder også for innehaver førerkort utstedt i annen EØS-stat i internasjonale førerkortklasser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...