Gå til innhold

Prisantydning 5 500 000 kr. Hva er din startbud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si du fant et hus dere kan tenke dere å kjøpe. Ikke noe krise om dere ikke får den, men slike aktuelle hus kommer 5-6 ganger i året. Hvor høyt startbud hadde dere gitt?

Hvilken skritt (10 000, 50 000?) hadde du tatt mellom hver bud? Argummenter gjerne.

 

Nyttig å vite? Vi har vært på flere visninger der husene ikke passet oss, men valgte å følge med på budkrigen. Den ene boligen gikk 160 000 kr over takst, den andre 220 000 kr over takst. Er ca. i prisklasse 4 mill.

 

Anonymkode: fef1f...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Taktikk med budgivning kommer helt an på hvor i landet dette huset er plassert. 

Å by opp 10, 20 -25 tusen når husets prisantydning er  5.5 mill er tull. Du legger deg litt under prisantydning, og ser hva og hvor mange det er i budkrigen. Før du legger inn bud er det lurt å forhøre seg med megler om hvor mange det er på interessentlisten. Om dette huset går over 6 mill vil vel neppe være noen overraskelse.

Det er smart å se noen episoder av TV3 serien Bolighjelpen. Der er mange tips fra meglerne i serien. 

Anonymkode: af6c2...0aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Taktikk med budgivning kommer helt an på hvor i landet dette huset er plassert. 

Å by opp 10, 20 -25 tusen når husets prisantydning er  5.5 mill er tull. Du legger deg litt under prisantydning, og ser hva og hvor mange det er i budkrigen. Før du legger inn bud er det lurt å forhøre seg med megler om hvor mange det er på interessentlisten. Om dette huset går over 6 mill vil vel neppe være noen overraskelse.

Det er smart å se noen episoder av TV3 serien Bolighjelpen. Der er mange tips fra meglerne i serien. 

Anonymkode: af6c2...0aa

Det er snakk om en by med 50-70 000 innbyggere. Vi har bestemt vår maksgrense, så vet hvor mye vi er villig til å gå i pris. Planen er å kjøpe innen sommeren 2018, så haster ikke sånt sett.

Takk for tipset om å vite hvor mange som er på interesseliste.

 

TS

Anonymkode: fef1f...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville som hun over her begynt med litt under takst og tatt det derfra. Hvis det kommer fler bud over dere, så forhør deg om det er en eller flere budgivere dere byr mot. Legg så korte frister som dere får lov til av megler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mange bud som har kommet allerede. Hvis det er mange med i budrundene, kan det være greit å legge seg på 50k-trinn i håp om riste av seg de andre budgiverne. Er det få i budrunden, eller ingen, og huset har ligget ute for salg en stund, hadde jeg glatt bydd 5 mill første gangen. Deretter økt med ca. 100k opp mot prisantydningen.

Anonymkode: 8692d...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om en by med 50-70 000 innbyggere. Vi har bestemt vår maksgrense, så vet hvor mye vi er villig til å gå i pris. Planen er å kjøpe innen sommeren 2018, så haster ikke sånt sett.

Takk for tipset om å vite hvor mange som er på interesseliste.

 

TS

Anonymkode: fef1f...ce1

Om det er en liten by på sørøstlandet eller en liten by i sogn og fjordane så vil en pris på 5.5. Mill være forskjellingmht hva boligen går for. Det samme vil standard, tomt, solforhold m.m. med så lite info er dette som å spille lotto for folk på kg.

Anonymkode: af6c2...0aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mange interesserte og den befinner seg i Oslo, ville jeg ventet til folk byr mellom 5000,- eller 50000,- 

Det betyr at folk ikke lenger har å gå på og legger inn da ett bud langt over med 5min frist. Funker alltid. 

Så jeg er den som alltid sitter på gjerdet. 

Anonymkode: 4f6e5...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive historikken til to tilfeller jeg har observert her i byen.

Bolig 1 gikk for 230 000 over taksten. Mange små bud på 10 000 , 20 000  og 30 000 kr.

Bolig 2 gikk for 160 000 kr over taksten. Et par bud på 50 000 og 60 000 kr og så var det raskt over.

_________________________________________________

Et annet spørsmål.

Er det mange med 10 på interesselista? Ca hvor mange av de som står der er reelle budgivere? Halvparten?

 

TS

 

Anonymkode: fef1f...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med en ny budrunde nå. Det er flere enn 2 stk. som byr mot hverandre, men vet ikke hvem si

Bolig 3 taksert til 3 700 000 kr.

Første bud på 4 200 000 kr.

Så kommer motbud på +50 000,

+50 000

+ 25 000

+75 000

+25 000

+25 000

+25 000

+25 000

+25 000

+25 000

+60 000

+ 40 000 (4 650 000 kr)

Altså 950 000 kr over takst. Helt sprøtt. Dette er et hus på 130 kvm, 1200 tomt, byggeår 1956, men godt vedlikeholdt.

TS

 

Anonymkode: fef1f...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske åpenbart i den budrunden at de du skrev i grønt hadde mest penger hele veien og ville ha huset. En stor tomt kan også være interessant uen huset som står på, enten for å bygge noe nytt eller skikke ut en del av tomten. 

Anonymkode: f5bfa...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mange hus til salgs. Og mye nybygg underveis.  Er hus som har stått i 1 til 2 år.

Gå på hus som er langt bak i rekken på eks finn. Ofte litt dyre hus,eller som trenger oppgradering. Snakk med folk, finn ut om den økonomiske situasjonen.

Legg inn sum under prisforlangende.

Sånn gjorde jeg det. Kjøpte leilighet i blokk. Stått lenge. De hadde kjøpt seg hus. Hun lå på fødeavdelingen med barn nr to. De hadde kjøpt seg hus. Jeg la inn bud langt under prisforlangende. På visning var jeg alene, og viste meg passe intr. De avviste budet mitt. Han rInge meg faktisk etterpå,og syns det var et skammelig bud.og om jeg var villig til å gå opp.Nei, det er det jeg har råd til, så var samtalen over

5 uker etterpå,ringer han og sier de skal ha visning igjen. Ekstravisning. Det var jeg og et annet par som kom. De var ikke intr i oppussing. Jeg fikk den til den summen jeg bød 5 uker i forveien.  Bodde der 3 år. Enkel opppussing,markedet snudde og jeg tjente grovt.kjøpte hus

Anonymkode: 48543...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må alltid prøve å by litt under startpris...

Men man må også ha en makssum som man tier om - hvor mye HAR du råd til å by - max? 
Ikke si noe om dette til megler. La megler tro at du ikke vil gå for langt over takst, for megler vil gjerne presse prisen opp - da får han mer fortjeneste!

 

Anonymkode: f388d...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er mange hus til salgs. Og mye nybygg underveis.  Er hus som har stått i 1 til 2 år.

Gå på hus som er langt bak i rekken på eks finn. Ofte litt dyre hus,eller som trenger oppgradering. Snakk med folk, finn ut om den økonomiske situasjonen.

Legg inn sum under prisforlangende.

Sånn gjorde jeg det. Kjøpte leilighet i blokk. Stått lenge. De hadde kjøpt seg hus. Hun lå på fødeavdelingen med barn nr to. De hadde kjøpt seg hus. Jeg la inn bud langt under prisforlangende. På visning var jeg alene, og viste meg passe intr. De avviste budet mitt. Han rInge meg faktisk etterpå,og syns det var et skammelig bud.og om jeg var villig til å gå opp.Nei, det er det jeg har råd til, så var samtalen over

5 uker etterpå,ringer han og sier de skal ha visning igjen. Ekstravisning. Det var jeg og et annet par som kom. De var ikke intr i oppussing. Jeg fikk den til den summen jeg bød 5 uker i forveien.  Bodde der 3 år. Enkel opppussing,markedet snudde og jeg tjente grovt.kjøpte hus

Anonymkode: 48543...491

Da jeg og mannen min solgte hver vår leilighet var markedet ganske dødt, få kom til visning.

Det kom bare 1-2 stk på visning på min leilighet, men de ville by langt under taksten, 

og så hadde megleren tipset en venninne av seg om min kåk, og hun var veldig interessert og prøvde seg selvsagt på å by 10 tusen under takst, men da sa jeg nei, for jeg ville ha taksten, og det ga hun seg på, så jeg fikk solgt til takst :)

Og mannen min sin gikk også til takst, der var også få til visning, men vi stod på vårt, skulle ha til takst.

 

Anonymkode: f388d...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering:

Visningen skulle være i dag kl. 17.00. Fikk sms kl. 13 om at selger fikk en privat bud på 6 050 000 kr og visningen var avlyst/huset solgt.

Vi som hadde ordnet finansiering, snakket flere ganger med megleren i forveien osv. Ble ikke informert om noen andre eller privat budgiving. Litt synd. Vi hadde vårt grense på 6 600 000 kr. Samtidig føles det greit å gå glipp av en bolig med 550 000 kr over prisantydning enn om den skulle bli solgt for 200 000 kr over...

 

TS

Anonymkode: fef1f...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært 1000000 ganger lettere å gi dere råd om du skriver hvor dette er. Markedet i Sandnes er f.eks komplett forskjellig fra markedet i Drammen. Det kan overhodet ikke sammenlignes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ALLTID la noen andre komme med første bud, så øker du straks ethvert bud som kommer med 4000 kroner opp til den summen du er villig til å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...