Gå til innhold

Tikkelyd i motor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en skoda fabia 1.4 l bensin. Det jeg reagerer på at det er tikkelyd i motoren som høres ut som diesel tikking. Kjøpte bilen i slutten av januar og det var tikke lyd da og. Men selgeren mente at det var egen lyd på skoda motorer. Stemmer dette? Motoren går ujavnt på tomgang. Er det noen her som kan fortelle meg hva det kan være?  Har hatt bilen hos Skoda og de er usikker på hva det er,  men de trodde det var ventil tikking. Den har ikke gått langt. Bare 98.000 km. Det er en 2001 mod. Det jeg reagerer på at den tikker enda mer nå enn det den gjorde, tikker mer når den er varm. Håper noen kan hjelpe. Ha en fin dag 😊

Anonymkode: 17b46...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk at oljetrykket er ok.

Når dei hydrauliske ventilløfterene er dårlege og må skiftes, så vil motoren tikke meir når olja er varm.

Når olja er varm så blir olja tynnere og kjem letter igjennom klaringer. Forbi stempelet i ventilløfterene.

Eller, så kan oljekanaler i toppen ha blitt tettet litt igjen av sot, carbon, sånn ventilløfterene ikkje får nok olje. Det er meir sannsynleg på dieselmotorer som ikkje har fått oljeskift på ei lenge. (hoppa over fleire oljeskift.)

Har Møller eller nokon andre lest ut feilkoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se å få byttet vannpumpe og registerreima.

Anonymkode: b5ff4...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Dodge skrev:

Sjekk at oljetrykket er ok.

Når dei hydrauliske ventilløfterene er dårlege og må skiftes, så vil motoren tikke meir når olja er varm.

Når olja er varm så blir olja tynnere og kjem letter igjennom klaringer. Forbi stempelet i ventilløfterene.

Eller, så kan oljekanaler i toppen ha blitt tettet litt igjen av sot, carbon, sånn ventilløfterene ikkje får nok olje. Det er meir sannsynleg på dieselmotorer som ikkje har fått oljeskift på ei lenge. (hoppa over fleire oljeskift.)

Har Møller eller nokon andre lest ut feilkoder?

Tusen Takk for svar.  Ja oljen er ok. Ja de har lest av feilkoder.  De fant ikke noe. Bare at motoren tikket. 

Anonymkode: 17b46...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se å få byttet vannpumpe og registerreima.

Anonymkode: b5ff4...3b5

Jeg har skiftet både registerrreim og vannpumpe. 

Anonymkode: 17b46...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe eit stetoskop liknende dette. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Stetoskop-2000018564/

Eller ta eit skrujern og hørselsvern / øyreklokker.

Ta av plastdekselet over motoren. Start motoren og la den gå på tomgang. Ta på hørselsvernet og sett skrujernet mot toppen og øyreklokka på hørselsvernet. Gjenta dette på ulike stedet på toppen og kamalseldekselene.

Eller bruk stetoskopet. Eller få andre til å lytte for deg, det er ikkje sikkert det er så enkelt å komme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...