Gå til innhold

Bloggomtoppbloggere


Gjest TomineB

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, MissLucy said:

de skriver at hun ikke merket riktig først, og dokumenterer det med et skjermdump. Videre skriver de at det ble korrekt merket etterhvert. Så hva er problemet ditt med det egentlig?

Nei, de skriver at det er i gråsonen, noe det ikke er i hht. veilederen. Spørsmålet er vel om det var feilmerket i utgangspunktet, ut i fra veilederen så vil jeg ikke si det da det står at "sponset" kan brukes om innlegget ikke kan inneholde noen oppfordringer om. Med oppfordringer om kjøp menes henvisning til hvor produktet kan kjøpes. Så om noe vil jeg si at det var riktig merket i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frikudlis skrev:

Nei, de skriver at det er i gråsonen, noe det ikke er i hht. veilederen. Spørsmålet er vel om det var feilmerket i utgangspunktet, ut i fra veilederen så vil jeg ikke si det da det står at "sponset" kan brukes om innlegget ikke kan inneholde noen oppfordringer om. Med oppfordringer om kjøp menes henvisning til hvor produktet kan kjøpes. Så om noe vil jeg si at det var riktig merket i utgangspunktet.

det står vel nokså tydelig at det skal stå hvem annonsøren er. Det var jo det som var problemet. Hun skrev bare "sponset treningstøy". Uansett er det vel ikke kritikkverdig å kritisere at folk smyger rundt i gråsonene.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Frikudlis: Dokumentasjon: https://imgur.com/a/fTK2Q

Berg Eriksen har fått tilbakemelding fra Forbrukerombudet (skriv den 13.11.17) om at hun bør være konsekvent i hvilke begreper hun bruker for å merke noe som reklame. Videre har Forbrukerombudet gitt beskjed til CBE om at annonsør skal oppgis. Det fremkom ikke før en leser spurte om det i kommentarfeltet: Dette ble ettermerket.

Tilføyelse: Takk for at du fikk meg til å se nærmere på den såkalte sponsingen fra x-life.... Det viser seg at CBE har reklameinnlegg for x-life bare noen dager etter sponset innlegg for x-life... Jeg har nå fått lagt inn det som tilleggsopplysning på imguren. :) 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BOTB har bl.a. skrevet om Berg Eriksen. Dessverre er det enkelte som viser til "hva med den da? Hun er jo verre..." -  Whataboutism .  På det nivået ender man opp med at man kan ikke vise til eksempler, for det vil alltid være noen som er verre. Det viktigste bør være at det BOTB legger ut er relevant. Og informasjon om cbe.no blir ikke ugyldig selv om der skulle finnes noen som kanskje er verre, så lenge cbe.no er mer enn ille nok, og det er de:: https://imgur.com/a/3mO86 . Og nå skriver ikke BOTB bare om cbe.no...

Tilføyelse: Skriv fra Forbrukerombudet til Caroline Berg Eriksen datert 13.11.17 vedr. brudd på forbudet mot skjult reklame i markedsføringsloven, jfr. https://imgur.com/a/Sa1G6 .

Her er hovedfunnene etter Forbrukerombudet gikk gjennom bloggen, Facebook, Instagram og Twitter i perioden 12.09. - 03.10.17 og Snapchat i perioden 03.10. - 06.10.17:

  • Blogg: Feil ved 16 av 18 reklameinnlegg
  • Instagram: Feil ved 9 av 9 reklameinnlegg
  • Facebook: Feil ved 15 av 17 reklameinnlegg
  • Twitter: Feil ved 15 av 18 reklameinnlegg
  • Snapchat: Feil ved 2 av 4 reklameinnlegg

(Forbrukerombudet understreket at eksemplene på ulovlig markedsføring ikke nødvendigvis var utømmende.)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de blogget for sladderet/bloggingen sin del,ikke lesertall og vixen-stemmer.

Voldsomt mas om å stemme..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, J.. skrev:

Trodde de blogget for sladderet/bloggingen sin del,ikke lesertall og vixen-stemmer.

Voldsomt mas om å stemme..

De har da slett ikke mast i det hele tatt! Tvert i mot så er det leserne som har mast i kommentarfeltet for å minne dem på å minne leserne på å stemme. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hotellet skrev:

De har da slett ikke mast i det hele tatt! Tvert i mot så er det leserne som har mast i kommentarfeltet for å minne dem på å minne leserne på å stemme. 

Å "minne leserne på å stemme" i hvert eneste innlegg anser jeg som mas.

Du om ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, J.. skrev:

Å "minne leserne på å stemme" i hvert eneste innlegg anser jeg som mas.

Du om ditt.

Så bra at du tok det opp her. Jeg hadde glemt å stemme. Nettopp vært innom vixen.no og stemt på KUN  Bloggomtoppbloggere. :-)

Endret av Stupine
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skribent
På 11.1.2018 den 19.12, AneKS skrev:

Om Caroline å de andre er lei av kritikken kan de begynne å merke riktig, slutte å eksponere barn, reklamere ulovlig for alkohol, reklamere for tåpelige ting og spre kroppspress som om det var det var deres største mål i livet

Nettopp. Det enkle er det beste osv - bortsett fra at dette forutsetter et absolutt minimum av kompetanse, yrkesstolthet, alminnelig anstendighet og sunn fornuft, noe denne yrkesgruppen daglig demonstrerer en skrikende mangel på. Og skamvett, da... De yngste kunne man tilgitt, men de voksne, drevne bloggerne kan ikke unnskyldes av noe som helst. Det er bare pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Hotellet skrev:

De har da slett ikke mast i det hele tatt! Tvert i mot så er det leserne som har mast i kommentarfeltet for å minne dem på å minne leserne på å stemme. 

Enig, skulle skrive dette selv. 

32 minutter siden, J.. skrev:

Å "minne leserne på å stemme" i hvert eneste innlegg anser jeg som mas.

Du om ditt.

Hvor i innleggene leser du dette, bortsett fra det siste innlegget om Vixen? Jeg gikk innom noen innlegg nedover og kan ikke si meg enig i at de «minner på å stemme».

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, J.. skrev:

Å "minne leserne på å stemme" i hvert eneste innlegg anser jeg som mas.

Du om ditt.

Hæ?? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, korallrev skrev:

Enig, skulle skrive dette selv. 

Hvor i innleggene leser du dette, bortsett fra det siste innlegget om Vixen? Jeg gikk innom noen innlegg nedover og kan ikke si meg enig i at de «minner på å stemme».

Leserne (bla jeg) har minnet de andre i kommentarfeltet om å huske å stemme på BOTB på det i kommentarfeltene fordi de ikke vil mase på leserne sine daglig, slik visse andre nominerte bloggere gjør både på blogg, snap og Insta. Så man vil finne ca én kommentar i hvert blogginnlegg under i kommentarfeltet. Syns overhodet ikke det er mas. Vet ikke hvor @J.. finner det maset hen. 

Endret av Hotellet
skrivefeil
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎01‎.‎2018 den 20.33, Kollontaj skrev:

Jeg har liten tro på det. Skal de la en blogg som er kritisk til bloggere vinne, når hele hensikten med prisen er å gjøre bloggere kjente og enda mer lekre for annonsemarkedet? 

🤭

Det er vel heller ikke noe "Bloggomtoppbloggere" streber etter. Det er leserne som er mest ivrig på at de skal stemmes på. Med tanke på hvor få innlegg som legges ut per. måned, er det tydelig at de har bloggen som en hobby på si og skriver fordi de liker å skrive. :-)

Endret av Stupine
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎01‎.‎2018 den 10.38, AneKS skrev:

Det var en person som skrev hele navnet til Adina. Men det var helt åpenbart ikke riktig Adina. Denne personen hadde også egen blogg, som delte bilder og info av barnet sitt helt ukritisk.

for det andre så hadde denne Adina bloggeren den værste gramatikken jeg har sett.

Tviler på at de er så dumme at de har gått ut med sine ekte fornavn om de ønsker å være anonyme. I lille Norge med alt av offentlige registre, vil det i så fall ikke være sååå vanskelig å finne dem. Ikke de mest vanlige navnene de har heller.

Endret av Stupine
Omformulert.
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Stupine skrev:

Tviler på at de er så dumme at de går ut med sine ekte fornavn. (Men man skal aldri si aldri når det gjelder bloggverdenen.) :-) I lille Norge med alt av offentlige registre, vil det i så fall ikke være sååå vanskelig å finne dem. Ikke de mest vanlige navnene de har heller. :-)

Man har jo ingen garanti for at det de signerer innleggene sine med er deres reelle navn..

Men for all del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...