Gå til innhold

Styrketrening og bli gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på dette med å bli gravid når man trener hardt.

Jeg er en jente på 29 år, samboer og jeg har lyst på barn. Men så har det seg slik at jeg trener veldig mye (styrke opptil 5 dager i uken med tunge løft).

Burde jeg ta det rolig fremover viss jeg har tenkt å prøve å bli gravid? Jeg er veldig usikker på dette tema. Er det slik at hard trening kan fremskynde spontanabort? Jeg har forresten regelmessig menstruasjon, og er normalvektig med normal fettprosent.

Er det noen andre jenter som trener hard og kan dele erfaringer?😊

Anonymkode: 87bb9...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg fikk aldri svar på dette. Lurer ennå på samme spørsmål  👆

Anonymkode: 87bb9...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk aldri svar på dette. Lurer ennå på samme spørsmål  👆

Anonymkode: 87bb9...d78

Det burde ikke ha noe å si i forhold til fertilitet hos deg når du har regelmessig menstruasjon, er normalvektig og med normal fettprosent. Det er mer at overdreven trening kan føre til at enkelte mister eller får uregelmessig menstruasjon=ingen eller forstyrret eggløsning som umuliggjør eller vanskeliggjør graviditet. 

Det er visst en tendens til økt spontanabort blant kvinner som trener mer enn 7 timer ukentlig. Du bør ellers unngå hard styrketrening med tunge luft når du er blitt gravid og legge all trening på en lavere intensitet. Du bør ikke opp i makspuls i det hele tatt som gravid. 

Anonymkode: 378c6...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Så lenge du har regelmessig menstruasjon, går det ikke ut over fruktbarheten. Og det skal ekstremt mye til for å trene på seg en spontanabort. Toppidrettsutøvere trener omtrent som før og får likevel barn. Styrkeløftere også. 

Du kan løfte som normalt også når du er gravid. FØR du blir gravid er det absolutt null problem, du trenger ikke tenke på det engang. Når man først er gravid, før man derimot unngå å prøve å sette nye rekorder. Man skal unngå å løfte så tungt at man må holde pusten og får økt buktrykk. Dette er IKKE pga fare for fosteret - det er overhodet ikke farlig for fosteret eller øker faren for spontanabort om du løfter tungt. Det er derimot for mors egen skyld. Økt buktrykk kan føre til økt fare for delte magemuskler som ikke går sammen igjen etter svangerskapet, i tillegg til at det kan bli for mye belastning på bekkenbunnen, og dermed føre til inkontinensproblemer. 

Ellers kan du løfte akkurat like mye som du pleier. 

Pga dette med at man ikke bør trene med høyt buktrykk, vil de fleste som til vanlig løfter tungt, måtte gå ned i vekt. Det er derfor vanlig at man går ned på vektene, men heller øker antall repetisjoner. 

Man bør også lytte til kroppen, og roe ned om man merker man får unormale vondter. Du kan også oppleve at du trenger økt restitusjonstid, og at du blir mye mer støl enn vanlig. 

For min del måtte jeg kutte ut chins og dips allerede i uke 8-9 av svangerskapet, grunnet at det ga voldsomme ligamentsmerter. Jeg har nærmest halvvert vektene i mark og knebøy for jeg tør ikke løfte mer når jeg ikke får ha buktrykk (man skal da puste gjennom hele øvelsen, og det er helt merkelig). Jeg har også måttet gå over til sumo markløft ettersom magen har vokst og nå er i veien. Benkpress er også blitt litt vanskelig, jeg har måttet gå ned i vekt pga buktrykk, men det er også et problem å komme seg opp/ned på benken på skapelig vis, og jeg får vondt i ryggen av det. Så nå prøver jeg meg med gulvpress i stedet, siden jeg da har beina i en posisjon som lar meg være helt rett i ryggen. Ellers har jeg kuttet alt av mageøvelser på de rette magemusklene, og kjører heller på med sideplanke, pallofpress o.l. 

Men som sagt: dette gjelder NÅR du er gravid, ikke før. I prøvetiden kan du kjøre på helt som vanlig. 

Anonymkode: 8c272...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...