Gå til innhold

Takket nei til gruppeintervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt innkalt til et gruppeintervju. Noen fler som har erfaringer å dele?

Anonymkode: ade4a...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 11.4.2017 den 3.01, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver er ikke ute etter den best kvalifiserte eller beste ansatte. Han vil ha noen som møter på jobb og gjør jobben. Alt utover det er uviktig. De som ikke mører til gruppeintervju er good riddance da de er vanskeligere enn andre ansatte og skal ha egne meninger og følge egne opplegg

Anonymkode: 8738d...de2

Dette gjelder hvis du er ute etter en stilling som butikkmedarbeider eller renholdsarbeider. Nå er det imidlertid en del som har litt høyere mål en dette. Da stiller kompetanse og erfaring sterkt. 

Anonymkode: ad87e...e18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått på gruppeintervju, da jeg ikke ønsker å jobbe for en bedrift som ikke tar meg alvorlig. 

Anonymkode: 657e9...85a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på gruppeintervju en gang, og likte det ikke. Fikk ikke komme til ordet fordi så mange skulle prate, og likte heller ikke å bli observert når vi skulle gjøre oppgaver. Følte at det ble falskt og rart. Aldri mer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2017 den 17.29, Navne Løs skrev:

Jeg var på gruppeintervju for noen uker siden, måtte stå foran 30-40 stykker, i tillegg til en "jury" på 4 stk som satt og ga oss poeng. Det var veldig nervepirrende og jeg var så nervøs at jeg aner ikke hva jeg sa. Tviler på at jeg blir kalt tilbake. Synd, for i slike settinger er det de som er mest utadvendte som stikker seg positivt ut, ikke nødvendigvis de som egner seg best til jobben.

Det spørs jo hva de faktisk er ute etter. Selv om du har utdanning og erfaring som skal til, har du ikke nødvendigvis de personlige egenskapene som skal til for å håndtere jobben på best mulig måte ut i fra bedriftens ønsker. Gruppeintervju kan f.eks. være en god måte å se hvordan søkere reagerer i møte med ukjente mennesker, eller grupper av mennesker, spesielt når man har et press på seg. 

Anonymkode: 94d59...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, ForestRun skrev:

Har vært på gruppeintervju en gang, og likte det ikke. Fikk ikke komme til ordet fordi så mange skulle prate, og likte heller ikke å bli observert når vi skulle gjøre oppgaver. Følte at det ble falskt og rart. Aldri mer 

Og det sier jo veldig mye om din personlighet, og det er sånne ting arbeidsgiver ser på når de innkaller til gruppeintervju :)

Anonymkode: 94d59...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2017 den 17.33, AnonymBruker skrev:

Gruppeintervjuer har jeg aldri hørt om før. Hva slags stillinger er dette for? 

Anonymkode: 8e1eb...707

Slakterbutikk, skobutikk, Narvesen-kiosk, Bussjåfør, vekter, etc.

Anonymkode: 7a4b3...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppeintervjuer kan kanskje ha noe for seg om man søker etter kandidater til stillinger hvor det er viktig å hevde seg i mengden, være på hugget, og hele tiden få inn siste ordet. Da kan et gruppeintervju lettere sile ut de som sitter der passivt og ikke tør ta ordet. 

Men om man derimot søker kandidater til stilinger som IKKE krever at man hele tiden leder i kampen om å kjempe om ordet, som en kontormedarbeider, systemutvikler, osv, så er det helt meningsløst. Da får man i praksis bare hørt de som skriker høyest, mens de introverte og sjenerte ikke får vist hva de duger til. 

Jeg hadde gjort det helt elendig i et gruppeintervju. Jeg er introvert reservert, og ikke en som liker å kjempe om ordet i forsamlinger. Jeg snakker helt fint for meg når det er min tur, men å konkurrere om å få ordet gidder jeg bare ikke. Jeg har heldigvis aldri blitt utsatt for noe sånt, da alle stillinger jeg har søkt på har vært av typen hvor man skal sitte og holde kjeft og jobbe for seg selv. 

Anonymkode: 15feb...ad1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det sier jo veldig mye om din personlighet, og det er sånne ting arbeidsgiver ser på når de innkaller til gruppeintervju :)

Anonymkode: 94d59...8d4

Jeg klarer meg bra på jobb, så de fikk ikke med seg potensialet mitt. Jeg er ikke den som hiver meg på ordet med en gang, og prater. Men kanskje de ville ha en med munndiare, selv om det ikke er nødvendig i jobben. Er ikke alle som får vist hvor gode de er på gruppeintervju. På enkeltintervju har de mer fokus på deg, og så lenge man sender med referanser, hva er de redde for? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppeintervju - nei, takk! Har også opplevd å bli filmet på intervju, samt få en iq- og personlighetstest jeg måtte gjennomføre. Nei, takk til disse jobbene!

Anonymkode: 12a5c...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på gruppeintervju en gang. Var lagt opp slik at flere bedrifter skulle presentere seg, dette hadde med salgs/demooppdrag å gjøre. Så skulle vi snakke med dem - eller bare skrive navn og telefonnummer hos den vi ville jobbe hos. Noe som var helt meningsløst siden de hadde null oversikt over hvilket navn som hørte til hvilket fjes. Alt ble styrt av fjortiser med like hvite glis og samme frisør.

Det var en bortkastet formiddag jeg avrundet med en time på cafe etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis terskelen er så lav at dere takker nei til et gruppeintervju så får dere ingen støtte av meg. Dere går glipp av en jobb og virker som dere ikke bryr dere. Det finnes mennesker med høy utdannning og ingen utdanning som virkelig trenger en jobb. Så for deres del er det bra at dere takker nei. Utakknemelige folk som ikke klarer seg gjennom et gruppeintervju klarer flere arbeidsplasser seg uten.

Anonymkode: 7e3b7...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
På 10.4.2017 den 18.48, AnonymBruker skrev:

Jeg søkte en jobb og ble kalt inn på gruppeintervju og takket dermed nei takk. 

Leste i en annen debatt at det er flere som gjør dette, så arbeidsgiver går jo potensielt glipp av gode kandidater ved å velge denne typen intervju.

Jeg takler stress helt utmerket, og har stått i situasjoner som handler om liv og død med hodet kaldt og handlingsfør som vanlig. Jeg har jobbet i team i 25 år og aldri fått en negativ tilbakemelding, så det går heller ikke på det. Jeg syntes gruppeintervju er en uting, og har ingen ønske om å stå foran andre fremmede søkere og holde en presentasjon om meg selv. 

Det er mange år siden jeg sist søkte jobb, og visste ikke at dette var "normalt", men hvor vanlig er det egentlig med slike intervju? Dette var en jobb i helse/sosial sektoren. Hva syntes du om denne typen intervju?

Anonymkode: ae7a8...b35

Dersom du takket nei så var du vel ikke rette person for denne jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvis terskelen er så lav at dere takker nei til et gruppeintervju så får dere ingen støtte av meg. Dere går glipp av en jobb og virker som dere ikke bryr dere. Det finnes mennesker med høy utdannning og ingen utdanning som virkelig trenger en jobb. Så for deres del er det bra at dere takker nei. Utakknemelige folk som ikke klarer seg gjennom et gruppeintervju klarer flere arbeidsplasser seg uten.

Anonymkode: 7e3b7...f90

...utakknemlig? Må jo gå begge veier? 

 

Er jo ikke slik at man ukritisk skal takke ja til alt av jobber. Mye slavedriv og ugreie arbeidsituasjoner der ute. Viktig at også vi som arbeidssøkere setter litt krav!

Anonymkode: 12a5c...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen var på noe gruppeintervju opplegg en gang. Vi skulle holde en liten presentasjon foran alle andre, også var det individuelle intervjuer etterpå. Jeg er relativt nyutdannet, og var den nest siste som skulle presentere meg. De fleste før meg var mye eldre og hadde masse erfaring å vise til. Selvtilliten sank grundig da ja!! Sto bare der og stamma og surra, det var helt forferdelig! 

Skjønner godt at folk dropper sånt.

Anonymkode: f521e...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper jeg slipper å prøve meg på gruppeintervju noen gang. Men har vært på intervju hvor ene delen bestod av rollespill! Dette etter jeg hadde brukt TRE TIMER på personlighetstest og IQ-test. Sånne ting er ganske utmattende, så man er ikke nødvendigvis utakknemlig bare fordi man takker nei til intervjuformer som ikke passer en. Nå som jeg vet hvor jævlig rollespill er kommer jeg neppe til å takke ja til det igjen, for å si det sånn. Da er jeg definitivt ikke rett person for jobben uansett. 

Anonymkode: 6abab...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper jeg slipper å prøve meg på gruppeintervju noen gang. Men har vært på intervju hvor ene delen bestod av rollespill! Dette etter jeg hadde brukt TRE TIMER på personlighetstest og IQ-test. Sånne ting er ganske utmattende, så man er ikke nødvendigvis utakknemlig bare fordi man takker nei til intervjuformer som ikke passer en. Nå som jeg vet hvor jævlig rollespill er kommer jeg neppe til å takke ja til det igjen, for å si det sånn. Da er jeg definitivt ikke rett person for jobben uansett. 

Anonymkode: 6abab...09e

Var det jobb på et teater?

Anonymkode: 57c0d...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt sånn Idol audition følelse av det dere forteller her, snart skal man vel på en scene og vise praktisk hva man kan og holde foredrag i 30 min også :fnise: Synes man bør ha vanlig intervju først, og når man har 2-3 kandidater igjen kan man ta personlighetstester o.l og evt teamarbeid om det er aktuelt for jobben. Jeg stiller ikke opp på gruppeintervju på første intervju iallefall, da får de heller velge noen som ikke er like bra som meg. Er heller ikke interessert i å ta meg fri 4-5 timer for å være med på masse rare opplegg på første intervju.

Anonymkode: 9dccb...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på et gruppeintervju om 2 uker. Det skal visst ta 3 timer (!). Jeg har bare midlertidig jobb nå, og dette er en fast jobb, så jeg kan ikke bare droppe det fordi jeg synes det høres kjipt ut. Men det er jo kjedelig å måtte ta seg halve dagen fri for selve intervjuet, i tillegg til at vi skal få en skriftlig oppgave på forhånd som vi skal ta med. Blir jo en dagsjobb med forberedelser + intervju. Har heldigvis fleksitid der jeg jobber nå, men er jo ikke alle som har den muligheten. 

Jeg er en ganske stille og forsiktig person, og passer overhodet ikke til noe slik "idol-show" som mange her beskriver. Gruer meg :( 

Anonymkode: ade4a...24a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...