Gå til innhold

Takket nei til gruppeintervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg søkte en jobb og ble kalt inn på gruppeintervju og takket dermed nei takk. 

Leste i en annen debatt at det er flere som gjør dette, så arbeidsgiver går jo potensielt glipp av gode kandidater ved å velge denne typen intervju.

Jeg takler stress helt utmerket, og har stått i situasjoner som handler om liv og død med hodet kaldt og handlingsfør som vanlig. Jeg har jobbet i team i 25 år og aldri fått en negativ tilbakemelding, så det går heller ikke på det. Jeg syntes gruppeintervju er en uting, og har ingen ønske om å stå foran andre fremmede søkere og holde en presentasjon om meg selv. 

Det er mange år siden jeg sist søkte jobb, og visste ikke at dette var "normalt", men hvor vanlig er det egentlig med slike intervju? Dette var en jobb i helse/sosial sektoren. Hva syntes du om denne typen intervju?

Anonymkode: ae7a8...b35

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble selv kalt inn på gruppeintervju, og valgte å ikke gå. Synes gruppeintervju virker ganske spesielt. Foretrekker vanlig intervju.

Anonymkode: a8095...0d1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at det ikke er vanskelig å få jobb med min utdannelse, så jeg hadde kanskje møtt opp dersom situasjonen på jobbmarkedet var en annen.... men jeg hadde ikke likt det.

Anonymkode: ae7a8...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på det en gang, og synes det var helt håpløst.

Men det skal sies at de kalte inn sikkert 20 stykk og endte med en intern ansatt som hadde hatt stillingen før som midlertidig, hun måtte også stille i gruppeuntervju. Var mange andre som var åpenbart bedre kvalifisert, så hele prosessen var helt fjern. 

Men selvsagt stiller man jo, all intervjuøvelse er bra- selv de dårlige eller meningsløse intervjuene.

Anonymkode: eb33c...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig arbeidsgiver går glipp av noen kandidater, men dem rekker også se langt flere kandidater enn hva dem rekker med individuelle intervjuer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har deltatt på gruppeintervju flere ganger. Det er ulikt hvordan de bli gjennfomført. Den ene varianten er for å filtrere søkere på en effektiv måte, for å så innkalle til individuelle intervju.  Gruppeintervjuet gikk mest ut på å få informasjon om bedriften, så kan vel nesten ikke kalles intervju..  Selve "prestasjonen" vi søker hadde var å presantere navn, utdannelse og litt jobberfaring. Altså var det ikke lagt opp til at vi skulle si noe om hvorfor man passet til jobben, motivasjon, målsetninger eller egenskaper osv.. Hele gruppeintervjuet var vel mer at arbeidsgiver skulle danne seg et førsteinntrykk for å så innkalle til intervjuer. 

En annen varianten av gruppeintervju er at man blir satt til å løse oppgaver i grupper. Her handler det jo mye om å vis frem hvilken rolle man tar i team. Om man er ledertype, tar ansvar, gir ansvar osv. 

Personlig foretrekker jeg individuelle inertvju, men har samtidig forståelse for at gruppeintevju kan være mer virkningsfulle og effektive for arbeidsgiver.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, gruppeintervju er ikke noe for meg. 

Anonymkode: 73e25...56a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver er ikke ute etter den best kvalifiserte eller beste ansatte. Han vil ha noen som møter på jobb og gjør jobben. Alt utover det er uviktig. De som ikke mører til gruppeintervju er good riddance da de er vanskeligere enn andre ansatte og skal ha egne meninger og følge egne opplegg

Anonymkode: 8738d...de2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver er ikke ute etter den best kvalifiserte eller beste ansatte. Han vil ha noen som møter på jobb og gjør jobben. Alt utover det er uviktig. De som ikke mører til gruppeintervju er good riddance da de er vanskeligere enn andre ansatte og skal ha egne meninger og følge egne opplegg

Anonymkode: 8738d...de2

Tøvprat

Anonymkode: f450d...c34

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver er ikke ute etter den best kvalifiserte eller beste ansatte. Han vil ha noen som møter på jobb og gjør jobben. Alt utover det er uviktig. De som ikke mører til gruppeintervju er good riddance da de er vanskeligere enn andre ansatte og skal ha egne meninger og følge egne opplegg

Anonymkode: 8738d...de2

Nå finnes det stillinger utover de ufaglærte. ;)

Anonymkode: 73e25...56a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på et gruppeintervju, aldri mer. Det var bare kaos og de hadde egentlig ikke mulighet til å plukke ut gode kandidater fra det. 

 

Anonymkode: 2d442...996

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på det til en skobutikk, jeg ble egentlig overrasket for de vil at jeg skulle prøve å selge intervjueren en sko! Ellers likte jeg ikke hvordan konkurranse instinktet ble dannet i gruppen. Jeg fikk individuell intervju etterpå men takket nei, jeg følte at hele opplegget ble feil og jeg var ikke så gira på å selge sko lenger..Har også blitt bedt om gruppeintervju senere i en annen butikk og da takket jeg nei, synes ikke det er verdt det i forhold til å få seg butikkjobb. Jeg sliter ikke med å få meg butikkjobb, derfor finner jeg alltids noe annet. 

Anonymkode: 5bb04...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/11/2017 den 3.09, AnonymBruker skrev:

Nå finnes det stillinger utover de ufaglærte. ;)

Anonymkode: 73e25...56a

Er alltids fint å leve i troen på at man er spesiell for arbeidsgiver om man har utdanning. Men det er jo bare ta tiden til hjelp til den dagen da du må ha sykmelding, har syke barn eller opplever interessekonflikter med sjefen. 

Det har også vært tråder på KG der man er skeptiske til mennesker som har A i snitt når de er ferdig utdannet, for det må være noe "galt med mennesker som har så bra karakterer". Eller noen som sier at dersom en kollega jobbet så mye mer effektivt enn en selv at man fremstod i dårlig lys ovenfor sjefen, så ville man forsøkt å mobbe ut vedkommende

Om man tror lignende holdninger ikke finnes hos sjefer, eller at sjefer setter undersåttes behov over egne så har man en overraskelse i vente den dagen ting butter imot

Anonymkode: 8738d...de2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble innkalt til dette. Det var en backoffice kontorjobb og gruppeintervjuet var lagt opp med at alle skulle ha en 5 minutters lang presentasjon om seg selv (gjerne med powerpoint), gruppeoppgaver og korte individuelle intervjuer.

Jeg dro ikke, takket nei. 5 minutters presentasjon om meg selv, ikke faen tenkte jeg. Veldig synd, for hadde veldig lyst på den jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på dette en gang. Vi satt i et møterom og så en presentasjon av bedriften, deretter var det omvisning i lokalene, mer presentasjon, forklaring og fremvisning av div utstyr. Så satt vi i en sofagruppe mens de tok inn en og en der vi kjapt skulle gi en presentasjon av oss selv for de tre som skulle ansette. Cluet her var at de ønsket å se hvordan den enkelte fungerte i en gruppe med ukjente mennesker som brått skulle sitte sammen, gå rundt i et lokale med smekkdører og smale trapper, hvem hjalp til, hvem snakket med andre, hvem holdt døren, hvem fant mobilen ved første anledning osv. Vi var 15 stk, 5 av oss fikk vanlig intervju etterpå. Helt greit egentlig. 

Jeg syns gruppeintervju er helt greit, spesielt til stillinger der det er mange søkere og gjerne ganske like kvalifikasjoner. De som ikke viser nok interesse til å dukke opp er ikke et tap for bedriften. Som regel er det ikke så mye personlig som skal sies foran alle, men det er en grei måte å danne seg ett inntrykk av folk på. 

Anonymkode: 90078...4ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på gruppeintervju for noen uker siden, måtte stå foran 30-40 stykker, i tillegg til en "jury" på 4 stk som satt og ga oss poeng. Det var veldig nervepirrende og jeg var så nervøs at jeg aner ikke hva jeg sa. Tviler på at jeg blir kalt tilbake. Synd, for i slike settinger er det de som er mest utadvendte som stikker seg positivt ut, ikke nødvendigvis de som egner seg best til jobben.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gruppeintervjuer har jeg aldri hørt om før. Hva slags stillinger er dette for? 

Anonymkode: 8e1eb...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det. Fikk en gang tilsendt sånn iq og personlighetstest som tok flere timer å gjennomføre, da falt jeg litt av. SÅ gira var jeg ikke på den jobben, så jeg tok en annen jobb...

Anonymkode: cfab0...6fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært på det. I tillegg til en presentasjon om oss selv, måtte vi en og en stå å fortelle hva vi visste om bedriften. Så det ble den som hadde gått inn på sidene deres og pugget hele historien, som kom best utav det. Var merkelig :overrasket:

I tillegg til en samlet skriftlig "prøve" om akkurat det samme. 

Var selgerjobb i lekebutikk...

Anonymkode: 00404...f93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært på gruppeintervju, det var merkelige greier, men jeg var desperat etter jobb så dro.

Alle satt i hestesko, fikk så en presentasjon om bedriften, så skulle vi alle presentere oss selv - og steike, det var mye rart! Jeg skjønner at en bedrift velger å ha gruppeintervju ved veldig mange søknader (spesielt når det er ufaglært), for selv om en CV er bra så er det mange rare individer man kan få inn...

Vi fikk spørsmål om hva som var viktigst for oss i jobbsammenheng, og ei mumlet at hunden hennes var det viktigste i livet hennes.

Etterpå var det individuelle intervju. Gikk ut med en grei følelse, men fikk ikke jobben. Ble dog ringt opp neste gang de ønsket folk med tilbud om jobb da jeg var visstnok var "runner up", men da hadde jeg fått meg noe annet.

Nå er jeg utdannet, og kommer nok ikke til å stille på gruppeintervju igjen, men om jeg blir invitert til felles bedriftspresentasjon før individuelle intervju så vil jeg nok stille.

Anonymkode: eb70d...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...