Gå til innhold

Avskilting og barn i bilen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på en ting angående det å avskilte bil. Dersom en ikke har tatt bilen på eu kontroll (like greit å kjøpe ny), blir bilen mest sannsynlig avskiltet på stedet (har betalt årsavgift). Men hvordan fungerer det med tanke på det praktiske? Dersom det skulle skje at far, mor og baby på en måned er ute og kjører langt fra hjemsted, kan tollen/politiet/vegvesen eller hvem som holder på med det forlange familie ut av bilen og gå hjem? Eller tar de hensyn til slik? 

Vet det finnes taxi, buss og familie/venner man kan få hjelp av om man plutselig står uten bil, men dette er rent hypotetisk. 

Vi har ikke planer om å kjøre bilen, det blir uansvarlig med tanke på baby. Jeg spør fordi jeg ikke vet. 

Anonymkode: d8aa0...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den av myndighetene som oppdager en trafikkfarlig bil, avskilter på stedet. Sikkerheten på veien angår ikke bare dem i bilen, men alle oss som ferdes på veien. Hvem som befinner seg i en bil som kjøres ulovlig er uten betydning, eller av større betydning, om du vil snu på det. Barn og foreldre i trafikkfarlig bil, er risiskosport på høyt nivå. 

Hvordan det praktiske ordnes blir vurdert i hvert enkelt tilfelle. Avskilting og anmeldelse går gjerne hånd i hånd og i denne typen saker. 

Anonymkode: 76c73...cfe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner fikk lov å kjøre bilen hjem. Vet ikke hvordan det er, om du er langt unna hjemmet, eller om de viser skjønn.

Anonymkode: 6a355...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ei jeg kjenner fikk lov å kjøre bilen hjem. Vet ikke hvordan det er, om du er langt unna hjemmet, eller om de viser skjønn.

Anonymkode: 6a355...566

Tilstanden på bilen. 

Anonymkode: 76c73...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mest skremmende at man tar sjansen på og kjøre en bil som ikke er godkjent med barn i bilen.

Anonymkode: 6984d...b08

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet og avskiltet pga manglende eu-kontroll. Min samboer, bilmekanikeren hadde GLEMT det. 

Jeg var 15 mil hjemmefra og hadde en hest på hengeren som jeg trakk. Måtte fint få noen til å hente både hest og henger og oss selv. 

 

På avskilting er det ingen nåde, men man får gjerne kjøre hjem på dispensasjon om man mister lappen. 

Anonymkode: 7c7f1...174

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt om tilfeller hvor folk har fått lov til å kjøre bort til arbeidsplassen for og så bli avskiltet der, men det varierer vel veldig.

Anonymkode: 6f494...b68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en har unge i bilen eller er aleine, kan umulig spille noen rolle, drosja koster det samme. Jeg ble avskiltet pga. en misforståelse 140 km hjemmefra. Det ble mitt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an hvem du treffer på. Noen lar deg kjøre hjem, andre bare skilter av på stedet. 

Anonymkode: 103f0...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an hvem du treffer på. Noen lar deg kjøre hjem, andre bare skilter av på stedet. 

Anonymkode: 103f0...a96

Hvis det skjer en ulykke på turen hjem, kan de som ga deg tillatelse risikere å bli anmeldt for tjenesteforsømmelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2017 den 22.59, AnonymBruker skrev:

Dersom det skulle skje at far, mor og baby på en måned er ute og kjører langt fra hjemsted, kan tollen/politiet/vegvesen eller hvem som holder på med det forlange familie ut av bilen og gå hjem? Eller tar de hensyn til slik? 

Anonymkode: d8aa0...455

Barna blir sendt til barnevernet mens foreldrene må gå hjem. 

Anonymkode: 1f1cf...bc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna blir sendt til barnevernet mens foreldrene må gå hjem. 

Anonymkode: 1f1cf...bc9

Nei...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene spriker her, men jeg tror de fleste politifolk vil la en person med et lite barn få kjøre hjem før avsskilting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Gullik skrev:

Svarene spriker her, men jeg tror de fleste politifolk vil la en person med et lite barn få kjøre hjem før avsskilting.

Håper virkelig ikke det, om bilen ikke er i stand (eller godkjent) til å ha skilter bør den hverfall ikke kjøres med små barn i (selv om det bare er hjem). 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som hevder bileier får kjøre hjem, har dere sett området politiet eller Vegvesenet har hatt kontroller på? De stoller seg nemlig opp der jeg har sett, på plasser der det er muligheter for å plassere mange biler. Og når de er ferdig, står det en eller flere biler igjen der, uten skilt. I aviser står det gjerne og at x antall blier ble kontrollert og y antall biler ble avskiltet. 

Det bær være en klar pekepinn til ts. 

Anonymkode: 76c73...cfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man får kjøre hjem eller ikke, kommer mye an på grunnen til avskilting. I noen tilfeller vil man kanskje få lov å kjøre hjem, i andre tilfeller er det ikke sjangs i havet. Hvordan dere ordner med babyen er jo strengt tatt deres problem. Om dere får lov å kjøre hjem eller ikke, burde ikke avgjøres på grunn av av babyen. Om dere ikke klarer å ta hånd om babyen selv vil jo barnevernet bli kontaktet.

Anonymkode: a1a48...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som sier man kan kjøre hjem. Blir ikke bilen avskiltet da? Kjøres det uten skilt? Følger vegvesen eller politi etter, slik at skiltene kan klippes hjemme på gårdsplassen? Høres ekstremt usannsynlig ut. 

Anonymkode: 16017...452

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2017 den 21.52, Katana skrev:

Hvis det skjer en ulykke på turen hjem, kan de som ga deg tillatelse risikere å bli anmeldt for tjenesteforsømmelse.

Det må de ta på egen kappe.

Vet om folk som har fått kjøre bilen hjem, mens andre har fått biler avskiltet på stedet. 

Anonymkode: 103f0...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en episode av Nattpatruljen, fra Follo, var det en dame som fikk kjøre hjem fordi ungene var alene hjemme. Politiet fulgte etter og avskiltet bilen hjemme.

Anonymkode: 0e6e7...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble avskiltet en gang pga noe rot med forsikringsselskapet. Jeg hadde alt mitt i orden, til og med kvittering på at forsikring var betalt i bilen. Forsikringsselskapet hadde kort og greit glemt å melde fra til biltilsynet at bilen var forsikret så den sto som uforsikret i politiets register 🙄 Politiet skjønte at jeg ble skikkelig overrasket og at ting egentlig var i orden fra min side, så de fulgte meg hjem og tok skiltene mine hjemme. Dagen etter ringte jeg forsikringen og så politiet som kom og leverte skiltene mine på døra 😎

En venninne lånte ved en anledning bilen til en kamerat som det viste seg å være avskiltningsbegjær på pga manglende EU-kontoll. Bilen var vist og fikset, men manglet å bli vist igjen for å godkjenne jobben. Hun fikk også kjøre bilen hjem og politiet ringte eier av bil og ga han mulighet til å vise bilen dagen etter. Hvordan de eventuelt skulle følge opp dette vet jeg ikke, men jeg tror det kommer mye ann på hvem man treffer på.

Anonymkode: 6a81d...762

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...