Gå til innhold

Jeg må slutte å drikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den enkle løsningen er jo bare å slutte. Men så enkelt er det nok ikke. Hva bør jeg gjøre? 

Jeg har en historie med barndomstraumer og jeg har alltid unngått å kjenne på vonde følelser ved å døyve dem på et eller annet vis. Alkoholen gjør at jeg får en pause fra de vonde tankene, men nå begynner det å gå utover livet mitt. Jeg drikker tre-fire ganger i uka og kjenner at jeg tåler mer enn før, og dermed trenger jeg også mer for å oppnå ønsket virkning. Jeg går til psykolog og har endelig fortalt denne hvordan det ligger an, så jeg har noen å snakke med. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare dette... Noen råd og tips?

Anonymkode: d218a...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minn deg på at du blir dummere av å drikke tungt. Du vil få noe tilsvarende en hjerneskade når du drikker mye. Man ser det i eldre alkoholmisbrukere, det er fjerne på en merkelig måte. Ta mobilen din og film deg selv når du er sørpe full. Det er ganske nasty å se sin egen oppførsel som sørpe full. Du ser øynene dine er helt sløve og vridd, og oppførselen din blir frastøtende. Minn deg selv på konsekvensene og hvordan du ser ut hver gang du begynner å drikke. 

Anonymkode: d9772...65b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at du har en psykolog å snakke med, men jeg tror du også bør snakke med noen som jobber spesifikt med rus og avhengighet. Der kan du nok få mer hjelp til det å slutte å drikke. Kanskje psykologen din vet hvor du kan ta kontakt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør om du kan få noe annet som døyver det? Jeg går på antideppressiva, og har blitt ganske så flat og fin.

Anonymkode: fd914...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går allerede på antidepressiva og har det egentlig ganske bra når jeg ikke drikker. Skal se om psykologen har noen råd til meg. Jeg drikker meg sjelden full, og jeg klarer å stoppe før det blir tomt. En dunk rødvin holder i tre dager. Har sjelden bakrus, er bare litt groggy om morgenen.

Anonymkode: d218a...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøtter nedpå rødvin og forbanner det faktum at det ikke har høyere alkoholinnhold. Faen heller, jeg hater dette livet. 

Anonymkode: d218a...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du sett hvordan mennesker blir etter lang tids alkoholmisbruk hadde du sluttet på dagen. Du inntar en gift for kroppen din hver gang du drikker og den skader deg. Det bør være motivasjon nok. 

Anbefaler deg å bruke trening som en måte å glemme det vonde på. Begynn med yoga f.eks. Alkoholen gjør bare skade både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: 5e71a...dd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke jeg vært så dårlig på å drikke alene, så hadde jeg også drukket bortimot hver dag for å bli kvitt de vonde tankene. Men i stedet så gjør jeg andre ting. Trener, tur med hunden, serier og egenpleie. Går på antidepressiva men må nok på en høyere dose:( 

Anonymkode: 463e7...e10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke klare det alene. Det finnes behandlingstilbud og selvhjelpsgrupper som AA. Både psykologen og fastlege har sikkert noen tanker om muligheter og tilbud hvis du skulle ønske å prøve det. Å bli rusfri gjør det også lettere å få jobbet med ting ifra fortiden.

Anonymkode: 82750...ee9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke jeg vært så dårlig på å drikke alene, så hadde jeg også drukket bortimot hver dag for å bli kvitt de vonde tankene. Men i stedet så gjør jeg andre ting. Trener, tur med hunden, serier og egenpleie. Går på antidepressiva men må nok på en høyere dose:( 

Anonymkode: 463e7...e10

En høyere dose antidepressiva er lik død. Antidep endrer måte du tener og føler på. Hva er et liv der du føler deg nummen og død? Om du er kommet så langt, hva er meningen?

Anonymkode: d9772...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier psykologen?

Har du noen venner/familie som ikke drikker? For meg hjelper det å avtale noen dager med dem, der jeg vet jeg vil gjøre andre ting. Sitter du alene er det klart fristelsen blir større.

Anonymkode: 09547...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2017 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Minn deg på at du blir dummere av å drikke tungt. Du vil få noe tilsvarende en hjerneskade når du drikker mye. Man ser det i eldre alkoholmisbrukere, det er fjerne på en merkelig måte. Ta mobilen din og film deg selv når du er sørpe full. Det er ganske nasty å se sin egen oppførsel som sørpe full. Du ser øynene dine er helt sløve og vridd, og oppførselen din blir frastøtende. Minn deg selv på konsekvensene og hvordan du ser ut hver gang du begynner å drikke. 

Anonymkode: d9772...65b

 

 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du sett hvordan mennesker blir etter lang tids alkoholmisbruk hadde du sluttet på dagen. Du inntar en gift for kroppen din hver gang du drikker og den skader deg. Det bør være motivasjon nok. 

Anbefaler deg å bruke trening som en måte å glemme det vonde på. Begynn med yoga f.eks. Alkoholen gjør bare skade både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: 5e71a...dd7

Har noen av dere sluttet å drikke ved å tenke sånn? Jeg drikker alt for mye selv, og er smertelig klar over hvordan jeg ødelegger hjernen og kroppen min, klar over at alkohol gjør det værre. Men det hjelper jo ikke å vite det. Det gjør det nesten værre å innse realiteten i hvor destruktivt det er. Hva er vitsen med å slutte, når både kropp og hode har fått varige men? 

Anonymkode: 0e42a...d5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler motvilje mot å drikke når jeg vet hvordan det påvirker mine mentale evner. Det at mine evner svekkes for hver fylelkulle er skremmende for meg. For hva er jeg om ikke mine tanker? Hode og kropp får mer varige men dess mer man drikker.

Kanskje avhengighet er resultat av at man lurer seg selv. Dess mindre man tror en fyllekule skader hjernen, dess mer man drikker. Men de som er avhengig av hjernen sin lider under hver fyllekule fordi de hater å bli dummere

Om man syns det er ok at man blir stadig fordummet for hver fykkekule, så......

Anonymkode: d9772...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tidligere hatt et for høyt alkoholforbruk, og drakk meg regelmessig full 2-3 ganger i uken. Jeg trodde at jeg drakk fordi jeg var deprimert, men da jeg kuttet ned på alkoholen så skjønte jeg at jeg var deprimert fordi jeg drakk for mye. Helt utrolig hvor mye bedre jeg føler meg fysisk og psykisk uten alkohol. Det er ikke lett, og det er ikke sikkert at du klarer det alene, men prøv å si til deg selv at denne uken skal jeg ikke drikke noe. Om du klarer det så kan jeg love deg at du vil føle deg bedre. 

 

Anonymkode: 1a56c...aa8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme Alkoholikere, samt bruk psykologtimene til bearbeiding av russuget. 

Anonymkode: 1b6a1...7c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg føler motvilje mot å drikke når jeg vet hvordan det påvirker mine mentale evner. Det at mine evner svekkes for hver fylelkulle er skremmende for meg. For hva er jeg om ikke mine tanker? Hode og kropp får mer varige men dess mer man drikker.

Kanskje avhengighet er resultat av at man lurer seg selv. Dess mindre man tror en fyllekule skader hjernen, dess mer man drikker. Men de som er avhengig av hjernen sin lider under hver fyllekule fordi de hater å bli dummere

Om man syns det er ok at man blir stadig fordummet for hver fykkekule, så......

Anonymkode: d9772...65b

Jeg skjønner hva du mener, og jeg er jo enig i at det er skremmende at mentale evner svekkes. Nei, jeg synes selvfølgelig ikke at det er greit at man blir fordummer for hver fyllekule. Men ved avhengighet så er det gjerne ikke fornuften som vinner. Som TS beskriver, og i min egen situasjon, så handler det om å ikke ha noen bedre strategi for å håndtere livet og hverdagen. Det oppleves som en måte å overleve på, og jeg kan kun snakke for meg selv - men fremtiden ser ikke så lys ut uansett.

Jeg påstår ikke at det på noen som helst måte er bra, riktig eller hensiktsmessig, jeg vil bare få frem at sunn fornuft ikke er det som styrer handligene til en med alkoholproblemer. Jeg vet at det skader meg, men vet ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom en vanlig uke uten å drikke vekk noen vonde følelser og traumer. 

Anonymkode: 0e42a...d5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En høyere dose antidepressiva er lik død. Antidep endrer måte du tener og føler på. Hva er et liv der du føler deg nummen og død? Om du er kommet så langt, hva er meningen?

Anonymkode: d9772...65b

Jeg har fått et bedre liv takket være antidepr. og er ikke suicidal lenger. Føler meg ikke nummen og død som du skriver, men fungerer i hverdagen og kan ta vare på meg selv. Det er ikke alle som får bivirkninger av antidepr.

Anonymkode: 463e7...e10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du finne deg en slags hobby du elsker å drive på med? Eller kjøpe deg en hund eller husdyr?

Anonymkode: e2de9...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på AA møte og fortsett hos psykologen du bør ta det opp.  Du må få nye verktøy til å mestre livet på så du ikke føler behov for å selvmedisinere deg på alkohol. Holder ikke med viljestyrke og kunnskap om negative skadevirkninger.  Da får en jo nesten bare lyst å drikke mer . Lag en plan med psykologen din hvordan dere skal gripe det ann.Begynn imorgen. Det er mulig !

Anonymkode: 550ce...192

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva du mener, og jeg er jo enig i at det er skremmende at mentale evner svekkes. Nei, jeg synes selvfølgelig ikke at det er greit at man blir fordummer for hver fyllekule. Men ved avhengighet så er det gjerne ikke fornuften som vinner. Som TS beskriver, og i min egen situasjon, så handler det om å ikke ha noen bedre strategi for å håndtere livet og hverdagen. Det oppleves som en måte å overleve på, og jeg kan kun snakke for meg selv - men fremtiden ser ikke så lys ut uansett.

Jeg påstår ikke at det på noen som helst måte er bra, riktig eller hensiktsmessig, jeg vil bare få frem at sunn fornuft ikke er det som styrer handligene til en med alkoholproblemer. Jeg vet at det skader meg, men vet ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom en vanlig uke uten å drikke vekk noen vonde følelser og traumer. 

Anonymkode: 0e42a...d5b

Det handler ikke om "sunn fornuft". Det handler om assosiasjoner, Om en alkoholiker assosierer alkohol med fred og distanse fra problemer er det det den vil oppleve. Om en alkoholiker assosierer alkohol med hukommelse og personlighetsproblemer er det det den vil huske

Anonymkode: d9772...65b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...