Gå til innhold

Reinsdyrflytting - minutt for minutt!


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

På 26.4.2017 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Kan vel ikke si at dette er dyreplageri? Dyr som lever fritt på vidda og i fjellet! Da kan en vel heller snakke om den industrialiserte kjøttproduksjonen om en skal snakke om uetisk matproduksjon. 

Anonymkode: 8cfff...edb

Når de jager dem på den måten som de gjør, er det dyreplageri. Tror ikke reinen svømmer i iskaldt vann av egen fri vilje

Anonymkode: 0484a...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når de jager dem på den måten som de gjør, er det dyreplageri. Tror ikke reinen svømmer i iskaldt vann av egen fri vilje

Anonymkode: 0484a...307

Rein svømmer da støtt og stadig.

Anonymkode: f4c43...fac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når de jager dem på den måten som de gjør, er det dyreplageri. Tror ikke reinen svømmer i iskaldt vann av egen fri vilje

Anonymkode: 0484a...307

Reinen lever på fjellet om vinteren, tror ikke de bryr seg om kaldt vann. Det er ofte -30 selv i Kautokeino, rein er laget til å være i kulda. Å når sommeren kommer, så flyttes de ut i lavlandet, der de kan ete seg mette på plantene Fru Hansen har plantet i blomsterbeddet i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, April 25, 2017 den 6.17, CaramelDevil skrev:

Jeg tenkte å se på når de kommer med "Snøsmelting- minutt for minutt."

"Maling som tørker om vinter'n" gleder jeg meg til.  :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rein svømmer da støtt og stadig.

Anonymkode: f4c43...fac

Ikke i iskaldt vann. Har sett reinkalver dø på den måten

Anonymkode: 0484a...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i iskaldt vann. Har sett reinkalver dø på den måten

Anonymkode: 0484a...307

De som er svake har blitt kjørt over i lastebil, de sa det på første sendingsdag. Det er kun rein som tåler overfarten med nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.4.2017 den 9.40, Hoppetaujenta skrev:

https://www.nrk.no/kultur/sakte-tv-om-reinflytting-vekker-internasjonal-oppsikt-1.13462494

Det skal jeg se på! :jepp:  En kjempesjanse til å få en opplevelse av dette som er helt fremmed for meg.
Fin natur, flotte dyr, vinkler og lyder...jo, dette ser jeg frem til.  Vedder på at det i alle fall er minst to her inne
som har det som meg? Blir det deg? 

Nei, det blir ikke meg. Jeg kommer til å sovne av å se dette. :P:veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når de jager dem på den måten som de gjør, er det dyreplageri. Tror ikke reinen svømmer i iskaldt vann av egen fri vilje

Anonymkode: 0484a...307

Eh, reinen er tilpasset snø, kulde og barsk klima. De er tilpasset å overleve i kulde. Og hvis du følger med på været, har du kanskje fått med deg at temperaturen på vidden kan synke ned mot -40/-50 om vinteren. Det er kaldt det. Og i følge oppslagsverket på nettet har reinen utmerkede svømmeføtter, altså er reinsdyr ypperlige svømmere. 

Anonymkode: 8cfff...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2017 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Stemmer det. De kommer så sinnsykt brått på og. Lister seg ved veien og bestemmer seg i siste liten for å gå til den andre siden!

Eksotisk for turistene da :P

De pleide å legge seg rett innafor i Stallogargotunnelen, men heldigvis kom det opp ferister i fjor!

Jeg har slekt fra Stallogargo, ja rein er veldig moro for turistene. Spesielt i Honningsvåg når de går løse midt i byen, å spiser opp plantene til folk. Turistene elsker det, de tar masse masse bilder.

Endret av Severus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2017 den 23.54, Salka skrev:

Jeg ser også på. Eller har på i bakgrunnen da. Koselig program og vakker natur og reinsdyr. :rodmer:

Jeg ønsker meg katter minutt for minutt jeg. :ninuskapus: De kan filme katter på et kattehjem i 24 timer eller noe. :pasha:  Og vise bare noen timer hver kveld så jeg får med meg absolutt alt. :nigo: 

Her vettu : http://explore.org/live-cams/player/kitten-rescue-cam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2017 den 5.53, Hoppetaujenta skrev:

Den har jo sine lyder den, selv om jeg ikke kan gjenta det her. Ingen tvil hos meg. :) 
Lurer på følgende; vi hører bjeller hele tiden, men jeg har ikke sett en eneste rein
med sånt rundt halsen. Er det en lederrein det er snakk om, eller flere. Noen som vet? 

Se her:

59026d60e4919_Skjermbilde.thumb.png.39a131b1ee7314a0c5983b297e9657d6.png

Anonymkode: 8cfff...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen

Var på hytta i påsken og da lå det rein rundt hytta å sov ca 14 stk. Helt utrolig opplevelse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når de jager dem på den måten som de gjør, er det dyreplageri. Tror ikke reinen svømmer i iskaldt vann av egen fri vilje

Anonymkode: 0484a...307

Jo de krysser elva daglig her! Da er det ingen som jager men uti er de uansett.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i iskaldt vann. Har sett reinkalver dø på den måten

Anonymkode: 0484a...307

Bra det ikke er rein kalver de jager på da, ettersom reinkalvene ikke er født enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, førstedamen skrev:

Jo de krysser elva daglig her! Da er det ingen som jager men uti er de uansett.

Bra det ikke er rein kalver de jager på da, ettersom reinkalvene ikke er født enda. 

De svake blir kjørt over i lastebil ble det sagt. Men dyr dør i naturen, trenger ikke å være mennesker involvert for at dyr skal drukne og dø av andre årsaker. Kan ikke si at naturen bedriver dyreplageri. 

Anonymkode: 8cfff...edb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, førstedamen skrev:

Var på hytta i påsken og da lå det rein rundt hytta å sov ca 14 stk. Helt utrolig opplevelse! 

Heldig! Elsker dette programmet, og syns disse dyrene er majestetiske! :takke:

Anonymkode: 8cfff...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...det er jeg sikker på at jeg har sett både link og direktesending av et sted i år, men husker ikke hvor. :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod reinflytting minutt for minutt på tv, jeg leste det som re-inflytting. :klaske: tenkte wtf! Følger de et flyttefirma? Følte meg passe dum etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...