Gå til innhold

Hobbyer som bytter hele tiden


Stoltskeiv

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 20 år som har aldri hatt en "Fast" hobby. Det har alltid vært periode vis. Sånn alt fra 2 dager til en mnd. Jeg setter meg ofte veldig mye inn i hobbyen og leser masse om det og praktiserer det. Det er så slitsomt at det hele tiden bytter, jeg føler at jeg aldri blir god på noe. Er det noen som opplever noe lignende? Det er så frustrerende. Altså min hoved hobby er foto, den holder seg som regel fast, men så plutselig vil jeg gjøre noe annet.

Vet ikke hva jeg vil med dette, men er det normalt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hobbyen din er å prøve nye hobbyer? 

Personlig har jeg satset på matlaging. De fleste boliger har jo allerede et fullt innredet hobbyrom. 

Familie og venner klager aldri over at jeg bruker tid på hobbyen. De vet jo at det blir noe godt å spise snart :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, du framstiller det jo som om hobbyer er levende vesener med egen vilje som kommer og går uten at du har noen kontroll på det - det er faktisk ikke sånn det fungerer. Du får ingen hobby-åpenbaring uten videre. Skal du bli god på noe må du jo legge ned litt innsats, bruke tid og forplikte deg. To dager(!!) til en måned er jo ingenting hvis man skal sette seg inn i noe - forventer du å bare kunne alt og bli kjempeengasjert nærmest ved osmose?

Anonymkode: 74370...ed4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt lik. Går inn med alt jeg har når jeg lærer en ny hobby. Leser alt, kjøper absolutt alt jeg trenger av utstyr og bruker nesten all min tid på det helt til jeg bare går lei. Jeg tror det er flere grunner til at jeg er sånn. Delvis er jeg rastløs og kjeder meg fort. Dels syns jeg at selve læreprosessen er mer spennende. Og jeg tror også jeg har et slags romantisk bilde av at jeg skal finne en hobby som virkelig fenger, en som er "meg", en jeg kan mestre bedre enn andre og kanskje utforske et talent jeg ikke visste jeg hadde. Når jeg da oppdager at jeg ikke er bedre enn gjennomsnittet på noe, så gidder jeg bare ikke å fortsette. Hvorfor kaste bort tid på noe du ikke kan utvikle mer eller ikke har egenskapene for. 

Den eneste hobbyen som har vedvart hos meg er tegning. Tar pause innimellom, men kommer alltid tilbake til tegnebordet. Jeg driver også med strikking/hekling, men der syns jeg liksom ikke de "reglene" ovenfor teller. En må ikke ha noe "talent" for å kunne det, er noe alle kan lære seg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2017 den 23.01, AnonymBruker skrev:

forventer du å bare kunne alt og bli kjempeengasjert nærmest ved osmose?

Anonymkode: 74370...ed4

Nei, er ikke det jeg forventer. Poenget er at jeg går bare lei. Selvom jeg er flink i det jeg gjør. Det handler ikke om at jeg ikke får det til og bytter. Jeg blir bare generelt lei av det jeg driver med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎04‎.‎2017 den 21.07, gladjenta96 skrev:

Jeg er ei jente på 20 år som har aldri hatt en "Fast" hobby. Det har alltid vært periode vis. Sånn alt fra 2 dager til en mnd. Jeg setter meg ofte veldig mye inn i hobbyen og leser masse om det og praktiserer det. Det er så slitsomt at det hele tiden bytter, jeg føler at jeg aldri blir god på noe. Er det noen som opplever noe lignende? Det er så frustrerende. Altså min hoved hobby er foto, den holder seg som regel fast, men så plutselig vil jeg gjøre noe annet.

Vet ikke hva jeg vil med dette, men er det normalt? 

Kjenner meg igjen. Har drevet med alt fra fugletitting til hundekjøring. Det jeg har holdt fast ved er foto. Mine siste nye interesser har vært hekling og veving. Veven står fremme den, men så var det å sette i gang igjen. Tegnet og malte mye når jeg var ung, men det har ligget på hylla over lengre tid nå. Til mitt forsvar har jeg en liten leilighet og ikke store plassen.

På ‎05‎.‎04‎.‎2017 den 23.09, Eirasi skrev:

Jeg er helt lik. Går inn med alt jeg har når jeg lærer en ny hobby. Leser alt, kjøper absolutt alt jeg trenger av utstyr og bruker nesten all min tid på det helt til jeg bare går lei. Jeg tror det er flere grunner til at jeg er sånn. Delvis er jeg rastløs og kjeder meg fort. Dels syns jeg at selve læreprosessen er mer spennende. Og jeg tror også jeg har et slags romantisk bilde av at jeg skal finne en hobby som virkelig fenger, en som er "meg", en jeg kan mestre bedre enn andre og kanskje utforske et talent jeg ikke visste jeg hadde. Når jeg da oppdager at jeg ikke er bedre enn gjennomsnittet på noe, så gidder jeg bare ikke å fortsette. Hvorfor kaste bort tid på noe du ikke kan utvikle mer eller ikke har egenskapene for. 

Den eneste hobbyen som har vedvart hos meg er tegning. Tar pause innimellom, men kommer alltid tilbake til tegnebordet. Jeg driver også med strikking/hekling, men der syns jeg liksom ikke de "reglene" ovenfor teller. En må ikke ha noe "talent" for å kunne det, er noe alle kan lære seg. 

Tror mange av oss faller av lasset når vi har lært en ting. Men nå fikk jeg lyst til å ta frem skisseblokka og blyantene. Siden jeg har liten plass og ikke vil dra frem staffeli og maling, er det gunstig å begynne å øve opp øye-hånd igjen med å tegne.

Tror jeg skal spørre psykologen om det er vanlig å være så vinglete. Noe som hindrer meg er kanskje prestasjonsangst. Venner som har sett bildene mine og lest noe av det jeg har skrevet har oppfordret meg til å gjøre noe med det, stille ut, sende til forlag. Men, jeg føler at jeg ikke kan dra frem noe gammelt og at det bør være ferskvare. Det har stoppet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme greia her i grunnen. Men etter å ha "lært meg" forskjellige hobbyer opp gjennom årene så ser jeg at jeg fint kan veksle mellom dem. Har hatt strikkeperiode, hekleperiode, broderingperiode, rosemalingsperiode, trimmeperiode (OK, den prøver jeg å få til å vedvare), turperiode og scrappeperiode (lager kort). Den eneste hobbyen som virkelig klorer seg fast her er lesing. Jeg har alltid en bok tilgjengelig. Alt annet veksler jeg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen. Får ofte hang-ups som varer alt fra noen dager til et par uker. Da er dette alt jeg klarer å tenke på. Jeg blir supermotivert, planlegger og drømmer, men kommer sjeldent igang med det faktiske produktet, og om jeg kommer igang blir jeg aldri ferdig. Etter ei uke eller to er det som om noen har slått av en bryter, og det som nettopp var altoppslukende har plutselig blitt totalt uinteressant! Dette er utrolig frustrerende, for jeg føler det er så mye jeg kan få til, men siden fokuset alltid skifter så kommer jeg aldri i vei med noe som helst. 
For min del er dette som har gått utover både skolegang og fritid, og skal nå faktisk utredes for ADHD/ ADD. 
Veit ikke om det er like voldsomt hos deg da.

Anonymkode: d977e...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært innom mange hobbyer, men for meg er det ofte slik at når jeg får det til bra, så går jeg lei. Da kan jeg det liksom, og det er ikke spennende lenger. 

Interiør og skriving blir jeg ikke lei, for der kan man hele tiden utvikle seg, og skape noe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg veldig igjen. Får ofte hang-ups som varer alt fra noen dager til et par uker. Da er dette alt jeg klarer å tenke på. Jeg blir supermotivert, planlegger og drømmer, men kommer sjeldent igang med det faktiske produktet, og om jeg kommer igang blir jeg aldri ferdig. Etter ei uke eller to er det som om noen har slått av en bryter, og det som nettopp var altoppslukende har plutselig blitt totalt uinteressant! Dette er utrolig frustrerende, for jeg føler det er så mye jeg kan få til, men siden fokuset alltid skifter så kommer jeg aldri i vei med noe som helst. 
For min del er dette som har gått utover både skolegang og fritid, og skal nå faktisk utredes for ADHD/ ADD. 
Veit ikke om det er like voldsomt hos deg da.

Anonymkode: d977e...b35

jeg skal faktisk utredes for ADHD/ADD og Asperger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/5/2017 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Men altså, du framstiller det jo som om hobbyer er levende vesener med egen vilje som kommer og går uten at du har noen kontroll på det - det er faktisk ikke sånn det fungerer. Du får ingen hobby-åpenbaring uten videre. Skal du bli god på noe må du jo legge ned litt innsats, bruke tid og forplikte deg. To dager(!!) til en måned er jo ingenting hvis man skal sette seg inn i noe - forventer du å bare kunne alt og bli kjempeengasjert nærmest ved osmose?

Anonymkode: 74370...ed4

Jepp. Vil du bli god i noe må du faktisk holde fast, og trene de dagene det også er kjedelig. Det er veldig lett å bare gi opp. Svart belte i judo og å bli ganske god på gitar kom ikke av seg selv, og det innebar at jeg trente og øvde de dagene jeg egentlig ikke gadd eller følte meg uinspirert. Jeg kunne jo gitt opp og ikke kunnet en dritt den dag i dag.

Anonymkode: 22f3e...4c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Vil du bli god i noe må du faktisk holde fast, og trene de dagene det også er kjedelig. Det er veldig lett å bare gi opp. Svart belte i judo og å bli ganske god på gitar kom ikke av seg selv, og det innebar at jeg trente og øvde de dagene jeg egentlig ikke gadd eller følte meg uinspirert. Jeg kunne jo gitt opp og ikke kunnet en dritt den dag i dag.

Anonymkode: 22f3e...4c5

det er ikke det at jeg gir opp fordi jeg ikke føler meg flink. Jeg blir fornøyd med det jeg gjør, men jeg bare mister interessen for den hobbyen og starter med noe annet også går jeg tilbake til noe jeg har drevet med før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Jeg tror det er vanlig. Det er gøy og utfordrende å lære noe nytt, men for å fenge interessen over tid må det være noe der som fenger det lille ekstra. Jeg digger å lære nye teknikker, plutselig har jeg dilla på makronbaking, så kan det ta tre år til neste gang. Så hekler jeg åtte duker og det er det. Strikker så to råfine kofter, så går jeg lei. Moroa ligger jo i å utfordre hjernen med noe nytt og spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4/13/2017 den 23.16, Sugemerke skrev:

Jeg tror det er vanlig. Det er gøy og utfordrende å lære noe nytt, men for å fenge interessen over tid må det være noe der som fenger det lille ekstra. Jeg digger å lære nye teknikker, plutselig har jeg dilla på makronbaking, så kan det ta tre år til neste gang. Så hekler jeg åtte duker og det er det. Strikker så to råfine kofter, så går jeg lei. Moroa ligger jo i å utfordre hjernen med noe nytt og spennende!

Ærlig talt da, du kan jo det med de fleste ting uten å bytte. Det krever litt å levle fra hvitt til svart belte, det er utfordrende. Og selv om du har tatt et gitarkurs for nybegynnere så er du ikke akkurat en god gitarist, og det er god utfordring å faktisk prøve å bli god (med mindre du er et naturtalent, men det er det jo de færreste som er).

Anonymkode: 22f3e...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt da, du kan jo det med de fleste ting uten å bytte. Det krever litt å levle fra hvitt til svart belte, det er utfordrende. Og selv om du har tatt et gitarkurs for nybegynnere så er du ikke akkurat en god gitarist, og det er god utfordring å faktisk prøve å bli god (med mindre du er et naturtalent, men det er det jo de færreste som er).

Anonymkode: 22f3e...4c5

Men må man bli god i alt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sugemerke skrev:

Men må man bli god i alt? 

Ts sier at det er slitsomt å bytte hobby hele tiden og føle at hun aldri blir god i noe.

Anonymkode: 22f3e...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...