Gå til innhold

Prematur- senskader annet en fysiske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nevøen min er født prematur og har fått diagnosen autisme. De sier det har sammenheng med at han ble født for tidlig. 

Anonymkode: 884ce...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Wednesday, April 05, 2017 den 17.28, AnonymBruker skrev:

Hei. Man får jo vite at de født svært prematur kan få fysiske senplager som CP eller blindhet. Men kan de også få sosiale , sensoriske eller psykiske senskader? Isåfall hvilke ? Noen som har erfaringer?

Anonymkode: 70ae7...e1d

Kan du spesifisere hcorfor du spør og hva du er konkret er ute etter å få vite? 

Anonymkode: 71c35...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar av oss har en gutt som ble født i uke 31. Han er, for å si det mildt, rimelig spesiell. Han er veldig høysensitiv (såpass at de måtte ta han ut av barnehagen), han har tydelige autistiske trekk og lever litt i sin egen verden. Veldig opptatt av livets store spørsmål, selv om han bare er seks år. Jeg vet ikke om alt dette skyldes at han er født prematur, eller om noe skyldes oppdragelse (foreldrene er ganske alternative av seg).

Anonymkode: 805d3...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du spesifisere hcorfor du spør og hva du er konkret er ute etter å få vite? 

Anonymkode: 71c35...38e

Hvis du leser mine svar i tråden kan du se jeg skriver at jeg selv er prematur son lurte på om ikke fysiske problemer jeg har kan skyldes at jeg er svært prematur selv.

 

ts 

Anonymkode: 70ae7...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et vennepar av oss har en gutt som ble født i uke 31. Han er, for å si det mildt, rimelig spesiell. Han er veldig høysensitiv (såpass at de måtte ta han ut av barnehagen), han har tydelige autistiske trekk og lever litt i sin egen verden. Veldig opptatt av livets store spørsmål, selv om han bare er seks år. Jeg vet ikke om alt dette skyldes at han er født prematur, eller om noe skyldes oppdragelse (foreldrene er ganske alternative av seg).

Anonymkode: 805d3...a9a

Kan virke som utfra svar jeg får at det kan være mer enn fysiske plager premature kan få. På 80 tallet var det ikke fokus på dette, min mor har aldri hørt at det kunne vært andre ting enn fysiske som kunne skje

 

ts

Anonymkode: 70ae7...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nevøen min er født prematur og har fått diagnosen autisme. De sier det har sammenheng med at han ble født for tidlig. 

Anonymkode: 884ce...55f

De sier vel at det KAN ha sammenheng????

Hvem er de, i det utsagnet?

Anonymkode: 108ca...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22. april 2017 den 8.25, AnonymBruker skrev:

Kan virke som utfra svar jeg får at det kan være mer enn fysiske plager premature kan få. På 80 tallet var det ikke fokus på dette, min mor har aldri hørt at det kunne vært andre ting enn fysiske som kunne skje

 

ts

Anonymkode: 70ae7...e1d

På åttitallet ble de premature babyene behandlet ganske annerledes enn idag, de lå feks på rygg, i lys og høye lyder,og fikk ofte for mye oksygen, de lå også mesteparten av døgnet i kuvøsen. Nå er de opptatt av at det skal være mest mulig som i magen, de ligger på magen i mørke feks, og ligger mye oppå foreldrene(kenguruomsorg) Babyene som ble behandlet slik (i beste mening, de visste bare ikke bedre) ble nok ganske stresset av dette, og vil tro at slik stress kan gjøre at hjernen utvikler seg "feil"....

har selv prematur baby, og dette er iallfall det jeg er blitt fortalt av de ansatte på nyfødtintensiven

 

Anonymkode: 5d1be...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2017 den 13.32, AnonymBruker skrev:

De sier vel at det KAN ha sammenheng????

Hvem er de, i det utsagnet?

Anonymkode: 108ca...aaf

Han har slitt med diverse helt siden fødsel. Både fysisk og sosialt. Fått diagnosen nå som 6 åring. 

Anonymkode: 884ce...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har slitt med diverse helt siden fødsel. Både fysisk og sosialt. Fått diagnosen nå som 6 åring. 

Anonymkode: 884ce...55f

Ikke det jeg spurte om.

Anonymkode: 108ca...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...