Gå til innhold

Prematur- senskader annet en fysiske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Man får jo vite at de født svært prematur kan få fysiske senplager som CP eller blindhet. Men kan de også få sosiale , sensoriske eller psykiske senskader? Isåfall hvilke ? Noen som har erfaringer?

Anonymkode: 70ae7...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det største problemet er lunger og hjerte..

Anonymkode: 71db4...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prematurforeningen.no så finner du mye info. 

Anonymkode: 1ec11...5af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår er født i uke 32, og hadde en dramatisk start på livet. Men han var "stor" og frisk for alderen. Jeg ble veldig overrasket når legen fortalte oss at den tidlige fødselen kunne ha konsekvenser senere i livet. Jeg så for meg at dette gjaldt sånne bittesmå fugleunger.

Det er vanskelig å si at min sønns "problemer" har sammenheng med tidlig fødsel, men de opptrer oftere hos premature barn. Han hadde astma som liten, det kan ha noe med at han er prematur. Han har noen lette lærevansker, det kan også ha sammenheng med at han er født for tidlig. Som baby/småbarn lå han langt etter jevnaldrende, heller ikke uvanlig blandt prematurfødte. Finmotorikken hans har aldri vært noe å skryte av, han skriver blant annet med høyrehånden, men er venstrehendt. Det var altså vanskelig å si når han var barn, at dette var en følge av tidlig fødsel, men han hadde mange av symptomene samtidig.

Nå er han 17, og det som preger han mest er prematurstivhet. Han er påtakelig stiv, man ser det godt når han beveger seg. Han er også klønete og har litt dårlig balanse. Håndskriften hans har aldri vært forståelig, så alt han skriver, skrives på pc. I dag mener legen at dette er en direkte konsekvens av for tidlig fødsel. Han har stort sett gode karakterer (4-5-6), men han jobber hardt for det. Sosialt har han alltid klart seg bra, og han er veldig trygg på seg selv. Han har ingen psykiske utfordringer, og jeg har ikke hørt at dette kan være en konsekvens av for tidlig fødsel. Det er tross alt en grunn til at normale svangerskap varer i ca 40 uker.

Anonymkode: 6a496...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en treåring født seks uker for tidlig. Enn så lenge merker vi det ikke på kognitive evner, eller motorikk, men språklig henger barnet etter og ha såvidt begynt å sette to og to ord sammen. Har stor språkforståelse men lite ordforråd selv. Var også endel etter med milepæler, alt fra første tann, reise seg, snu seg, smile, gripe etter leker osv.. Barnet var 2-5 måneder etter gjennomsnitt med det meste. 

Anonymkode: af000...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsentrasjonsvansker og lærevansker  kan oppstå. 

Anonymkode: 0b856...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan få lærevansker /utviklingshemning og konsentrasjonsvansker.

Anonymkode: aad1f...733

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt sønn på 9 år har ei god venninne som var prematur . Født ca.3mnd for tidlig. Litt liten for alderen men godt fungerende på skole, fysisk godt innenfor det normale.  Det skorter litt på det sosiale i samhandling med andre jevnaldrende jenter. Jenter har flere koder og mer avansert kommunikasjon en gutter og hun sliter litt der. Så hun leker mest med guttene. Eller er jeg imponert over hvor flink hun er etter en meget tøff start...

Anonymkode: 18dce...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar har en prematur gutt som har fått en Asbergerdiagnose. Han var veldig prematur da, veide vel rundt 700 gram. Han har også hengt litt etter motorisk, men virker som det går seg til. Usikker på om det har sammenheng med at han er prematur da, men man tenker jo gjerne det. 

Anonymkode: d1b26...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er prematur, født 4 mnd for tidelig å har ingen bivirkninger fra det verken fysisk eller psykisk. Bortsett fra noe nedsatt hørsel, men det går ikke utover noe. 

Anonymkode: f8778...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting utover det rent fysiske. Mannen min ble født for tidlig og han sliter med lærevansker, konsentrasjon, allergi, smerter og en del annet. Han var stor for å bli født til tiden han gjorde og virket robust.

Anonymkode: 4dfe6...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er trolig et tilfelle som ikke skjer så ofte!

Datteren min (18) fikk motoriske vanskeligheter og krabbet aldri. Psykisk så fikk hun en mild form for epilepsi hvor hun faller ut et par sekunder. Hun har akkurat fått diagnosen manisk depressiv, så hun har ikke hatt det så greit stakkaren. 

Anonymkode: 25ce0...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Grunnen til at jeg spurte er at jeg prøver å forså meg selv. Jeg er født 14 uker for tidlig i 1988. Jeg har ingen fysiske senskader unntatt epilepsi. Er en fysisk frisk og 167cm høy kvinne. Men jeg lurer på om jeg kan ha fått sosiale senskader. Jeg blir veldig lett stresser over ting andre ikke tenker over engang, jeg blir stressete og engstelig hvis jeg bråe endringer. Jeg sliter med å "passe inn". Jeg har vanskelig for å få venner. Og skjønte ikke automatisk uskreven sosiale regler andre barn skjønte, feks at ingen likte "sladrehanken". Med å sladde gravde jeg min egen grav.  Jeg ble mobbeofferet og hakkekyllingen. 

jeg har spurt foreldrene mine om det er mulig å bli sosialt og nevrologisk (stress) av å bli svært prematur født. Men de sa at i 1988 snakket de kun om det fysiske og motoriske.

Å stille spørsmål å hodet kan aldri endre fortiden uansett, men det hjelper å forstå. Hvis der å være prematur kan være grunn til ar jeg ble den jeg ble kan det gi en slags trøst. Jeg har ikke Aspergers eller autisme (har psykolog oppfølging)

Grunn til at jeg ikke skrev noe om meg i HI var fordi jeg var redd for å ikke få noen svar eller å bli hakket på. Men om noen føler at jeg lurte informasjon ut av dem beklager jeg det. Jeg er en deprimert ex prematur som prøver å finne svar. 

Ha en fin dag dere

Anonymkode: 70ae7...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en økt andel psykiske vansker hos premature med ekstremt lav fødselsvekt (husker ikke akkurat nå hva definisjonen på ekstremt lav vekt var). Ikke lenge siden en overlege v St.Olavs hospital disputerte til doktorgrad ang dette temaet. 

Anonymkode: 8e63b...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en økt andel psykiske vansker hos premature med ekstremt lav fødselsvekt (husker ikke akkurat nå hva definisjonen på ekstremt lav vekt var). Ikke lenge siden en overlege v St.Olavs hospital disputerte til doktorgrad ang dette temaet. 

Anonymkode: 8e63b...307

TS 

jeg var ganske liten, langt unner et kilo. Så da passer der med den overlegen der sine funn

Anonymkode: 70ae7...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en gutt to måneder før tiden. Da måtte jeg som far lese meg en bok om premature unger. Jeg kjente meg veldig igjen i de beskrivelsene over premature unger og hvordan de kan være. Det viste seg at jeg selv er 6 uker prematur, så jeg kan skrive under på at det var mye fornuftig å lese om i den boken.

Jeg husker dessverre ikke tittelen på boken. Det er lenge siden jeg leste den.

Anonymkode: 108ca...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS 

jeg var ganske liten, langt unner et kilo. Så da passer der med den overlegen der sine funn

Anonymkode: 70ae7...e1d

Kanskje dette kan være av interesse? 

https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/psykisk-helse-og-lav-fodselsvekt/

http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2015/02/04/peds.2014-3143

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Grunn til at jeg ikke skrev noe om meg i HI var fordi jeg var redd for å ikke få noen svar eller å bli hakket på. Men om noen føler at jeg lurte informasjon ut av dem beklager jeg det. Jeg er en deprimert ex prematur som prøver å finne svar. 

Ha en fin dag dere

Anonymkode: 70ae7...e1d

Synes ikke det er noe å beklage, kjære deg. Det er helt lov å stille spørsmål om noe uten å måtte skrive om seg selv. Lykke til!

Anonymkode: 81835...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 6.4.2017 den 18.35, Alltid Vår skrev:

Tusen takk for intressant lesing. Man kan jo ikke gjøre noe med hvordan man kom til verden, men at jeg er prematur kan forklare alle problemene jeg har med det sensoriske, psykiske og sosiale er det første i aksept fra min side. Er tøft å se at alle har det lett i situasjoner jeg opplever som vanskelige eller stressfulle og ikke skjønner hvorfor man er slik jeg er . Utad virker jeg helt normal, men mye av de uskrevne sosiale reglene skjønner jeg ikke. Men så har jeg ikke hatt ene neste venn i oppveksten, det å være isolert og utfrosset kan jo også ha innvirkning

TS

Anonymkode: 70ae7...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress og sinne, lærevansker og konsentrasjonsproblemer er ikke uvanlig. Blir lett overstimulerte. Jeg synes det høres ut som noen av dine problemer kan komme pga prematuriteten. Men er nok ikke så mye å gjøre med det, men er kanskje lettere når man selv forstår hvorfor...

Anonymkode: 5d1be...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...