Gå til innhold

Er det ufint å gå i begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forrige uke fikk jeg den triste nyheten om at kona til en gammel kompis har gått bort. Kjente henne ikke veldig godt, men hun var en meget utadvendt og sprudlende person som gjorde inntrykk på alle på sin vei. Hun var en sånn person man møter én gang, og så føles det som man har kjent hverandre hele livet.

Når det gjelder min gamle kompis, mannen hennes, så har ikke heller vi hatt veldig mye kontakt de seneste årene. Vi har vel i grunnen aldri vært veldig nære kompiser. Mer type venners venner. Vært på noen gutteturer sammen osv. Har alltid synes at han var en topp type da. I tillegg har vi en haug med felles venner og kolleger. 

Kona skal gravlegges på torsdag, og jeg er veldig i tvil om jeg skal gå i begravelsen. Har lyst til å gå, både fordi jeg føler jeg kjente henne, uten at jeg kjente henne. Men også for å vise støtte til min gamle (perifere) kompis. 

Lurer på hva som er riktig kutyme her. Blir det rart å komme dinglende i en begravelse til folk man egentlig ikke kjenner veldig godt, eller er det normalt å bare stille opp fordi man kjente dem, om enn bare litt? 

Har tidligere stort sett bare vært i begravelse til eldre familiemedlemmer og én barndomskompis som døde altfor tidlig. 

Anonymkode: e70b3...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt i orden å gå i begravelsen. Det er en måte for deg å ta farvel og en måte å vise støtte og sympati til din perifere kompis. Jeg hadde blitt glad hvis jeg så at gamle venninner hadde kommet i begravelsen til min mann. Kanskje jeg ikke hadde klart å vise det der og da, men jeg hadde satt pris på det.

Det er i hvertfall ikke ufint. Jeg synes du skal gå. 

Anonymkode: cf00a...551

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri feil å gå i en begravelse, så lenge det ikke er noen forhold mellom deg og avdøde/etterlatte som tilsier at du bør holde deg unna. Så føler du for å gå, så gjør du det. Kompisen din setter sikkert stor pris på at du ønsker å støtte han i en vanskelig tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte det samme selv...kjente hun ikke personlig, men gått på samme skole. Et fantastisk menneske som har satt spor! Har bestemt meg for å ikke gå, men det er pga at jeg rett og slett ikke tror det blir plass i kirken. Tipper det kommer et hav av mennesker for å si farvel til dette unike mennesket...

Men som bekjent av mannen synes jeg det bare er fint at du vil dra...Han setter nok pris på det!

Anonymkode: 6e9a8...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderte det samme selv...kjente hun ikke personlig, men gått på samme skole. Et fantastisk menneske som har satt spor! Har bestemt meg for å ikke gå, men det er pga at jeg rett og slett ikke tror det blir plass i kirken. Tipper det kommer et hav av mennesker for å si farvel til dette unike mennesket...

Men som bekjent av mannen synes jeg det bare er fint at du vil dra...Han setter nok pris på det!

Anonymkode: 6e9a8...0d2

Er du fra Røyken?

Anonymkode: e70b3...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ok å gå i begravelsen. Hvis det kommer veldig mange mennesker er det fint å la familien og de som kjente vedkommende best få sitteplass i kirken. 

Anonymkode: a4c62...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med resten her - absolutt bare å gå i begravelsen. De nærmeste er gjennomgåande bare takknemlige for at den de har mistet har betydd noe for andre. Jeg har i alle fall aldri tenkt tanken på at noen ikke kjente vedkommende godt nok til å være til stede i begravelsen.

Vedrørende det med sitteplasser, så blir det jo reservert til de aller nærmeste. Og begravelser har det ikke med å vare så lenge, så er jo en del tilfeller at folk må stå uten at det er noe direkte krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forrige uke fikk jeg den triste nyheten om at kona til en gammel kompis har gått bort. Kjente henne ikke veldig godt, men hun var en meget utadvendt og sprudlende person som gjorde inntrykk på alle på sin vei. Hun var en sånn person man møter én gang, og så føles det som man har kjent hverandre hele livet.

Når det gjelder min gamle kompis, mannen hennes, så har ikke heller vi hatt veldig mye kontakt de seneste årene. Vi har vel i grunnen aldri vært veldig nære kompiser. Mer type venners venner. Vært på noen gutteturer sammen osv. Har alltid synes at han var en topp type da. I tillegg har vi en haug med felles venner og kolleger. 

Kona skal gravlegges på torsdag, og jeg er veldig i tvil om jeg skal gå i begravelsen. Har lyst til å gå, både fordi jeg føler jeg kjente henne, uten at jeg kjente henne. Men også for å vise støtte til min gamle (perifere) kompis. 

Lurer på hva som er riktig kutyme her. Blir det rart å komme dinglende i en begravelse til folk man egentlig ikke kjenner veldig godt, eller er det normalt å bare stille opp fordi man kjente dem, om enn bare litt? 

Har tidligere stort sett bare vært i begravelse til eldre familiemedlemmer og én barndomskompis som døde altfor tidlig. 

Anonymkode: e70b3...953

Gå i begravelsen. Det er helt ok. Ved å gå i begravelsen viser du støtte ovenfor den avdøde og din venn. Jeg tror han kommer til å synes det er fint at alle som kjenner/vet om dem kommer. Still opp for han, selv om kontakten ikke har vært nær :) Det viser at du bryr deg. Og siden dere har vært på gutteturer osv sammen før, så tror jeg han synes det er godt at du stiller opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bedre å gå enn å ikke gå. Du gjør ikke noe feil ved å gå i en begravelse.

Anonymkode: 2dd50...f9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør som regel godt for den som har mistet noen å se at andre bryr seg nok til å komme i begravelsen, det gjorde det i alle fall for meg.

Anonymkode: 1e6c5...691

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...