Gå til innhold

Barnevogn?


Lykke86

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvilken barnevogn dere har? Hva er lurt å tenke på når man kjøper vogn? Og har noen som har kjøpt brukt/fra Finn? Mange spørsmål fra en som er totalt grønn på området her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hiver meg på her, er fullstendig uvitende når det kommer til barnevogn! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol

Anbefaler deg å dra i noen butikker å trille litt med forskjellige. Jeg har Stokke Trailz, er kjempefornøyd med den. Høy og kjempegod å trille med, uansett hvor man er. Emmaljunga er et relativt dominant merke. Bugaboo er det også mange som bruker. Jeg liker ikke disse så godt fordi de er så innmari lave og minner meg om dukkevogner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for Britax smile 2 + en brukt emmaljungavogn (den er mye større og tyngre, kjøper den siden jeg får den superbillig av noen jeg kjenner :))

Smile 2 er høy, kan brukes med både bag og sittedel + sittedel kan snus begge veier. Stor og fin kurv under, lett å manøvrere og enkel å legge sammen. Håper bare jeg liker den like godt i praksis da :fnise:

Anonymkode: 54738...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Det er lurt å tenke på hvor du kommer til å bruke den mest (terreng, grus, brostein, kjøpesenter osv)/ type hjul, vekt på vogna, om den er grei å legge sammen hvis du kjører en del bil, framovervendt/bakovervendt sportsvogn, størrelse på handlekurv hvis du skal bruke den til det.

De mest populære ser ut til å være Britax, Bugaboo, Emmaljunga, TFK, Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Både Stokke og Britax høres fine ut. Jeg kommer nok bare tusle litt på asfalten, og så håper jeg å finne en som er enkel å legge sammen samt er lett. Har hørt at emmajunga er tyngre enn de andre vognene. Jo og så en som er vendt mot meg:)

Ja jeg får nok ta meg en tur å prøve. Så litt på Finn, men ble så overveldet når jeg ikke har peiling på de ulike vognene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har babyjogger city elite. Kjempeenkel å legge sammen.

Minuset hos noen er fremovervendt sportsdel. For vårt barn går det fint, men lurt å tenke over, hva dere ønsker ang dette spørsmålet.

vi bruker den både på asfalt og grus, veldig grei begge plasser.

Vi er veldig fornøyd iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
7 timer siden, Lykke86 skrev:

Takk for svar:) Både Stokke og Britax høres fine ut. Jeg kommer nok bare tusle litt på asfalten, og så håper jeg å finne en som er enkel å legge sammen samt er lett. Har hørt at emmajunga er tyngre enn de andre vognene. Jo og så en som er vendt mot meg:)

Ja jeg får nok ta meg en tur å prøve. Så litt på Finn, men ble så overveldet når jeg ikke har peiling på de ulike vognene. 

Hvis du hovedsakelig skal gå på asfalt, så er Bugaboo Buffalo veldig lett å håndtere og å legge sammen, og den veier lite. Vi er absolutt fornøyde med den til vårt bruk (og synes det er den fineste ;) ), men vil ikke anbefale den hvis dere skal gå mye på grusvei og stier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Henger meg på her jeg også. Hva ER egentlig fordelene og ulempene med forovervendt og bakovervendt vogn?

Endret av Sheherasade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Sheherasade skrev:

Henger meg på her jeg også. Hva ER egentlig fordelene og ulempene med forovervendt og bakovervendt vogn?

Det anbefales at man har barna vendt mot seg når de er små. Små barn orienterer seg i verden ved p lese foreldrenes reaksjon. Om barnet da sitter vendt bort fra den som triller kan det bli mange inntrykk og lite trygghet. 

Det er derfor en stor fordel å ha en sittedel som kan snus begge veier.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Sheherasade skrev:

Henger meg på her jeg også. Hva ER egentlig fordelene og ulempene med forovervendt og bakovervendt vogn?

Ulempen med forovervendt vogn som ikke kan vendes er at man ikke får fulgt med på barnet, man kan ikke kommunisere med barnet (hvis det ikke kan snakke), det får ikke søke trygghet hos den voksne. Babyer er spesielt avhengige av å lese reaksjonene til den voksne når de ser noe nytt, før de selv vet hvordan de skal reagere. Mange eksperter anbefaler å vente med fremovervendt til barnet kan snakke. 

Men det er jo forskjell på barn, noen barn vil jo bare se fremover og hater bakovervendt trilling. Det beste er jo de vognene hvor man kan velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sisti skrev:

Ulempen med forovervendt vogn som ikke kan vendes er at man ikke får fulgt med på barnet, man kan ikke kommunisere med barnet (hvis det ikke kan snakke), det får ikke søke trygghet hos den voksne. Babyer er spesielt avhengige av å lese reaksjonene til den voksne når de ser noe nytt, før de selv vet hvordan de skal reagere. Mange eksperter anbefaler å vente med fremovervendt til barnet kan snakke. 

Men det er jo forskjell på barn, noen barn vil jo bare se fremover og hater bakovervendt trilling. Det beste er jo de vognene hvor man kan velge. 

Takk for svar til begge to. Så umiddelbart virker det ikke som så veldig nødvendig å ha mulighet for å kunne bytte til forovervendt, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker bakovervendt da jeg kan se hva som fanger barnets interesse og dermed kan vi prate om det. 

Ang alt annet; det er veldig individuelt hva man trenger/vil ha i en vogn. Man får som regel fin demonstrsajon i butikken :)

Det JEG vil ha i en vogn er:

  • justerbart håndtak pga stoooor høydeforskjell på meg og mannen.
  • Full liggestilling. 
  • Justerbart fotstøtte.
  • 4 faste hjul (ikke svingbare forhjul) da jeg går tur med en hund som kan påvirke vognas retning. Litt mer slitsomt å svinge da. Antar jeg ville gått for 3-hjuling/svingbare hjul hvis ikke.
  • Gjerne tung vogn, da den føles mer stabil når ungen klatret ut og inn selv og veltet ikke når jeg hang handlepose på håndtaket. Dette er vel stikk i strid med hva de fleste andre vil ha :P Vår skal riktignok ikke inn og ut av bil i ett sett... 
  • Store gummi-/lufthjul for trillekomfort.
  • Stor bagdel da jeg må ha plass til vognpose samtidig som ungen er på sitt største og forrige unge var lang i ryggen.
  • Stooor kalesje/mulighet til å dra den langt fram.
  • God plass under vogna + lett å komme til. 
  • Kjekt med integrert myggnetting/solskjerming, men ikke et must..

Det var ting som avgjorde for meg hvilken vogn jeg kjøpte. 

Kjøpte fra Finn.no, veldig fornøyd. Men obs på jordslag i vogn/kalesjen! Mange som har lagret vogna i garasje/uteboder (meg selv inkludert...) 

 

Anonymkode: 70aab...ab8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er utrolig lite å spare på åkjøpe brukt. De fleste jeg har sett er sånn 'tre år gammel vogn, 2000 avslag i forhold til ny pris'. Når jeg har ringt på de er de som regel sitt samme dag også. Skjønner ikke at folk gidder det...

Anonymkode: d823e...a7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Coletto Florino, lett vogn, litt annerledes utseende enn det alle andre vogner ala Emmaljunga, stor bagdel på 85cm, lukket "handlekasse" under. Digger den. Også er den en brøkdel av prisen ifht Emmaljunga.

 

IMG_4226.JPG

Anonymkode: f6fa0...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, Sheherasade skrev:

Takk for svar til begge to. Så umiddelbart virker det ikke som så veldig nødvendig å ha mulighet for å kunne bytte til forovervendt, egentlig?

Når ungen synes det er møkkjedelig å se på mamma kan det nok føles nødvendig. ;) Min er bare 9 mnd og liker å være forovervendt innimellom. Jeg har ikke giddet å snu han, men har heller dratt vogna bak meg så han ser samme vei vi går de gangene det er krise. Veldig tungt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/4/2017 den 20.37, Geirfuglen skrev:

Det er lurt å tenke på hvor du kommer til å bruke den mest (terreng, grus, brostein, kjøpesenter osv)/ type hjul, vekt på vogna, om den er grei å legge sammen hvis du kjører en del bil, framovervendt/bakovervendt sportsvogn, størrelse på handlekurv hvis du skal bruke den til det.

De mest populære ser ut til å være Britax, Bugaboo, Emmaljunga, TFK, Stokke.

City elite jogger og Urban jungle er også populære alternativer. Særlig city elite er lett å legge sammen og er noe lettere enn TFK og Urban jungle. Dette er trehjulinger som takler det meste av føre.

Anonymkode: 627ae...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker bakovervendt da jeg kan se hva som fanger barnets interesse og dermed kan vi prate om det. 

Ang alt annet; det er veldig individuelt hva man trenger/vil ha i en vogn. Man får som regel fin demonstrsajon i butikken :)

Det JEG vil ha i en vogn er:

  • justerbart håndtak pga stoooor høydeforskjell på meg og mannen.
  • Full liggestilling. 
  • Justerbart fotstøtte.
  • 4 faste hjul (ikke svingbare forhjul) da jeg går tur med en hund som kan påvirke vognas retning. Litt mer slitsomt å svinge da. Antar jeg ville gått for 3-hjuling/svingbare hjul hvis ikke.
  • Gjerne tung vogn, da den føles mer stabil når ungen klatret ut og inn selv og veltet ikke når jeg hang handlepose på håndtaket. Dette er vel stikk i strid med hva de fleste andre vil ha :P Vår skal riktignok ikke inn og ut av bil i ett sett... 
  • Store gummi-/lufthjul for trillekomfort.
  • Stor bagdel da jeg må ha plass til vognpose samtidig som ungen er på sitt største og forrige unge var lang i ryggen.
  • Stooor kalesje/mulighet til å dra den langt fram.
  • God plass under vogna + lett å komme til. 
  • Kjekt med integrert myggnetting/solskjerming, men ikke et must..

Det var ting som avgjorde for meg hvilken vogn jeg kjøpte. 

Kjøpte fra Finn.no, veldig fornøyd. Men obs på jordslag i vogn/kalesjen! Mange som har lagret vogna i garasje/uteboder (meg selv inkludert...) 

 

Anonymkode: 70aab...ab8

Mener alle med svingbare hjul har mekanisme for å låse hjulene i fast retning, det har iaf City Elite jogger 

Anonymkode: 627ae...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heisenberg skrev:

Det anbefales at man har barna vendt mot seg når de er små. Små barn orienterer seg i verden ved p lese foreldrenes reaksjon. Om barnet da sitter vendt bort fra den som triller kan det bli mange inntrykk og lite trygghet. 

Det er derfor en stor fordel å ha en sittedel som kan snus begge veier.

Barn er nok ulike, vår satt og vridde seg rundt for å se ut fra fem måneders alder (mens hun var i babydelen, jeg lot henne "sitte" (ikke som å "sitte på ryggsøylen", men ligge skrått, understøttet av puter), slik ar hun fikk se ut - var hun våken, ble det altfor kjedelig å bare se meg og opp i luften. Så vi gikk rett på forovervendt, men stakk hodet ofte bort og småpratet med henne. Kunne også sjekke gjennom vindu på toppen av kalesjen. Ungen var mye mer opptatt av alt rundt, enn min reaksjon. 

Anonymkode: 627ae...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...