Gå til innhold

Flagging ved begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Om noen dager skal jeg i begravelse til et menneske som jeg anser som en helt. Livet er urettferdig og jeg syns dette er helt for jævlig. Rett og slett.

Men.... Det som plutselig slo meg i dag morrest var dette med flagging. Vi har ikke flaggstang i hagen. Så da lurer jeg på hvordan vi gjør det? Vi har et feste på veranda.  

Noen som vet? 😊

Anonymkode: 07e37...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri sett noen som har flagget på halv stang på verandaen... Dersom en har vanlig flaggstang er vel skikken den at en heiser flagget halvt opp til etter begravelsen, og flagget opp etter det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant verandaflagget ikke kan fires på halv stang, lar man være å flagge. Har en flaggstang, skal flagget fires til 3/4 av høyden for så å heises helt opp etter begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke flaggstang, men har bestandig hengt ut flagg morgenen begravelsen er.. Kan ikke flagge på halv stang, men vi flagger i det minste:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det vanlig med "sørgebånd" øverst på flaggstanga når man flagger på terasse/vegg. Et sort bånd rett og slett, som du knyter på stanga - enkelt og greit :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pås skrev:

Jeg har aldri sett noen som har flagget på halv stang på verandaen... Dersom en har vanlig flaggstang er vel skikken den at en heiser flagget halvt opp til etter begravelsen, og flagget opp etter det!

Du heiser ikke flagget halvt opp, du sender flagget til topps, for så å senke det ned til halv stang. Klokken tolv, eller når begravelsen er over, heiser du flagget til topps igjen. Flagg skal behandles med respekt, har jeg lært. 

Flagge på halv stang på en veranda ser jeg på som tull og noe du vanskelig får til. 

Anonymkode: 6efc9...c40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

På 4.4.2017 den 19.40, Monstrum skrev:

Her jeg bor er det vanlig med "sørgebånd" øverst på flaggstanga når man flagger på terasse/vegg. Et sort bånd rett og slett, som du knyter på stanga - enkelt og greit :)

Det syns jeg var en fin måte å gjøre det på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...