Gå til innhold

Regler når man møter begravelsesfølge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Møtte et begravelsesfølge i dag, og ble veldig usikker på hva som er "reglene". Har aldri møtt et før. Jeg kom i motsatt kjørefelt. Valgte å blinke litt ut og stoppet. Sto der i noen minutter til alle med kors på taket hadde kjørt. Jeg fortsatte å kjøre fremover i sakte fart mens det fortsatte å komme flere biler bak de med kors på taket, selv om jeg så at de kom ut fra kirkeplassen. Burde jeg ha fortsatt ha stoppet til alle hadde kjørt? Hadde jeg ikke sett at de kom fra kirkeplassen så hadde jeg jo ikke visst at de også var "tilhørere". Og hva hvis man kommer gående og møter noen på vei til/fra kirken?

Anonymkode: 01265...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kommer gående ute på kirkegården mens et begravelsesfølge går forbi så stiller du deg i rett posisjon som en soldat. Er du ute og kjører så følger du trafikkregler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Millimani skrev:

Hvis du kommer gående ute på kirkegården mens et begravelsesfølge går forbi så stiller du deg i rett posisjon som en soldat. Er du ute og kjører så følger du trafikkregler

Husk å ta av hatt

Anonymkode: 4e095...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med at begravelsesfølget (i alle fall selve bilen og de rett bak, som jo som regel er de nærmeste) ikke har, men "får" forkjørsrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor tettbygde strøk er det vanlig at man stopper, det er min erfaring. I byer går ikke det, selvsagt. 

Anonymkode: 1b55e...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trafikken, møter du de når du kjører i motsatt kjøreretning så bare kjør. I rundkjøring, la hele følget få kjøre, ikke avbryt og ikke legg deg i mellom. Er du uheldig og ikke oppfatter det før du har kjørt utti og kanskje ligger mellom noen følgesbiler så kjør til siden så fort du kan og la de passere. På kirkegård, stå rolig og vær stille til de har gått forbi. Hele verden skal ikke stoppe forde en begravelsesfølge kommer, men vis respekt. Er du ute med hekkesaks eller kantklipper og du ser et følge som skal forbi deg så avslutt og stå rolig, evt nikk til de. Sistnevnte var faktisk litt fint når vi kjørte min bestefar, folk i hegen stoppet opp og viste sin respekt.

Anonymkode: 35041...039

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var søtt og fint gjort av deg:) 

Anonymkode: e3a97...6fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Møtte et begravelsesfølge i dag, og ble veldig usikker på hva som er "reglene". Har aldri møtt et før. Jeg kom i motsatt kjørefelt. Valgte å blinke litt ut og stoppet. Sto der i noen minutter til alle med kors på taket hadde kjørt. Jeg fortsatte å kjøre fremover i sakte fart mens det fortsatte å komme flere biler bak de med kors på taket, selv om jeg så at de kom ut fra kirkeplassen. Burde jeg ha fortsatt ha stoppet til alle hadde kjørt? Hadde jeg ikke sett at de kom fra kirkeplassen så hadde jeg jo ikke visst at de også var "tilhørere". Og hva hvis man kommer gående og møter noen på vei til/fra kirken?

Anonymkode: 01265...51d

Dette står i teoriboken for førerkort klasse B. Du er vel en av dem som ikke har åpnet boken siden du aldri har hørt før at du har vikeplikt for begravelsesfølge? 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 paragraf 10 Pkt. 3. 

Anonymkode: 82a68...bfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ferger har merket begravelsesfølge (dvs de bilene som er merket med kors på taket) førsterett til å være med hvis det ikke er plass til alle som står på kaien. Har jobbet på forskjellige ferger i 12 år, og har aldri opplevd at det har vært nødvendig å bruke den regelen, men den finnes altså.

Ellers er vel regelen at man ikke "bryter inn" i et begravelsesfølge, men lar hele følget passere samlet.

Anonymkode: ee5f4...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den samme (uskrevne) regelen gjelder om du skulle treffe på en motorsykkelkortesje.

La dem passere selv om de kommer ut fra en vei med vikeplikt, la hele følget få kjøre gjennom rundkjøringen selv om du har "retten på din side", kjører man på flerfeltsvei, ikke press deg innimellom. 

Anonymkode: fbe55...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette står i teoriboken for førerkort klasse B. Du er vel en av dem som ikke har åpnet boken siden du aldri har hørt før at du har vikeplikt for begravelsesfølge? 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 paragraf 10 Pkt. 3. 

Anonymkode: 82a68...bfe

Og om du hadde lest innlegget i stedet for å være opptatt av å hovere hadde du sett at vikeplikten ikke kommer inn her, siden TS kjørte motsatt vei som begravelsesfølget. Det blir derfor helt andre hensyn enn vikeplikt som spiller inn. 

Anonymkode: f452e...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg husker fra barndommen,respekten som ble gitt i sånne situasjoner. Folk stoppet opp, til de hadde passert osv. De voksne gikk med sørgebånd

Anonymkode: 40222...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...